Sociala kontakter (3 op)
Toteutuksen tunnus: DT10023-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2024 - 30.04.2024
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.08.2024 - 30.11.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 80
- Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
- Opettajat
- Merja Öhman
- Vastuuopettaja
- Merja Öhman
- Ryhmät
-
DTNS23Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2023
- Opintojakso
- DT10023
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Sisällön jaksotus löytyy opintojakson Moodlessa olevasta aikataulusta. Opettaja esittelee aikataulun ensimmäisellä tapaamiskerralla. Aikataulusta löytyvät palautettavien harjoitustusten ajankohdat palautusajankohdat ja tenttien ajoituksen.
Opintojakson eteneminen noudattaa oppikirjan rakennetta ja osiot on nimetty oppikirjan osioiden mukaisesti,
Intro Profil
Dags att prata om studier
Arbetsmiljön
Jag jobbar som...
E-handel
Mejl på jobbet
Ekonomi i Norden
Den nordiska arbetsmarknaden - Nordjobb
Tavoitteet
Opiskelija osaa kertoa itsestään, työstään ja koulutuksestaan, hän osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti työelämän viestintätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää millaista ruotsin kielen osaamissa työelämässä tarvitaan. Opiskelija pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan ruotsinkielisiä medioita ja referoimaan niitä. Opiskelija pysyy itsenäiseen opiskeluun ja tiedonhankintaan ja hän osaa käyttää oman alan perussanastoa ja ruotsin kielen rakenteita viestintätilanteissa.
Sisältö
- itsestä, opinnoista ja työstä kertominen
- työnhakuprosessi
- puhelin-, sähköposti-, asiakaspalvelu- ja opastamistilanteet
- IT-alan perussanasto + oman alan mediat
- ruotsin kielen rakenteiden vahvistaminen
- työelämäkontaktien luominen, työympäristö ja työelämäkulttuuri
Aika ja paikka
Karelia ammattikorkeakoulu, Moodle-oppimisympäristö 26.8-26.11
Tämä opintojakso toteutetaan integroituna Tietojenkäsittelyn ICT-polun ryhmän opiskelijoiden ja suomenkielisten ICN-opiskelijoiden kanssa.
Oppimateriaalit
Tolkki, J & Öhman M., Perspektiv Svenska för högskolestudenter. SanomaPro. 2016. Helsinki. ISBN 978-952-63-4187-3, Moodlessa oleva materiaali
Opetusmenetelmät
Opiskelija osaa kertoa itsestään, työstään ja koulutuksestaan, hän osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti työelämän viestintätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää millaista ruotsin kielen osaamissa työelämässä tarvitaan. Opiskelija pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan ruotsinkielisiä medioita ja referoimaan niitä. Opiskelija osaa käyttää oman alan perussanastoa ja ruotsin kielen rakenteita viestintätilanteissa. Hän osaa käyttää kieliohjelmia, sanakirjoja ja muita apuvälineitä opintojensa tukena.
Lähiopetus zoomissa viikoittain, kirjalliset ja suulliset harjoitukset oppitunneilla, suullinen esitys ryhmässä Kirjallinen koe Wärtsilä-campuksella tai Exam-tenttiakvaariossa. Suullinen parikoe Zoomissa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen ja suullisen tentin ajankohta löytyvät Moodle-oppimisalustalta löytyvästä aikataulusta, joka esitellään ensimmäisellä tapaamiskerralla. Kokeet ovat opintojakson lopussa. Kirjallinen tentti suoritetaan ennen suullista tenttiä. Molempia tenttejä voi uusia kaksi kertaa. Kirjallisen tentin uusinta Exam-tenttiakvaariossa. Opiskelijan on suoritettava opintojaksoon kuuluvat tehtävät ennen kokeita.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
lähiopetus 26h
ryhmätyöskentely, oppimistehtävät, itsenäinen työskentely 54 h
arviointi ja palaute 1h
Lisätiedot
Opiskelijalla tulee olla taitotaso B1 opintojaksolle tullessaan. Mikäli opiskelijan taitotaso on tätä alempi,on suositeltavaa, että opiskelija suorittaa ruotsin kielen kertaavat opinnot ennen Sociala kontakter i arbetslivet opintojaksoa, esim. suorittamalla Svensk klinik Rautalankaruotsia opintojakson. Mikäli opiskelijalla on oppimisen haasteita, on erityisen tärkeätä osallistua oppitunneille. Opettaja pitää osallistumista päiväkirjaa.
Kaikkien on osallistuttava ensimmäiselle oppitunnille, jolloin opintojakso esitellään. Oppitunteja ei tallenneta, koska suurin osa oppitunneista tehdään harjotuksia pienryhmissä. Oppitunnit eivät sisällä luennoimista.