Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2025
Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2023
Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2022
Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2021
Insinööri (ylempi AMK), teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2020
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
01.04.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Kim Wrange
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 5. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Osaat havainnoida ja tunnistaa ongelmia, muutostarpeita ja uusia kehityssuuntauksia ennakoivat signaalit yhteiskunnassa, arvioida signaalien vaikutuksia organisaatioon ja vastata uusiin haasteisiin ennakoinnin menetelmiä soveltaen. Osaat kartoittaa ja tutkia toimintavaihtoehtoja suunnitellusti ja systemaattisesti tulevaisuuden tutkimuksen menetelmiä soveltaen sekä arvioida kriittisesti eri vaihtoehtojen toimivuutta strategian toteutuksessa.
Sisältö
Ennakointi, tulevaisuuden tutkimus, muutos, ongelmanratkaisu, hiljaiset signaalit, skenaarioperustainen strategiatyöskentey.
Aika ja paikka
Verkkoluennot ja -tapaamiset:
- 3.-4.4.2025 klo 8-16
- 8.5.2025 klo 8-16
Opetusmenetelmät
Verkkoluennot, verkkokeskustelut, lähitoteutuksena järjestettävä strategiatyöskentelypäivä.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 60
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Kim Wrange
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Tunnet etätyön eri muodot sekä sen vahvuudet ja heikkoudet. Osaat toimia etätyössä sekä johtaa etätyötä. Osaat tunnistaa etätyön riskitekijöitä ja poistaa niitä sekä tehostaa organisaation työskentelyä etätyön mahdollisuuksia hyödyntämällä.
Sisältö
Etätyön ja etäjohtamisen osa-alueet, hybridityö, osa-aikainen etätyö, määräaikainen etätyö, monipaikkatyö, etätyö ulkomailla, itsensä johtaminen etätyön voimavarana, etätyön ja yksityiselämän raja-aidat, lähijohtaminen etänä, etätyösopimus, etätyön SWOT ja etätyön ergonomia.
Aika ja paikka
Verkkokurssi, jonka etäopetus TEAMS-toteutuksena seuraavina iltapäivinä (3-4 oppituntia): 10.3.2025, 24.3.2025, 7.4.2025 ja 23.4.2025.
Opetusmenetelmät
Verkkokurssi, etäluennot ja -ryhmätyöt. Oppimistehtävät ja portfolio.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 30.10.2024
Ajoitus
17.01.2025 - 21.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
70 % Lähiopetus, 30 % Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Atte Korte
Vastuuopettaja
Atte Korte
Ajoitusryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1 (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
-
LJYS23Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2023
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
Pienryhmät
- Pienryhmä (schedulingGroup) 1
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- arvioida työlainsäädännön merkitystä erilaisissa työyhteisössä esiintyvissä ristiriita- ja muutostilanteissa
- soveltaa keskeistä työlainsäädäntöä erilaisiin esimerkkitilanteisiin
- analysoida opittuja tietoja kriittisesti ja laatia suosituksia työelämässä esiintyvien epäkohtien korjaamiseksi.
Sisältö
Opintojakson keskeiset teemat ovat:
1. Työ- ja virkamiesoikeuden peruskysymykset: erityisesti määräaikaiset työ- ja virkasuhteet
2. Työelämän tietosuoja: yleiset periaatteet
3. Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus: syrjintä, sen muodot ja ehkäisy, seksuaalinen ja muu häirintä
4. Työturvallisuus: henkinen kuormittavuus ja työpaikkakiusaaminen, sen muodot sekä ehkäisy
5. Palvelussuhteen päättäminen irtisanomalla tai purkamalla, erityisesti tulkinnanvaraiset tilanteet
Aika ja paikka
Luennot:
17.01.2025 klo 12.15 - 15.45, Verkko-opetus
20.02.2025 klo 08.00 - 16.00, Karjalankatu 3, Joensuu (luokka WÄR_212)
21.02.2025 klo 08.00 - 16.00, Karjalankatu 3, Joensuu (luokka WÄR_212)
Oppimateriaalit
Kurssikirjallisuus:
Bruun, Niklas: Työoikeuden perusteet 2022
TAI
Hyttinen, Mikko & Korte, Atte: Työoikeuden perusteet - Oppikirja 2022.
