Siirry suoraan sisältöön

Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2014: STHNK14

Opetussuunitelman tunnus: STHNK14

Tutkintonimike
Sairaanhoitaja (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Kevät 2014
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULU

Hoitotyön koulutusohjelma


OPETUSSUUNNITELMA 2010-

Hyväksytty ammattikorkeakoulun hallituksessa 5.3.2010

Opetussuunnitelmat määrittelevät tutkintojen osaamistavoitteet ja kuvaavat opiskelijoiden suunnitellun ammatillisen kasvun ja oppimisen prosessin. Niiden laadinnan perustana ovat työelämän ja sen kehittämisen tarpeet, opiskelijoiden ennakoidut valmiudet sekä ammattikorkeakoulun strategiset valinnat. Opetussuunnitelmat ovat suhteellisen pysyviä asiakirjoja, jotka hyväksytään ammattikorkeakoulun hallituksessa. Ne luovat perustan monipuoliselle yhteistyölle, erilaisten toteutussuunnitelmien laadinnalle ja opiskelijoiden henkilökohtaiselle opintojen suunnittelulle.

Toteutussuunnitelmat ovat joustavia ja vaihtoehtoisia opintojen suoritustapoja mahdollistavia käytännön työkaluja. Toteutussuunnitelmissa määritellään opintojaksojen tavoitteet, sisällöt, vastuuhenkilöt, toteutustavat, suoritustavat, opiskelijoiden työn mitoitus ja aikataulut. Ne luovat pohjan opiskelijoiden yksityiskohtaiselle opintojen suunnittelulle (HOPS) sekä ammattikorkeakoulun opetuksen ja resurssien käytön suunnittelulle. Keskuksen toteutussuunnitelmat muodostavat kokonaisuuden, joka sisältää koulutusohjelmakohtaisia sekä keskusta ja koko ammattikorkeakoulua koskevia osia. Toteutussuunnitelmaan liittyvät valinnat tehdään keskuksissa.

TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUSOHJELMAN OSAAMISPROFIILI

Tutkinto: Sairaanhoitaja (AMK)
Laajuus: 210 op / 3,5 vuotta

Hoitotyön koulutusohjelmassa tavoitteena on kouluttaa hoitotyön ammattilaisia, sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia. Koulutuksen aikana tuetaan opiskelijoiden ammatillista kasvua ja asiantuntijuuden kehittymistä. Sairaanhoitajan ammatissa toimiminen edellyttää vahvaa eettistä ja ammatillista päätöksentekotaitoa. Sairaanhoitaja toteuttaa ja kehittää hoitotyötä, joka on samanaikaisesti terveyttä edistävää ja ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää ja parantavaa sekä kuntouttavaa. Sairaanhoitaja ohjaa ja tukee yksilöitä, perheitä ja yhteisöjä eri elämänvaiheissa yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa. Sairaanhoitaja vastaa hoitotyön ammatillisista tehtävistä perustaen toimintansa parhaaseen mahdolliseen näyttöön eri tieteenaloilta. Sairaanhoitaja ottaa vastuuta itsensä ja ammattialansa jatkuvasta kehittämisestä. Hän toteuttaa, johtaa ja arvioi hoitotyötä ja vastaa tutkimukseen perustuvasta hoitotyön laadusta ja sen kehittämisestä.

Terveydenhoitajan koulutus antaa sairaanhoitajan pätevyyden. Terveydenhoitaja on hoitotyön ja erityisesti terveyden edistämisen, kansanterveystyön ja terveydenhoitotyön asiantuntija elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitotyön näkökulma on terveyttä ja hyvinvointia rakentavaa ja terveyden edellytyksiä luovaa ja tukevaa toimintaa. Terveydenhoitaja osallistuu terveysriskien ja sairauksien ehkäisyyn, varhaiseen puuttumiseen ja sairastuneiden hoitamiseen sekä terveellisen ympäristön suunnittelu- ja kehittämistyöhön.

Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan osaaminen koostuu seuraavista osa-alueista:

- hoitotyön asiakkuusosaaminen
- terveyden edistämisen osaaminen
- kliinisen hoitotyön osaaminen
- palveluympäristöosaaminen
- oppimisen taidot
- eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen.

