Siirry suoraan sisältöön

Sociala kontakterLaajuus (3 op)

Tunnus: LL10023

Laajuus

3 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Laura Väistö

Osaamistavoitteet

Opiskelija tiedostaa oman vieraan kielen oppimistyylinsä ja hallitsee erilaisia oppimisstrategioita sekä osaa käyttää apuneuvoja tekstin tulkinnassa ja tuottamisessa. Opiskelija oppii viestimään ruotsin kielellä arkipäivän tilanteissa sekä oman alan keskeisissä tehtävissä. Hän osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan ruotsiksi, hallitsee ruotsinkielisen työnhakumenettelyn ja osaa kertoa työstään ruotsiksi. Opiskelija ymmärtää keskeisimmät kulttuurierot suomalaisten ja ruotsalaisten välillä ja näkee niiden merkityksen kulttuurienvälisessä viestinnässä. Opiskelija hallitsee tulevaan ammattiinsa ja työtehtäviin liittyvän keskeisen sanaston ja pystyy tulkitsemaan oman ammatin kannalta keskeisiä tekstejä.

Sisältö

• perussanaston ja -rakenteiden aktivoiminen
• kielen oppiminen ja sen apuvälineet
• keskustelutaitojen parantaminen jokapäiväisissä elämäntilanteissa
• småprat
• itsestä, opinnoista ja työstä kertominen
• työelämä ja työnhaku
• kulttuurierot
• talous- ja liike-elämän perussanasto ja tekstit

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Väistö
  • Ida Käkelä
Vastuuopettaja

Ida Käkelä

Ryhmät
  • LLNS23
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Opiskelija tiedostaa oman vieraan kielen oppimistyylinsä ja hallitsee erilaisia oppimisstrategioita sekä osaa käyttää apuneuvoja tekstin tulkinnassa ja tuottamisessa. Opiskelija oppii viestimään ruotsin kielellä arkipäivän tilanteissa sekä oman alan keskeisissä tehtävissä. Hän osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan ruotsiksi, hallitsee ruotsinkielisen työnhakumenettelyn ja osaa kertoa työstään ruotsiksi. Opiskelija ymmärtää keskeisimmät kulttuurierot suomalaisten ja ruotsalaisten välillä ja näkee niiden merkityksen kulttuurienvälisessä viestinnässä. Opiskelija hallitsee tulevaan ammattiinsa ja työtehtäviin liittyvän keskeisen sanaston ja pystyy tulkitsemaan oman ammatin kannalta keskeisiä tekstejä.

Sisältö

• perussanaston ja -rakenteiden aktivoiminen
• kielen oppiminen ja sen apuvälineet
• keskustelutaitojen parantaminen jokapäiväisissä elämäntilanteissa
• småprat
• itsestä, opinnoista ja työstä kertominen
• työelämä ja työnhaku
• kulttuurierot
• talous- ja liike-elämän perussanasto ja tekstit

Aika ja paikka

Syyslukukausi
Wärtsilä-kampus

Oppimateriaalit

Tolkki, Jaana & Öhman, Merja, Perspektiv. Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro 2016.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus 32h
Itsenäinen työskentely 49h

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta on kirjallinen ja suullinen tentti opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 32h
Itsenäinen työskentely 49h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, suulliset ja kirjalliset tehtävät, kirjallinen ja suullinen koe.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Väistö
  • Ida Käkelä
Vastuuopettaja

Ida Käkelä

Ryhmät
  • LLNS23
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Opiskelija tiedostaa oman vieraan kielen oppimistyylinsä ja hallitsee erilaisia oppimisstrategioita sekä osaa käyttää apuneuvoja tekstin tulkinnassa ja tuottamisessa. Opiskelija oppii viestimään ruotsin kielellä arkipäivän tilanteissa sekä oman alan keskeisissä tehtävissä. Hän osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan ruotsiksi, hallitsee ruotsinkielisen työnhakumenettelyn ja osaa kertoa työstään ruotsiksi. Opiskelija ymmärtää keskeisimmät kulttuurierot suomalaisten ja ruotsalaisten välillä ja näkee niiden merkityksen kulttuurienvälisessä viestinnässä. Opiskelija hallitsee tulevaan ammattiinsa ja työtehtäviin liittyvän keskeisen sanaston ja pystyy tulkitsemaan oman ammatin kannalta keskeisiä tekstejä.

