Siirry suoraan sisältöön

Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2Laajuus (4 op)

Tunnus: SY10009

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Anne Ryhänen
  • Suvi Liimatta
  • Terhi Hagman

Osaamistavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Johanna Åkerlund
  • Anne Ryhänen
  • Sanna Tiainen
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SKAS23
    Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Opetusmenetelmät

Tämä opintojakso koostuu 2 osiosta.
A-osan suoritat itsenäisesti kevätlukukauden aikana.
B-osassa muodostat opinnäytetyöparin/ryhmän, ideoit opinnäytetyön ja muodostat opinnäytetyötiimisi kanssa ideapaperin. B-osa käynnistää opinnäytetyöprosessisi.



OSIO A.
OSAAMISTAVOITTEET:

Osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä
Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. Kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu
Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä ja saat valmiuksia opinnäytetyön tekemiseen

SISÄLTÖ:
innovaatiomenetelmät
lean
palvelumuotoilu
projektityökalut

B-OSA:


Tavoitteet:
Tunnet tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä ja osaat soveltaa niitä käytännössä opinnäytetyön prosessissa ja työelämän kehittämistehtävissä.
Tutustut erityisesti toimintaterapia-alan tutkimuksissa ja työelämässä sovellettaviin tutkimusasetelmiin ja menetelmiin.
Aloitat oman opinnäytetyöprosessin


Sisältö:
Opinnäytetyön ideapaperin laatiminen
Laadullisten, määrällisten ja toiminnallisten opinnäytetyömenetelmien hyödyntäminen käytännössä
Tapaustutkimusten (case-tutkimukset) käyttö toimintaterapiassa ja työelämän kehittämisessä
Eri tyyppiset kirjallisuuskatsaukset ja tutkimusten laadun arviointi
Johdanto opinnäytetyösuunnitelmaan (joka alkaa limittäin tämän opintojakson kanssa)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Hyväksytty/Täydennettävä
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen/seminaareihin sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa, seminaareissa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Terhi Hagman
Vastuuopettaja

Suvi Liimatta

Ryhmät
  • SHNS23
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Opetusmenetelmät

Monialainen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus on integroitu opinnäytetyön aloitukseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Sisällön jaksotus

2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva innovaatiotoiminnan opintokokonaisuus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Suvi Liimatta
Vastuuopettaja

Suvi Liimatta

Ryhmät
  • SHAS23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Aika ja paikka

Koulusalakohtainen osuus sisältää lähitunteja sekä etätunteja.
Kehittämis- ja innovaatiotoiminnan osuus suoritetaan verkossa itsenäisesti.

Opetusmenetelmät

Monialainen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus on integroitu opinnäytetyön aloitukseen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Terveydenhoitajakoulutus (ST)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Suvi Liimatta
Vastuuopettaja

Suvi Liimatta

Ryhmät
  • STNS23
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Opetusmenetelmät

Monialainen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- 2 op kehittämis- ja innovaatiotoiminnan osuus
- 2 op koulutusalakohtainen osuus on integroitu opinnäytetyön aloitukseen

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Sisällön jaksotus

2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus lähiopetusta
2 op innovaatiotoiminnan verkkototeutus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anne Ryhänen
  • Tuula Martiskainen
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SFNS23
    Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Sisällön jaksotus

2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva monialainen opintokokonaisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 100

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mirka Nisula
  • Kirsi Lindlöf
  • Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja

Mirka Nisula

Ryhmät
  • SSAS23
    Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Aika ja paikka

A-osa suoritetaan kokonaan opintojakson Moodlessa, josta löytyy myös opintojakson toteutusaikataulu.
B-osa keskittyy sosionomikoulutuksen opinnäytetyössä käytettäviin laadullisiin ja määrällisiin tutkimusmenetelmiin sekä toiminnallisen opinnäyteyön menetelmiin. Menetelmien käyttöä myös harjoitellaan.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaalien tiedot löytyvät opintojakson Moodlesta ja opinnäytetyöhön liittyvän työskentelyn sekä eri työvaiheiden osalta opiskelijan Pakista.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu A-osasta; tutkimus-, kehittämis ja innovaatiomenetelmät (2 op) sekä
B-osasta: koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät (2 op). Opiskelu tapahtuu verkko-opetuksessa ja itsenäisenä opiskeluna, Osion suorittaminen tapahtuu osallistumalla opetukseen sekä oppimistehtävien tekemisellä.

Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koulutusalakohtaisen B-osan voi hyväksilukea (alle 10 vuotta sitten suoritetut TKI-opinnot) tai tehdä ahot-näytöllä, mikäli on jo aiemmin suorittanut vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja.

Korvaavuuden tai ahot-näytön hakeminen tehdään Moodlessa opintojakson käynnistyttyä 28.1.2025 mennessä. Opintojakson vastuuopettaja hyväksyy tai hylkää selvityksen sekä antaa opiskelijalle jatkotoimintaohjeet Moodlessa. Ahot-näyttöä ei haeta Pepissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op vastaa 4 x 27 h työmäärää.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän hyväksytty suoritus.
B-osan suorituksen perusteena aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen sekä itsearviointi.

Hylätty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän puutteellinen suoritus/suoritusten puuttuminen.
B-osan suorituksen puutteet, kuten opetukseen osallistuminen, oppimistehtävien ja/tai itsearvioinnin puuttuminen.

Sisällön jaksotus

Opintojakson A- ja B-osan aikataulu ja eteneminen on ohjeistettu Moodlessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Korvaavuus ja ahot-näyttö on ohjeistettu kohdassa "Vaihtoehtoiset suoritustavat".

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 60

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Lindlöf
  • Mirka Nisula
  • Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja

Tommi Kinnunen

Ryhmät
  • SSNS23
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Aika ja paikka

A-osa suoritetaan kokonaan opintojakson Moodlessa, josta löytyy myös opintojakson toteutusaikataulu.
B-osa keskittyy sosionomikoulutuksen opinnäytetyössä käytettäviin laadullisiin ja määrällisiin tutkimusmenetelmiin sekä toiminnallisen opinnäyteyön menetelmiin. Menetelmien käyttöä myös harjoitellaan.

Oppimateriaalit

Opintojakson oppimateriaalien tiedot löytyvät opintojakson Moodlesta ja opinnäytetyöhön liittyvän työskentelyn sekä eri työvaiheiden osalta opiskelijan Pakista.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu A-osasta; tutkimus-, kehittämis ja innovaatiomenetelmät (2 op) sekä
B-osasta: koulutusalakohtainen opinnäytetyön menetelmien tukeminen (2 op). Opiskelu tapahtuu lähi- ja itsenäisenä opiskeluna, Osion suorittaminen tapahtuu osallistumalla opetukseen sekä oppimistehtävien tekemisellä.

Opintojakson suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Koulutusalakohtaisen B-osan voi hyväksilukea (alle 10 vuotta sitten suoritetut TKI-opinnot) tai tehdä ahot-näytöllä, mikäli on jo aiemmin suorittanut vastaavia korkeakoulutasoisia opintoja.

Korvaavuuden tai ahot-näytön hakeminen tehdään Moodlessa opintojakson käynnistyttyä 28.1.2025 mennessä. Opintojakson vastuuopettaja hyväksyy tai hylkää selvityksen sekä antaa opiskelijalle jatkotoimintaohjeet Moodlessa. Ahot-näyttöä ei haeta Pepissä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 op vastaa 4 x 27 h työmäärää.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän hyväksytty suoritus.
B-osan suorituksen perusteena aktiivinen osallistuminen, oppimistehtävien tekeminen sekä itsearviointi.

Hylätty
A-osan opiskelijakohtaisten tehtävien ja loppureflektiotehtävän puutteellinen suoritus/suoritusten puuttuminen.
B-osan suorituksen puutteet, kuten opetukseen osallistuminen, oppimistehtävien ja/tai itsearvioinnin puuttuminen.

Sisällön jaksotus

Opintojakson A- ja B-osan aikataulu ja eteneminen on ohjeistettu Moodlessa.

Lisätietoja opiskelijoille

Korvaavuus ja ahot-näyttö on ohjeistettu kohdassa "Vaihtoehtoiset suoritustavat".

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Kirsi Lindlöf
  • Mirka Nisula
  • Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja

Kirsi Lindlöf

Ryhmät
  • SSNK23
    Sosionomi (AMK), päivä, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Aika ja paikka

2 op monialainen oppimiskokonaisuus (verkkototeutus) ajalla 2.9.-31.12.2024.
2 op koulutusalakohtainen oppimiskokonaisuus/SOKO ajalla 28.10.- 13.12.2024

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen (verkkototeutus) ja 2 op koulutusalakohtaiseen oppimiskokonaisuuteen.

