Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 (4 op)
Toteutuksen tunnus: SY10009-3023
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2025 - 30.04.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 11.08.2025 - 19.12.2025
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus (SS)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 50
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
- Opettajat
- Kirsi Lindlöf
- Mirka Nisula
- Tommi Kinnunen
- Vastuuopettaja
- Kirsi Lindlöf
- Ryhmät
-
SSNK24Sosionomi (AMK), päivä, kevät, 2024
- Opintojakso
- SY10009
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Sisällön jaksotus
Opintojakson A- ja B-osan aikataulu ja eteneminen on ohjeistettu Moodlessa.
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
A-osa suoritetaan kokonaan opintojakson Moodlessa, josta löytyy myös opintojakson toteutusaikataulu.
B-osa keskittyy sosionomikoulutuksen opinnäytetyössä käytettäviin laadullisiin ja määrällisiin tutkimusmenetelmiin sekä toiminnallisen opinnäyteyön menetelmiin. Menetelmien käyttöä myös harjoitellaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalien tiedot löytyvät opintojakson Moodlesta ja opinnäytetyöhön liittyvän työskentelyn sekä eri työvaiheiden osalta opiskelijan Pakista.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu A-osasta; tutkimus-, kehittämis ja innovaatiomenetelmät (2 op) sekä
B-osasta: koulutusalakohtainen opinnäytetyön menetelmien tukeminen (2 op). Opiskelu tapahtuu lähi- ja itsenäisenä opiskeluna, Osion suorittaminen tapahtuu osallistumalla opetukseen sekä oppimistehtävien tekemisellä.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koulutusalakohtaisen B-osan voi hyväksilukea (alle 10 vuotta sitten suoritetut TKI-opinnot) tai tehdä ahot-näytöllä, mikäli on jo aiemmin suorittanut vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja.
Korvaavuuden tai ahot-näytön hakeminen tehdään Moodlessa opintojakson käynnistyttyä 28.9.2025 mennessä. Opintojakson vastuuopettaja hyväksyy tai hylkää selvityksen sekä antaa opiskelijalle jatkotoimintaohjeet Moodlessa. Ahot-näyttöä ei haeta Pepissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op vastaa 4 x 27 h työmäärää.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän hyväksytty suoritus.
B-osan suorituksen perusteena aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen sekä itsearviointi.
Hylätty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän puutteellinen suoritus/suoritusten puuttuminen.
B-osan suorituksen puutteet, kuten opetukseen osallistuminen, oppimistehtävien ja/tai itsearvioinnin puuttuminen.
Lisätiedot
Korvaavuus ja ahot-näyttö on ohjeistettu kohdassa "Vaihtoehtoiset suoritustavat".