TAI
Nikkola, Maisa: Haastavien esimiestilanteiden ratkaiseminen 2012
Oheiskirjallisuus:
Alapuranen, Leena: Henkilötietojen käsittely työelämässä 2020
Alapuranen, Leena: Työkyvytön 2008
Alvesalo, Anne: Rangaistava työn turvattomuus 2006
Andreasson, Ari: Osaava tietosuojavastaava ja EU:n yleinen tietosuoja-asetus 2022
Anttila, Outi: Yhdenvertaisuuslaki kommentein 2019
Autio, Riikka: Häirintä ja kuormittuminen: työnantajan velvoitteet käytännönläheisesti 2022
Bruun, Niklas: Tasa-arvo ja yhdenvertaisuus 2006
Havula, Johanna: Työturvallisuusoikeus 2018
Hietala, Harri: Työsuojeluvastuuopas 2019
Hietala, Harri: Uusi yhteistoimintalaki käytännössä 2022
Jäntti, Riikka: Yhteistoimintalain velvoitteet rakennusalalla 2022
Kavasto, Alexa: Työsuhteen päättäminen - Henkilökohtaiset päättämisperusteet ja päättämissopimukset 2020
Korpisaari, Päivi: Uusi tietosuojalainsäädäntö 2018
Koskinen, Seppo: Alisuoriutuminen työssä 2018
Koskinen, Seppo: Virkamiesoikeuden perusteet 2019
Lahtinen, Marjaana: Sisäilman hyväksi - toimintamalli vaikeiden sisäilmaongelmien ratkaisuun 2006
Lehto, Anu-Tuija: Uusi yhteistoimintalaki : vuoropuhelua ja muutosneuvotteluja työpaikalla 2022
Leppänen, Katja: Yhdenvertaisuus työelämässä 2015
Mertanen, Virve: Työturvallisuuslaki - soveltamisopas 2014
Nikkola, Maisa: Haastavien esimiestilanteiden ratkaiseminen 2012
Nyysölä, Mikko: Yksityisyyden suoja työsuhteessa 2020
Parnila, Kirsi: Yhteistoimintalaki käytännönläheisesti 2022
Parnila, Kirsi: Lomauttaminen ja irtisanominen työn vähentyessä 2021
Parnila, Kirsi: Työsuhteen päättäminen käytännönläheisesti 2015
Pyykkönen, Minea: Häirintä ja syrjintä työpaikalla - ennaltaehkäisy, tunnistaminen ja selvittäminen 2017
Pyykkönen, Minea: Seksuaalinen häirintä työpaikalla 2019
Saarinen, Mauri: Lomauttaminen - perusteet, menettelytavat sekä työ- ja sosiaalioikeudelliset seuraaukset 2016
Saloheimo, Jorma: Työturvallisuus - perusteet, vastuu ja oikeusturva 2016
Tähtinen, Outi: Työsopimuslaki käytännönläheisesti 2017
Vilkka, Hanna: Seksuaalinen häirintä 2011
Opetusmenetelmät
- Etäluento 4h
- Lähipäivät kampuksella 2 x 8h
- Oppimistehtävät
Opintojaksoa ei voi suorittaa osallistumatta opetukseen eikä opintojaksolle tarjota vaihtoehtoisia suoritustapoja. Lähipäiviä ei ole mahdollista seurata etänä. Etäluentoa ei tallenneta.
AHOT on mahdollinen suorittamalla näyttökoe kampuksella tai Examissa.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Olli Hatakka
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Marika Lappalainen (tuplarooli)
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
-
SIYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2024
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Valita ja analysoida erilaisia menetelmiä henkilöstöresurssien johtamisessa
- Suunnitella ja toteuttaa tuloksellisen rekrytointi- ja perehdytysprosessin
- Arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutuksia
- Johtaa ja kehittää moninaisen henkilöstön osaamista yksilölähtöisesti organisaation strategiset tavoitteet huomioiden
- Sitouttaa henkilöstön organisaatioon
Sisältö
- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Henkilöstön rekrytointi ja perehdytys
- Arvot, etiikka ja työelämätaidot henkilöstöjohtamisessa
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstöresurssien vähentäminen
- Moninaisuuden johtaminen
- Osaamisen johtaminen
- Motivointi ja palkitseminen
- Henkilöstön johtaminen ja viestintä muutoksessa
Aika ja paikka
Kontaktiopetus verkkovälitteisesti, itsenäinen työskentely.
Verkkoluennot:
09.01.2025 klo 8.15 - 15.45
10.01.2025 klo 8.15 - 15.45
06.02.2025 klo 8.15 - 15.45
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson aikana.
Opetusmenetelmät
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Kuvata henkilöstöresurssien johtamisen kokonaisuutta ja sen merkityksestä organisaation johtamiselle.
- Tukea henkilöstön työskentelyä työn organisoinnin, työnjaon, vastuuttamisen, osallistamisen, vuorovaikutuksen ja viestinnän keinoilla.
- Kehittää henkilöstön osaamista sekä huomioida strategiset tavoitteet ja yksilölliset tarpeet.
