Bachelor of Health Care, Nursing, Full-time Studies, Spring, 2014: STHNK14
Code: STHNK14
- Degree title
- (registered) nurse
- Credits
- 210 ects
- Duration
- 3.5 years (210 cr)
- Start semester
- Spring 2014
- Teaching language
- Finnish
Descriptions
POHJOIS-KARJALAN AMMATTIKORKEAKOULU
Hoitotyön koulutusohjelma
OPETUSSUUNNITELMA 2010-
Hyväksytty ammattikorkeakoulun hallituksessa 5.3.2010
Opetussuunnitelmat määrittelevät tutkintojen osaamistavoitteet ja kuvaavat opiskelijoiden suunnitellun ammatillisen kasvun ja oppimisen prosessin. Niiden laadinnan perustana ovat työelämän ja sen kehittämisen tarpeet, opiskelijoiden ennakoidut valmiudet sekä ammattikorkeakoulun strategiset valinnat. Opetussuunnitelmat ovat suhteellisen pysyviä asiakirjoja, jotka hyväksytään ammattikorkeakoulun hallituksessa. Ne luovat perustan monipuoliselle yhteistyölle, erilaisten toteutussuunnitelmien laadinnalle ja opiskelijoiden henkilökohtaiselle opintojen suunnittelulle.
Toteutussuunnitelmat ovat joustavia ja vaihtoehtoisia opintojen suoritustapoja mahdollistavia käytännön työkaluja. Toteutussuunnitelmissa määritellään opintojaksojen tavoitteet, sisällöt, vastuuhenkilöt, toteutustavat, suoritustavat, opiskelijoiden työn mitoitus ja aikataulut. Ne luovat pohjan opiskelijoiden yksityiskohtaiselle opintojen suunnittelulle (HOPS) sekä ammattikorkeakoulun opetuksen ja resurssien käytön suunnittelulle. Keskuksen toteutussuunnitelmat muodostavat kokonaisuuden, joka sisältää koulutusohjelmakohtaisia sekä keskusta ja koko ammattikorkeakoulua koskevia osia. Toteutussuunnitelmaan liittyvät valinnat tehdään keskuksissa.
TUTKINNON YLEISKUVAUS JA KOULUTUSOHJELMAN OSAAMISPROFIILI
Tutkinto: Sairaanhoitaja (AMK)
Laajuus: 210 op / 3,5 vuotta
Hoitotyön koulutusohjelmassa tavoitteena on kouluttaa hoitotyön ammattilaisia, sairaanhoitajia ja terveydenhoitajia. Koulutuksen aikana tuetaan opiskelijoiden ammatillista kasvua ja asiantuntijuuden kehittymistä. Sairaanhoitajan ammatissa toimiminen edellyttää vahvaa eettistä ja ammatillista päätöksentekotaitoa. Sairaanhoitaja toteuttaa ja kehittää hoitotyötä, joka on samanaikaisesti terveyttä edistävää ja ylläpitävää, sairauksia ehkäisevää ja parantavaa sekä kuntouttavaa. Sairaanhoitaja ohjaa ja tukee yksilöitä, perheitä ja yhteisöjä eri elämänvaiheissa yhteistyössä eri ammattiryhmien kanssa. Sairaanhoitaja vastaa hoitotyön ammatillisista tehtävistä perustaen toimintansa parhaaseen mahdolliseen näyttöön eri tieteenaloilta. Sairaanhoitaja ottaa vastuuta itsensä ja ammattialansa jatkuvasta kehittämisestä. Hän toteuttaa, johtaa ja arvioi hoitotyötä ja vastaa tutkimukseen perustuvasta hoitotyön laadusta ja sen kehittämisestä.
