Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2026: SSAK26
Opetussuunitelman tunnus: SSAK26
- Tutkintonimike
- Sosionomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2026
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
OPETUSSUUNNITELMA
Sosionomi (AMK), päivä- ja monimuotototeutus
Sosionomitutkinto on laaja-alainen tutkinto, joka antaa kelpoisuuden toimia muun muassa varhaiskasvatuksessa, lastensuojelussa, koulun hyvinvointityössä, maahan muuttaneiden kanssa tehtävässä työssä, vanhus- ja vammaistyön työkentällä sekä päihde- ja mielenterveyspalveluissa. Sosionomina voit työskennellä eri-ikäisten ihmisten parissa julkisella, yksityisellä ja kolmannella sektorilla. Sosionomeja toimii myös lähiesimiestehtävissä ja kehittämishankkeissa.
Sosionomiopintosi rakentuvat yhteiskunta- ja kasvatustieteellisistä kokonaisuuksista. Sosiaalipedagogiikka toimii opintojen punaisena lankana. Sosiaalipedagogisessa toiminnassa tuetaan yksilöiden ja yhteisöjen sosiaalista kasvua ja arjessa toimimista. Toiminnan tavoitteena on tukea ihmisten yhteiskunnallista osallisuutta ja ehkäistä syrjäytymistä. Keskeisiä näkökulmia opinnoissa ovat voimavaralähtöisyys, dialogisuus ja sosiokulttuurinen innostaminen.
Sosionomikoulutuksen toimintaa ohjaavat osaltaan Karelia-ammattikorkeakoulun strategiset tavoitteet, joista tässä koulutuksessa painottuvat erityisesti terveyden ja hyvinvoinnin, ikäystävällisyyden ja sosiaalisesti kestävän kehityksen edistäminen. Sosionomiopinnoissa huomioidaan väljästi asuttujen alueiden tarpeet kehittämällä etä- ja digipalveluja ja toteuttamalla harjoitteluja koko maakunnassa.
Suoritettava tutkinto
Tutkintonimike: Sosionomi (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v
Osaamisen kuvaus
Sosionomiopintojen lähtökohtana ovat sekä sosiaali- ja terveysalan yhteiset että ammattialakohtaiset osaamistarpeet. Kaikki sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset tarvitsevat työssään esimerkiksi asiakastyön osaamista sekä palveluiden ja työn kehittämisosaamista. Näitä osaamisalueita rakennetaan osittain sosiaali- ja terveysalojen yhteisillä monialaisilla opinnoilla, joiden avulla saat valmiuksia moniammatilliseen työskentelyyn.
Sosionomiopintojen perustana ovat valtakunnalliset sosiaalialan ammattikorkeakoulutuksen kompetenssit:
- sosiaalialan eettinen osaaminen
- asiakastyön osaaminen
- sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
- kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
- tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
- työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Sosionomiopintojen keskiössä ovat opiskelijan ammatillinen kasvu, sosiaalipedagogisen asiakastyön osaaminen sekä yksilöiden ja yhteisöjen osallistaminen. Karelia-ammattikorkeakoulun kaikille koulutusaloille yhteisiä kompetensseja ovat oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, kestävä kehitys sekä ennakoiva kehittäminen.
Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö
Tutkinto koostuu työelämäläheisistä ydinosaamisen opinnoista (185 op) ja täydentävän osaamisen opinnoista (25 op). Ydinosaamisen opintoihin sisältyy 38 opintopistettä harjoittelua ja 15 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö.
Sosionomiopintojen alkuvaiheessa vahvistetaan valmiuksia korkeakouluopintoihin sekä tutustutaan opiskelijayhteisöön ja ryhmään. Ammatillisen osaamisen kehittymistä ja opiskelusuunnitelmaa tarkastellaan opintojen alussa käytävissä keskusteluissa ja opintojen edetessä sekä ryhmäohjauksissa että vuosittain käytävissä kehityskeskusteluissa. Opintojen keski- ja loppuvaiheessa vahvistetaan valmiuksia oman työuran ja jatko-opintojen suunnitteluun työelämätietouden, työnhaun valmiuksien sekä oman osaamisen ja kehittymistarpeiden tunnistamisen avulla.
