Siirry suoraan sisältöön

Asiakas aktiivisena toimijana sotepalveluissa 1 (3 op)

Toteutuksen tunnus: SY10003-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.01.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
13.03.2023 - 28.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus (SF)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 200
Koulutus
Fysioterapeuttikoulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Sosionomikoulutus
Terveydenhoitajakoulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Jatta Papunen
Liisa Ryhänen
Mirka Nisula
Helena Ikonen
Anu Ihanus
Vastuuopettaja
Helena Ikonen
Ajoitusryhmät
SHAK23 (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
SSAK23 (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
SGAK23 (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
SFAK23 (Koko: 1 . Avoin AMK : 0.)
Ryhmät
SFAK23
Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2023
SGAK23
Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023
SHAK23
Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2023
SSAK23
Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023
Pienryhmät
SHAK23
SSAK23
SGAK23
SFAK23
Opintojakso
SY10003

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Tunnet sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuuden sekä ohjauksen ja valvonnan keskeiset periaatteet
Tunnet asiakkaan ja potilaan oikeuksia ja velvollisuuksia ohjaavaa lainsäädäntöä sekä muuta keskeistä lainsäädäntöä
Perehdyt monialaisen kirjaamisen lainsäädäntöön
Ymmärrät yhteiskunnallisen muutoksen asiakaslähtöisten palveluiden ja palvelujärjestelmän kehittymisessä
Ymmärrät tietoturva- ja tietosuojavaatimusten sekä eettisyyden merkityksen
Ymmärrät asiakkaan ja ammattilaisen roolin sähköisten palveluiden käytössä ja käytön ohjaamisessa
Osaat selvittää asiakkaan palvelutarpeita ja tarjolla olevia palveluja
Osaa selittää ja kuvata kirjaamiseen merkityksen asiakkaan/potilaan monialaisessa hoidossa, kuntoutuksessa ja palvelussa
Osaat selittää ja kuvata tiedon tuottamiseen ja käyttämiseen liittyvän lainsäädännön ja eri rekistereiden merkityksen
Osaat selittää ja kuvata lainsäädännön vaatimukset sosiaali- ja terveysalan kirjaamisessa

Sisältö

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut
Palvelurakenteet, järjestämisvastuu
Keskeinen lainsäädäntö ja asiakasrekisterit
Sosiaali- ja terveysalan ohjaus ja valvonta
Sosiaali- ja terveyspolitiikka, ajankohtaiset toimenpideohjelmat ja strategiat
Asiakkaan oikeudet ja osallisuus palveluiden valinnassa
Asiakkaan palvelutarpeiden ja tarjolla olevien palveluiden selvittäminen
Asiakaslähtöisyys, monitoimijuus ja moniammatillisuus asiakkaan palvelussa
Sähköinen asiointi ja digitaaliset palvelut
Monialainen kirjaaminen

Oppimateriaalit

Opintojaksolla ilmoitetut oppimateriaalit.

THL, Cope- hanke. 2019. Eettinen perusta sote- ammattiryhmiä yhdistäväksi tekijäksi (2019) Saatavilla 13.10.2020.
https://thl.fi/fi/-/eettinen-perusta-sote-ammattiryhmia-yhdistavaksi-tekijaksi
THL, Cope- hanke. 2019. Sote-ammattilaisten yhteinen osaaminen sosiaali- ja terveydenhuollon muutoksessa (julkari.fi)
https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138096/PT2019_003_11062019.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Helminen, J. (toim.) 2017. Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa. Edita.
Ihalainen, J. & Kettunen, T. 2017. Turvaverkko vai trampoliini. Sosiaaliturvan mahdollisuudet. Sanoma Pro. (muutkin painokset käyvät)
Mönkkönen, K., Kekoni, T. & Pehkonen A. 2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Laaksonen, H., Laitinen, H., Hiilamo, H. 2020 Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä, Sanoma Pro Oy, Helsinki.

Opetusmenetelmät

Verkko-opetus, tiimi- ja itsenäinen työskentely.

Monialaiseen kirjaamiseen liittyvä lainsäädäntö 1 op toteutetaan yhteistoteutuksena Uefin ja Karelia-ammattikorkeakoulun kanssa.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Osallistuminen tiimityöskentelyyn
Tehtävien, tentin suorittaminen
Osallistuminen seminaariin

Lisätiedot

Opintojakson orientaatiossa ja seminaarissa läsnäolovelvoite.

Opintojakson tehtävät tulee olla tehtynä ennen seminaaria. Seminaariin ei voi osallistua, jos tehtävät ovat tekemättä.

Ahot mahdollista osasuorituksesta Ahot käsitellään tapauskohtaisesti vastuuopettajan kanssa.

Siirry alkuun