Sisältö

• perussanaston ja -rakenteiden aktivoiminen
• kielen oppiminen ja sen apuvälineet
• keskustelutaitojen parantaminen jokapäiväisissä elämäntilanteissa
• småprat
• itsestä, opinnoista ja työstä kertominen
• työelämä ja työnhaku
• kulttuurierot
• talous- ja liike-elämän perussanasto ja tekstit

Aika ja paikka

Moodle

Opintojakso toteutuu syksyllä 2024 viikoilla 40-48.

Oppimateriaalit

Tolkki, Jaana & Öhman, Merja, Perspektiv. Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro 2016.

Opetusmenetelmät

Virtuaalitoteutus 81h

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta on kirjallinen ja suullinen tentti opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Virtuaalitoteutus 81h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Virtuaalitoteutuksen suorittaminen Moodlessa, suulliset ja kirjalliset tehtävät, kirjallinen ja suullinen koe suoritetaan valvotusti kampuksella.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 29.11.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Ida Käkelä
Vastuuopettaja

Ida Käkelä

Ryhmät
  • LLAS23
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Opiskelija tiedostaa oman vieraan kielen oppimistyylinsä ja hallitsee erilaisia oppimisstrategioita sekä osaa käyttää apuneuvoja tekstin tulkinnassa ja tuottamisessa. Opiskelija oppii viestimään ruotsin kielellä arkipäivän tilanteissa sekä oman alan keskeisissä tehtävissä. Hän osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan ruotsiksi, hallitsee ruotsinkielisen työnhakumenettelyn ja osaa kertoa työstään ruotsiksi. Opiskelija ymmärtää keskeisimmät kulttuurierot suomalaisten ja ruotsalaisten välillä ja näkee niiden merkityksen kulttuurienvälisessä viestinnässä. Opiskelija hallitsee tulevaan ammattiinsa ja työtehtäviin liittyvän keskeisen sanaston ja pystyy tulkitsemaan oman ammatin kannalta keskeisiä tekstejä.

Sisältö

• perussanaston ja -rakenteiden aktivoiminen
• kielen oppiminen ja sen apuvälineet
• keskustelutaitojen parantaminen jokapäiväisissä elämäntilanteissa
• småprat
• itsestä, opinnoista ja työstä kertominen
• työelämä ja työnhaku
• kulttuurierot
• talous- ja liike-elämän perussanasto ja tekstit

Aika ja paikka

Syyslukukausi
Wärtsilä-kampus / Moodle-oppimisympäristö

Oppimateriaalit

Tolkki, Jaana & Öhman, Merja, Perspektiv. Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro 2016.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus 16h
Verkkotunnit 8h
Itsenäinen työskentely 57h

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta on kirjallinen ja suullinen tentti opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 16h
Verkkotunnit 8h
Itsenäinen työskentely 57h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen, suulliset ja kirjalliset tehtävät, kirjallinen ja suullinen koe.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

16.10.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Väistö
Vastuuopettaja

Laura Väistö

Ryhmät
  • LLNS22
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Opiskelija tiedostaa oman vieraan kielen oppimistyylinsä ja hallitsee erilaisia oppimisstrategioita sekä osaa käyttää apuneuvoja tekstin tulkinnassa ja tuottamisessa. Opiskelija oppii viestimään ruotsin kielellä arkipäivän tilanteissa sekä oman alan keskeisissä tehtävissä. Hän osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan ruotsiksi, hallitsee ruotsinkielisen työnhakumenettelyn ja osaa kertoa työstään ruotsiksi. Opiskelija ymmärtää keskeisimmät kulttuurierot suomalaisten ja ruotsalaisten välillä ja näkee niiden merkityksen kulttuurienvälisessä viestinnässä. Opiskelija hallitsee tulevaan ammattiinsa ja työtehtäviin liittyvän keskeisen sanaston ja pystyy tulkitsemaan oman ammatin kannalta keskeisiä tekstejä.

