English for Media IndustriesLaajuus (3 op)
Tunnus: HM10050
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Johanna Nieminen
Osaamistavoitteet
Opiskelija kehittää edelleen viestintä-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan, joita hän tarvitsee toimiakseen media-alan monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän ymmärtää kielitaitonsa merkityksen osana ammattitaitoaan. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä työhönsä liittyvissä tilanteissa, mm. kokouksissa ja raportoinnissa, asianmukaisella tyylillä. Opiskelija syventää oman ammattialansa sanaston hallintaa. Opiskelija osaa esitellä omaa työtään ja toimintaympäristöään ulkomaalaisille vierailijoille. Opiskelija ymmärtää oman ammattialansa sanastoa ja tekstejä (audio-visuaalinen ja monimediainen viestintä, peli- ja audiotuotannot) ja osaa mm. referoida artikkeleita sekä laatia vakuuttavia suullisia ja kirjallisia esityksiä.
Sisältö
Oman ammattialan kieli, ammattialan tekstit, median ammattisanastoa, tiivistelmä, suulliset ja kirjalliset raportit, asiakirjat, esitykset, vakuuttava kieli, neuvottelu- ja kokoustilanteet, graafisten esitysten ja prosessien kuvailu
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: Social Contacts
Lisätiedot
Arviointi: 0-5
Arvioinnin taitotaso: B2 (CEFR)
Kompetenssit: Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, oppimaan oppiminen, luova osaaminen, liiketoimintaosaaminen, työelämässä toimiminen, media-alan osaaminen
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
08.01.2025 - 08.03.2025
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Nieminen
Vastuuopettaja
Johanna Nieminen
Ryhmät
-
HMNS23Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Opiskelija kehittää edelleen viestintä-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan, joita hän tarvitsee toimiakseen media-alan monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän ymmärtää kielitaitonsa merkityksen osana ammattitaitoaan. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä työhönsä liittyvissä tilanteissa, mm. kokouksissa ja raportoinnissa, asianmukaisella tyylillä. Opiskelija syventää oman ammattialansa sanaston hallintaa. Opiskelija osaa esitellä omaa työtään ja toimintaympäristöään ulkomaalaisille vierailijoille. Opiskelija ymmärtää oman ammattialansa sanastoa ja tekstejä (audio-visuaalinen ja monimediainen viestintä, peli- ja audiotuotannot) ja osaa mm. referoida artikkeleita sekä laatia vakuuttavia suullisia ja kirjallisia esityksiä.
Sisältö
Oman ammattialan kieli, ammattialan tekstit, median ammattisanastoa, tiivistelmä, suulliset ja kirjalliset raportit, asiakirjat, esitykset, vakuuttava kieli, neuvottelu- ja kokoustilanteet, graafisten esitysten ja prosessien kuvailu
Aika ja paikka
Tikkarinne
Oppimateriaalit
Opettajan jakama Moodle-materiaali ja itse etsittävät media-alan julkaisut
Opetusmenetelmät
Media-englanti, medialukutaito ja erilaisten mediatekstien (tai puheen) ja tyylin analysointi englannissa, toisin ilmaisemisen muodot, audiovisuaalisen ja audiotuotannon terminologiaa, uutiskieli, lehtijutut ja verkkojulkaisut, arvostelut, radiokieli, akateeminen englanti, luova kirjoittaminen (esim. arvostelut) ja tutustuminen media-alan englanninkieliseen liikeviestintään ja projektiviestintään (projektiehdotukset, lehdistötiedotteet, yms), keskustelut ja kokoukset, kokousasiakirjat, suullinen esitys (mahd. oman projektin tai yrityksen esittely) ja vakuuttava kieli.
Työelämän suullinen ja kirjallinen vuorovaikutus ja viestintä englanniksi.
Lähiopetus. Osallistuminen ryhmätyöskentelyyn, suulliset esitykset ja kirjalliset raportit. Oman alan sanaston harjoittelu. Harjoitustyöt, mahdolliset kokeet (osaamisen näytöt).
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa viestiä englanniksi oman alansa keskeisissä työtilanteissa (media-ala) ja keskustella alan aiheisiin liittyen englanniksi.
Opiskelija laajentaa mediasanaston hallintaa, osaa keskustella argumentoivasti ja ymmärtää argumentoivan kielen periaatteet. Hän osaa laatia vaikuttavan puheen tai suullisen esityksen ja kirjoittaa vaikuttavan tekstin, artikkelin, media-arvostelun tai muun media-alan tekstin, kuten lehdistötiedotteen tai projektiehdotuksen.
