Siirry suoraan sisältöön

Näkökulmia sosiaalialan ilmiöihin ja tietoperustaanLaajuus (4 op)

Tunnus: STS6075

Laajuus

4 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Kirsi Lindlöf

Osaamistavoitteet

Ymmärrät yhteiskuntatieteiden peruskäsitteitä ja teoriaa sosiaalialan tietoperustana. Ymmärrät yhteiskunnan rakenteita, prosesseja ja muutosten merkityksiä. Osaat tarkastella yhteiskunnallisten kokemusten merkitystä yksilön elämäntavan ja hyvinvoinnin näkökulmasta.

Ilmoittautumisaika

30.01.2022 - 13.03.2022

Ajoitus

01.03.2022 - 30.06.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Antti Raekorpi
  • Kirsi Lindlöf
Vastuuopettaja

Kirsi Lindlöf

Ryhmät
  • KASK21
    Lastenhoitajasta varhaiskasvatuksen sosionomiksi
  • KASK22LA
    Lastenhoitajasta varhaiskasvatuksen sosionomiksi

Tavoitteet

Ymmärrät yhteiskuntatieteiden peruskäsitteitä ja teoriaa sosiaalialan tietoperustana. Ymmärrät yhteiskunnan rakenteita, prosesseja ja muutosten merkityksiä. Osaat tarkastella yhteiskunnallisten kokemusten merkitystä yksilön elämäntavan ja hyvinvoinnin näkökulmasta.

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 31.01.2022

Ajoitus

21.02.2022 - 16.06.2022

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Lauri Saarelainen
  • Kirsi Lindlöf
  • Päivi Putkuri
Vastuuopettaja

Kirsi Lindlöf

Ryhmät
  • SSAK22
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022

Tavoitteet

Ymmärrät yhteiskuntatieteiden peruskäsitteitä ja teoriaa sosiaalialan tietoperustana. Ymmärrät yhteiskunnan rakenteita, prosesseja ja muutosten merkityksiä. Osaat tarkastella yhteiskunnallisten kokemusten merkitystä yksilön elämäntavan ja hyvinvoinnin näkökulmasta.

Oppimateriaalit

Opintojakson moodlessa

Opetusmenetelmät

Näkökulmia sosiaalialan ilmiöihin ja tietoperustaan, STS6075, 4 op

Osaamistavoitteet:
Ymmärrät yhteiskuntatieteiden peruskäsitteitä ja teoriaa sosiaalialan tietoperustana.
Ymmärrät yhteiskunnan rakenteita, prosesseja ja muutosten merkityksiä.
Osaat tarkastella yhteiskunnallisten kokemusten merkitystä yksilön elämäntavan ja hyvinvoinnin näkökulmasta.

Keskeinen sisältö:
Yhteiskuntafilosofian ja – politiikan sekä sosiologian perusteet.
Yhteiskunnan jäsenyys ja osallisuuden merkitys yhteiskunnassa.
Hyvinvointipolitiikka ja hyvinvointi- sekä kansalaisyhteiskunta.
Taloudellinen, poliittinen, sosiaalinen ja kulttuurisen merkitys hyvinvointipolitiikan lähtökohtana.
Tasa-arvo, oikeudenmukaisuus, vapaus, vastuu, valta.
Kestävä kehitys, paikallinen ja globaali näkökulma.

Työmäärä: 4op = 108h (kontaktiopetus ja itsenäinen työ)

Itsenäistä työskentelyä (ennakkotehtävät, sosiaaliset ongelmat -ryhmätehtävä ja referaatin työstäminen)

Arviointiperusteet ja –asteikko: Hyväksytty - täydennettävä
-Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (verkossa/koululla)
-Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

Tehtävät ja palaute:

-Ennakkotehtävät: Orientaatio opintojaksoihin ja ennen seuraavia tunteja perehdyttävät lyhyet tehtävät (ohjaavat kysymykset, muistiinpanot, käsitellään seuraavilla tunneilla). H
- Sosiaaliset ongelmat -ryhmätyö. H/T ja opettajan sanallinen palaute
- Referaattitehtävä (yksilötehtävä). H/T.
- Oppimispäiväkirja H/T.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

ei

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Työmäärä: 4op = 108h (kontaktiopetus ja itsenäinen työ)

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointiperusteet ja –asteikko: Hyväksytty - täydennettävä
-Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (verkossa/koululla)
-Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiperusteet ja –asteikko: Hyväksytty - täydennettävä
-Aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (verkossa/koululla)
-Oppimistehtävien hyväksytty suorittaminen.