Siirry suoraan sisältöön

Introduction to Intercultural EncountersLaajuus (5 op)

Tunnus: KP10045

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Heidi Vartiainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä käsitteitä ja näkökulmia (emic vs. etic)
- ymmärtää keskeisimpiä kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä ulottuvuuksia (mm. aikakäsitys, yksilöllisyys-yhteisöllisyys ja hierarkisuus)
- osaa hakea ja käsitellä tietoa, joka liittyy maahanmuuttoon, monikulttuurisuuteen ja yhdenvertaisuuteen Suomessa ja muualla
- pohtii omia lähtökohtiaan monikulttuuriseen kohtaamiseen tulevassa työssään

Sisältö

Monikulttuuristen kohtaamisten lähtökohdat (arvot, asenteet, kulttuurinen identiteetti, vuorovaikutus).
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ilmiönä.
Maahanmuutto eri näkökulmista (mm. tilastot, juridiikka, kotouttamisprosessi).
Alueemme toimijoihin tutustuminen.
Itselle vieraaseen kulttuuriin tutustuminen (kirjallisuus ja haastattelu).
Kirjalliset tuotokset: blogi.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 22.09.2024

Ajoitus

30.09.2024 - 15.11.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Heidi Vartiainen
Vastuuopettaja

Heidi Vartiainen

Ryhmät
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä käsitteitä ja näkökulmia (emic vs. etic)
- ymmärtää keskeisimpiä kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä ulottuvuuksia (mm. aikakäsitys, yksilöllisyys-yhteisöllisyys ja hierarkisuus)
- osaa hakea ja käsitellä tietoa, joka liittyy maahanmuuttoon, monikulttuurisuuteen ja yhdenvertaisuuteen Suomessa ja muualla
- pohtii omia lähtökohtiaan monikulttuuriseen kohtaamiseen tulevassa työssään

Sisältö

Monikulttuuristen kohtaamisten lähtökohdat (arvot, asenteet, kulttuurinen identiteetti, vuorovaikutus).
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ilmiönä.
Maahanmuutto eri näkökulmista (mm. tilastot, juridiikka, kotouttamisprosessi).
Alueemme toimijoihin tutustuminen.
Itselle vieraaseen kulttuuriin tutustuminen (kirjallisuus ja haastattelu).
Kirjalliset tuotokset: blogi.

Aika ja paikka

Verkko-tapaamisia 6 h, itsenäinen työskentely 129 h

Opetusmenetelmät

Opiskelija:
tunnistaa kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä käsitteitä ja näkökulmia
ymmärtää keskeisimpiä kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä ulottuvuuksia (mm. aikakäsitys, yksilöllisyys-yhteisöllisyys
ja hierarkisuus)
osaa hakea ja käsitellä tietoa, joka liittyy maahanmuuttoon, monikulttuurisuuteen ja yhdenvertaisuuteen Suomessa ja muualla
pohtii omia lähtökohtiaan monikulttuuriseen kohtaamiseen tulevassa työssään

Keskeinen sisältö:
Monikulttuuristen kohtaamisten lähtökohdat (arvot, asenteet, kulttuurinen identiteetti, vuorovaikutus).
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ilmiönä.
Maahanmuutto eri näkökulmista (mm. kotouttamisprosessi).
Alueemme toimijoihin tutustuminen.
itselle vieraaseen kulttuuriin tutustuminen (kirjallisuus ja haastattelu)
Kirjalliset tuotokset: tehtävät verkossa

Kansainvälisyys

Kurssi on englanninkielinen ja tarkoitettu myös Karelia-ammattikorkeakoulun sekä Itä-Suomen Yliopiston vaihto-opiskelijoille.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on järjestetty yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Opintojakso toteutetaan, jos ilmoittautujia on vähintään 20.

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, järjestäjänä Karelia-ammattikorkeakoulu.

1. Online Kick-off
2. Online meeting
3. Online meeting

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Written learning assignments in the online learning environment. 0-5.

Hylätty (0)

0 = Fail
Presentation and reflection of inappropriate concepts as well as no dialogue. Use of inappropriate or no references. Study process and learning blog demonstrate no critical thinking, although do not follow assignment instructions.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Accepted/ Passed
Presentation and reflection of only few concepts as well as little dialogue. Use of only some topical references. Study process and learning blog demonstrate little critical thinking, although follow minimally assignment instructions.