Sisältö

• perussanaston ja -rakenteiden aktivoiminen
• kielen oppiminen ja sen apuvälineet
• keskustelutaitojen parantaminen jokapäiväisissä elämäntilanteissa
• småprat
• itsestä, opinnoista ja työstä kertominen
• työelämä ja työnhaku
• kulttuurierot
• talous- ja liike-elämän perussanasto ja tekstit

Aika ja paikka

Wärtsilä-kampus

Oppimateriaalit

Tolkki, Jaana & Öhman, Merja, Perspektiv. Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro 2016.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus 32h
Itsenäinen työskentely 49h

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta on kirjallinen ja suullinen tentti opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 32h
Itsenäinen työskentely 49h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen lähiopetukseen, suulliset ja kirjalliset tehtävät, kirjallinen ja suullinen koe.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

16.10.2023 - 17.12.2023

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Väistö
Vastuuopettaja

Laura Väistö

Ryhmät
  • LLNS22
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Opiskelija tiedostaa oman vieraan kielen oppimistyylinsä ja hallitsee erilaisia oppimisstrategioita sekä osaa käyttää apuneuvoja tekstin tulkinnassa ja tuottamisessa. Opiskelija oppii viestimään ruotsin kielellä arkipäivän tilanteissa sekä oman alan keskeisissä tehtävissä. Hän osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan ruotsiksi, hallitsee ruotsinkielisen työnhakumenettelyn ja osaa kertoa työstään ruotsiksi. Opiskelija ymmärtää keskeisimmät kulttuurierot suomalaisten ja ruotsalaisten välillä ja näkee niiden merkityksen kulttuurienvälisessä viestinnässä. Opiskelija hallitsee tulevaan ammattiinsa ja työtehtäviin liittyvän keskeisen sanaston ja pystyy tulkitsemaan oman ammatin kannalta keskeisiä tekstejä.

Sisältö

• perussanaston ja -rakenteiden aktivoiminen
• kielen oppiminen ja sen apuvälineet
• keskustelutaitojen parantaminen jokapäiväisissä elämäntilanteissa
• småprat
• itsestä, opinnoista ja työstä kertominen
• työelämä ja työnhaku
• kulttuurierot
• talous- ja liike-elämän perussanasto ja tekstit

Aika ja paikka

Moodle

Oppimateriaalit

Tolkki, Jaana & Öhman, Merja, Perspektiv. Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro 2016.

Opetusmenetelmät

Virtuaalitoteutus 81h

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta on kirjallinen ja suullinen tentti opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Virtuaalitoteutus 81h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Virtuaalitoteutuksen suorittaminen Moodlessa, suulliset ja kirjalliset tehtävät, kirjallinen ja suullinen koe suoritetaan valvotusti kampuksella.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 50

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Laura Väistö
Vastuuopettaja

Laura Väistö

Ryhmät
  • LLAS22
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Opiskelija tiedostaa oman vieraan kielen oppimistyylinsä ja hallitsee erilaisia oppimisstrategioita sekä osaa käyttää apuneuvoja tekstin tulkinnassa ja tuottamisessa. Opiskelija oppii viestimään ruotsin kielellä arkipäivän tilanteissa sekä oman alan keskeisissä tehtävissä. Hän osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan ruotsiksi, hallitsee ruotsinkielisen työnhakumenettelyn ja osaa kertoa työstään ruotsiksi. Opiskelija ymmärtää keskeisimmät kulttuurierot suomalaisten ja ruotsalaisten välillä ja näkee niiden merkityksen kulttuurienvälisessä viestinnässä. Opiskelija hallitsee tulevaan ammattiinsa ja työtehtäviin liittyvän keskeisen sanaston ja pystyy tulkitsemaan oman ammatin kannalta keskeisiä tekstejä.

Sisältö

• perussanaston ja -rakenteiden aktivoiminen
• kielen oppiminen ja sen apuvälineet
• keskustelutaitojen parantaminen jokapäiväisissä elämäntilanteissa
• småprat
• itsestä, opinnoista ja työstä kertominen
• työelämä ja työnhaku
• kulttuurierot
• talous- ja liike-elämän perussanasto ja tekstit

Aika ja paikka

Wärtsilä-kampus / Moodle-oppimisympäristö

Oppimateriaalit

Tolkki, Jaana & Öhman, Merja, Perspektiv. Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro 2016.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus 16h
Verkkotunnit 8h
Itsenäinen työskentely 57h

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksosta on kirjallinen ja suullinen tentti opintojakson päätteeksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 16h
Verkkotunnit 8h
Itsenäinen työskentely 57h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen, suulliset ja kirjalliset tehtävät, kirjallinen ja suullinen koe.