Opiskelija ymmärtää akateemisen ja muodollisen kirjoittamisen periaatteet ja ymmärtää tekstin vaativampia kielen rakenteita. Hän myös ymmärtää mediakirjoittamisen ja akateemisen kirjoittamisen tyylierot englannin kielessä.
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee englanninkielisen kokousviestinnän periaatteet ja kokousviestinnän tyylin ja rekisterin (kirjallinen ja suullinen viestintä). Hän pystyy osallistumaan aktiivisesti englanninkieliseen kokoukseen tai palaveriin (myös ideointipalaveri) englannin kielellä.
Opiskelija osaa seurata vaativampaa englanninkielistä asiatekstiä tai -puhetta ja tiivistää sekä arvioida sitä omin sanoin, osaa käyttää muodollista tyyliä ja liike-elämän kieltä. Hän osaa raportoida työstään, ehdottaa ja perustella projektiin liittyviä asioita. Hän osaa analysoida erilaisia englanninkielisiä tekstejä.
Opiskelija osaa toimia tehokkaasti työelämän ja liike-elämän viestinnässä (mm. sähköposti) tilanteen vaatiman muodollisuuden mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen lopputentti opintojakson lopussa ja pienempiä Moodle-testejä ja suullisia harjoitustöitä opintojakson kuluessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT suoritus-, ja näyttötapa sovitaan opettajan kanssa
-Opiskelija tekee ehdotuksen.
-riittävä taitotaso (mielellään C1)
-opiskelijan esittämät todisteet osaamisesta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yht 81h työtä
(Kontaktiopetustunteja 28-32h
+ itsenäistä ja valmistelevaa työskentelyä)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiasteikko 0-5 (kirjallinen ja suullinen viestintä englanniksi, taitotaso B2)
Arvioinnin taitotaso: B2 (CEFR*) ammatillinen kieli (media).
Opintojakso arvioidaan tasolla B2 sovellettuna ammattikorkeakoulun ammatillisen kieltenopetuksen vaatimuksiin.
Social Contacts (2op) tulee olla suoritettu ennen tätä opintojaksoa.
* CEFR = Common European Framework of Reference, Eurooppalainen viitekehys
Arvosanakuvaukset:
Kirjoittaminen (B2):
Arvosana 5
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.
Arvosana 3-4
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.
Arvosana 1-2
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.
0 (= Hylätty) Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa tehtävästä jää tekemättä. Opiskelijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, ja/tai tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata.
Puhuminen (B2):
Arvosana 5
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Arvosana 3-4
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Arvosana 1-2
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutuksessa on vielä puutteita. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
0 (= Hylätty) Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa annetusta tehtävästä jää tekemättä. Opiskelija jättää tehtävän kesken. Opiskelijan välittämä viesti ei mene perille. Tekstiä tai puhetta on erittäin vaikeaa tai mahdotonta seurata.
Opintojakson arviointikriteerinä ovat myös mahdollisen kokeen sekä harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle sekä lähiopetuksessa että Moodlessa.
Hylätty (0)
0 (= Hylätty) Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa annetusta tehtävästä jää tekemättä. Opiskelija jättää tehtävän kesken. Opiskelijan välittämä viesti ei mene perille. Tekstiä tai puhetta on erittäin vaikeaa tai mahdotonta seurata.
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: Social Contacts
Lisätiedot
Arviointi: 0-5
Arvioinnin taitotaso: B2 (CEFR)
Kompetenssit: Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, oppimaan oppiminen, luova osaaminen, liiketoimintaosaaminen, työelämässä toimiminen, media-alan osaaminen
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
09.01.2024 - 10.05.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Johanna Nieminen
Vastuuopettaja
Johanna Nieminen
Ryhmät
-
HMNS22Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Opiskelija kehittää edelleen viestintä-, vuorovaikutus- ja yhteistyötaitojaan, joita hän tarvitsee toimiakseen media-alan monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Hän ymmärtää kielitaitonsa merkityksen osana ammattitaitoaan. Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti keskeisissä työhönsä liittyvissä tilanteissa, mm. kokouksissa ja raportoinnissa, asianmukaisella tyylillä. Opiskelija syventää oman ammattialansa sanaston hallintaa. Opiskelija osaa esitellä omaa työtään ja toimintaympäristöään ulkomaalaisille vierailijoille. Opiskelija ymmärtää oman ammattialansa sanastoa ja tekstejä (audio-visuaalinen ja monimediainen viestintä, peli- ja audiotuotannot) ja osaa mm. referoida artikkeleita sekä laatia vakuuttavia suullisia ja kirjallisia esityksiä.