Opintojakso sisältää kaksi Moodlea, jotka näkyvät opiskelijan Moodle -näkymässä, kun opiskelija on hyväksytty toteutuksella ja opettaja on avannut opintojakson Moodlessa näkyviin. Näet linkit moodleihin Pepin Oppimisympäristöt -kohdassa.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Tarkemmat kuvaukset moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4 x 27h

Lisätietoja opiskelijoille

1) 2 Monialainen oppimiskokonaisuus 2op (verkkototeutus) ajalla 2.9.-31.12.2024. Mirka Nisula.
2) Koulutusalakohtainen oppimiskokonaisuus/SOKO 2op ajalla 28.10.- 13.12.2024. Moodlelinkki: https://m.karelia.fi/course/view.php?id=2958, AVAIN: Tutke2_ssnk23
Moodle avataan viimeistään ekoilla tunneilla.

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkemmat arviointikriteerit moodlessa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mirka Nisula
  • Kirsi Lindlöf
  • Tommi Kinnunen
Vastuuopettaja

Kirsi Lindlöf

Ryhmät
  • SSAK23
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Aika ja paikka

2 op monialainen osuuus (verkkototeutus). 2.9.-31.12.2024
2 op koulutusalakohtainen osuus. 21.10. - 5.12. (opetuksen ajoitus)

Oppimateriaalit

Moodlessa

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen (verkkototeutus).

Opintojakso sisältää kaksi Moodlea, jotka näkyvät opiskelijan Moodle -näkymässä, kun opiskelija on hyväksytty toteutuksella ja opettaja on avannut opintojakson Moodlessa näkyviin. Näet linkit moodleihin Pepin Oppimisympäristöt -kohdassa.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4x27h

Sisällön jaksotus

*2 op monialainen osuuus (verkkototeutus/oma moodle). 2.9.-31.12.2024

*2 op koulutusalakohtainen osuus/oma moodle. 21.10. - 5.12. (opetuksen ajoitus).

Lisätietoja opiskelijoille

1) Monialainen osuus 2op (verkkototeutus). 2.9.-31.12.2024
Mirka Nisula
2) Koulutusalakohtainen osuus/SOKO. 21.10. - 5.12. Ilmoittautuneet ovat jo tällä toteutuksella.
Moodlelinkki/SOKO: https://m.karelia.fi/course/view.php?id=2957 AVAIN: Tutke2_ssak23
Moodle avataan viimeistään ekoilla tunneilla.

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tarkemmat arviointikriteerit moodlessa

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

2 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Anne Ryhänen
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SFAK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Aika ja paikka

A-osio moodle-ympäristössä oman aikataulun mukaisesti (sisältää tiimissä tehtävän reflektiotehtävän)
B-osio moodlessa itsenäisesti ja etäyhteydellä

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan moodlessa

Opetusmenetelmät

A-osio (Innovaatio- ja kehittämistyön menetelmät) kokonaan verkossa.
B-osio sisältää reaaliaikaista etäopetusta ja opinnäytetyön ideaseminaarit

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapaja

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:

Kaikki opintojaksoon kuuluvat tehtävät on suoritettu hyväksytysti ja aikataulussa.

Hylätty:

Kaikkia opintojaksoon kuuluvia tehtäviä ei ole tehty tai ne on palautettu myöhässä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 120

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Terhi Hagman
  • Suvi Liimatta
Vastuuopettaja

Suvi Liimatta

Ryhmät
  • SHAK23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2023
  • SHNK23
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2023
  • SHFS23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2023, Fast Track

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op verkko-oppimiskokonaisuuteen.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön. Koulutusalakohtainen osuus integroituu opinnäyteprosessin aloitukseen.

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Sisällön jaksotus

2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verko-opintokokonaisuus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnäyteytön aihe-ehdotuksen tekeminen sekä opinnäytetyösuunnitelman aloitus kuuluvat arvioitaviin suorituksiin

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

4 op

Virtuaaliosuus

4 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
Opettaja
  • Terhi Myller
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SGAK23
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Aika ja paikka

Etänä.

Oppimateriaalit

Opintojakson Moodleympäristöissä esitetty materiaali.

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu kahdesta osasta, A ja B.

