Asiakaslähtöiset sähköiset sote-palvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH10073-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2023 - 18.02.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 26.02.2024 - 27.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sairaanhoitajakoulutus (SH)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 200
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Opettajat
- Helena Ikonen
- Vastuuopettaja
- Helena Ikonen
- Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
- Opintojakso
- SH10073
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opiskelijana
- saat kokonaiskuvan sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiosta ja sen tuomista mahdollisuuksista
- ymmärrät sähköisten palvelujen mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tunnet millaisia sähköisiä palveluja on käytössä tai ollaan ottamassa käyttöön
- osaat ennakoida palvelujen kehityssuuntia kansallisesti ja kansainvälisesti
- tiedät palvelujen toteuttamisen ja kehittämisen lainsäädännölliset ja tekniset reunaehdot sekä
- osaat ottaa huomioon eettiset kysymykset
- ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- ymmärrät moniammatillisen yhteistyön merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaat arvioida sähköisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta sekä niiden soveltuvuutta ja hyödyllisyyttä asiakastyön prosesseissa/ asiakastyössä
Sisältö
- sähköisten palvelujen käyttöä ohjaavat ja määrittävät tekijät: mm. asiakaslähtöisyys, lainsäädäntö, teknologia, turvallisuus, eettisyys,yritysyhteistyö ja toimintaympäristö
- erilaiset sähköiset palvelut terveydenhuollossa, kuntoutuksessa ja sosiaalialalla kansallisesti ja kansainvälisesti (mm. e ja m maailmat sähköisissä palveluissa, applikaatiot,pelit, puettava teknologia, sensorit, robotiikka)digitalisaatioon ja sähköisiin palveluihin liittyvä ICT ja ohjelmistotuotanto
- asiakaslähtöisten sähköisten palvelujen innvointi, kehittäminen ja toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä
- asiakkaan ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen rooli ja osaaminen palvelujen kehittäjinä ja toteuttajina
- sähköisten palvelujen arviointi (käytettävyys, toimivuus, miten voidaan hyödyntää asiakastyössä, vaikuttavuusjne.)
Opetusmenetelmät
Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Opintojakson suorittaminen on mahdollista omaan tahtiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina (135h). Opintojakson suorittaminen on mahdollista omaan tahtiin.
Opintojakso koostuu keskustelualuetehtävästä, vertaisarvioinnista ja kahdesta oppimistehtävästä.