Syventävä pelikehitys (5op)
Opintojakson tunnus: DT10045
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
 - 5 op
 
- Opetuskieli
 - suomi
 
- Vastuuhenkilö
 - Anssi Gröhn, Vastuuopettaja
 - Seppo Nevalainen, Vastuuopettaja
 
Osaamistavoitteet
Ymmärrät pelimoottorin sovelluskehikon eri komponenttien vastuualueet  
Ymmärrät miten pelimoottorin tarjoamia rakenteita voi laajentaa ohjelmoimalla 
Ymmärrät miten pelimoottoriin luodaan ohjelmointikielellä uusia komponentteja skriptausta varten 
Ymmärrät miten peliobjekteja hallitaan älykkäiden osoitinten avulla 
Ymmärrät miten pelitilanteen tallennus ja lataus toteutetaan 
Ymmärrät miten pelitiedot kytketään eri tietokantoihin 
Ymmärrät miten tieto siirtyy pelistä tietokantoihin 
Ymmärrät jatkuvan integraation työkaluja hyödyntämisen edut 
Ymmärrät miten pelistä luodaan buildi ja miten pelibuildiin merkitään tunnisteet 
Osaat rakentaa oman pelin pelimoottorin sovelluskehikon säännöstön mukaisesti 
Osaat laajentaa ohjelmallisesti pelimoottorin tarjoamia rakenteita omaa projektiasi tukien  
Osaat luoda helppokäyttöisiä komponentteja skriptaukseen omassa projektissasi  
Osaat hallita peliobjekteja omassa projektissasi älykkäiden osoittimien avulla 
Osaat soveltaa tallennus- ja latauslogiikkaa omassa projektissasi 
Osaat kytkeä oman peliprojektisi luomaasi tietokantaan 
Osaat siirtää oman peliprojektisi dataa dataa tietokantoihin 
Osaat soveltaa API-kutsuja pelin tiedonsiirrossa tietokantoihin 
Osaat soveltaa jatkuvan integraation työkalua pelibuildien luomisessa 
Osaat arvioida ja perustella miten oman projektisi pelilogiikka on jaettava eri sovelluskehikon komponentteihin 
Osaat arvoida ja perustella miten hyödyntää älykkäitä osoittimia omassa peliprojektissasi 
Osaat luoda helppokäyttöisiä komponentteja skriptausta varten omaan peliprojektiisi 
Osaat perustellusti suunnitella tiedontallennuslogiikan peliprojektiisi 
Osaat perustellusti suunnitella pelibuildien rakennusskriptin jatkuvan integraation työkaluun omalle projektillesi
                    
Sisältö
Pelimoottorin sovelluskehikko 
Komponettien ohjelmointi 
Älykkäiden osoittimien hyödyntäminen 
Pelitiedon tallentaminen ja lataaminen 
Tietokantojen hyödyntäminen peleissä 
Jatkuvan integraation työkalujen soveltaminen pelikehityksessä