Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2Laajuus (4 op)
Tunnus: SY10009
Laajuus
4 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Anne Ryhänen
- Suvi Liimatta
- Terhi Hagman
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Johanna Åkerlund
- Anne Ryhänen
- Sanna Tiainen
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
SKAS23Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Opetusmenetelmät
Tämä opintojakso koostuu 2 osiosta.
A-osan suoritat itsenäisesti kevätlukukauden aikana.
B-osassa muodostat opinnäytetyöparin/ryhmän, ideoit opinnäytetyön ja muodostat opinnäytetyötiimisi kanssa ideapaperin. B-osa käynnistää opinnäytetyöprosessisi.
OSIO A.
OSAAMISTAVOITTEET:
Osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä
Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu
Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä ja saat valmiuksia opinnäytetyön tekemiseen
SISÄLTÖ:
innovaatiomenetelmät
lean
palvelumuotoilu
projektityökalut
B-OSA:
Tavoitteet:
Tunnet tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä ja osaat soveltaa niitä käytännössä opinnäytetyön prosessissa ja työelämän kehittämistehtävissä.
Tutustut erityisesti toimintaterapia-alan tutkimuksissa ja työelämässä sovellettaviin tutkimusasetelmiin ja menetelmiin.
Aloitat oman opinnäytetyöprosessin
Sisältö:
Opinnäytetyön ideapaperin laatiminen
Laadullisten, määrällisten ja toiminnallisten opinnäytetyömenetelmien hyödyntäminen käytännössä
Tapaustutkimusten (case-tutkimukset) käyttö toimintaterapiassa ja työelämän kehittämisessä
Eri tyyppiset kirjallisuuskatsaukset ja tutkimusten laadun arviointi
Johdanto opinnäytetyösuunnitelmaan (joka alkaa limittäin tämän opintojakson kanssa)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty/Täydennettävä
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen/seminaareihin sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa, seminaareissa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Terhi Hagman
Vastuuopettaja
Suvi Liimatta
Ryhmät
-
SHNS23Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Opetusmenetelmät
Monialainen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus on integroitu opinnäytetyön aloitukseen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Sisällön jaksotus
2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva innovaatiotoiminnan opintokokonaisuus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Suvi Liimatta
Vastuuopettaja
Suvi Liimatta
Ryhmät
-
SHAS23Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
Koulusalakohtainen osuus sisältää lähitunteja sekä etätunteja.
Kehittämis- ja innovaatiotoiminnan osuus suoritetaan verkossa itsenäisesti.
Opetusmenetelmät
Monialainen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus on integroitu opinnäytetyön aloitukseen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Terveydenhoitajakoulutus (ST)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Suvi Liimatta
Vastuuopettaja
Suvi Liimatta
Ryhmät
-
STNS23Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Opetusmenetelmät
Monialainen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op kehittämis- ja innovaatiotoiminnan osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus on integroitu opinnäytetyön aloitukseen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Sisällön jaksotus
2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus lähiopetusta
2 op innovaatiotoiminnan verkkototeutus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus (SF)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anne Ryhänen
- Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
SFNS23Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Opetusmenetelmät
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen.
Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.
Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Sisällön jaksotus
2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva monialainen opintokokonaisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 100
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mirka Nisula
- Kirsi Lindlöf
- Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja
Mirka Nisula
Ryhmät
-
SSAS23Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
A-osa suoritetaan kokonaan opintojakson Moodlessa, josta löytyy myös opintojakson toteutusaikataulu.
B-osa keskittyy sosionomikoulutuksen opinnäytetyössä käytettäviin laadullisiin ja määrällisiin tutkimusmenetelmiin sekä toiminnallisen opinnäyteyön menetelmiin. Menetelmien käyttöä myös harjoitellaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalien tiedot löytyvät opintojakson Moodlesta ja opinnäytetyöhön liittyvän työskentelyn sekä eri työvaiheiden osalta opiskelijan Pakista.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu A-osasta; tutkimus-, kehittämis ja innovaatiomenetelmät (2 op) sekä
B-osasta: koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät (2 op). Opiskelu tapahtuu verkko-opetuksessa ja itsenäisenä opiskeluna, Osion suorittaminen tapahtuu osallistumalla opetukseen sekä oppimistehtävien tekemisellä.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koulutusalakohtaisen B-osan voi hyväksilukea (alle 10 vuotta sitten suoritetut TKI-opinnot) tai tehdä ahot-näytöllä, mikäli on jo aiemmin suorittanut vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja.
Korvaavuuden tai ahot-näytön hakeminen tehdään Moodlessa opintojakson käynnistyttyä 28.1.2025 mennessä. Opintojakson vastuuopettaja hyväksyy tai hylkää selvityksen sekä antaa opiskelijalle jatkotoimintaohjeet Moodlessa. Ahot-näyttöä ei haeta Pepissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op vastaa 4 x 27 h työmäärää.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän hyväksytty suoritus.
B-osan suorituksen perusteena aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen sekä itsearviointi.
Hylätty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän puutteellinen suoritus/suoritusten puuttuminen.
