Lastenhoitajasta varhaiskasvatuksen sosionomiksi: KASK22LA
Tunnus: KASK22LA
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2021-2022 | 2022-2023 | 2023-2024 |
Kevät
2022 |
Syksy
2022 |
Kevät
2023 |
Syksy
2023 |
4. / 2022 | 5. / 2022 | 6. / 2022 | 1. / 2022 | 2. / 2022 | 3. / 2022 | 4. / 2023 | 5. / 2023 | 6. / 2023 | 1. / 2023 | 2. / 2023 | 3. / 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
KASK22LA-1 |
Sosionomi yhteiskuntatietoisen ja reflektoivana toimijana
(Valitaan kaikki) |
60 | |||||||||||||||||||
KASK22LA-11 |
Sosionomin työ muuttuvassa yhteiskunnassa
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||||||||||||
SS10007 | Ammatillinen kasvu 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||
STS6077 | Tieto- ja viestintäteknologia | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | |||||||||||||||
STS6075 | Näkökulmia sosiaalialan ilmiöihin ja tietoperustaan | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||
STS6074 | Sosionomin työ ja ammattieettiset periaatteet | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||
SS10011 | Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||
KASK22LA-12 |
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
7 | |||||||||||||||||||
SY10002 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||
SY10003 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||
STP6009 | Raportointi ja kirjoitusviestintä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||
KASK22LA-13 |
Sosionomi sosiaalialan asiakastyössä
(Valitaan kaikki) |
7 | |||||||||||||||||||
SS10012 | Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||
SS10013 | Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
KASK22LA-14 |
Sote-alan moniammatillinen toiminta
(Valitaan kaikki) |
9 | |||||||||||||||||||
SY10005 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||
SY10006 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||
SY10007 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | |||||||||||||||
SS10014 | English at Work for Social Services | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||
KASK22LA-15 |
Sosionomin työn lainsäädännölliset ja hoidolliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
9 | |||||||||||||||||||
SS10015 | Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
SS10016 | Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | |||||||||||||||
KASK22LA-16 |
Sosionomi ohjaajana sosiaalialan palveluissa
(Valitaan kaikki) |
13 | |||||||||||||||||||
STS6401 | Orientoiva harjoittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
SS10017 | Sosiaalipedagoginen työote | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
SS10018 | Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||
KASK22LA-2 |
Sosionomi asiakastyön osaajana
(Valitaan kaikki) |
30 | |||||||||||||||||||
KASK22LA-21 |
Sosiaalialan työn prosesseja ja työtapoja
(Valitaan kaikki) |
12 | |||||||||||||||||||
SS10020 | Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi | 5 | |||||||||||||||||||
SS10021 | Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus | 4 | |||||||||||||||||||
SS10022 | Svenska i arbetslivet för socionomer | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | |||||||||||||||
KASK22LA-22 |
Voimavaralähtöinen työskentely sosionomin työssä
(Valitaan kaikki) |
18 | |||||||||||||||||||
SS10023 | Voimavaralähtöinen asiakastyö | 11 | |||||||||||||||||||
SS10024 | Asiakastyön menetelmiä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
SY10008 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 | 2 | |||||||||||||||||||
KASK21-1001 |
Täydentävät opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5) |
5 | |||||||||||||||||||
KASK22LA-31 |
Profiloivat täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||||||||||
STP7022 | Varhaiskasvatuksen lähtökohdat | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||
KASK22LA-32 |
Muut täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 | |||||||||||||||||||
Yhteensä | 95 | 18 | 47 | 8 | 18 | 16 | 31 | 8 | 9 | 9 | 0 | 0 | 8 | 8 | 15.5 | 15.5 | 0 | 0 | 4 | 4 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk
Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
1 Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Ammatillinen kasvu 1 |
Tieto- ja viestintäteknologia |
Sosionomin työ ja ammattieettiset periaatteet |
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön |
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 |
English at Work for Social Services |
Sosiaalipedagoginen työote |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
Svenska i arbetslivet för socionomer |
Voimavaralähtöinen asiakastyö |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
2 Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Ammatillinen kasvu 1 |
Tieto- ja viestintäteknologia |
Sosionomin työ ja ammattieettiset periaatteet |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön |
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu |
English at Work for Social Services |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia |
Sosiaalipedagoginen työote |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
Svenska i arbetslivet för socionomer |