Opintojen aikana voit hakea Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiaan, jossa opiskellaan monialaisissa tiimeissä yrittäjyyttä. Y-akatemia tarjoaa sinulle mahdollisuuden yrittäjyyden ja opintojen yhteensovittamiseen. Y-akatemiassa opiskelet Y-akatemian opetussuunnitelman mukaisesti ja opinnoilla voit korvata sopimuksen mukaan koulutuksen opetussuunnitelman opintoja.
Työelämäläheinen oppiminen
Sosiaalialan osaamiskokonaisuuksissa painotetaan sisältö- ja käytäntölähtöistä yhteistyötä työelämäkumppaneiden kanssa. Opintojen alussa orientoidut työelämäyhteistyöhön teoriaopintojen, tehtävien, harjoittelujen sekä eri toimintaympäristöihin suuntautuvien vierailujen ja vierailijoiden kautta. Toisena vuonna vahvistat ammatillista osaamistasi erityisesti asiakastyössä. Opit esimerkiksi erilaisia asiakastyön menetelmiä ja dokumentointia. Kolmantena vuonna syvennät oppimaasi työskennellen yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen kanssa sekä erilaisissa kehittämishankkeissa. Yhteistyötä voit tehdä maakunnassa, kansallisesti tai kansainvälisesti.
Ammatillinen kasvu sosiaalialan asiantuntijaksi toteutuu työskentelemällä ja opiskelemalla työelämän kanssa dialogisessa yhteistyössä. Voit kehittää osaamistasi monialaisen yhteistyön, verkostoitumisen, oppimistehtävien, projektien ja harjoitteluiden kautta. Opintojen aikana toteutetaan yhteistyötä sekä Karelian että kumppaneidemme tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeissa. Opintojen loppuvaiheessa tehtävässä työelämälähtöisessä opinnäytetyössä syvennät omaa ammatillista asiantuntijuuttasi.
Karelian oppimis- ja palveluympäristö Tarmossa sosiaali- ja terveysalan opiskelijat voivat tehdä oppimistehtäviä, harjoitteluja, asiakaslähtöistä kehittämistä ja monialaista yhteistyötä. Sosiaalialan opiskelijana voit valita halutessasi myös yrittäjyyspolun.
Pedagogiset valinnat
Sosionomiopinnot toteutetaan vuosittain sekä päivä- että monimuotototeutuksina. Monimuoto-opinnot toteutetaan verkko-opintoina, joihin sisältyy yksittäisiä lähipäiviä verkossa ja kampuksella. Sosionomiopinnot perustuvat käsitykseen oppimisesta reflektiivisenä, kokemuksellisena ja sosiaalisesti rakentuvana prosessina. Opintojen aikana on tärkeää, että opit hankkimaan ja arvioimaan tietoa monipuolisesti ja kriittisesti sekä kykenet soveltamaan tietoa uusissa ja muuttuvissa yhteyksissä. Yhteiskunnallinen ja työelämän muutos edellyttävät kykyä jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisen päivittämiseen. Opettaja toimii oppimisen mahdollistajana ohjaten ja tukien opiskelijaa ottamaan vähitellen yhä enemmän itse vastuuta omasta opiskeluprosessista ja oppimisesta. Samoja periaatteita pyritään toteuttamaan myös verkossa tapahtuvassa opetuksessa.
Oppiminen tapahtuu erilaisissa oppimisympäristöissä kuten simulaatioissa. Simulaatioympäristön lisäksi opinnoissa pyritään hyödyntämään muita erilaisia pedagogisia oppimisympäristöjä ja menetelmiä, kuten pelillisyyttä sekä VR- ja AR-teknologiaa. Tavoitteena on oppia hyödyntämään opittua todellisissa asiakastilanteissa.