Sairaanhoitaja (AMK) ja terveydenhoitaja (AMK) -koulutuksessa noudatetaan ammattikorkeakoululakia 351/2003 ja asetusta 352/2003 sekä OPM:n (työryhmämuistioita ja selvityksiä 2006:24) ”Ammattikorkeakoulusta terveydenhuoltoon. Koulutuksesta valmistuvien ammatillinen osaaminen, keskeiset opinnot ja vähimmäisopintopisteet”. Koulutus täyttää Euroopan parlamentin ja Neuvoston ammattipätevyyden tunnustamisesta antaman direktiivin (2005/36/EY) vaatimukset.

Hoitotyön koulutusohjelma on profiloitunut ikäosaamiseen Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun strategian mukaisesti.

OPPIMISPROSESSIN KUVAUS

Opiskelijan ammatillinen kasvu esitetään vuositeemoina, joissa kuvataan hoitotyön opiskelijan kehittymisen polku hoitotyön perehtyjästä hoitotyön ja terveydenhoitotyön kehittäjäksi. Vuositeemat ja niiden osaamistason kuvaukset sekä lukukausiteemat ja teemojen osaamistavoitteet auttavat opiskelijaa keskittymään ydintietojen ja ‑taitojen sekä eettisten periaatteiden oppimiseen. Opinnoissaan opiskelija kartuttaa ammatillista osaamistaan tietämisen, ymmärtämisen ja toiminnan osaamisessa sekä kyvyssä hallita erilaisia tilanteita. Oppiminen on tavoitteellista, tilannesidonnaista ja vuorovaikutuksellista toimintaa. Tämä edellyttää opiskelijan omien tavoitteiden ja päämäärien tunnistamista.

Oppimisen suunniteltu eteneminen sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopinnoissa

1. vuosi
Hoitotyöhön perehtyjä
Opiskelija toimii hoitotyön arvo- ja tietoperustan mukaan ja ymmärtää niiden merkityksen potilaan hoitamisessa
Ihminen, terveys, ympäristö ja hoitotyö, 30 op
Opiskelija osaa perustiedot ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, psyykkisistä, sosiaalisista ja eettisistä ominaisuuksista sekä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöistä
Hoitotyön arvo- ja tietoperusta, 30 op
Opiskelija osaa keskeiset sisätautipotilaan hoitotyön auttamismenetelmät ja harjoittelee toteuttamaan niitä käytännössä

2. vuosi
Hoitotyöhön harjaantuja
Opiskelija vahvistaa hoitotyön osaamistaan ja sen reflektointia
Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö, 30 op
Opiskelija muodostaa kokonaiskuvan kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön auttamismenetelmistä ja harjaantuu niiden käyttämisessä
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, 30 op
Opiskelija osaa käyttää terveyttä edistäviä ja sairautta ehkäiseviä auttamismenetelmiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä

3. vuosi
Hoitotyön soveltaja
Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön osaamistaan erilaisissa ympäristöissä ja kykenee arvioimaan ammatillista kehittymistään kriittisesti
Ikääntyneiden terveys ja hyvinvointi, 30 op
Opiskelija kehittyy ikäosaamisessaan sekä osaa soveltaa ja kehittää gerontologista hoitotyötä erilaisissa toimintaympäristöissä
Perheiden terveys ja hyvinvointi, 30 op
Opiskelija osaa soveltaa ohjausta ja neuvontaa kulttuurisesti erilaisten perheiden ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin tukemisessa

4. vuosi
Hoitotyön kehittäjä
Opiskelija syventää hoitotyön osaamistaan ja hänellä on valmiudet kehittää hoitotyötä ja sen johtajuutta
Hoitotyön kehittyvä asiantuntijuus, 30 op
Opiskelija osaa toimia hoitotyön kehittyvänä asiantuntijana ja pystyy johtamaan ja kehittämään hoitotyötä

Pedagogiset valinnat

Koulutuksen pedagoginen viitekehys pohjautuu sosiokonstruktivistiseen lähestymistapaan. Hoitotyön/terveydenhoitotyön asiantuntijaksi kasvu nähdään jatkuvana prosessina, joka kehittyy opintojen aikana. Sosiaalisella vuorovaikutuksella ja dialogilla on keskeinen rooli oppimisessa, jota tapahtuu erilaisissa oppimisympäristöissä ammattikorkeakoulussa sekä työelämässä esim. harjoittelujen, hankkeiden ja projektien avulla.

