Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: SG10001-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
10.01.2022 - 06.03.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 30
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Katri Palpatzis
- Jonna Puustinen
Vastuuopettaja
Jonna Puustinen
Ryhmät
-
SGAK22Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat kuvata ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen keskeiset käsitteet ja tietoperustan
- Osaat selittää aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohtia
- Osaat tunnistaa ikäihmisen inhimillisiä tarpeita ja yksilöllisiä voimavaroja
- Osaat määritellä hoito- ja kuntoutustyön prosessin vaiheet
- Tunnistat ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen näyttöön perustuvana toimintana
- Osaat hakea tarkoituksenmukaista gerontologista tietoa luotettavista tiedonlähteistä
Sisältö
- Ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen keskeiset käsitteet
- Aktiivinen, terve ja toimintakykyinen ikääntyminen
- Ennakoiva ja ennaltaehkäisevä vanhustyö
- Voimavaralähtöinen ajattelu
- Hoitotyön ja kuntoutuksen prosessi
- Näyttöön perustuva toiminta ja keskeisiä tiedonlähteitä
- Aseptisen työskentelyn periaatteet ja henkilökohtainen hygienia
- Turvallisen ja ergonomisen työskentelyn periaatteet
Oppimateriaalit
Kulmala J. (toim) 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu.
Kelo, S. ym. 2015 tai uudempi. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Saatavilla myös e-kirjana Finnan ja Ellibsin kautta
Käypä hoito- ja HOTUS-suositukset.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson aikana, opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Flipped-learning
Etäohjaukset Moodle-oppimisympäristössä Collaboratessa (sis. info- ja seminaaritunnit) 20 h
Lähiopetus Tikkarinne-kampuksella, työpaja-tunnit 6 h
Itsenäinen ja tiimityöskentely (sis. valmistautuminen etukäteen ohjauksiin ja ja opetukseen, oppimistehtävät) 109 h
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus 5 op = 5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä, se sisältää:
Etäohjaus (sis. info-, seminaari- ja palautetunnit) 20 h
Työpaja-tunnit (lähi) 6 h
Itsenäinen ja tiimityöskentely (sis. oppimistehtävät) 109 h
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen etäohjauksiin ja lähiopetukseen (työpaja- ja seminaaripäivä 100% osallistuminen)
Oppimistehtävät
Seminaaritehtävän laatiminen ja esittäminen sekä vertaisarviointi seminaaripäivässä.