Siirry suoraan sisältöön

Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys (10 op)

Toteutuksen tunnus: SK10022-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
25.08.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
suomi
englanti
Paikat
10 - 50
Koulutus
Toimintaterapeuttikoulutus
Opettajat
Johanna Åkerlund
Sanna Tiainen
Anu Pukki
Laura Järvinen
Vastuuopettaja
Sanna Tiainen
Ryhmät
SKAS23
Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Opintojakso
SK10022

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

1. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan kanssa tämän toimintaympäristöä ja sen luomia mahdollisuuksia osallistumiseen.



2. Opiskelija osaa analysoida ihmisen ympäristön haasteita ja mahdollisuuksia liittyen ihmisen osallistumiseen sekä keskustella analyysistään ammattilaisen kanssa.



3. Opiskelija osaa toimia asiakkaan puolestapuhujana viestien mukana oleville ammattilaisille asiakkaan asioista (asiakkaan suostumuksella) ja osaa tarvittaessa koota asiakkaan nimeämän verkoston yhteisen toimintasuunnitelman äärelle.



4. Henkilökohtainen tavoite: Opiskelija nimeää itselleen harjoitteluun henkilökohtaisen tavoitteen.

Sisältö

Harjoittelutehtävät
Harjoittelutehtävä: asiakkaan kanssa ympäristön arviointi ja kirjallinen raportti asiakkaalle.
Harjoittelutehtävä: Pohdintatehtävä ja sen raportointi, keskustelu harjoitteluohjaajan kanssa käytäväksi.
Harjoittelutehtävä: Verkoston kokoaminen (jos sille on tarve)


Huom!

Harjoitteluun on sisällytetty Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutus, joka tarjoaa tietoa ja ratkaisuja vaikeasti vammaisten lasten ja aikuisten osallistumiseen ja osallisuuden mahdollistamiseen. Toimintavälinekoulutus on kehitysvammaisten Tukiliiton Malikkeen toiminnan mukainen.

Koulutuksen tarkoituksena on lisätä haavoittuvassa asemassa olevien luontoliikkumisen mahdollisuuksia kouluttamalla eri alojen henkilökuntaa ja vapaaehtoisia toimintavälineiden käyttämiseen liittyvissä asioissa. Koulutus toteutetaan opintoina verkossa ja käytännön harjoituksina lähipäivissä.

Aika ja paikka

Viikot 35-42 välisenä aikana

Oppimateriaalit

Workseed alustalla

Ulos talosta, pois pihasta koulutusmateriaali löytyy Toimintaterapiaharjoittelut Moodle-oppimisympäristöstä

Opetusmenetelmät

Harjoittelun kesto: 10 op, 7 viikkoa

Tavoitteet ja niihin liittyvät harjoittelutehtävät:

1. Opiskelija osaa analysoida asiakkaan kanssa tämän toimintaympäristöä ja sen luomia mahdollisuuksia osallistumiseen.

Harjoittelutehtävä: asiakkaan kanssa ympäristön arviointi ja kirjallinen raportti asiakkaalle.

2. Opiskelija osaa analysoida ihmisen ympäristön haasteita ja mahdollisuuksia liittyen ihmisen osallistumiseen sekä keskustella analyysistään ammattilaisen kanssa.

Harjoittelutehtävä: Pohdintatehtävä ja sen raportointi, keskustelu harjoitteluohjaajan kanssa käytäväksi.

3. Opiskelija osaa toimia asiakkaan puolestapuhujana viestien mukana oleville ammattilaisille asiakkaan asioista (asiakkaan suostumuksella) ja osaa tarvittaessa koota asiakkaan nimeämän verkoston yhteisen toimintasuunnitelman äärelle.

Harjoittelutehtävä: Verkoston kokoaminen (jos sille on tarve)

4. Henkilökohtainen tavoite: Opiskelija nimeää itselleen harjoitteluun henkilökohtaisen tavoitteen.



Huom!

Harjoitteluun on sisällytetty Ulos talosta, pois pihasta -toimintavälinekoulutus, joka tarjoaa tietoa ja ratkaisuja vaikeasti vammaisten lasten ja aikuisten osallistumiseen ja osallisuuden mahdollistamiseen. Toimintavälinekoulutus on kehitysvammaisten Tukiliiton Malikkeen toiminnan mukainen.

Koulutuksen tarkoituksena on lisätä haavoittuvassa asemassa olevien luontoliikkumisen mahdollisuuksia kouluttamalla eri alojen henkilökuntaa ja vapaaehtoisia toimintavälineiden käyttämiseen liittyvissä asioissa. Koulutus toteutetaan opintoina verkossa ja käytännön harjoituksina lähipäivissä.

Siirry alkuun