Exhibitions, Shows and FairsLaajuus (3 op)
Tunnus: LTP7049
Laajuus
3 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Olli Hatakka
Osaamistavoitteet
Tutustuttaa osallistujat erilaisiin lähestymistapoihin messujen ja näyttelyjen toimialan merkityksen ymmärtämiseksi hyödyntämällä yhdistelmää asiaankuuluvia lähestymistapoja, joita markkinoinnissa, viestinnässä, myynninedistämisessä, logistiikassa samoin kuin vastaavissa sosiaalisissa ja taloudellisissa lähestymistavoissa käytetään. Seminaarit ja luennot antavat osallistujille otollisen alustan käytännöllisten tietojen hankkimiselle kokonaisuudessaan menestyksekkäiden messujen ja näyttelyjen valmistelua ja toteuttamista varten valituilla vaihtelevilla toimialoilla.
Sisältö
Messujen ja näyttelyiden ominaisuudet ja merkitys: Messujen ja näyttelyiden historiallinen kehitys, messujen ja näyttelyiden suhde talouteen, olennaiset asiat messujen ja näyttelyjen toimialalla.Messut ja näyttelyt viestinnän välineenä kuluttajien, liikekumppanien ja yleisön suuntaan: Messut ja näyttelyt suhteessa viestintään, mainostamiseen, suhdetoimintaan (PR) ja myynninedistämiseen, sekä asiakassuhteiden hallintaan.Messut ja näyttelyt maailmanlaajuisesti: Nykyisiä kehityssuuntia messuilla ja näyttelyissä; merkittävät globaalit messut ja näyttelytapahtumat; messu-, näyttely- ja kongressiturismi.Messujen ja näyttelyiden suunnittelu: messujen ja näyttelyiden tavoitteet, asiaankuuluvien messu- ja näyttelytapahtumien valitseminen, budjettien asettaminen, osallistuminen, kunkin prosessin valmisteleva vaihe (sopimusten tekeminen messu- ja näyttelyalueiden kanssa, kumppanien informoiminen, ulkoistaminen ja yleiset saumattoman yhteydenpidon toimet).Messujen ja näyttelyjen logistiikka: materiaalisten ja immateriaalisten virtojen hallinta; logistiset tekijät (saatavuus, etäisyys, infrastruktuuri ja logistinen yleistuki), käänteinen logistiikka (melulle altistuminen, jätehuolto ja tapahtuman ajoituksen kokonaishallinta).parhaat käytännöt tapahtuman ohjaamisessa ja ajoittamisessa.Yrityksen identiteetti: yritysfilosofia; yrityssuunnittelu; yrityskulttuuri; yritysviestintä; yrityksen tuote; yrityskuva.Menestyksen tekijöitä osallistumisessa messuille ja näyttelyihin:henkilöstöresurssit, tietovirrat, materiaalivirrat ja -arvot, viestintä vierailijoiden kanssa; henkilökohtaiset esitystaidot; kriisin- ja riskienhallinta.Seuranta - messujen ja näyttelyiden arviointi: tehokkaat osallistujien tarkkailumenetelmät; tehokas kilpailijoiden osallistumisen ja/tai vaikutusten arviointi; uusien trendien analysointi; seuranta = uusien projektien aloittaminen.
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
23.10.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Olli Hatakka
Vastuuopettaja
Olli Hatakka
Ryhmät
-
TOP23_24Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2023-2024
-
LLNS21Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Tutustuttaa osallistujat erilaisiin lähestymistapoihin messujen ja näyttelyjen toimialan merkityksen ymmärtämiseksi hyödyntämällä yhdistelmää asiaankuuluvia lähestymistapoja, joita markkinoinnissa, viestinnässä, myynninedistämisessä, logistiikassa samoin kuin vastaavissa sosiaalisissa ja taloudellisissa lähestymistavoissa käytetään. Seminaarit ja luennot antavat osallistujille otollisen alustan käytännöllisten tietojen hankkimiselle kokonaisuudessaan menestyksekkäiden messujen ja näyttelyjen valmistelua ja toteuttamista varten valituilla vaihtelevilla toimialoilla.