Oppiminen on tavoitteellista, tilannesidonnaista ja vuorovaikutuksellista toimintaa, joka edellyttää opiskelijalta omien tavoitteiden ja päämäärien tunnistamista. Oppiminen ei ole vain tiedollista kehittymistä ja käsitteellistä muutosta, vaan se on myös omien asenteiden, tunteiden ja käsitysten entistä parempaa tiedostamista ja hallintaa niin, että ne tukevat kokonaisvaltaista oppimista. Tähän tarvitaan reflektoinnin taitoa, joka kehittyy ohjauksen ja kokemuksen myötä. Opiskelija on itseohjautuva ja omasta ammatillisesta kasvustaan ja kehittymisestään vastuun ottava yksilö. Opiskelijan itseohjautuvuuden ja yhteistoiminnallisuuden kehittymistä tuetaan opintojen aikana eri tavoin.

Opintojen tavoitteena on rakentaa perustaa tutkivalle työotteelle, joka vahvistuu erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä. Kriittinen ja vaihtoehtoja etsivä näkökulma tietoon on uudistamisen ja ammatillisen kehittymisen edellytys. Opetusmenetelmällisiä vaihtoehtoja käytetään monipuolisesti, mutta harkitusti. Monimuotoinen opetus sisältää useampia opetusmuotoja, joissa käytetään hyödyksi tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia.

Harjoittelusta osa toteutetaan asianmukaiset potilashoidon välineet sisältävissä ammattikorkeakoulun harjoitustiloissa ja -tilanteissa. Harjoittelu toteutetaan ohjattuna harjoitteluna ammattikorkeakoulun terveysalan hyväksymissä toimintaympäristöissä. Keskeiset harjoittelupaikat ovat Euroopan parlamentin ja neuvoston ammattipätevyyden tunnustamisesta antaman direktiivin mukaiset. Ohjattu harjoittelu toteutetaan ammattikorkeakoulun solmimien harjoittelusopimusten mukaisena.

Oppimisen ohjaus

Hoitotyön koulutusohjelmassa ohjauksen keskeinen tehtävä on tukea opiskelijan sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi kasvua sekä kehitystä. Ohjauksen tavoitteena on opintojen eri vaiheissa vastata opiskelijan elämäntilanteen, oppimisen ja opiskelun sekä henkilökohtaisen kasvun ja kehityksen mukanaan tuomiin ohjaustarpeisiin.

Ohjaus on eri toimijoiden; opettajien, opettajatutoreiden, opinto-ohjaajan ja opiskelijatutoreiden yhteinen tehtävä. Opintojaksoilla tapahtuvan ohjauksen käytännöt sovitaan opettajan ja opiskelijoiden kesken. Kunkin saapumisryhmän tutoropettajalla on tärkeä tehtävä toimia ensisijaisena oman ryhmänsä ohjaajana. Opettajatutorit pitävät yhteyttä ryhmäänsä ja sen opiskelijoihin. Säännöllisten ryhmätapaamisten lisäksi tutoropettajat käyvät vuosittain kehityskeskustelut ryhmänsä opiskelijoiden kanssa. Opinto-ohjaajan tehtävänä on yksilö- ja ryhmäohjauksen avulla mm. edistää opiskeluvalmiuksien arviointia ja kehittymistä, hoitotyön opintojen tavoitteisiin, sisältöihin ja toteutukseen perehtymistä ja tukea henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laadinnassa ja toteutumisen arvioinnissa yhteistyössä muiden opettajien kanssa.

Aloittavien opiskelijoiden ammattikorkeakouluopintoihin orientoimisessa on opiskelijatutoreilla tärkeä tehtävä. Heidän toimintansa tavoitteena on olla omalta osaltaan rakentamassa myönteistä opiskeluilmapiiriä yhdessä muun henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa.

Opiskelijan ammatillista kehittymistä ja opiskelusuunnitelman toteutumista arvioidaan vuosittain käytävissä kehityskeskusteluissa sekä opiskelijan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Harjoittelun yhteydessä käytäviin palaute- ja arviointikeskusteluihin opettajan ja opiskelijan lisäksi osallistuu myös työpaikan ohjaaja. Harjoittelua ohjaava opettaja mahdollistaa pedagogisena asiantuntijana opiskelijan laadukkaan ohjatun harjoittelun ja ammatillisen kehittymisen yhdessä työpaikan ohjaajan/ohjaajien kanssa.