Opintojen joustava toteuttaminen
Opintojen alussa laadit itsellesi henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman, mitä päivität opintojen aikana. Suunnitelmastasi muotoutuu opintojen edetessä työelämään siirtymistä tukeva urasuunnitelma. Opiskelusuunnitelmassasi asetat itsellesi oppimistavoitteita, suunnittelet opintojesi suorittamista sekä aikataulua. HOPS:n laatimisen yhteydessä tutustut sosionomitutkinnon osaamistavoitteisiin ja tarkastelet aiemmin hankittua osaamistasi. Aiemmin hankittu ja opintojen aikana kertyvä osaaminen mahdollistavat osaamisen tunnistamisen osaamisen näyttönä.
Monimuotototeutus antaa mahdollisuuden opiskella osin ajasta ja paikasta riippumattomasti. Opiskelusuunnitelmaa tehdessäsi sinun on hyvä huomioida, että päätoimiset opinnot vaativat sinulta viikoittaista itsenäistä aikaa opiskelulle, mahdollisesti myös yhteistyötä muiden opiskelijoiden kanssa ja työelämäyhteistyötä. Työn opinnollistaminen tarkoittaa, että alan työtä tekemällä voi olla mahdollista suunnata työn tekemistä opintojaksojen ja harjoittelujen tavoitteina olevaan osaamiseen. Työn opinnollistamisessa työssä tapahtuva tavoitteellinen opiskelu ja oppiminen tulee saada näkyvään muotoon, jotta sitä voidaan arvioida.
Sosionomi -tutkintoon sisältyy täydentävän osaamisen opintoja 25 op. Näiden opintojen sisällön suunnittelet omien ammatillisten tavoitteidesi mukaisesti. Täydentävän osaamisen opintoja voit valita Karelian omasta täydentävän opintojen tarjonnasta tai valtakunnallisesta Campusonline-verkko-opintotarjonnasta. Täydentävän osaamisen opintoja voit tehdä joustavasti missä tahansa opintojen vaiheessa Karelian ja muiden ammattikorkeakoulujen tarjonnasta (pääasiassa verkko-opintoina).
Kansainvälistyminen
Sosiaalialan työ kansainvälistyy nopeasti. Opintojen aikana kehität kulttuurisensitiivistä ja moninaisuutta tukevaa kohtaamisosaamista ja yhteistyötaitoja. Ymmärrät epätasa-arvoa ja huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia kansallisia ja globaaleja rakenteita ja prosesseja. Sinulla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen ja kotikansainvälistymiseen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn ja kansainvälisen opiskelijavaihdon sekä harjoittelun kautta sen hetkinen tarjonta huomioiden. Voit vahvistaa kansainvälisyysosaamistasi esimerkiksi toimimalla tuutorina kansainvälisille opiskelijoille. Kohtaat vaihto-opiskelijoita myös englanninkielisillä opintojaksoilla. Lisäksi voit toimia kummiopiskelijana korkeakouluopintoihin valmentavan koulutuksen maahan muuttaneille opiskelijoille. Kansainvälisyysosaaminen kehittää kykyäsi edistää kulttuurienvälistä vuoropuhelua.
Osaamisen arviointi
Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Arvioinnissa hyödynnetään myös työelämäpalautetta. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Osaamisen arvioinnissa hyödynnetään erilaisia arviointimenetelmiä ja palautteenantotapoja. Arviointi perustuu yhdessä sovittuihin arviointikriteereihin ja asetettuihin osaamistavoitteisiin.Opintojen aikana toteutetaan monipuolista ja jatkuvaa arviointia, joka tukee opiskelijan oppimisprosessia. Kareliassa on yleiset arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat arviointiperusteet on määritetty opintojaksokuvauksissa.