- Arvioida henkilöstöresurssien johtamisen vaikutusta ja osaamisen kehittymistä laaja-alaisesti yksilöiden erilaisuutta kunnioittaen.
- Hyödyntää henkilöstöresurssien johtamisen periaatteita erilaisissa käytännön tilanteissa.
Sisältö
- Strateginen henkilöstöjohtaminen ja henkilöstösuunnittelu
- Arvot ja etiikka henkilöstöjohtamisesa sekä alaistaidot
- Suorituksen johtaminen strategian ja tavoitteiden mukaisesti
- Rekrytointi
- Perehdytys
- Osaamisen johtaminen
- Kehityskeskustelut
- Motivointi ja palkitseminen
- Muutoksen johtaminen ja viestintä
- Esimiehen työhyvinvointi ja työhyvinvoinnin johtaminen
- Henkilöstöjohtamisen tuloksellisuus
- Henkilöstövoimavarojen vähentäminen
- Moninaisuuden johtaminen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus 5 op = 135h
- Luennot 3x8h = 24h
- Itsenäinen työskentely 111h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 28.09.2024
Ajoitus
05.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Kim Wrange
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ryhmät
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Tavoitteet
Opiskelija saavalmiuksia lisätä omaa itsetuntemustaan, mikä on kaiken johtamisen perusta. Lisäksi opiskelija kiteyttää omia henkilökohtaisia arvojaan ja sovittaa niitä työyhteisönsä arvoihin.
Sisältö
Kuka minä olen?, Mitä minä haluan? Viekö työ tekijäänsä vai tekijä työtään?, Omat arvot, Tavoitteiden asettaminen, Stressi ja sen hallinta, Ajankäytön hallinta.
Opetusmenetelmät
Dialoginen koulutuspäivä verkossa sekä itsensä johtamisen kirjallisuuden reflektiotehtävä.
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 13.09.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 11.10.2024
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Jyri Roihuvuo
Vastuuopettaja
Jyri Roihuvuo
Ryhmät
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
Tavoitteet
Ymmärrät yrityskulttuurin ja yrityksen arvoperustanmerkityksen asiakkuuksien, organisaation ja henkilöstön johtamisessa. Osaat arvioida näiden nykytilaa sekä kehittää niiden välistä vuorovaikutusta. Tunnistat erilaisia johtamistyylejä ja omat johtamiseen liittyvät uskomuksesi. Osaat eritellä eri johtamistyylien vahvuuksia erilaisissa toimintaympäristöissä.
Sisältö
Ihmisten, asioiden ja tiedon johtaminen
Johtajana kehittyminen.
Johtamiskäyttäytyminen ja vuorovaikutus
Johtamisen teoriat ja mallit
Johtamisympäristö ja johtajuus
Organisaatiokulttuuri ja johtamiskulttuuri
Aika ja paikka
6.9.2024 ja 13.9.2024, Zoom
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kaksi etäopetuspäivää ja niihin liittyvät oppimistehtävät.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opetukseen voi osallistua etänä Zoom-sovelluksessa tai paikan päällä tai opetuspäivien tallenteet voi kuunnella jälkikäteen.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Etäopetus 16 h, oppimistehtävät 38 h
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä tehtävässä on valittua työyhteisöä analysoitu kaikkien tehtäväkohtien kannalta. Organisaatiokulttuuria on kuvailtu Hofsteden käsitteillä. Johtamistilanteet on kuvattu riittävällä tarkkuudella ja niitä on analysoitu. Omakohtainen pohdinta välittyy lukijalle.
Täydennettäväksi arvioidussa vastauksessa on suuria puutteita jonkin analysointinäkökulman kohdalla. Analyysi on pinnallista tai yksipuolista, eikä omaa pohdintaa ilmene.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtäviin asteikolla hyväksytty/hylätty.
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
29.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 50
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Jyri Roihuvuo
Vastuuopettaja
Jyri Roihuvuo
Ryhmät
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
Aika ja paikka
Kehittymissuunnitelma palautetaan kommentoitavaksi 1.12.2024 mennessä.. Arvioitava versio on palautettava viimeistään 20.1.2025.
Opetusmenetelmät
Itsenäisesti kirjoitettava suunnitelma omista kehittymis- ja uratavoitteista erillisen työohjeen mukaisesti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso YT10002 Johtajuuden arvot ja johtajana kehittyminen toimii johdantona kehittymissuunnitelmalle.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu kehittymissunnitelman sisältöön ja muotoon. Suunnitelmasta saa myös sanallisen palautteen.