Osaamisen arviointi /AHOT

Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa opiskelevan opiskelijan on mahdollisuus hakea aikaisemmin hankkimansa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi tutkintoaan riippumatta siitä, miten ja missä osaaminen on hankittu. Osaamisen tunnustamisessa opiskelijan osaamista verrataan PKAMK:n opetussuunnitelmissa kirjattuihin osaamistavoitteisiin. Pääsääntöisesti tunnistamista ja tunnustamista haetaan opintojen alkuvaiheessa henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman vahvistamisen yhteydessä. Opintojen aikana opiskelija arvioi oman osaamisensa kehittymistä vuosittain kehityskeskustelussa ja tämän pohjalta päivitetään henkilökohtaista opintosuunnitelmaa ryhmän tutoropettajan kanssa.

Yhteistyö opetussuunnitelman toteuttamisessa

Kaikkiin ammattikorkeakoulututkintoihin sisällytetään kaksi yhteistä opintojaksoa: Minä ammattikorkeakouluopiskelijana (5 op) ja Tutkin ja kehitän (5 op). Lisäksi sosiaali- ja terveysalan keskuksen yhteisiä opintokokonaisuuksia on sisällytetty seuraaviin opintojaksoihin: 1) Asiakas muuttuvassa sosiaali- ja terveysalan työssä 5 op (2 op osasuoritus on keskuksen yhteisiä opintoja), 2) Johdanto hoitotyön perusteisiin 7 op (2 op osasuoritus on keskuksen yhteisiä opintoja), 3) Johtaminen ja työyhteisön kehittäminen 5 op (3 op osasuoritus keskuksen yhteisiä opintoja).

Sosiaali- ja terveysalan keskuksessa sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan opinnot ovat yhteiset kolme ensimmäistä lukuvuotta ja eriytyvät neljäntenä lukuvuotena. Hoitotyön koulutusohjelmassa työelämäyhteydet syvenevät systemaattisesti perus- ja ammattiopintojen, opinnäytetyön sekä erityisesti ammattitaitoa edistävän harjoittelun kautta.

Opetuksen ja TKI -toiminnan integrointi

Opintoja (teoriaopintoja, harjoitteluja, opinnäytetyötä) voidaan toteuttaa myös koulutuksen ja työelämän yhteisissä soveltavissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa, jotka tukevat opiskelijan työelämävalmiuksien syntymistä.

Kansainvälistymisen polku

Toteutuksessa kansainvälisyysosaamisen polku näkyy eri opintojen vaiheissa oppimisen tavoitteissa, opintojaksojen sisällöissä, kansainvälisessä vaihdossa tai harjoittelussa, ohjaus- ja tutortoiminnassa, hankkeissa, opinnäytetöissä sekä vapaasti valittavissa opinnoissa.

Kansainvälistymisopintojen (kieli- ja monikulttuurisuusopinnot, opiskelija‑ ja opettajavaihdot) tavoitteena on tukea opiskelijan kansainvälisyysosaamisen kasvua ja varmistaa, että opiskelijat saavat valmiudet työskennellä kansainvälisessä ja monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden ymmärrystä oman alansa kansainvälisistä toimintaympäristöistä sekä tukea vuorovaikutustaitojen, kielitaidon ja monikulttuurisen osaamisen kehittymistä.

Vaihtoon valmentava virtuaalinen Valtteri-opintojakso (2 op) on pakollinen ensimmäistä kertaa opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun ulkomaille lähteville PKAMK:n opiskelijoille pois lukien IB:n ja ID:n opiskelijat. Valtteri sisältää valmentautumista ennen vaihtoon lähtemistä sekä raporttiosion vaihdosta palaamisen jälkeen.

Koulutuksen keskeinen tehtävä on monikulttuurisen yhteiskunnan kehityksen mahdollistaminen ja tukeminen. Koulutus voi vaikuttaa myönteisesti yhdenvaraisuuden toteutumiseen ja asenneilmapiiriin monimuotoistuvassa yhteiskunnassa. Koulutus kehittää kansainvälisen osaamisen kautta työelämää sekä parantaa valmistuvien opiskelijoiden työmarkkina-asemaa. Kansainvälistyminen edistää innovaatiomahdollisuuksia ja osaamisen kehittymistä.