Uramahdollisuudet ja uraohjaus
Valmistumisen jälkeen saat kelpoisuuden toimia laillistettuna sosiaalihuollon ammattihenkilönä. Tutkinto antaa sinulle valmiudet toimia esimerkiksi lastensuojelu- ja perhetyön, mielenterveys- ja päihdetyön, vanhustyön, kuntouttavan työn, vammaistyön ja monikulttuurisen työn tehtävissä. Keskeistä työssä on palveluja käyttävän asiakkaan ohjaaminen arjessa erilaisin työmenetelmin. Tutkinto antaa valmiuksia toimia myös lähiesihenkilönä ja kehittämistyössä. Voit hankkia opintojesi aikana kelpoisuuden toimia varhaiskasvatuksen sosionomina. Varhaiskasvatuksen sosionomin työtehtäviin kuuluu lapsen kasvun, kehityksen ja oppimisen edistäminen ja tukeminen sekä perheiden kanssa tehtävä yhteistyö.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | Kevät 2029 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 6. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 6. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 6. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2028 | 4. / 2029 | 5. / 2029 | 6. / 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SSAK26-1 |
Sosionomi yhteiskuntatietoisena ja reflektoivana toimijana
(Valitaan kaikki ) |
60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10082 | Opiskelijana ammattikorkeakoulussa | 3 | 3 | 3 | 3 | |||||||||||||||||||||||||||||
SS10083 | Tieto- ja viestintäteknologia | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10084 | Sosionomin työ | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10085 | Yhteiskuntatieteellinen tietoperusta | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10086 | Ihmisen kasvu ja kehitys | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10087 | Palvelujärjestelmä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10088 | Luovat ja toiminnalliset menetelmät 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10004 | Raportointi ja kirjoitusviestintä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10089 | Ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaus | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10090 | Hoidolliset valmiudet | 3 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10091 | Svenska för socialbranschen 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SP10011 | Moniammatillisuus ja ennaltaehkäisevä toiminta | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10092 | Svenska för socialbranschen 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10093 | Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10094 | Voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10017 | Sosiaalipedagoginen työote | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10018 | Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10019 | Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10095 | Luovat ja toiminnalliset menetelmät 2 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSAK26-2 |
Sosionomi asiakastyön osaajana
(Valitaan kaikki ) |
55 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10096 | Ammatillista suuntaa etsimässä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10097 | Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi | 6 | 12 | 12 | 6 | 6 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10026 | Suullinen viestintä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10098 | Lastensuojelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10099 | Työikäisten sosiaali- ja työllisyyspalvelut | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10100 | Vammaisuus yhteiskunnassa | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10101 | Vahvistava varhaiskasvatus | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10102 | Aktiivinen ikääntyminen ja ikäosaaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10103 | Mielenterveys- ja riippuvuustyö | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10008 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10104 | English for Social Services 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10105 | Asiakastyön menetelmiä | 4 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10106 | English for Social Services 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10009 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10107 | Ryhmätoiminta sosionomin työssä | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10108 | Asiakastyön harjoittelu | 13 | 13 | 13 | 6.5 | 6.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSAK26-3 |
Sosionomi kehittäjänä
(Valitaan kaikki ) |
41 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10029 | Ryhmäohjausharjoittelu | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10030 | Projekti- ja yhteisökehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10109 | Kohti työelämää | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10110 | Johtajana ja yrittäjänä sosiaalialalla | 4 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10032 | Multicultural Work | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10033 | Community Work | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10111 | Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla | 5 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10112 | Sosiaalinen kuntoutus | 2 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10035 | Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