Hylätty (0)
Täydennettäväksi arvioidussa kehittymissuunnitelmassa on vakavia puutteita itsearvioinnin, kehittymistavoitteiden asettamisen tai lähteiden käytön osalta. Myös vakavat puutteet raportin ulkoasussa tai rakenteessa voivat aiheuttaa täydennystarpeen.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävässä kehittymissuunnitelmassa opiskelija analysoi itseään, osaamistaan ja tavoitteitaan pinnallisesti. Suunnitelmassa ilmenevät opiskelijan omat työhön ja johtamiseen liittyvät arvot, käsitykset ja uskomukset jossain määrin. Lähteitä on käytetty niukasti. Kehittymissuunnitelmassa on asetettu kehittymistavoitteita ja niille arviointimenettelyjä. Suunnitelma on jäsennetty orjallisesti työohjeen mallin mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvässä kehittymissuunnitelmassa opiskelija analysoi itseään, osaamistaan ja tavoitteitaan omakohtaisesti pohdiskellen. Suunnitelmassa käy ilmi opiskelijan omia työhön ja johtamiseen liittyviä arvoja, käsityksiä ja uskomuksia. Näille on löydetty taustatukea ja vertailukohtia kirjallisuudesta. Lähteitä on käytetty riittävästi. Kehittymissuunnitelmassa on asetettu kehittymistavoitteita ja niille arviointimenettelyjä. Omia valintoja, oivalluksia, kytkentöjä, havaintoja ja kysymyksiä on esitetty ja perusteltu lukijalle.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävässä kehittymissuunnitelmassa opiskelija analysoi itseään, osaamistaan ja tavoitteitaan omakohtaisesti pohdiskellen. Suunnitelmassa ilmenevät opiskelijan omat työhön ja johtamiseen liittyvät arvot, käsitykset ja uskomukset. Näille on löydetty taustatukea ja vertailukohtia kirjallisuudesta. Lähteitä on käytetty monipuolisesti ja vuoropuhelu niiden kanssa on luontevaa. Kehittymissuunnitelmassa asetetaan selkeitä ja realistisia kehittymistavoitteita ja niille uskottavia arviointimenettelyjä. Omia valintoja, oivalluksia, kytkentöjä, havaintoja ja kysymyksiä on esitetty ja perusteltu lukijalle. Suunnitelma on jäsennetty omintakeisesti ja se etenee loogisesti.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.05.2025
Ajoitus
02.09.2024 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Jyri Roihuvuo
Vastuuopettaja
Jyri Roihuvuo
Ryhmät
-
ITYS23Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2023
Aika ja paikka
Kehittymissuunnitelma 2 kannattaa kirjoittaa silnä vaiheessa, kun opinnäytetyö on jätetty arvioitavaksi.
Opetusmenetelmät
YAMK-opintojen lopuksi tehtävä kehittymissuunnitelman revisio. Suunnitelma laaditaan erillisen ohjeen mukaan.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyssä johtamistaitojen kehittymissuunnitelmassa välittyy tutkiva ja pohtiva ote (itsereflektio) omaan ajatteluun ja toimintaan sekä monipuolinen perehtyneisyys käsiteltävään asiaan. Kehittymissuunnitelmassa on jäsentyneesti tunnistettu ja arvioitu omia johtamistaitoja ja -ominaisuuksia. Suunnitelma on realistinen ja konkreettinen. Suunnitelmassa kyetään hyödyntämään, mutta myös kyseenalaistamaan erilaista tietoa, asioita ja ilmiöitä. Tehdyt ratkaisut perustellaan sekä kokemusperäisellä että teoreettisella tiedolla. Asiat ja prosessit esitetään selkeästi ja loogisesti. Suunnitelma muodostaa huolellisen ja viimeistellyn kokonaisuuden.
Lisätietoja opiskelijoille
Ei oppitunteja. Jatkuva, joustava ilmoittautuminen ja suoritusmahdollisuus.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu suunnitelman sisältöön ja muotoon.
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 27.09.2024
Ajoitus
30.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Kim Wrange
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
Ryhmät
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
Tavoitteet
Saat yleiskuvan kestävään johtamiseen tarvittavista keskeisistä tiedoista ja taidoista. Opit johtamisen toimintamalleja ja viitekehyksiä, jotka ohjaavat sekä lähitulevaisuuden että pidemmän aikavälin toimintaa ja jotka auttavat tekemään kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja strategisessa ja operatiivisessa päätöksenteossa.
Sisältö
Kestävä kehitys, jota tarkastellaan eri näkökannoista, joita ovat: 1) ekologinen/ympäristöllinen, 2) taloudellinen ja 3) sosiaalinen/yhteiskunnallinen. Ympäristönäkökulmaa käsiteltäessä erityispaino annetaan ilmastonmuutokselle, jossa energian tuotanto on keskeisessä asemassa. Taloudellinen näkökulma lähestyy kestävyyden ongelmakenttää markkinoiden kannalta siirryttäessä kestäviin vaihtoehtoihin. Sosiaalisessa näkökulmassa tarkastellaan organisaatioiden toiminnan sosiaalisia vaikutuksia suhteessa henkilöstöön ja toimintaympäristöön.
