Siirry suoraan sisältöön

Tapahtuman viestintä, markkinointiviestintä ja imagonhallintaLaajuus (3 op)

Opintojakson tunnus: HM10025

Opintojakson perustiedot


Laajuus
3 op
Opetuskieli
suomi
Vastuuhenkilö
Ulla Kärnä, Vastuuopettaja
Satu Saarinen, Vastuuopettaja
Maria Iltola, Vastuuopettaja

Osaamistavoitteet

Opintojaksolla saat tietoa toimivasta tapahtuman sisäisestä ja ulkoisesta viestinnästä. Perehdyt esimerkkien avulla viestinnän ja markkinoinnin käytännön toteutuksiin ja ymmärrät imagon ja imagonhallinnan merkityksen tapahtumalle. Opintojaksolla opit laatimaan viestintä- ja markkinointiviestintäsuunnitelman tapahtuman toteuttamisen tueksi.

Sisältö

Haluatko oppia, miten tapahtumasta tehdään näkyvä, kiinnostava ja vaikuttava? Tällä opintojaksolla pujahdat tapahtumaviestinnän ja -markkinoinnin maailmaan – opit, miten viestintä rakentaa tapahtuman imagoa ja miten markkinointiviestintä tavoittaa oikean yleisön oikealla tavalla.

Opintojaksolla opit
- Tapahtuman sisäisen ja ulkoisen viestinnän periaatteet
- Imagon ja imagonhallinnan merkityksen tapahtumalle
- Markkinointiviestinnän suunnittelua käytännössä.

Opintojakson aiheita ovat:
- Lähtökohdat: merkitys, strategia, arvot, tavoitteet ja kohderyhmät
- Sisäinen viestintä
- Viestintäsuunnitelma
- Ydinviestit, viestintävastuut, viestintäkanavat, toteutus
- Ulkoinen viestintä
- Markkinointiviestintäsuunnitelma
- 7P (tuote, hinta, saatavuus, markkinointiviestintä, ihmiset ja asiakkaat, prosessit ja fyysinen ympäristö)
- Tapahtumaviestintä: tavoite, asiakaslupaus, markkinointikanavat, (myyntikanavat), markkinoinnin ajoittaminen (teaserit, ilmoittautuminen/lippujen myyminen, markkinointiviestintä tapahtuman aikana ja jälkimarkkinointi), elämyksellisyys (merkityksellisyys, tarinallisuus, muistot vs. hinnoittelu/kate), seuranta, analyysit, suunnitelmat
- Tiedottaminen
- Imagon hallinta
- Imago, sen luominen ja hallinta
- Maine ja maineriski

Tämä opintojakso on erityisen hyödyllinen:
- Tapahtumatuotannon opiskelijoille ja muille kulttuurialan osaajille
- Markkinoinnista ja viestinnästä kiinnostuneille – erityisesti niille, jotka haluavat kehittää osaamistaan tapahtumien kontekstissa
- Työelämässä toimiville, jotka osallistuvat tapahtumien järjestämiseen tai viestintään osana omaa työtään.

Lisätiedot

Opintojakso sisältää digitaalista lähdeaineistoa ja opetustallenteita tapahtuman viestinnästä, markkinointiviestinnästä ja imagosta. Osaamisnäyttönä laadit tehtävänannonmukaiset viestintä- ja markkinointiviestintäsuunnitelmat.

Siirry alkuun