Svenska för socialbranschen (3op)
Opintojakson tunnus: SKS1008
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Henri Romppanen, Vastuuopettaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa viestiä ruotsiksi suullisesti keskeisissä sosiaalialan asiakastilanteissa (esim. asiakaspalvelu, puhelintilanteet, ongelmanratkaisu) sekä neuvotella kohteliaasti ja asianmukaisesti työelämän viestintätilanteissa (esim. asiakkaan kohtaaminen ja neuvottelu- ja kokoustilanteet oman alan kollegoiden ja asiakkaiden kanssa). Opiskelija pystyy keskustelemaan sosiaalialan teemoista (esim. yhteiskunnan eri tukimuodot ja eri asiakasryhmien haasteet) ruotsiksi käyttäen erilaisia viestintäkanavia. Opiskelija osaa käyttää hyväkseen ja soveltaa ruotsinkielisistä ammattiartikkeleista löytämäänsä tietoa. Opiskelija pystyy seuraamaan sosiaalialan ajankohtaisia ilmiöitä eri medioiden välityksellä. Opiskelija kykenee tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen, kirjallisen raportin ja referaatin sosiaalialan erityisteemoista vähintään tasolla B1.
Sisältö
• itsestään, koulutuksestaan ja ammatistaan kertominen
• työnhakuprosessi, CV:n laatiminen
• asiakaslähtöinen suullinen ja kirjallinen viestintä
• puhelinviestintätilanteet (esim. ajanvaraus, neuvonta)
• asiakaspalvelutilanteet (esim. yhteiskunnan eri tukimuodoista kertominen, ongelmanratkaisu)
• kokoustilanne
• oman alan työympäristö
• sosiaalialan keskeinen terminologia (esim. ammattinimikkeet, asiakasryhmät, tukimuodot, sosiaalipalvelut)
• ammattialan tekstien referointi
• sosiaalialan erityisteeman suullinen esittely (esim. tietylle asiakasryhmälle kohdennettujen palvelujen esittely)