KY10001 | Opinnäytetyö, suunnitelma | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10039 | Tieteellinen kirjoittaminen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSAK26-4 |
Sosionomi ammatillisena asiantuntijana
(Valitaan kaikki ) |
29 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SS10037 | Syventävä harjoittelu | 15 | 15 | 15 | 7.5 | 7.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SS10038 | Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
KY10002 | Opinnäytetyö, toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KY10003 | Opinnäytetyö, viimeistely | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SSAK26-5 |
Täydentävät opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 25) |
25 | 5 | 20 | 5 | 5 | 15 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 2.5 | 7.5 | 7.5 | |||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 34 | 70 | 56 | 51 | 34 | 29 | 41 | 24 | 32 | 22 | 29 | 18.5 | 15.5 | 0 | 0 | 14.5 | 14.5 | 20.5 | 20.5 | 0 | 0 | 12 | 12 | 16 | 16 | 0 | 0 | 11 | 11 | 14.5 | 14.5 | 0 |
Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk
Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
1 Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
2 Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
3 Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
4 Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
6 Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Opiskelijana ammattikorkeakoulussa |
Tieto- ja viestintäteknologia |
Sosionomin työ |
Yhteiskuntatieteellinen tietoperusta |
Ihmisen kasvu ja kehitys |
Palvelujärjestelmä |
Luovat ja toiminnalliset menetelmät 1 |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaus |
Hoidolliset valmiudet |
Svenska för socialbranschen 1 |
Moniammatillisuus ja ennaltaehkäisevä toiminta |
Svenska för socialbranschen 2 |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote |
Sosiaalipedagoginen työote |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu |
Luovat ja toiminnalliset menetelmät 2 |
Ammatillista suuntaa etsimässä |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Suullinen viestintä |
Lastensuojelu |
Työikäisten sosiaali- ja työllisyyspalvelut |
Vammaisuus yhteiskunnassa |
Vahvistava varhaiskasvatus |
Aktiivinen ikääntyminen ja ikäosaaminen |
Mielenterveys- ja riippuvuustyö |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
English for Social Services 1 |
Asiakastyön menetelmiä |
English for Social Services 2 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 |
Ryhmätoiminta sosionomin työssä |
Asiakastyön harjoittelu |
Ryhmäohjausharjoittelu |
Projekti- ja yhteisökehittäminen |
Kohti työelämää |
Johtajana ja yrittäjänä sosiaalialalla |
Multicultural Work |
Community Work |
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla |
Sosiaalinen kuntoutus |
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Tieteellinen kirjoittaminen |
Syventävä harjoittelu |
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus |
Opinnäytetyö, toteutus |
Opinnäytetyö, viimeistely |
Sosionomi (AMK), osaamiskompetenssit 2022 =>
1. Sosiaalialan eettinen osaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
2. Asiakastyön osaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
3. Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
4. Kriittinen ja osallistava yhteiskuntaosaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
5. Tutkimuksellinen kehittämis- ja innovaatio-osaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
6. Työyhteisö-, johtamis- ja yrittäjyysosaaminen
Valmistuva opiskelija |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Opiskelijana ammattikorkeakoulussa |
Tieto- ja viestintäteknologia |
Sosionomin työ |
Yhteiskuntatieteellinen tietoperusta |
Ihmisen kasvu ja kehitys |
Palvelujärjestelmä |
Luovat ja toiminnalliset menetelmät 1 |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Ammatillinen vuorovaikutus ja ohjaus |
Hoidolliset valmiudet |
Svenska för socialbranschen 1 |
Moniammatillisuus ja ennaltaehkäisevä toiminta |
Svenska för socialbranschen 2 |
Sosiaalialan lainsäädäntö ja sosiaaliturva |
Voimavara- ja ratkaisukeskeinen työote |
Sosiaalipedagoginen työote |
Sosiaalialan asiakastyön teoreettiset lähtökohdat |
Sosiaali- ja kasvatusalan toimintaympäristöt, harjoittelu |
Luovat ja toiminnalliset menetelmät 2 |
Ammatillista suuntaa etsimässä |
Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi |
Suullinen viestintä |
Lastensuojelu |
Työikäisten sosiaali- ja työllisyyspalvelut |
Vammaisuus yhteiskunnassa |
Vahvistava varhaiskasvatus |
Aktiivinen ikääntyminen ja ikäosaaminen |
Mielenterveys- ja riippuvuustyö |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
English for Social Services 1 |
Asiakastyön menetelmiä |
English for Social Services 2 |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 |
Ryhmätoiminta sosionomin työssä |
Asiakastyön harjoittelu |
Ryhmäohjausharjoittelu |
Projekti- ja yhteisökehittäminen |
Kohti työelämää |
Johtajana ja yrittäjänä sosiaalialalla |
Multicultural Work |
Community Work |
Rakenteellinen työ ja vaikuttaminen sosiaalialalla |
Sosiaalinen kuntoutus |
Vaikuttava asiakas- ja palveluohjaus |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Tieteellinen kirjoittaminen |
Syventävä harjoittelu |
Sosionomin ammatillinen asiantuntijuus |
Opinnäytetyö, toteutus |
Opinnäytetyö, viimeistely |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.