Aika ja paikka
Kurssi avataan itsenäiselle työskentelylle 30.9.2024.
Viimeinen suoritusmahdollisuus on elokuun loppuun 2025 mennessä.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä ja sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta opintojakson ajoituksen puitteissa. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä ja verkkokeskusteluilla.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä ja sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta opintojakson ajoituksen puitteissa. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä ja verkkokeskusteluilla.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
- Englanti
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Jarno Mertanen
Vastuuopettaja
Jarno Mertanen
Ryhmät
-
LJYS23Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2023
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
KAKS24Karelia, avoin, kaikki, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Tavoitteet
Opiskelija osaa toimia yrityksen kehittämistyössä Lean Six Sigma periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa tunnistaa prosessien tai toimintatapojen parantamismahdollisuuksia ja osaa määrittää niiden merkityksen. Opiskelija osaa toteuttaa tavoitteellisen pienen Six Sigma -projektin DMAIC-mallin mukaisesti. Opiskelija osaa ratkoa käytännön ongelmia Lean Six Sigma työkalujen ja menetelmien avulla, etsien tietoa ongelmista ja ratkoen niitä asiakeskeisesti ja tuloshakuisesti.
Sisältö
• Six Sigma kehitysprojektin vetämiseen liittyvä DMAIC-menetelmä vaiheineen
• Lean Six Sigma ajattelun ja toiminnan perusteet
• Kehitysprojektin valinta ja määrittäminen
• Nykyisen prosessin asiakkaiden ja asiakastarpeiden selvittäminen
• Nykyisen prosessin ja toiminnan kuvaaminen
• Kehitystyön kannalta oleellisen prosessista olevan ja kerättävän tiedon mittaaminen ja hankinta
• Prosessista kerätyn tiedon kuvaaminen kuvaajien avulla ja tietojen tilastollinen tarkastelu
• Prosessin toiminnan analysoiminen hyödyntäen suorituskykylukua, ohjauskorttia ja soveltuvin tilastollisin menetelmin
• Prosessin kehitys kohteen juurisyiden ja ongelmien tunnistus ja näihin vasten kehitysideoiden tuottaminen
• Löydettyjen kehitysideoiden priorisointi ja toteutettavaksi valittujen ideoiden testaaminen DOE-koesuunnittelun avulla
• Prosessin muutoksen pysyvyyden suunnitteleminen, hyödyntäen Lean Six Sigma työkaluja kuten, visuaalista ohjausta, tilastollista prosessin ohjausta ja ohjaussuunnitelma laatien
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina on standardi SFS13053 osat 1 ja 2. The Green Belt Memory Jogger, ISBN 978-1-57681-176-4. Pääasiassa opetusmateriaalit ovat Karelia amk:n Moodlessa. Opintojakson alussa ilmoitetaan opintojaksoa tukevasta materiaalista, jota löytyy esim. kirjoina, sähköisinä kirjoina, artikkeleina, YouTube videoina.
Opetusmenetelmät
Lähi- ja etäopetusta. Pienimuotoisen kehittämistehtävän tekeminen hyödyntäen Lean Six Sigma mentelmiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson työmäärän jakaantuminen; esitehtävä, kirjallisuuteen perehtyminen, kehittämistehtävä, käytettyjen työkalujen ja menetelmien dokumentointi ja viisi lähiopetuspäivää. Yhteensä työmäärä on noin 135 tuntia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on numero arviointi 0-5. Arvosana perustuu tehtävistä ja tenteistä kerättyjen pisteiden yhteismäärään
n. yli 50% pisteistä vastaa arvosanaa 1
n. alle 60% pisteistä vastaa arvosanaa 2
n. alle 70% pisteistä vastaa arvosanaa 3
n. alle 80% pisteistä vastaa arvosanaa 4
n. 90% tai pisteistä vastaa arvosanaa 5.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä/yksittäisiä käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa. Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja ratkaista perustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja mallintaa yksinkertaisia aihepiirin ongelmia. Opiskelija osaa ratkaista perustehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana käsiteltyjä lainalaisuuksia, termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa.
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Kim Wrange
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 15. Avoin AMK: 15.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
LJYS23Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2023
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Osaat kartoittaa oman organisaation moninaisuuden johtamisen nykytilan sekä laatia suunnitelman moninaisuuden johtamisen kehittämiseksi omassa organisaatiossa. Osaat etsiä ja kartoittaa sopivia työkaluja moninaisuuden johtamisen jalkauttamiseksi käytäntöön. Osaat syventää moninaisuuden johtamisen tarvittavien osa-alueiden osaamistasi.
