Verkko- ja monipelinkehitysLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: DT10044
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Anssi Gröhn, Vastuuopettaja
- Seppo Nevalainen, Vastuuopettaja
Osaamistavoitteet
Ymmärrät miten asiakas-palvelinmalli toimii verkkopalveluissa
Ymmärrät miten palvelininstanssi pelistä muodostetaan
Ymmärrät miten palvelininstanssi asennetaan pilvipalveluna
Ymmärrät miten pelaaja saadaan yhdistettyä pelipalvelimen moninpelisessioon
Ymmärrät miten pelaajien profiilit muodostetaan moninpelisessioon pilvipalvelun avulla
Ymmärrät monipelisession vaatimukset pelilogiikan hajauttamiselle
Ymmärrät miten verkkomoninpelitilanteen synkrointointi tapahtuu
Ymmärrät miten verkkomoninpelisession tapahtumakutsuihin voi liittää logiikkaa
Ymmärrät miten RPC-kutsuja tehdään verkkomoninpelissä
Ymmärrät miten RPC-kutsujen suorituspaikkaa hallitaan moninpelissä
Ymmärrät millä tekniikoin verkon latenssia voidaan piilottaa moninpelissä
Ymmärrät miten huijauksenestoa voi toteuttaa moninpelisessioon
Osaat rakentaa palvelininstanssin pelistä
Osaat asentaa palvelininstanssin pilvipalveluna
Osaat kytkeä asiakkaat palvelininstanssiin
Osaat rakentaa pelaaja-profiileja pilvipalveluun, ja kytkeä ne osaksi peliä
Osaat soveltaa pelimoottoria oman moninpelin luomiseen
Osaat liittää pelisession tapahtumakutsuihin logiikkaa
Osaat synkronoida eri laitteiden pelin tilan pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä
Osaat tehdä RPC-kutsuja omassa moninpelissä
Osaat määrittää RPC-kutsujen suorituspaikan moninpelisessiossa
Osaat sovetaa algoritmin verkkoviiveiden (latenssin) piilottamiseksi pelissä
Osaat soveltaa huijauksenestomekanismia omassa moninpelissäsi
Osaat perustellusti suunnitella ja toteuttaa oman moninpelitoteutuksen
Osaat rakentaa moninpelisessioon uutta logikkaa
Osaat arvioida oman moninpelisisi toteutuksen soveltuvuutta käytännössä
Osaat luoda ja asentaa verkkoon oman verkkomonipeliprojektin testejä varten
Osaat luoda huijauksenestologiikkaa omaan peliprojektiisi
Sisältö
Verkko- ja moninpeliin liittyvät käsitteet
Pelipalvelimet ja asiakkaat pilvipalveluissa
Pelitilanteen synkronointimenetelmät
Tapahtumalogiikka verkkomoninpelissä
Verkkolatenssin piilottaminen
Huijaukseneston toteuttaminen