B-osan suorituksen puutteet, kuten opetukseen osallistuminen, oppimistehtävien ja/tai itsearvioinnin puuttuminen.
Sisällön jaksotus
Opintojakson A- ja B-osan aikataulu ja eteneminen on ohjeistettu Moodlessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Korvaavuus ja ahot-näyttö on ohjeistettu kohdassa "Vaihtoehtoiset suoritustavat".
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kirsi Lindlöf
- Mirka Nisula
- Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja
Tommi Kinnunen
Ryhmät
-
SSNS23Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
A-osa suoritetaan kokonaan opintojakson Moodlessa, josta löytyy myös opintojakson toteutusaikataulu.
B-osa keskittyy sosionomikoulutuksen opinnäytetyössä käytettäviin laadullisiin ja määrällisiin tutkimusmenetelmiin sekä toiminnallisen opinnäyteyön menetelmiin. Menetelmien käyttöä myös harjoitellaan.
Oppimateriaalit
Opintojakson oppimateriaalien tiedot löytyvät opintojakson Moodlesta ja opinnäytetyöhön liittyvän työskentelyn sekä eri työvaiheiden osalta opiskelijan Pakista.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu A-osasta; tutkimus-, kehittämis ja innovaatiomenetelmät (2 op) sekä
B-osasta: koulutusalakohtainen opinnäytetyön menetelmien tukeminen (2 op). Opiskelu tapahtuu lähi- ja itsenäisenä opiskeluna, Osion suorittaminen tapahtuu osallistumalla opetukseen sekä oppimistehtävien tekemisellä.
Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Koulutusalakohtaisen B-osan voi hyväksilukea (alle 10 vuotta sitten suoritetut TKI-opinnot) tai tehdä ahot-näytöllä, mikäli on jo aiemmin suorittanut vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja.
Korvaavuuden tai ahot-näytön hakeminen tehdään Moodlessa opintojakson käynnistyttyä 28.1.2025 mennessä. Opintojakson vastuuopettaja hyväksyy tai hylkää selvityksen sekä antaa opiskelijalle jatkotoimintaohjeet Moodlessa. Ahot-näyttöä ei haeta Pepissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 op vastaa 4 x 27 h työmäärää.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän hyväksytty suoritus.
B-osan suorituksen perusteena aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen sekä itsearviointi.
Hylätty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän puutteellinen suoritus/suoritusten puuttuminen.
B-osan suorituksen puutteet, kuten opetukseen osallistuminen, oppimistehtävien ja/tai itsearvioinnin puuttuminen.
Sisällön jaksotus
Opintojakson A- ja B-osan aikataulu ja eteneminen on ohjeistettu Moodlessa.
Lisätietoja opiskelijoille
Korvaavuus ja ahot-näyttö on ohjeistettu kohdassa "Vaihtoehtoiset suoritustavat".
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Kirsi Lindlöf
- Mirka Nisula
- Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja
Kirsi Lindlöf
Ryhmät
-
SSNK23Sosionomi (AMK), päivä, kevät, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
2 op monialainen oppimiskokonaisuus (verkkototeutus) ajalla 2.9.-31.12.2024.
2 op koulutusalakohtainen oppimiskokonaisuus/SOKO ajalla 28.10.- 13.12.2024
Opetusmenetelmät
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen (verkkototeutus) ja 2 op koulutusalakohtaiseen oppimiskokonaisuuteen.
Opintojakso sisältää kaksi Moodlea, jotka näkyvät opiskelijan Moodle -näkymässä, kun opiskelija on hyväksytty toteutuksella ja opettaja on avannut opintojakson Moodlessa näkyviin. Näet linkit moodleihin Pepin Oppimisympäristöt -kohdassa.
Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.
Tarkemmat kuvaukset moodleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 x 27h
Lisätietoja opiskelijoille
1) 2 Monialainen oppimiskokonaisuus 2op (verkkototeutus) ajalla 2.9.-31.12.2024. Mirka Nisula.
2) Koulutusalakohtainen oppimiskokonaisuus/SOKO 2op ajalla 28.10.- 13.12.2024. Moodlelinkki: https://m.karelia.fi/course/view.php?id=2958, AVAIN: Tutke2_ssnk23
Moodle avataan viimeistään ekoilla tunneilla.
- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkemmat arviointikriteerit moodlessa.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 50
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Mirka Nisula
- Kirsi Lindlöf
- Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja
Kirsi Lindlöf
Ryhmät
-
SSAK23Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
2 op monialainen osuuus (verkkototeutus). 2.9.-31.12.2024
2 op koulutusalakohtainen osuus. 21.10. - 5.12. (opetuksen ajoitus)
Oppimateriaalit
Moodlessa
Opetusmenetelmät
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen (verkkototeutus).
Opintojakso sisältää kaksi Moodlea, jotka näkyvät opiskelijan Moodle -näkymässä, kun opiskelija on hyväksytty toteutuksella ja opettaja on avannut opintojakson Moodlessa näkyviin. Näet linkit moodleihin Pepin Oppimisympäristöt -kohdassa.
Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.
Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4x27h
Sisällön jaksotus
*2 op monialainen osuuus (verkkototeutus/oma moodle). 2.9.-31.12.2024
*2 op koulutusalakohtainen osuus/oma moodle. 21.10. - 5.12. (opetuksen ajoitus).
Lisätietoja opiskelijoille
1) Monialainen osuus 2op (verkkototeutus). 2.9.-31.12.2024
Mirka Nisula
2) Koulutusalakohtainen osuus/SOKO. 21.10. - 5.12. Ilmoittautuneet ovat jo tällä toteutuksella.
Moodlelinkki/SOKO: https://m.karelia.fi/course/view.php?id=2957 AVAIN: Tutke2_ssak23
Moodle avataan viimeistään ekoilla tunneilla.
- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Tarkemmat arviointikriteerit moodlessa
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus (SF)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anne Ryhänen
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
SFAK23Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
A-osio moodle-ympäristössä oman aikataulun mukaisesti (sisältää tiimissä tehtävän reflektiotehtävän)
B-osio moodlessa itsenäisesti ja etäyhteydellä
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan moodlessa
Opetusmenetelmät
A-osio (Innovaatio- ja kehittämistyön menetelmät) kokonaan verkossa.
B-osio sisältää reaaliaikaista etäopetusta ja opinnäytetyön ideaseminaarit
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapaja
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty:
Kaikki opintojaksoon kuuluvat tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja aikataulussa.
Hylätty:
Kaikkia opintojaksoon kuuluvia tehtäviä ei ole tehty tai ne on palautettu myöhässä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 120
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Terhi Hagman
- Suvi Liimatta
Vastuuopettaja
Suvi Liimatta
Ryhmät
-
SHAK23Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2023
-
SHNK23Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2023
-
SHFS23Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2023, Fast Track
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Opetusmenetelmät
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op verkko-oppimiskokonaisuuteen.
Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön. Koulutusalakohtainen osuus integroituu opinnäyteprosessin aloitukseen.
Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Sisällön jaksotus
2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verko-opintokokonaisuus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnäyteytön aihe-ehdotuksen tekeminen sekä opinnäytetyösuunnitelman aloitus kuuluvat arvioitaviin suorituksiin
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
4 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Terhi Myller
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
SGAK23Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
Etänä.
Oppimateriaalit
Opintojakson Moodleympäristöissä esitetty materiaali.
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu kahdesta osasta, A ja B.
A-osa suoritetaan kokonaan verkossa TKI 2 A-osan Moodlessa.
B-osa liittyy geronomiopinnäytetyön ideointiin ja tutkimusmenetelmiin. Tämä osio suoritetaan geronomiopinnäytetyömoodlessa ja myös tämä osio suoritetaan kokonaan verkossa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
B-osiossa alkaa opinnäytetyön ideointi ja opinnäytetyön toimeksiantajan etsintä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
A-osan voi ahotoida aiemmilla, alle 10 vuotta vanhoilla, opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla.
Lisätietoja opiskelijoille
A-osan hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson sisältöjen opiskelua ja tiimireflektiotehtävän tekemistä.
B-osan suorittamiseksi opiskelija osallistuu ohjaustunneille ja laatii opinnäytetyötä koskevan aihe-ehdotuksen. Opinnäytetyöprosessi käynnistyy.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Sekä A- että B-osio arivoidaan hyv-hyl-täyd.
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.01.2024
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 150
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Geronomikoulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Antti Raekorpi
- Terhi Myller
- Kirsi Lindlöf
- Mirka Nisula
- Suvi Liimatta
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
SGAS22Geronomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022
-
SHAS22Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2022
-
SSAS22Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Opetusmenetelmät
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen.
Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.
Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Sisällön jaksotus
2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva monialainen opintokokonaisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
- Sosionomikoulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Antti Raekorpi
- Minna Turunen
- Terhi Hagman
- Anne Ryhänen
- Kirsi Lindlöf
- Mirka Nisula
- Suvi Liimatta
- Tarja Ruokonen
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
SFNS22Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2022
-
SHNS22Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022
-
STNS22Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022
-
SSNS22Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Opetusmenetelmät
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen.
Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.
Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.
Sisällön jaksotus
2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva monialainen opintokokonaisuus
Lisätietoja opiskelijoille
Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2023 - 30.04.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 15.12.2023
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus (SF)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 100
Koulutus
- Geronomikoulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Raija Kuisma
- Terhi Myller
- Anne Ryhänen
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
SGAK22Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
-
SFAK22Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2022
Tavoitteet
Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin
Sisältö
Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät
Aika ja paikka
A-osa suoritetaan kokonaan verkossa (geronomi- ja fysioterapiaopiskelijat)
B-osa geronomiopiskelijoiden osalta suoritetaan etä-ohjaustunneilla ja osaamisyhteisötoimintana (opinnäytetyön ideointi)
B-osa fysioterapeuttiopiskelijoiden osalta suoritetaan verkossa (etäluennot ja ont:n ideaseminaarit)
Opetusmenetelmät
Opintojakso koostuu A-osasta; innovatiomenetelmät sekä B-osasta: koulutusalakohtainen opinnäytetyön ideointi ja siihen liittyvät sisällöt.
Arviointiasteikko
H-5