Sisältö
Moniaisuuden käsitteen määrittäminen, moninaisuuden johtamisen viitekehys, moninaisuuden johtaminen osana organisaation strategista suunnittelua ja johtamista, moninaisuuden johtaminen henkilöstöstrategian ja henkilöstöjohtamisen näkökulmasta, moninaisuuden johtamisen rajapinnat organisaation ulkoisiin ja sisäisiin sidosryhmiin, moninaisuuden johtaminen osana ennakoivaa johtamistyöskentelyä sekä moninaisuuden johtamisen käytännön soveltamisalueita ja työkaluja.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä ja sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta opintojakson ajoituksen puitteissa. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä ja verkkokeskusteluilla.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan Moodle-oppimisympäristössä ja sen voi suorittaa ajasta ja paikasta riippumatta opintojakson ajoituksen puitteissa. Opintojakso suoritetaan oppimistehtävillä ja verkkokeskusteluilla.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Markku Havu
Vastuuopettaja
Markku Havu
Ryhmät
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
Aika ja paikka
-5 x 4 tuntia etäopetuksena (Teams)
Oppimateriaalit
-Projektihallinnan käsikirja; Risto Pelin 2011 tai uudempi; ISBN: 9789519743097
-Projektiliiketoiminta;Artto Karlos, Martinsuo Miia, Kujala Jaakko; ISBN: 951031482X
-MS Project-ohjelman ohjeet
-Muu opettajan jakama materiaali
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Opiskelija saa valmiuksia projektihallintaan ja oppii hyödyntämään MS Project-ohjelmaa
Keskeinen sisältö
-projektin asettaminen
-projektityypit
-projektin laajuuden hallinta ja osittaminen
-projektin vaiheistus ja aikataulutus
-projektin resurssien hallinta
-projektin kustannusten hallinta
-projektin riskien hallinta
-projektin organisointi ja raportointijärjestelmä
-MS Project-ohjelman hyödyntäminen projektihallinnassa
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 133 tuntia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
-oppimistehtävät tehty hyväksyttävästi
-kokoava parityö, jonka arviointi 1-5
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
27.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Kim Wrange
- Mika Pasanen
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ryhmät
-
LJYS24Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
SSYS24Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2024
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
- Laatia organisaation strategiseen suunnitteluun tarvittavat tausta-analyysit ja osaat laatia strategisen suunnitelman
- Seurata suunnitelman toteutumista ja kerätä arviointitietoa suunnitelman edelleen kehittämiseksi.
- Kehittää strategiaa yhdessä määriteltyjen arvojen ja eettisesti hyväksyttävien periaatteiden mukaisesti huomioiden erilaiset asiakkaat ja asiakasajattelun kokonaisvaltaisesti.
- Johtaa organisaatiota strategisen suunnitelman avulla ja uudistaa strategiaa asiakaslähtöisesti ja asiakkaiden tulevaisuuden tarpeet ennakoiden.
- Toimia organisaation hallituksessa.
Sisältö
- Strategian suunnitteluprosessi
- Strateginen suunnittelu
- Asiakkuuksien johtaminen
- Asiakkuusstrategiat
- Hallitustyöskentely
- Strategiatyöskentely
Aika ja paikka
Syksy 2024 verkko-opetus.
Oppimateriaalit
Oppimateriaali osoitetaan opintojakson alussa ja aikana.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja oppimistehtävät.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
12.09.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Soile Vinni
- Kim Wrange
Vastuuopettaja
Kim Wrange
Ryhmät
-
LJYS23Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2023
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
ITYS23Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2023
Tavoitteet
Osaat tunnistaa organisaation taloudellisen tilanteen erilaisten taloudellisten tunnuslukujen avulla. Osaat suunnitella ja johtaa organisaation toimintaa sekä liiketoimintaa talouslukujen kautta. Osaat asettaa taloudellisia tavoitteita johtamisen tueksi. Osaat lisäksi johtaa omaa talouttasi osana itsensä johtamista.
Sisältö
Taloudellisten tunnuslukujen lukutaito, kustannusanalyysit, kannattava markkinointi, johtamisen taloudellinen herkkyysanalyysi sekä oman talouden johtaminen.
Aika ja paikka
Verkko-opetusta sekä Teams-luentoja.
Opetusmenetelmät
Luennot, harjoitukset ja oppimistehtävät sekä tentti.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 20
Koulutus
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Tiina Soininen
Vastuuopettaja
Tiina Soininen
Ryhmät
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
-
YVV24_25Ylemmän vapaasti valittavat opinnot lv 2024 - 2025
Aika ja paikka
Kurssi toteutetaan kevätlukukaudella 2025.