Sisältö
Messujen ja näyttelyiden ominaisuudet ja merkitys: Messujen ja näyttelyiden historiallinen kehitys, messujen ja näyttelyiden suhde talouteen, olennaiset asiat messujen ja näyttelyjen toimialalla.Messut ja näyttelyt viestinnän välineenä kuluttajien, liikekumppanien ja yleisön suuntaan: Messut ja näyttelyt suhteessa viestintään, mainostamiseen, suhdetoimintaan (PR) ja myynninedistämiseen, sekä asiakassuhteiden hallintaan.Messut ja näyttelyt maailmanlaajuisesti: Nykyisiä kehityssuuntia messuilla ja näyttelyissä; merkittävät globaalit messut ja näyttelytapahtumat; messu-, näyttely- ja kongressiturismi.Messujen ja näyttelyiden suunnittelu: messujen ja näyttelyiden tavoitteet, asiaankuuluvien messu- ja näyttelytapahtumien valitseminen, budjettien asettaminen, osallistuminen, kunkin prosessin valmisteleva vaihe (sopimusten tekeminen messu- ja näyttelyalueiden kanssa, kumppanien informoiminen, ulkoistaminen ja yleiset saumattoman yhteydenpidon toimet).Messujen ja näyttelyjen logistiikka: materiaalisten ja immateriaalisten virtojen hallinta; logistiset tekijät (saatavuus, etäisyys, infrastruktuuri ja logistinen yleistuki), käänteinen logistiikka (melulle altistuminen, jätehuolto ja tapahtuman ajoituksen kokonaishallinta).parhaat käytännöt tapahtuman ohjaamisessa ja ajoittamisessa.Yrityksen identiteetti: yritysfilosofia; yrityssuunnittelu; yrityskulttuuri; yritysviestintä; yrityksen tuote; yrityskuva.Menestyksen tekijöitä osallistumisessa messuille ja näyttelyihin:henkilöstöresurssit, tietovirrat, materiaalivirrat ja -arvot, viestintä vierailijoiden kanssa; henkilökohtaiset esitystaidot; kriisin- ja riskienhallinta.Seuranta - messujen ja näyttelyiden arviointi: tehokkaat osallistujien tarkkailumenetelmät; tehokas kilpailijoiden osallistumisen ja/tai vaikutusten arviointi; uusien trendien analysointi; seuranta = uusien projektien aloittaminen.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Olli Hatakka
Vastuuopettaja
Olli Hatakka
Ryhmät
-
LTLNS20Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2020
-
TOP22_23Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2022-2023
Tavoitteet
Tutustuttaa osallistujat erilaisiin lähestymistapoihin messujen ja näyttelyjen toimialan merkityksen ymmärtämiseksi hyödyntämällä yhdistelmää asiaankuuluvia lähestymistapoja, joita markkinoinnissa, viestinnässä, myynninedistämisessä, logistiikassa samoin kuin vastaavissa sosiaalisissa ja taloudellisissa lähestymistavoissa käytetään. Seminaarit ja luennot antavat osallistujille otollisen alustan käytännöllisten tietojen hankkimiselle kokonaisuudessaan menestyksekkäiden messujen ja näyttelyjen valmistelua ja toteuttamista varten valituilla vaihtelevilla toimialoilla.
Sisältö
Messujen ja näyttelyiden ominaisuudet ja merkitys: Messujen ja näyttelyiden historiallinen kehitys, messujen ja näyttelyiden suhde talouteen, olennaiset asiat messujen ja näyttelyjen toimialalla.Messut ja näyttelyt viestinnän välineenä kuluttajien, liikekumppanien ja yleisön suuntaan: Messut ja näyttelyt suhteessa viestintään, mainostamiseen, suhdetoimintaan (PR) ja myynninedistämiseen, sekä asiakassuhteiden hallintaan.Messut ja näyttelyt maailmanlaajuisesti: Nykyisiä kehityssuuntia messuilla ja näyttelyissä; merkittävät globaalit messut ja näyttelytapahtumat; messu-, näyttely- ja kongressiturismi.Messujen ja näyttelyiden suunnittelu: messujen ja näyttelyiden tavoitteet, asiaankuuluvien messu- ja näyttelytapahtumien valitseminen, budjettien asettaminen, osallistuminen, kunkin prosessin valmisteleva vaihe (sopimusten tekeminen messu- ja näyttelyalueiden kanssa, kumppanien informoiminen, ulkoistaminen ja yleiset saumattoman yhteydenpidon toimet).Messujen ja näyttelyjen logistiikka: materiaalisten ja immateriaalisten virtojen hallinta; logistiset tekijät (saatavuus, etäisyys, infrastruktuuri ja logistinen yleistuki), käänteinen logistiikka (melulle altistuminen, jätehuolto ja tapahtuman ajoituksen kokonaishallinta).parhaat käytännöt tapahtuman ohjaamisessa ja ajoittamisessa.Yrityksen identiteetti: yritysfilosofia; yrityssuunnittelu; yrityskulttuuri; yritysviestintä; yrityksen tuote; yrityskuva.Menestyksen tekijöitä osallistumisessa messuille ja näyttelyihin:henkilöstöresurssit, tietovirrat, materiaalivirrat ja -arvot, viestintä vierailijoiden kanssa; henkilökohtaiset esitystaidot; kriisin- ja riskienhallinta.Seuranta - messujen ja näyttelyiden arviointi: tehokkaat osallistujien tarkkailumenetelmät; tehokas kilpailijoiden osallistumisen ja/tai vaikutusten arviointi; uusien trendien analysointi; seuranta = uusien projektien aloittaminen.
Aika ja paikka
Syyslukukausi (syysloman jälkeen), Karelia-ammattikorkeakoulu, Wärtsilä-kampus.
Oppimateriaalit
Luennoilla ja yritysvierailuilla jaettava materiaali. Myös muu aiheeseen liittyvä kirjallinen ja sähköinen materiaali
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla käydään läpi tapahtumamarkkinoinnin perusteet ja tuotetaan messuosastosuunnitelma.
Opetus koostuu luennoista, yritysvieraisluista ja harjoitustehtävistä, jotka hyödynnetään lopullisessa suunnitelmassa. laaditut suunnitelmat esitellään opintojakson päätteeksi muille osallistujille.
Kurssiin sisältyy Moodle-tentti.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Messuosastosuunnitelma voidaan tehdä aidolle toimivalle yritykselle tai muulle organisaatiolle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti opintojakson päätteeksi. Suoritetaan kahden viikon kuluessa opintojakson päätyttyä itsenäisesti.
Kansainvälisyys
Opintojakso voi sisältää KV-yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely (sovitaan tapauskohtaisesti vastuuopettajan kanssa).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
luennot, vierailut ja omaehtoinen pienryhmätyöskentely. Kuormitus kevyt.
Sisällön jaksotus
Syyslomasta noin joulukuun puoleen väliin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osallistuminen luennoille, yritysvierailuille sekä harjoitustehtävien tekeminen ja koontimessusuunnitelman toteuttaminen ja esittäminen.
Opintojakson arviointi asteikolla H-5.
Hylätty (0)
Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.