Siirry suoraan sisältöön

Markkinointitutkimus pähkinänkuoressa - Mitä? Miksi? Miten? (1 op)

Toteutuksen tunnus: HM10106-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
12.04.2024 - 14.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
15.05.2024 - 31.07.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
1 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
Media-alan koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Olli Hatakka
Vastuuopettaja
Olli Hatakka
Ajoitusryhmät
Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 50 . Avoin AMK : 50.)
Pienryhmät
Pienryhmä (schedulingGroup) 1
Opintojakso
HM10106

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Sisällön jaksotus

Erillisen toteutussuunnitelman mukaan, joka löytyy opintojakson Moodle-oppimisympäristöstä

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:
- ymmärrät mitä markkinointitutkimus on,
- miksi sitä tehdään,
- miten sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä.

Sisältö

Saat tiiviin ja käytännönläheisen johdannon markkinointitutkimuksen maailmaan. Perehdyt markkinointitutkimuksen peruskäsitteisiin, menetelmiin ja sovelluksiin sekä siihen, miten voit hyödyntää sitä liiketoiminnan kehittämisessä:

1. Mikä on markkinointitutkimus?
- Markkinointitutkimuksen määritelmä ja tavoitteet
- Markkinointitutkimuksen tyypit ja käyttötarkoitukset

2. Miksi markkinointitutkimusta tehdään?
- Liiketoimintapäätösten tukena
- Asiakaskäyttäytymisen ymmärtäminen
- Markkinointistrategian kehittäminen

3. Miten markkinointitutkimusta tehdään?
- Tutkimusongelman määrittely
- Tutkimussuunnitelman laatiminen
- Aineistonkeruu ja analyysi
- Tutkimustulosten tulkinta ja raportointi

Opintojakso on suunnattu yrittäjyyttä suunnitteleville tai yrittäjänä jo toimiville.

Aika ja paikka

Online, Moodle-oppimisympäristö

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan erikseen Moodle-oppimisympäristössä

Opetusmenetelmät

HUOM! Opintojakso on räätälöity yrittäjyyttä suunnitteleville tai yrittäjänä jo toimiville!

Online-toteutus Moodleympäristössä itsenäisesti materiaalin läpikäyminen (nauhoitteet, tiedostot, yms. aiheeseen liittyvä materiaali), Harjoitustehtvävien tekeminen ohjeiden mukaisesti ja Moodlelopputentin suorittaminen.
Opintojakso on toteutettu Euroopan unionin osarahoittamassa Ammatiksi yrittäjä – oppia yrittäjätaitoihin -hankkeessa.

Kurssin kuvaus:

Tämä 1 opintopisteen laajuinen kurssi tarjoaa tiiviin ja käytännönläheisen johdannon markkinointitutkimuksen maailmaan. Kurssilla perehdytään markkinointitutkimuksen peruskäsitteisiin, menetelmiin ja sovelluksiin. Kurssin tavoitteena on antaa opiskelijoille ymmärrystä siitä, mitä markkinointitutkimus on, miksi sitä tehdään ja miten sitä voidaan hyödyntää liiketoiminnan kehittämisessä.

Kurssin sisältö:

Mikä on markkinointitutkimus?
o Markkinointitutkimuksen määritelmä ja tavoitteet
o Markkinointitutkimuksen tyypit ja käyttötarkoitukset
Miksi markkinointitutkimusta tehdään?
o Liiketoimintapäätösten tukena
o Asiakaskäyttäytymisen ymmärtäminen
o Markkinointistrategian kehittäminen
Miten markkinointitutkimusta tehdään?
o Tutkimusongelman määrittely
o Tutkimussuunnitelman laatiminen
o Aineistonkeruu ja analyysi
o Tutkimustulosten tulkinta ja raportointi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op = 27h. Luennot, harjoitukset ja tentti

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Tehtävien hyväksytty suorittaminen ja arviointi, hyväksytty Moodletenttisuoritus (väh 50% oikein maximipisteistä).

Kurssin suorittaminen edellyttää seuraavia:
• Online-luentoihin, muuhun mahdolliseen toimintaan ja (mahd. seminaareihin) osallistuminen
• Tehtävien (tai vastaavien online-tehtävien) tekeminen
• Itsenäistä opiskelua (kirjallisuuteen perustuen)
• Tentin/diagnostisen automaattisen online-kokeen suorittaminen
Kurssin arviointi:
Kurssin arviointi perustuu seuraaviin:
• Aktiivinen osallistuminen (20%)
• Tehtävien suoritukset (50%)
• Lopputentti (30%)

Siirry alkuun