Vapaaehtoisia harjoituksia järjestetään
Kurssi toteutetaan etäopetuksena. Verkkoluennot:
30.01.2025 klo 08.00 - 16.15
31.01.2025 klo 08.00 - 16.15
27.02.2025 klo 08.00 - 16.00
28.02.2025 klo 08.00 - 16.00
Oppimateriaalit
Oppimateriaalina ovat
- Luentomateriaalit ja luentonauhoitteet (suomeksi)
- Kirjallisuus: Rick Sherman (2014): Business Intelligence Guidebook - From Data integration to Analytics. Morgan Kaufmann. Kirjan löydän Karelian kirjaston e-kirjakokoelmasta O'Reillys Higher Education
- Excel ohjeistukset, kirjallisina ja nauhoitteina (suomeksi ja englanniksi)
- PowerBI ohjeistukset, kirjallisina ja nauhoitettuina (suomeksi ja englanniksi)
Opetusmenetelmät
Usein tiedolla johtamista, tietojohtamista, data-analytiikkaa, datatiedettä jne. ajatellaan ns. kovien osaamisten kautta. Nämä aiheet ymmärretään koodaamisena, ohjelmointina, tilastotieteinä jne. Tosiasiassa kuitenkin niiden taustalla on erittäin keskeisiä osa-alueita siitä, mitä tieto tosiasiassa on ja kuinka sitä voidaan hyödyntää organisaatioissa. On ymmärrettävä tietotarpeita ja organisaatioiden toimintaa, jotta tästä datasta ja informaatiosta saadaan oikeasti toimintaa hyödyntäviä osia.
Tavoitteemme ovat, että
Ymmärrät, miten tiedolla johtaminen liittyy organisaation strategiaan ja tavoitteiden saavuttamiseen.
Tunnet tietojohtamisen keskeiset käsitteet ja mallit, joiden avulla voidaan kuvata ja ymmärtää tiedon eri muotoja.
Osaat arvioida, kuinka suuresta määrästä dataa luodaan organisaatiolle lisäarvoa tuottavaa tietoa.
Osaat tulkita tietoja.
Osaat kommunikoida analyysitietoja ja -tuloksia
ARVIOINTI: Lopputehtävä arvosana 0-5 (0=hylätty), Välitehtävät Hyväksytty/hylätty
Käsittelemme seuraavia aiheita:
- Mitä systemaattinen tieto on? Tietovinoumat
- Miten tieto kiinnittyy organisaation johtamiseen?
- Tietotarpeesta tulkintaan
- Tietojohtamisen ja tiedolla johtamisen käsitteet
- Vastuullinen ja kestävä tietojohtaminen
- Oman toimintaympäristön tietolähteet ja tietojärjestelmät
- Mittaaminen ja mittariston kohdentaminen
- Tilastolaskenta, AI, oppiva-analytiikka osana tiedolla johtamista
- BI-tiedon (Business Information) käyttö, tulkinta ja hyödyntäminen
- Tiedon kommunikointi
PowerBI alusta luominen
- Raakadata ja sen ongelmat
- Matriisin luonti ja korjaaminen Excelillä
- Datojen yhdistäminen ja tietomallit Excelillä ja PowerBI:ssä
- Mittaristojen rakentaminen ja suunnittelu Excelillä ja PowerBI:ssä
- Visualisoinnin perusteet ja käytäntö Excelillä ja PowerBI:llä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Ei
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ei ole tenttejä
Kansainvälisyys
Ei
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kurssin kokonaisuus (5 op) vaatii yhteensä opiskelijalta noin 135 tunnin työpanoksen. Se sisältää
- Luentopäiviä 4 kpl (yht. 32 tuntia)
- Omaa työskentelyä 103 tuntia (sisältää mahdollisuuden osallistua harjoituksiin)
Lisätietoja opiskelijoille
Kurssin suorittaminen vaatii hyviä Excelin käyttötaitoja. Osittain näitä harjoitellaan kurssin ohella.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Harjoitustehtävät arvioidaan hyväksytty / hylätty asteikolla.
Lopputehtävät arvioidaan 0-5 asteikolla.
Arviointikriteerit:
- Kuinka hyvin opiskelija on ymmärtänyt luentojen sisällöt tietojohtamisen perusteista ja päämääristä?
- Kuinka hyvin opiskelija ymmärtää tiedon luonteen eri järjestelmissä?