A-osa suoritetaan kokonaan verkossa TKI 2 A-osan Moodlessa.
B-osa liittyy geronomiopinnäytetyön ideointiin ja tutkimusmenetelmiin. Tämä osio suoritetaan geronomiopinnäytetyömoodlessa ja myös tämä osio suoritetaan kokonaan verkossa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

B-osiossa alkaa opinnäytetyön ideointi ja opinnäytetyön toimeksiantajan etsintä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

A-osan voi ahotoida aiemmilla, alle 10 vuotta vanhoilla, opintojakson tavoitteiden ja sisällön mukaisilla korkeakoulutasoisilla opinnoilla.

Lisätietoja opiskelijoille

A-osan hyväksytty suorittaminen edellyttää opintojakson sisältöjen opiskelua ja tiimireflektiotehtävän tekemistä.
B-osan suorittamiseksi opiskelija osallistuu ohjaustunneille ja laatii opinnäytetyötä koskevan aihe-ehdotuksen. Opinnäytetyöprosessi käynnistyy.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Sekä A- että B-osio arivoidaan hyv-hyl-täyd.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.01.2024

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 150

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Geronomikoulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Antti Raekorpi
  • Terhi Myller
  • Kirsi Lindlöf
  • Mirka Nisula
  • Suvi Liimatta
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SGAS22
    Geronomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022
  • SHAS22
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2022
  • SSAS22
    Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Sisällön jaksotus

2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva monialainen opintokokonaisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 90

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Antti Raekorpi
  • Minna Turunen
  • Terhi Hagman
  • Anne Ryhänen
  • Kirsi Lindlöf
  • Mirka Nisula
  • Suvi Liimatta
  • Tarja Ruokonen
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SFNS22
    Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2022
  • SHNS22
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022
  • STNS22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022
  • SSNS22
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Opetusmenetelmät

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa. Kurssi jakautuu 2 op koulutusalakohtaiseen, ja 2 op monialaiseen oppimiskokonaisuuteen.

Kurssin suoritettuasi osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä. Ymmärrät tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä ja hyödynnettävyyttä. Ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote ja kasvatusalalla; esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu. Osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä. Saat valmiuksia opinnäytetyöhön.

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

- Korvaavuus: 10 vuoden sisällä suoritetut korkeakoulutasoiset opinnot TKI -menetelmistä (kysytään ensin opettajalta) Pepin hakemuksella.
- Näyttö: Yli 10 vuotta sitten hankittu muu vastaava osaaminen (portfolio) opettajan kautta.

Sisällön jaksotus

2 op koulutusalakohtainen opintokokonaisuus
2 op verkossa tapahtuva monialainen opintokokonaisuus

Lisätietoja opiskelijoille

Tarkemmat kuvaukset eri osioiden moodleissa

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 30.04.2023

Ajoitus

28.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 100

Koulutus
  • Geronomikoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Raija Kuisma
  • Terhi Myller
  • Anne Ryhänen
Vastuuopettaja

Anne Ryhänen

Ryhmät
  • SGAK22
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
  • SFAK22
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2022

Tavoitteet

Tavoitteena on, että:
- osaat soveltaa tutkimus- ja kehittämistyön menetelmiä
- saat valmiuksia opinnäytetyö prosessiin
- ymmärrät keskeiset innovaatiomenetelmät ja niiden merkityksen sote- ja kasvatusalalla (esim. kokeileva kehittäminen ja palvelumuotoilu)
- osaat soveltaa innovaatiomenetelmiä
- perehdyt tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiin

Sisältö

Monialainen, moniammatillinen ja monitieteinen lähestymistapa
Opintojakso jakautuu kahteen 2 op + 2 op kokonaisuuteen
- A-osio: 2 op monialainen kehittämis- ja innovaatio osuus
- B-osio: 2 op koulutusalakohtainen osuus; opinnäytetyön tutkimukselliset menetelmät

Aika ja paikka

A-osa suoritetaan kokonaan verkossa (geronomi- ja fysioterapiaopiskelijat)
B-osa geronomiopiskelijoiden osalta suoritetaan etä-ohjaustunneilla ja osaamisyhteisötoimintana (opinnäytetyön ideointi)
B-osa fysioterapeuttiopiskelijoiden osalta suoritetaan verkossa (etäluennot ja ont:n ideaseminaarit)

Opetusmenetelmät

Opintojakso koostuu A-osasta; innovatiomenetelmät sekä B-osasta: koulutusalakohtainen opinnäytetyön ideointi ja siihen liittyvät sisällöt.

Arviointiasteikko

H-5