3 Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Ammatillinen kasvu 1 |
Sosionomin työ ja ammattieettiset periaatteet |
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön |
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia |
Sosiaalipedagoginen työote |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
Voimavaralähtöinen asiakastyö |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
4 Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Sosionomin työ ja ammattieettiset periaatteet |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
English at Work for Social Services |
Svenska i arbetslivet för socionomer |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
6 Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä. |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu |
Luokittelemattomat |
Näkökulmia sosiaalialan ilmiöihin ja tietoperustaan |
Orientoiva harjoittelu |
Asiakastyön menetelmiä |
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat |
Sosionomi (AMK), osaamiskompetenssit 2022 =>
1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen |
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön |
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia |
Sosiaalipedagoginen työote |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
Voimavaralähtöinen asiakastyö |
Asiakastyön menetelmiä |
2. Asiakastyön osaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen |
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön |
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Sosiaalipedagoginen työote |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
Voimavaralähtöinen asiakastyö |
Asiakastyön menetelmiä |
3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus |
Voimavaralähtöinen asiakastyö |
Asiakastyön menetelmiä |
4. Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Sosiaalipedagoginen työote |
5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
6. Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ammatillinen kasvu 1 |
Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia |
Luokittelemattomat |
Tieto- ja viestintäteknologia |
Näkökulmia sosiaalialan ilmiöihin ja tietoperustaan |
Sosionomin työ ja ammattieettiset periaatteet |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu |
English at Work for Social Services |
Orientoiva harjoittelu |
Svenska i arbetslivet för socionomer |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
Varhaiskasvatuksen lähtökohdat |
Varhaiskasvatuksen kelpoisuus
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
KASK22LA-1 |
Sosionomi yhteiskuntatietoisen ja reflektoivana toimijana
(Valitaan kaikki) |
60 |
KASK22LA-11 |
Sosionomin työ muuttuvassa yhteiskunnassa
(Valitaan kaikki) |
15 |
SS10007 | Ammatillinen kasvu 1 | 3 |
STS6077 | Tieto- ja viestintäteknologia | 1 |
STS6075 | Näkökulmia sosiaalialan ilmiöihin ja tietoperustaan | 4 |
STS6074 | Sosionomin työ ja ammattieettiset periaatteet | 3 |
SS10011 | Ihmisen kasvu, kehitys ja oppiminen | 4 |
KASK22LA-12 |
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
7 |
SY10002 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 | 2 |
SY10003 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 | 3 |
STP6009 | Raportointi ja kirjoitusviestintä | 2 |
KASK22LA-13 |
Sosionomi sosiaalialan asiakastyössä
(Valitaan kaikki) |
7 |
SS10012 | Johdanto sosiaalialan asiakastyöhön | 2 |
SS10013 | Ammatillinen vuorovaikutus ja luovat menetelmät | 5 |
KASK22LA-14 |
Sote-alan moniammatillinen toiminta
(Valitaan kaikki) |
9 |
SY10005 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 | 2 |
SY10006 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 | 2 |
SY10007 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu | 2 |
SS10014 | English at Work for Social Services | 3 |
KASK22LA-15 |
Sosionomin työn lainsäädännölliset ja hoidolliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
9 |
SS10015 | Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva | 5 |
SS10016 | Lääkehoito, ensiapu ja ergonomia | 4 |
KASK22LA-16 |
Sosionomi ohjaajana sosiaalialan palveluissa
(Valitaan kaikki) |
13 |
STS6401 | Orientoiva harjoittelu | 5 |
SS10017 | Sosiaalipedagoginen työote | 5 |
SS10018 | Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat | 3 |
KASK22LA-2 |
Sosionomi asiakastyön osaajana
(Valitaan kaikki) |
30 |
KASK22LA-21 |
Sosiaalialan työn prosesseja ja työtapoja
(Valitaan kaikki) |
12 |
SS10020 | Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi | 5 |
SS10021 | Sosiaalialan palveluohjauksen perusteet ja sosiaalinen kuntoutus | 4 |
SS10022 | Svenska i arbetslivet för socionomer | 3 |
KASK22LA-22 |
Voimavaralähtöinen työskentely sosionomin työssä
(Valitaan kaikki) |
18 |
SS10023 | Voimavaralähtöinen asiakastyö | 11 |
SS10024 | Asiakastyön menetelmiä | 5 |
SY10008 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 | 2 |
KASK21-1001 |
Täydentävät opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 5) |
5 |
KASK22LA-31 |
Profiloivat täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |
STP7022 | Varhaiskasvatuksen lähtökohdat | 5 |
KASK22LA-32 |
Muut täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0) |
0 |