- PowerBI toteutus sisältää kaikki vaatimuskriteerit
- Tilastomenetelmien valinta ja toteutus
- Visualisoinnin selkeys ja toimivuus
- Tiedon tulkinnan oikeellisuus
- Tiedon kommunikoinnin selkeys
Hylätty (0)
Suoritus/ toteutus osoittaa osaamistavoitteeseen liittyvissä perustiedoissa ja -taidoissa olevan virheitä ja/ tai merkittäviä puutteita. Aiheen käsittelyssä on virheitä ja/ tai merkittäviä puutteita. Osaamistavoitteen osalta toteutus ei täytä sille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Suoritus/ toteutus osoittaa osaamistavoitteeseen liittyvien perustietojen ja -taitojen hallintaa. Aiheen käsittely yksipuolista, suppeaa ja/ tai irrallista. Osaamistavoitteen osalta toteutus täyttää sille asetetut vähimmäisvaatimukset.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Suoritus/ toteutus osoittaa osaamistavoitteeseen liittyvien perustietojen ja -taitojen hallintaa ja johdonmukaista käyttöä. Aiheen käsittely osoittaa kykyä soveltaa ja hyödyntää osaamistavoitteeseen liittyviä tietoja ja taitoja. Osaamistavoitteen osalta toteutus täyttää sille asetetut perusvaatimukset.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Suoritus/ toteutus osoittaa osaamistavoitteeseen liittyvien tietojen ja taitojen laaja-alaista hallintaa. Suoritus/ toteutus osoittaa kykyä soveltaa, yhdistää ja kehittää osaamistavoitteeseen liittyviä tietoja ja taitoja. Aiheen käsittely osoittaa kykyä arvioida, analysoida ja vertailla. Osaamistavoitteen osalta toteutus täyttää sille asetetut vaatimukset kokonaisuudessaan.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
10.03.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Teknologiaosaaminen ja johtaminen (YTJ)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 40
Koulutus
- Avoimen AMK:n opinnot
- Teknologiaosaamisen johtamisen koulutus
Opettaja
- Heikki Immonen
- Jyri Roihuvuo
Vastuuopettaja
Jyri Roihuvuo
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
IAYS24Insinööri (ylempi AMK), Älykäs tuotanto, syksy, 2024
-
ITYS24Insinööri (YAMK), Teknologiaosaamisen johtaminen, syksy, 2024
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opiskelija
• ymmärtää tuote- ja palvelupäällikön roolin
• tuntee riskienhallinnan periaatteet tuotteiden ja palveluiden johtamisessa
• osaa johtaa tuote- ja palvelustrategioita organisaation liiketoimintastrategiasta
• tunnistaa tuotteiden tai palveluiden elinkaaren vaiheen
• tunnistaa asiakkaan kokeman arvon (CTQ, CTC, CTD)
• osaa toimia oman toimintaympäristönsä tuoteomistajana, tuotepäällikkönä, palvelupäällikkönä, tuoteryhmäpäällikkönä tai palveluryhmäpäällikkönä
• tuntee portfoliojohtamisen periaatteet
Sisältö
• Tuotejohtaminen
• Tuotekehitys- ja innovaatiostrategia
• Tuotehallinta
• Palvelunhallinta
• Elinkaaren hallinta
• Tuote- ja palveluportfoliot
• Tuotekohtaiset kannattavuuslaskelmat
Aika ja paikka
14.3.2025 klo 8.30-12.00 TEAMS
28.3.2025 klo 8.30-12.00 TEAMS
10.4.2025 klo 8.30-12.00 TEAMS
25.4.2025 klo 8.30-12.00 TEAMS
16.5.2025 klo 8.30-12.00 TEAMS
Opetusmenetelmät
Etäopetus + pakolliset oppimistehtävät 3 kpl
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi (1-5) perustuu kokoavan oppimistehtävän arviointiin. Muut oppimistehtävät (3 kpl) on suoritettava hyväksytysti.
Hylätty (0)
Täydennettäväksi arvioidussa raportissa on vakavia puutteita analyysien suorittamisessa tai osa niistä puuttuu (ilman perusteluja) kokonaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävässä oppimistehtävän raportissa voi olla puutteita joidenkin analyysien kohdalla tai raportin johdonmukaisuudessa. Teksti on referoivaa.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvässä oppimistehtävän raportissa on käsitelty kaikkia tehtävän analyysejä asianmukaisesti ja riittävän kattavasti. Raportti on selkeä ja siitä ilmenee, että kirjoittaja on perehtynyt aiheeseen.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävässä oppimistehtävän raportissa on käsitelty kaikkia tehtävän analyysejä asianmukaisesti ja käyttökelpoisia tuloksia tuottaen. Raportti muodostaa johdonmukaisen ja yhtenäisen kokonaisuuden. Omia valintoja, oivalluksia, kytkentöjä, havaintoja ja kysymyksiä on esitetty ja perusteltu lukijalle.