Siirry suoraan sisältöön

PalvelumuotoiluLaajuus (5 op)

Tunnus: YJ10007

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Tarja Kupiainen
Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 13.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 17.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
  • Tarja Kupiainen
Vastuuopettaja

Tarja Kupiainen

Ryhmät
  • LJYS23
    Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2023

Aika ja paikka

31.10.-1.11. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa
5.12. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa

Oppimateriaalit

Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.

Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.

Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)

Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf

Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com

Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).

Opetusmenetelmät

Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.

Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.

Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.

Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.

Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.

Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.

Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.

Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (esseet) 50 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 60 t

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.

Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ovat Moodlessa.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 29.09.2023

Ajoitus

01.10.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

YAMK / Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen (YJL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Johtaminen ja liiketoimintaosaaminen
Opettaja
  • Tarja Kupiainen
Vastuuopettaja

Tarja Kupiainen

Ryhmät
  • LJYS22
    Tradenomi (YAMK), johtaminen ja liiketoimintaosaaminen, syksy, 2022

Aika ja paikka

2.-3.11. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa
7.12. klo 8.15 - 16 Teams, linkki Moodlessa

Oppimateriaalit

Koivisto, M, Säynäjäkangas, J. & Forsberg, S. 2019. Palvelumuotoilun bisneskirja.

Miettinen, S. 2016. Palvelumuotoilu: uusia menetelmiä käyttäjätiedon hankintaan ja hyödyntämiseen.

Moritz, S. 2005. Service Design : Practical Access to an Evolving Field. Köln International School of Design. (PDF-file available)

Ruckenstein, M., Suikkanen, Tamminen, S. 2011: Unohda innovointi. Keskity arvonluontiin. https://media.sitra.fi/2017/02/27173707/sitra291-2.pdf

Schwartz, S. H. 2012. An Overview of the Schwartz Theory of Basic Values. Online Reading in Psychology and Culture, 2 (1). http://dx.doi.org/10.9707/2307-0919.1116

Stickdorn, M. & Schneider, J. 2010. This is Service Design Thinking. Amsterdam: BIS Publishers. Further information: http://thisisservicedesignthinking.com

Tuulaniemi, J. Palvelumuotoilu. 6. painos 2021 (ens. painos 2011).

Opetusmenetelmät

Oppimistavoitteet:
Opiskelija osaa käyttää innovatiivisia ja asiakaskeskeisiä menetelmiä palveluiden tuotteistamiseen sekä yhteiskehittämiseen.

Opiskelija ymmärtää arvonluonnin merkityksen.

Opiskelija osaa rakentaa asiakaslähtöisiä palvelupolkuja.

Opiskelija osaa suunnitella ja jäsentää palvelupolkujen kontaktipisteet, joissa palvelu ja asiakas kohtaavat.

Opiskelija ymmärtää sekä yksittäisen asiakkaan että ryhmän arvot, motiivit, odotukset, tarpeet, toiveet ja kokemuksen tuotteistamis- ja markkinoimisprosesseissa.

Keskeinen sisältö:
Palvelumuotoilun prosessit.

Palvelumuotoilun periaatteet ja menetelmät.

Asiakaskeskeisen suunnittelun ja innovoinnin prosessit (esim. CoCo Toolkitin käyttö yhteiskehittämisessä)

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 24 t
Itsenäinen työskentely (esseet) 50 t
Itsenäinen ja ryhmätyöskentely 60 t

Lisätietoja opiskelijoille

Ennakkotehtävä ennen opintojakson alkua toimitetaan opiskelijoille lokakuussa. Kyseessä on arvioitava esseetehtävä arvoista.

Ohjelma julkaistaan Moodlessa lokakuussa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikriteerit ovat Moodlessa.