Verkko- ja monipelinkehitys (5 op)
Toteutuksen tunnus: DT10044-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 30.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 25.08.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 70
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
- Opettajat
- Anssi Gröhn
- Vastuuopettaja
- Anssi Gröhn
- Ryhmät
-
DTNS23Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2023
- Opintojakso
- DT10044
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Ymmärrät miten asiakas-palvelinmalli toimii verkkopalveluissa
Ymmärrät miten palvelininstanssi pelistä muodostetaan
Ymmärrät miten palvelininstanssi asennetaan pilvipalveluna
Ymmärrät miten pelaaja saadaan yhdistettyä pelipalvelimen moninpelisessioon
Ymmärrät miten pelaajien profiilit muodostetaan moninpelisessioon pilvipalvelun avulla
Ymmärrät monipelisession vaatimukset pelilogiikan hajauttamiselle
Ymmärrät miten verkkomoninpelitilanteen synkrointointi tapahtuu
Ymmärrät miten verkkomoninpelisession tapahtumakutsuihin voi liittää logiikkaa
Ymmärrät miten RPC-kutsuja tehdään verkkomoninpelissä
Ymmärrät miten RPC-kutsujen suorituspaikkaa hallitaan moninpelissä
Ymmärrät millä tekniikoin verkon latenssia voidaan piilottaa moninpelissä
Ymmärrät miten huijauksenestoa voi toteuttaa moninpelisessioon
Osaat rakentaa palvelininstanssin pelistä
Osaat asentaa palvelininstanssin pilvipalveluna
Osaat kytkeä asiakkaat palvelininstanssiin
Osaat rakentaa pelaaja-profiileja pilvipalveluun, ja kytkeä ne osaksi peliä
Osaat soveltaa pelimoottoria oman moninpelin luomiseen
Osaat liittää pelisession tapahtumakutsuihin logiikkaa
Osaat synkronoida eri laitteiden pelin tilan pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä
Osaat tehdä RPC-kutsuja omassa moninpelissä
Osaat määrittää RPC-kutsujen suorituspaikan moninpelisessiossa
Osaat sovetaa algoritmin verkkoviiveiden (latenssin) piilottamiseksi pelissä
Osaat soveltaa huijauksenestomekanismia omassa moninpelissäsi
Osaat perustellusti suunnitella ja toteuttaa oman moninpelitoteutuksen
Osaat rakentaa moninpelisessioon uutta logikkaa
Osaat arvioida oman moninpelisisi toteutuksen soveltuvuutta käytännössä
Osaat luoda ja asentaa verkkoon oman verkkomonipeliprojektin testejä varten
Osaat luoda huijauksenestologiikkaa omaan peliprojektiisi
Sisältö
Verkko- ja moninpeliin liittyvät käsitteet
Pelipalvelimet ja asiakkaat pilvipalveluissa
Pelitilanteen synkronointimenetelmät
Tapahtumalogiikka verkkomoninpelissä
Verkkolatenssin piilottaminen
Huijaukseneston toteuttaminen
Opetusmenetelmät
Kurssin sisällöt ja tehtävät integroituvat vahvasti ICT-toimeksiantoprojektin Capsized-peliprojektiin. Mikäli osallistut kurssille, osallistut myös Capsized-kehitysryhmän toimintaan täysipainoisena jäsenenä tuottaen koodia ja assetteja - riippumatta siitä, oletko jo suorittanut ICT-toimeksiantoprojektin. Kurssille osallistuminen vaatii, että hyväksyt digitaalisella allekirjoituksella Capsized-projektiin liittyvän rinnakkaisen käyttöoikeuden tuotettuihin assetteihin myöntävän sopimuksen, joka mahdollistaa monivuotisen projektin kehittämisen mm. kaikkien integroituvien opintojaksojen kesken kumulatiivisesti tuotetuilla asseteilla.
Sisältää etukäteen tallennettuja luentoja, oppitunteja, sekä osiokohtaisia harjoituksia, jotka valmentavat toteutuksen päättyessä tehtävän osaamisen näyttöön. Harjoitukset palautetaan oppimisympäristöön kurssin päättymispäivään mennessä. Palautuksista saa palautteen. Osaamisen näyttö on mahdollista suorittaa ilman viikkoharjoituksia, jos osaaminen on jo hallussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssista ei järjestetä tenttiä, ja sen tilalla on osaamisen näyttö. Varsinaisen toteutuksen osaamisen näyttö palautetaan kurssin päättymispäivään mennessä. Kurssista järjestetään kaksi uusintakertaa, jolloin osaamien näyttö palautetaan aina määritelltyn uusintakerran loppuun mennessä. Uusintaan on ilmoittauduttava etukäteen oppimisympäristössä määritellyllä tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisajankäyttö 133h