Yrittäjyyspolku

Yrittäjyys Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa tähtää yrittäjyyden ammatilliseen osaamiseen, jonka päämääränä on paitsi yrittäjänä toimiminen, myös yrittäjämäisen toiminnan, yrittäjyystietojen ja yrityselämän tuntemuksen lisääminen riippumatta siitä muodosta, jossa opiskelija nyt tai tulevaisuudessa työtään tekee. Yrittäjyystietoutta ja -kokemuksia tarjotaan hoitotyön koulutusohjelmassa opiskelijoille vapaasti valittavissa opintojaksoissa, joissa kannustetaan yrittäjän uralle ja joissa ideoita voi jalostaa liikeideoiksi.

OPETUSSUUNNITELMAN LAADINTA, TOTEUTUS, ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN

Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa toteutetaan muutaman vuoden välein laaja opetussuunnitelmien arviointi- ja uudistusprosessi. Opetussuunnitelmien toimivuutta arvioidaan säännöllisesti opiskelija-, työelämä ja henkilöstöpalautteen perusteella ja niitä kehitetään tarpeen mukaan keskuksissa.

Hoitotyön asiakkuusosaaminen
Terveyden edistämisen osaaminen
Kliinisen hoitotyön osaaminen
Palveluympäristöosaaminen
Oppimisen taidot
Eettinen osaaminen
Työyhteisö-osaaminen
Innovaatio-osaaminen
Kansainvälisyysosaaminen

1. vuosi: Hoitotyöhön perehtyjä

Ihminen, terveys, ympäristö ja hoitotyö
- Minä ammattikorkeakouluopiskelijana
- Ihminen ja terveys
- Johdanto hoitotyön perusteisiin
- Asiakas muuttuvassa toimintaympäristössä
- Orientoiva harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot

Hoitotyön arvo- ja tietoperusta
- Hoitotyön perusteet
- Sisätautipotilaan hoitotyö
- Ruotsi
- Lääkehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset
- Hoitotyön perusteiden harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot

2. vuosi: Hoitotyöhön harjaantuja

Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö
- Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö
- Lääkehoito
- Ruotsi
- Sisätautikirurginen ja perioperatiivinen harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Tutkin ja kehitän
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Englanti
- Hoitotiede ja näyttöön perustuva toiminta
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot

3. vuosi: Hoitotyön soveltaja

Ikääntyneiden terveys ja hyvinvointi
- Terveyden edistäminen
- Gerontologinen hoitotyö
- Opinnäytetyö
- Gerontologisen hoitotyön harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot

Perheiden terveys ja hyvinvointi
- Perhehoitotyö
- Opinnäytetyö
- Perhehoitotyön harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot

4. vuosi: Hoitotyön kehittäjä

Hoitotyön kehittyvä asiantuntijuus
- Johtaminen ja työyhteisön kehittäminen
- Lääkehoito
- Hoitotyön syventävät opinnot
- Hoitotyön syventävä harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot

KOMPETENSSIT
Osaamisalueen kuvaus
Sairaanhoitaja (AMK)

Hoitotyön asiakkuusosaaminen
- osaa toimia holistiseen ihmiskäsitykseen perustuen
- osaa toimia asiakaslähtöisessä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja hoitosuhteessa eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden/potilaiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
- osaa toimia terveydenhuollon eettisten periaatteiden ja säädösten mukaisesti
- osaa toimia ikääntyneitä asiakkaita kunnioittaen ja soveltaa ikäosaamistaan asiakastyössä

Terveyden edistämisen osaaminen
- osaa terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja keskeiset menetelmät eri toimintaympäristöissä
- perustaa toimintansa terveyden edistämisen ohjelmiin
- tunnistaa ja arvioi yhdessä asiakkaiden/potilaiden kanssa heidän terveysosaamistaan, voimavarojaan ja omatoimisuuttaan
- osaa aktivoida eri-ikäisten omaehtoista terveyden edistämistä
- osaa ohjata ja opettaa yksilöä, ryhmää ja yhteisöä
- osaa aktivoida ikääntyneen asiakkaan voimavaroja ja omaehtoista terveyden edistämistä sekä puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin
- osaa hyödyntää informaatioteknologian mahdollisuuksia

