Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristöLaajuus (4 op)

Opintojakson tunnus: STH6003

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

A) Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö (81 h) Opintojakson suoritettuasi:tiedät suomalaisen sosiaali- ja terveyspolitiikan periaatteita osana hyvinvointiyhteiskunnan toimintakulttuuriaymmärrät sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnin, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavat, ohjauksen ja valvonnan Suomessa. Osaat tarkastella sosiaali- ja terveyspalveluja asiakkaan näkökulmastatiedät ja osaat seurata sosiaali- ja terveydenhuollon keskeisiä / ajankohtaisia toimenpideohjelmiaosaat toimia juridisesti perustellulla tavalla ja terveydenhuollon eettisten periaatteiden ja säädösten mukaisesti ammatissasitiedostat oman roolisi terveyspalvelujen toteuttajana, terveydenhuollon ammattilaisena ja osaat ohjata asiakasta palvelujen piiriinymmärrät sosiaali- ja terveyspalvelujärjestelmän tulevaisuuden muutoksia, haasteita ja mahdollisuuksia sekä kansallisella että kansainvälisellä tasollatunnet vaikutusmahdollisuutesi yhteiskunnan päätöksentekojärjestelmässäosaat hakea sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöön liittyvää tietoa tieto- ja viestintätekniikkaa hyödyntäenB) Sähköinen toimintaympäristö ja verkkoviestintä (27 h) Opintojakson suoritettuasi:tiedät ja ymmärrät asiakaslähtöisten sähköisten palvelujen lainsäädännölliset perusteet sekä niihin liittyvät tietoturvaan ja tietosuojaan liittyvät vaatimuksetsaat kokonaiskuvaa sähköisten palvelujen tarjonnasta ja käytöstä kansallisesti ja kansainvälisestitiedät sähköisten palvelujen hyödyntämisestä osana potilaan/asiakkaan kokonaishoitoatiedostat oman roolisi näiden palvelujen toteuttajana terveyden-/sosiaalihuollon ammattilaisenasaat kokemusta ohjata asiakasta/potilasta käyttämään tarkoituksenmukaisia julkisen ja yksityisen sektorin sosiaali- ja terveydenhuollon sekä 3 sektorin palveluita terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksitunnistat ammattilaisen osaamistarpeita sähköisten palvelujen toteuttajanasaat kokemuksia ja valmiuksia ohjata ja motivoida asiakasta sähköisten palvelujen käyttöön ja omahoitoonosaat hyödyntää sosiaalista mediaa työssäsi sekä erottaa yksityisen ja ammatillisen roolin sosiaalisen median käytössä

Sisältö

A) Asiakaslähtöinen sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristö (81 h) Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen tuottamista, asiakkaita ja toimijoita koskeva keskeinen lainsäädäntö ja muut ohjeet, ajankohtaiset toimenpideohjelmat ja EU-direktiivitSosiaali- ja terveyspalvelujen ohjaus ja valvontaSosiaali- ja terveyspalveluorganisaatiot ja palvelujen järjestämisvastuut ja organisointi (valtio, maakunta, kunta, yksityinen ja kolmas sektori)Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelurakenteet, hoidon porrastusTaloudellisten voimavarojen kohdentaminen ja niistä päättäminenAsiakaslähtöinen palvelukulttuuriAsiakaslähtöinen ja moniammatillinen saumaton toiminta palveluprosessissa ja -ketjussaSosiaali- ja terveydenhuollon hoito- ja palveluketjutB) Sähköinen toimintaympäristö ja verkkoviestintä (27 h) Sähköisten palvelujen lainsäädännölliset perusteet sekä niihin liittyvät tietoturvaan ja tieto-suojaan liittyvät vaatimuksetAsiakaslähtöiset sähköiset palvelut - muuttuva asiakkuus ja ammattilaisuusErilaiset sähköiset palvelut, niiden jäsentäminen ja soveltuvuuden arviointi erilaisille asiakasryhmilleErilaiset toimintaympäristötSähköiset sosiaali- ja terveyspalvelut ja niiden erityispiirteetVerkkoviestintä ja verkkovuorovaikutuksen ominaispiirteet, virtuaaliyhteisö, viestintätaidot verkossa, verkkokirjoittaminen, kansalaisviestintä, eettisyysMediakriittisyys, potilaan ja asiakkaan ohjaaminen luottavan terveystiedon käyttöön omahoidon tukenaItsehoitopisteiden sähköisen materiaalin hyödyntäminenLaaja vaitiolo ja tietojen suojelu, asiakkaan ja potilaan tiedonsaanti oikeus, tietoturvariskitTietojärjestelmien hyödyntäminen asiakkaan ja potilaan tietojen dokumentoinnissaTiedottaminenSosiaalinen media

Siirry alkuun