Siirry suoraan sisältöön

Suomi 4Laajuus (4 op)

Opintojakson tunnus: C-10088-KK00EQ40

Opintojakson perustiedot


Laajuus
4 op
Opetuskieli
suomi
Korkeakoulu
Itä-Suomen yliopisto

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa toimia opintojen ja työelämän epämuodollisissa ja joissakin muodollisissa viestintätilanteissa sekä esitellä omaa tieteenalaansa ja akateemisen mielenkiintonsa kohteita yksityiskohtaisesti. Hän ymmärtää asiatyylistä suullista ja kirjallista viestintää sekä tunnistaa ja kykenee osin käyttämään eri puherekistereitä. Opiskelija pystyy seuraamaan mediassa käytävän toistuvan yhteiskunnallisen keskustelun sisältöjä esimerkiksi koulutuksesta, työllisyydestä, terveydestä, hyvinvoinnista ja ympäristökysymyksistä. Kielitaidon tavoitetaso on Eurooppalaisen viitekehyksen taitotaso B1.1.

Sisältö

• ajankohtaiset aiheet ja yhteiskunnallinen keskustelu • kokonais- ja osaobjektin käyttö • oman alan sanasto • minikonferenssi ja esiintyminen • idiomaattiset ilmaukset

Esitietovaatimukset

Hyväksytysti suoritettu opintojakso Suomi 3 tai vastaavat tiedot ja taidot. Opintojakso on tarkoitettu opiskelijoille, joilla on vaadittava lähtötaso opetuksen alkaessa. Opintojaksot pitää suorittaa järjestyksessä, koska kielitaito rakentuu aina edellisellä tasolla opitun päälle. Opettaja voi hylätä ilmoittautumisen, jos opiskelijalla ei ole vaadittavaa lähtötasoa. Jos et ole varma, onko opintojakson taitotaso sinulle sopiva, voit olla yhteydessä opettajaan tai tehdä kielikeskuksen laatiman polkutestin, Placement test: https://elearn.uef.fi/course/view.php?id=2080

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

HYLÄTTY Opintojaksoon kuuluvia tehtäviä ei ole suoritettu hyväksytysti tai palautettu määräaikana tai tenttisuoritus on hylätty. Keskustelun aloittaminen on vaivalloista. Oppijan on ajoittain ylivoimaista löytää tai ymmärtää normaalitempoisen puheen keskeistä sisältöä tutuista tai yleisistäkin aiheista. Sanavarasto on niukka, toistuvat sanahaut vaikeuttavat viestintää ja oma puheentuotos jää helposti irrallisiksi virkkeiksi. Ei havaitse tekstien tyyli- tai sävyeroja eikä kirjoittajana hallitse useiden tutuimpienkaan tekstilajien piirteitä. Omat kirjalliset tuotokset jäävät epäyhtenäisiksi ja kokonaisuudet hajanaisiksi. Myös rakenteet voivat olla horjuvia. 1-2 Kielitaidon puutteet voivat tehdä vuorovaikutustilanteista työläitä, jos aiheet eivät ole tuttuja. Tyyli- ja sävyerot jäävät usein tunnistamatta. Pystyy korostamaan tärkeinä pitämiään seikkoja, mutta muuten sisältö voi jäädä niukaksi. Havaitsee normaalitempoisesta puheesta sen aiheen ja osan pääkohdista. Puhe voi sisältää toistuvasti sanahakuja. Osaa tuottaa tutuimpien tekstilajien tekstejä, mutta tuotokset voivat jäädä hajanaisiksi.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Ymmärtää vuorovaikutustilanteissa normaalitempoista puhetta mutta murteellisuudet, nopea tempo tai vieras aihe vaikeuttavat ymmärtämistä. Tunnistaa ydinajatuksen lisäksi myös yksityiskohtia ja tyylin piirteitä. Osaa aloittaa keskustelun. Puheen tuotoksessa voi esiintyä lyhyitä sanahakuja. Pystyy kirjoittamaan kokonaisia tekstejä, mutta niiden yhtenäisyydessä tai tekstilajipiirteiden hallinnassa voi esiintyä puutteita. Käyttää sanastoa monipuolisesti etenkin henkilökohtaisia tai muuten tuttuja aiheita käsitellessään.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Vuorovaikutustilanteet ovat luontevia ja sujuvia, vaikka sävyerot voivat jäädä havaitsematta. Pystyy aloittamaan keskustelun, ylläpitämään sitä tutusta aiheesta ja myös päättämään keskustelun. Havaitsee ja korjaa aktiivisesti omia virheitään. Ymmärtää normaalitempoistakin puhetta, mutta yksityiskohtien ymmärtäminen voi vaatia ponnistelua, jos aihepiiri on vieras. Myös puheen eri rekisterit voivat tuottaa vaikeuksia. Pitkät sanahaut ja epäröinnit ovat puheessa suhteellisen harvinaisia. Hallitsee yleisiä aihepiirejä koskevan sanaston ja lukee yleisiä tekstejä melko vaivattomasti. Pystyy kirjoittamaan eri tekstilajeja edustavia tekstejä ja osaa esittää asioita yhtenäisinä kokonaisuuksina. Käyttää sanastoa monipuolisesti ja hallitsee myös idiomeja

Oppimateriaalit

Verkkomateriaali.

Lisätiedot

Opintojaksolle etusijalla ovat ne englanninkielisten kandidaatti- ja maisteriohjelmien tutkinto-opiskelijat, joille opintojakso on määritelty tutkintoon kuuluvaksi. Opintojakso on lisäksi avoin muille kansainvälisille tutkinto-opiskelijoille, väitöskirjatutkijoille, alumniopiskelijoille ja henkilökunnalle. Jos toteutuksella on tilaa, sille voivat osallistua myös kansainväliset vaihto-opiskelijat. Opintojaksoa tai osaa siitä ei voi korvata muulla suorituksella.

Toteutustavat

Esimerkiksi lähiopetus, monimuoto-opinnot, verkko-opinnot.

Suoritustavat

Esimerkiksi luennot, suulliset ja kirjalliset pari- ja ryhmäharjoitukset, vertaispalaute ja itsenäinen työskentely. Opiskelijan tulee varata työaikaa 108 tuntia. Opintojakson hyväksytty suorittaminen ja mahdolliseen tenttiin osallistuminen edellyttävät aktiivista osallistumista ja opintojaksoon kuuluvien oppimistehtävien tekemistä hyväksytysti annetussa aikataulussa. Arviointiperusteet: Osallistuminen harjoituksiin, harjoitustehtävät, loppukoe ja mahdollinen välitentti. Hyväksyttyyn suoritukseen edellytetään osaamistavoitteiden täyttymistä ja kaikkien tehtävien suorittamista hyväksytysti määräajassa.

Siirry alkuun