2 = Satisfactory
Presentation and reflection of some of the concepts as well as some dialogue in student´s learning blog. Use of topical references. Study process and learning blog demonstrate a little critical thinking, although follow assignment instructions.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Good
Presentation and reflection of concepts as well as good dialogue in student´s learning blog. Critical use of references. Study process and learning blog demonstrate good in-depth and critical thinking and follow assignment instructions.

4 = Very good
Broad presentation and reflection of concepts as well as coherent and well-grounded dialogue in student´s learning blog. Many-sided and critical use of references. Study process and learning blog demonstrate very good in-depth and critical thinking and follow assignment instructions.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Excellent
Broad and deep presentation and reflection of concepts as well as coherent and well-grounded dialogue in student´s learning blog. Many-sided and critical use of references. Study process and learning blog demonstrate excellent in-depth and critical thinking and follow assignment instructions.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 31.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Heidi Vartiainen
Vastuuopettaja

Heidi Vartiainen

Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä käsitteitä ja näkökulmia (emic vs. etic)
- ymmärtää keskeisimpiä kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä ulottuvuuksia (mm. aikakäsitys, yksilöllisyys-yhteisöllisyys ja hierarkisuus)
- osaa hakea ja käsitellä tietoa, joka liittyy maahanmuuttoon, monikulttuurisuuteen ja yhdenvertaisuuteen Suomessa ja muualla
- pohtii omia lähtökohtiaan monikulttuuriseen kohtaamiseen tulevassa työssään

Sisältö

Monikulttuuristen kohtaamisten lähtökohdat (arvot, asenteet, kulttuurinen identiteetti, vuorovaikutus).
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ilmiönä.
Maahanmuutto eri näkökulmista (mm. tilastot, juridiikka, kotouttamisprosessi).
Alueemme toimijoihin tutustuminen.
Itselle vieraaseen kulttuuriin tutustuminen (kirjallisuus ja haastattelu).
Kirjalliset tuotokset: blogi.

Aika ja paikka

Verkko-tapaamisia 6 h, itsenäinen työskentely 129 h

Opetusmenetelmät

Opiskelija:
- tunnistaa kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä käsitteitä ja näkökulmia
- ymmärtää keskeisimpiä kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä ulottuvuuksia (mm. aikakäsitys, yksilöllisyys-yhteisöllisyys ja hierarkisuus)
- osaa hakea ja käsitellä tietoa, joka liittyy maahanmuuttoon, monikulttuurisuuteen ja yhdenvertaisuuteen Suomessa ja muualla
- pohtii omia lähtökohtiaan monikulttuuriseen kohtaamiseen tulevassa työssään

Keskeinen sisältö:
- Monikulttuuristen kohtaamisten lähtökohdat (arvot, asenteet, kulttuurinen identiteetti, vuorovaikutus).
- Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ilmiönä.
- Maahanmuutto eri näkökulmista (mm. kotouttamisprosessi).
- Alueemme toimijoihin tutustuminen.
- Itselle vieraaseen kulttuuriin tutustuminen (kirjallisuus ja haastattelu)
- Kirjalliset tuotokset: tehtävät verkossa

Kansainvälisyys

Kurssi on englanninkielinen ja tarkoitettu myös Karelia-ammattikorkeakoulun sekä Itä-Suomen Yliopiston vaihto-opiskelijoille.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on järjestetty yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Opintojakso toteutetaan, jos ilmoittautujia on vähintään 20.

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, järjestäjänä Karelia-ammattikorkeakoulu.

1. Online Kick-off
2. Online meeting
3. Online meeting

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Written learning assignments in the online learning environment. 0-5.

Hylätty (0)

0 = Fail
Presentation and reflection of inappropriate concepts as well as no dialogue. Use of inappropriate or no references. Study process and learning blog demonstrate no critical thinking, although do not follow assignment instructions.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Accepted/ Passed
Presentation and reflection of only few concepts as well as little dialogue. Use of only some topical references. Study process and learning blog demonstrate little critical thinking, although follow minimally assignment instructions.

2 = Satisfactory
Presentation and reflection of some of the concepts as well as some dialogue in student´s learning blog. Use of topical references. Study process and learning blog demonstrate a little critical thinking, although follow assignment instructions.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Good
Presentation and reflection of concepts as well as good dialogue in student´s learning blog. Critical use of references. Study process and learning blog demonstrate good in-depth and critical thinking and follow assignment instructions.