Kliinisen hoitotyön osaaminen
- perustaa toimintansa hoitotieteeseen, terveystieteisiin ja muihin lähitieteisiin
- hallitsee hoitotyön tarpeen määrittelyn, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hallitsee näyttöön perustuvan ammatillisen päätöksenteon ja vastuunoton
- hallitsee keskeiset gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa arvioida hoidon vaikuttavuutta
- kykenee ottamaan vastuun asiakkaan/potilaan fyysisestä, psyykkisestä, hengellisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä turvallisesti erilaisissa tilanteissa ja arvioida hoidon vaikuttavuutta
- perustaa toimintansa kuntoutumista edistävän hoitotyön ja hoidon jatkuvuuden periaatteille
- osaa käyttää ja hyödyntää teknologian mahdollisuuksia

Palveluympäristöosaaminen
- osaa koordinoida ja vastata asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessista ja eri toimijoiden välisestä moniammatillisesta yhteistyöstä
- osaa toimia monikulttuurisissa työyhteisöissä ja käyttää niissä hoitotyön asiantuntijuutta
- tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja osallistuu aktiivisesti hoitotyön ja palvelujen kehittämiseen ja hyvien käytänteiden luomiseen
- tuntee vaikutusmahdollisuutensa yhteiskunnan päätöksentekojärjestelmässä ja vaikuttaa hoitotyön asiantuntijana yksilön ja yhteisön terveyttä edistävään yhteiskunnalliseen kehittämiseen
- osaa soveltaa ja kehittää ikäosaamista erilaisissa toimintaympäristöissä

Oppimisen taidot
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta

Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa muut huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita

Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen

Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja

Kansainvälisyysosaaminen
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia

Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2013-2014 2014-2015 2015-2016 2016-2017 Kevät 2014 Syksy 2014 Kevät 2015 Syksy 2015 Kevät 2016 Syksy 2016 Kevät 2017 2. / 2014 3. / 2014 1. / 2014 2. / 2014 3. / 2015 4. / 2015 5. / 2015 1. / 2015 2. / 2015 3. / 2016 4. / 2016 5. / 2016 1. / 2016 2. / 2016 3. / 2017 4. / 2017 5. / 2017
Yhteensä 210

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
STHNK14-STH001
IHMINEN, TERVEYS, YMPÄRISTÖ JA HOITOTYÖ

(Valitaan kaikki )

27
STHNK14-STH1001
Minä ammattikorkeakouluopiskelijana

(Valitaan kaikki )

5
STH1001A Johdatus opintoihin 1
STH1001B Ammatillinen kasvu 1.5
STH1001C TVT (tieto- ja viestintäteknologia) 1.5
STH1001D Suomen kieli 1
STHNK14-STH1002
Ihminen ja terveys

(Valitaan kaikki )

5
STH1002A Anatomian ja fysiologian perusteet 3
STH1002B Kehityspsykologia 1
STH1002C Terveyssosiologia 1
STHNK14-STH1003
Johdanto hoitotyön perusteisiin

(Valitaan kaikki )

7
STH1003A Yksilön inhimilliset tarpeet 2.5
STH1003B Lääkelaskennan perusvalmiudet 0.5
STH1003C Hoitotyön etiikka 2
STH1003D Ensiapu 2
STHNK14-STH1004
Asiakas muuttuvassa toimintaympäristössä

(Valitaan kaikki )

5
STH1004A Sosiaali-, terveys- ja kuntoutusalan palvelujärjestelmä 2
STH1004B Asiakkaana ja toimijana terveysalalla 1
STH1004C Suomen kieli ja viestintä 2
STH4001 Orientoiva harjoittelu 5
STHNK14-STH002
HOITOTYÖN ARVO- JA TIETOPERUSTA

(Valitaan kaikki )

29
SKH1005 Svenska för hälsovård I 2
STH2001 Hoitotyön perusteet 5
STHNK14-STH2002
Sisätautipotilaan hoitotyö

(Valitaan kaikki )

7
STH2002A Sisätautipotilaan hoitotyö 3
STH2002B Sisätaudit 1.25
STH2002B1 Sisätaudit 0
STH2002C Ravitsemus 0.75
STH2002C1 Ravitsemus 0
STH2002D Anatomia ja fysiologia 2
STHNK14-STH2003
Lääkehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset

(Valitaan kaikki )

5
STH2003A Lääkehoidon perusteet 2
STH2003B Lääkelaskenta 1
STH2003C Kliiniset laboratoriotutkimukset 2
STHNK14-STH4002
Hoitotyön perusteiden harjoittelu

