Asiakas- ja palveluohjauksen lähtökohdat (5op)
Opintojakson tunnus: STP7076
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Katja Sorjonen
Osaamistavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija:
1.	Osaa soveltaa asiakas- ja palveluohjauksen teoriaa ja tutkimustietoa työnsä suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. 
2.	Osaa toimia sosiaali- ja terveysalan arvojen ja eettisten ohjeiden mukaan ja edistää hyvinvointia ja terveyttä sekä sosiaalisten oikeuksien toteutumista asiakas- ja palveluohjauksessa. 
3.	Hallitsee sosiaaliturvaohjauksen, lainsäädännön ja palvelujärjestelmän edellytykset ja vaatimukset työssään. 
4.	Osaa jäsentää palvelujen tuottamisen lähtökohdat ja arvioida palvelujen soveltuvuutta asiakkaan tarpeisiin
                    
Sisältö
Opintojakson osaamissisällöt
1. Asiakas- ja palveluohjaus käsitteenä ja teoreettiset lähtökohdat
2. Palveluohjausmallit sosiaali- ja terveysalan asiakastyössä
3. Asiakas- ja palveluohjaus eri asiakasryhmien kanssa tehtävässä työssä
4. Asiakas- ja palveluohjausta määrittävä keskeinen lainsäädäntö, palvelujärjestelmä- ja sosiaaliturvaosaaminen
5. Sosiaali- ja terveysalan eettinen osaaminen asiakastyössä
6. Asiakas- ja palveluohjaus uudistuvissa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteissa
                    
Toteutustavat
Opinnot toteutetaan verkko-opintoina Karelia ammattikorkeakoulun Moodleympäristössä helmi-toukokuussa 2021. Opinnot sisältävät luento-opetusta, itsenäistä oppimateriaaliin tutustumista sekä itsenäisiä ja ryhmätehtäviä.
                    