4 = Very good
Broad presentation and reflection of concepts as well as coherent and well-grounded dialogue in student´s learning blog. Many-sided and critical use of references. Study process and learning blog demonstrate very good in-depth and critical thinking and follow assignment instructions.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Excellent
Broad and deep presentation and reflection of concepts as well as coherent and well-grounded dialogue in student´s learning blog. Many-sided and critical use of references. Study process and learning blog demonstrate excellent in-depth and critical thinking and follow assignment instructions.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.09.2023

Ajoitus

18.09.2023 - 01.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

10 - 30

Koulutus
  • Liiketalouden koulutus
Opettaja
  • Heidi Vartiainen
Vastuuopettaja

Heidi Vartiainen

Ryhmät
  • TOP23_24
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024

Tavoitteet

Opiskelija
- tunnistaa kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä käsitteitä ja näkökulmia (emic vs. etic)
- ymmärtää keskeisimpiä kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä ulottuvuuksia (mm. aikakäsitys, yksilöllisyys-yhteisöllisyys ja hierarkisuus)
- osaa hakea ja käsitellä tietoa, joka liittyy maahanmuuttoon, monikulttuurisuuteen ja yhdenvertaisuuteen Suomessa ja muualla
- pohtii omia lähtökohtiaan monikulttuuriseen kohtaamiseen tulevassa työssään

Sisältö

Monikulttuuristen kohtaamisten lähtökohdat (arvot, asenteet, kulttuurinen identiteetti, vuorovaikutus).
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ilmiönä.
Maahanmuutto eri näkökulmista (mm. tilastot, juridiikka, kotouttamisprosessi).
Alueemme toimijoihin tutustuminen.
Itselle vieraaseen kulttuuriin tutustuminen (kirjallisuus ja haastattelu).
Kirjalliset tuotokset: blogi.

Aika ja paikka

Verkko-tapaamisia 6 h, itsenäinen työskentely 129 h

Opetusmenetelmät

Opiskelija:
tunnistaa kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä käsitteitä ja näkökulmia
ymmärtää keskeisimpiä kulttuurienväliseen kanssakäymiseen liittyviä ulottuvuuksia (mm. aikakäsitys, yksilöllisyys-yhteisöllisyys
ja hierarkisuus)
osaa hakea ja käsitellä tietoa, joka liittyy maahanmuuttoon, monikulttuurisuuteen ja yhdenvertaisuuteen Suomessa ja muualla
pohtii omia lähtökohtiaan monikulttuuriseen kohtaamiseen tulevassa työssään

Keskeinen sisältö:
Monikulttuuristen kohtaamisten lähtökohdat (arvot, asenteet, kulttuurinen identiteetti, vuorovaikutus).
Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus ilmiönä.
Maahanmuutto eri näkökulmista (mm. kotouttamisprosessi).
Alueemme toimijoihin tutustuminen.
itselle vieraaseen kulttuuriin tutustuminen (kirjallisuus ja haastattelu)
Kirjalliset tuotokset: tehtävät verkossa

Kansainvälisyys

Kurssi on englanninkielinen ja tarkoitettu myös Karelia-ammattikorkeakoulun sekä Itä-Suomen Yliopiston vaihto-opiskelijoille.

Sisällön jaksotus

Opintojakso on järjestetty yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston kanssa. Opintojakso toteutetaan, jos ilmoittautujia on vähintään 20.

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa, järjestäjänä Karelia-ammattikorkeakoulu.

1. Online Kick-off
2. Online meeting
3. Online meeting

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Written learning assignments in the online learning environment. 0-5.

Hylätty (0)

0 = Fail
Presentation and reflection of inappropriate concepts as well as no dialogue. Use of inappropriate or no references. Study process and learning blog demonstrate no critical thinking, although do not follow assignment instructions.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1 = Accepted/ Passed
Presentation and reflection of only few concepts as well as little dialogue. Use of only some topical references. Study process and learning blog demonstrate little critical thinking, although follow minimally assignment instructions.

2 = Satisfactory
Presentation and reflection of some of the concepts as well as some dialogue in student´s learning blog. Use of topical references. Study process and learning blog demonstrate a little critical thinking, although follow assignment instructions.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3 = Good
Presentation and reflection of concepts as well as good dialogue in student´s learning blog. Critical use of references. Study process and learning blog demonstrate good in-depth and critical thinking and follow assignment instructions.

4 = Very good
Broad presentation and reflection of concepts as well as coherent and well-grounded dialogue in student´s learning blog. Many-sided and critical use of references. Study process and learning blog demonstrate very good in-depth and critical thinking and follow assignment instructions.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 = Excellent
Broad and deep presentation and reflection of concepts as well as coherent and well-grounded dialogue in student´s learning blog. Many-sided and critical use of references. Study process and learning blog demonstrate excellent in-depth and critical thinking and follow assignment instructions.