(Valitaan kaikki )

10
STH4002A Hoitotyön auttamismenetelmien harjoittelu 8
STH4002B Hoitotyön kirjaaminen 1
STH4002C Potilassiirtojen ergonomia 1
STHNK14-STH003
KIRURGINEN JA PERIOPERATIIVINEN HOITOTYÖ

(Valitaan kaikki )

29
STHNK14-STH2004
Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö

(Valitaan kaikki )

8
STH2004A Kirurginen hoitotyö 2
STH2004B Perioperatiivinen hoitotyö 2
STH2004C Infektioiden torjunta osa 2 1
STH2004D Kirurgia 2
STH2004E Anestesiologia 1
STHNK14-STH2005
Lääkehoito

(Valitaan kaikki )

4
STH2005A Kliininen lääkeaineoppi 2
STH2005B Lääke- ja nestehoito 1.5
STH2005C Lääkelaskenta 0.5
SKH1008 Svenska för hälsovård II 2
STHNK14-STH4003
Sisätautikirurginen ja perioperatiivinen harjoittelu

(Valitaan kaikki )

15
STH4003A Sisätautikirurginen harjoittelu 11
STH4003B Hoitotyön teknologia 0.5
STH4003C Kliiniset tutkimukset 0.5
STH4003D Perioperatiivinen harjoittelu 3
STHNK14-STH004
MIELENTERVEYS- JA PÄIHDEHOITOTYÖ

(Valitaan kaikki )

29
STH2007 Tutkin ja kehitän 5
STHNK14-STH2008
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö

(Valitaan kaikki )

6
STH2008A Psykiatria 1
STH2008B Mielenterveyshoitotyö ja päihdehoitotyö 5
STH2008C Lääkelaskenta 0
STH2009 Hoitotiede ja näyttöön perustuva toiminta 5
SKH1007 English for Nurses 3
STH4004 Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu 10
STHNK14-STH005
IKÄÄNTYNEIDEN TERVEYS JA HYVINVOINTI

(Valitaan kaikki )

24
STHNK14-STH2010
Terveyden edistäminen

(Valitaan kaikki )

5
STH2010A Terveyden edistäminen 3.5
STH2010B Ympäristöterveys 1.5
STHNK14-STH2011
Gerontologinen hoitotyö

(Valitaan kaikki )

9
STH2011A Gerontologinen hoitotyö 4
STH2011B Geriatria 1
STH2011C Geropsykiatria 1
STH2011D Neurologia 1
STH2011E Onkologia 1
STH2011F Englanti 1
STH2011G Lääkelaskenta 0
STHNK14-STH4005
Gerontologisen hoitotyön harjoittelu

(Valitaan kaikki )

10
STH4005A Gerontologisen hoitotyön harjoittelu 9
STH4005B Potilassiirtojen ergonomia II 1
STHNK14-STH006
PERHEIDEN TERVEYS JA HYVINVOINTI

(Valitaan kaikki )

19
STHNK14-STH2012
Perhehoitotyö

(Valitaan kaikki )

9
STH2012A Pediatria 1.5
STH2012B Obstetriikka ja gynekologia 1.5
STH2012C Lasta odottavan perheen, lasten ja nuorten hoitotyö 3
STH2012D Perheiden ja yhteisöjen kulttuurit 2
STH2012E Englanti 1
STH4006 Perhehoitotyön harjoittelu 10
STHNK14-STH007
HOITOTYÖN KEHITTYVÄ ASIANTUNTIJUUS

(Valitaan kaikki )

28
STH2013 Johtaminen ja työyhteisön kehittäminen 5
STH2014 Lääkehoito 2
STHNK14-STH2015
Hoitotyön syventävät opinnot

(Valitaan kaikki )

6
STH2015A Hoitotyön asiantuntijuus 3
STH2015B Akuuttihoitotyö 3
STH2015D Lääkelaskenta 0
STH4007 Hoitotyön syventävä harjoittelu 15
STHNK14-STH010
VAPAASTI VALITTAVAT OPINNOT

(Valitaan opintopisteitä: 10 )

10
STHNK14-STH011
OPINNÄYTETYÖ

(Valitaan kaikki )

15
STH5004 Opinnäytetyö 15

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Siirry alkuun