Sisältö
Oman ammattialan kieli, ammattialan tekstit, median ammattisanastoa, tiivistelmä, suulliset ja kirjalliset raportit, asiakirjat, esitykset, vakuuttava kieli, neuvottelu- ja kokoustilanteet, graafisten esitysten ja prosessien kuvailu
Aika ja paikka
Tikkarinne
Oppimateriaalit
Opettajan jakama Moodle-materiaali ja itse etsittävät media-alan julkaisut
Opetusmenetelmät
Media-englanti, medialukutaito ja erilaisten mediatekstien (tai puheen) ja tyylin analysointi englannissa, toisin ilmaisemisen muodot, audiovisuaalisen ja audiotuotannon terminologiaa, uutiskieli, lehtijutut ja verkkojulkaisut, arvostelut, radiokieli, akateeminen englanti, luova kirjoittaminen (esim. arvostelut) ja tutustuminen media-alan englanninkieliseen liikeviestintään ja projektiviestintään (projektiehdotukset, lehdistötiedotteet, yms), keskustelut ja kokoukset, kokousasiakirjat, suullinen esitys (mahd. oman projektin tai yrityksen esittely) ja vakuuttava kieli.
Työelämän suullinen ja kirjallinen vuorovaikutus ja viestintä englanniksi.
Lähiopetus. Osallistuminen ryhmätyöskentelyyn, suulliset esitykset ja kirjalliset raportit. Oman alan sanaston harjoittelu. Harjoitustyöt, mahdolliset kokeet (osaamisen näytöt).
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa viestiä englanniksi oman alansa keskeisissä työtilanteissa (media-ala) ja keskustella alan aiheisiin liittyen englanniksi.
Opiskelija laajentaa mediasanaston hallintaa, osaa keskustella argumentoivasti ja ymmärtää argumentoivan kielen periaatteet. Hän osaa laatia vaikuttavan puheen tai suullisen esityksen ja kirjoittaa vaikuttavan tekstin, artikkelin, media-arvostelun tai muun media-alan tekstin, kuten lehdistötiedotteen tai projektiehdotuksen.
Opiskelija ymmärtää akateemisen ja muodollisen kirjoittamisen periaatteet ja ymmärtää tekstin vaativampia kielen rakenteita. Hän myös ymmärtää mediakirjoittamisen ja akateemisen kirjoittamisen tyylierot englannin kielessä.
Opiskelija ymmärtää ja hallitsee englanninkielisen kokousviestinnän periaatteet ja kokousviestinnän tyylin ja rekisterin (kirjallinen ja suullinen viestintä). Hän pystyy osallistumaan aktiivisesti englanninkieliseen kokoukseen tai palaveriin (myös ideointipalaveri) englannin kielellä.
Opiskelija osaa seurata vaativampaa englanninkielistä asiatekstiä tai -puhetta ja tiivistää sekä arvioida sitä omin sanoin, osaa käyttää muodollista tyyliä ja liike-elämän kieltä. Hän osaa raportoida työstään, ehdottaa ja perustella projektiin liittyviä asioita. Hän osaa analysoida erilaisia englanninkielisiä tekstejä.
Opiskelija osaa toimia tehokkaasti työelämän ja liike-elämän viestinnässä (mm. sähköposti) tilanteen vaatiman muodollisuuden mukaan.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallinen lopputentti opintojakson lopussa ja pienempiä Moodle-testejä ja suullisia harjoitustöitä opintojakson kuluessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT suoritus-, ja näyttötapa sovitaan opettajan kanssa
-Opiskelija tekee ehdotuksen
-riittävä taitotaso (B2-C1)
-opiskelijan esittämät todisteet osaamisesta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yht 81h työtä
(Kontaktiopetustunteja 28-32h
+ itsenäistä ja valmistelevaa työskentelyä)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
0-5
Arviointi taitotasolla B2
(CEFR)
Esitietovaatimukset
Edeltävät opinnot: Social Contacts
Lisätiedot
Arviointi: 0-5
Arvioinnin taitotaso: B2 (CEFR)
Kompetenssit: Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, oppimaan oppiminen, luova osaaminen, liiketoimintaosaaminen, työelämässä toimiminen, media-alan osaaminen