Terveydenhoitajan koulutus antaa sairaanhoitajan pätevyyden. Terveydenhoitaja on hoitotyön ja erityisesti terveyden edistämisen, kansanterveystyön ja terveydenhoitotyön asiantuntija elämänkulun eri vaiheissa. Terveydenhoitotyön näkökulma on terveyttä ja hyvinvointia rakentavaa ja terveyden edellytyksiä luovaa ja tukevaa toimintaa. Terveydenhoitaja osallistuu terveysriskien ja sairauksien ehkäisyyn, varhaiseen puuttumiseen ja sairastuneiden hoitamiseen sekä terveellisen ympäristön suunnittelu- ja kehittämistyöhön.
Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan osaaminen koostuu seuraavista osa-alueista:
- hoitotyön asiakkuusosaaminen
- terveyden edistämisen osaaminen
- kliinisen hoitotyön osaaminen
- palveluympäristöosaaminen
- oppimisen taidot
- eettinen osaaminen
- työyhteisöosaaminen
- innovaatio-osaaminen
- kansainvälisyysosaaminen.
Sairaanhoitaja (AMK) ja terveydenhoitaja (AMK) -koulutuksessa noudatetaan ammattikorkeakoululakia 351/2003 ja asetusta 352/2003 sekä OPM:n (työryhmämuistioita ja selvityksiä 2006:24) ”Ammattikorkeakoulusta terveydenhuoltoon. Koulutuksesta valmistuvien ammatillinen osaaminen, keskeiset opinnot ja vähimmäisopintopisteet”. Koulutus täyttää Euroopan parlamentin ja Neuvoston ammattipätevyyden tunnustamisesta antaman direktiivin (2005/36/EY) vaatimukset.
Hoitotyön koulutusohjelma on profiloitunut ikäosaamiseen Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun strategian mukaisesti.
OPPIMISPROSESSIN KUVAUS
Opiskelijan ammatillinen kasvu esitetään vuositeemoina, joissa kuvataan hoitotyön opiskelijan kehittymisen polku hoitotyön perehtyjästä hoitotyön ja terveydenhoitotyön kehittäjäksi. Vuositeemat ja niiden osaamistason kuvaukset sekä lukukausiteemat ja teemojen osaamistavoitteet auttavat opiskelijaa keskittymään ydintietojen ja ‑taitojen sekä eettisten periaatteiden oppimiseen. Opinnoissaan opiskelija kartuttaa ammatillista osaamistaan tietämisen, ymmärtämisen ja toiminnan osaamisessa sekä kyvyssä hallita erilaisia tilanteita. Oppiminen on tavoitteellista, tilannesidonnaista ja vuorovaikutuksellista toimintaa. Tämä edellyttää opiskelijan omien tavoitteiden ja päämäärien tunnistamista.
Oppimisen suunniteltu eteneminen sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopinnoissa
1. vuosi
Hoitotyöhön perehtyjä
Opiskelija toimii hoitotyön arvo- ja tietoperustan mukaan ja ymmärtää niiden merkityksen potilaan hoitamisessa
Ihminen, terveys, ympäristö ja hoitotyö, 30 op
Opiskelija osaa perustiedot ihmisen anatomiasta ja fysiologiasta, psyykkisistä, sosiaalisista ja eettisistä ominaisuuksista sekä sosiaali- ja terveysalan toimintaympäristöistä
Hoitotyön arvo- ja tietoperusta, 30 op
Opiskelija osaa keskeiset sisätautipotilaan hoitotyön auttamismenetelmät ja harjoittelee toteuttamaan niitä käytännössä
2. vuosi
Hoitotyöhön harjaantuja
Opiskelija vahvistaa hoitotyön osaamistaan ja sen reflektointia
Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö, 30 op
Opiskelija muodostaa kokonaiskuvan kirurgisen ja perioperatiivisen hoitotyön auttamismenetelmistä ja harjaantuu niiden käyttämisessä
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö, 30 op
Opiskelija osaa käyttää terveyttä edistäviä ja sairautta ehkäiseviä auttamismenetelmiä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
3. vuosi
Hoitotyön soveltaja
Opiskelija osaa soveltaa hoitotyön osaamistaan erilaisissa ympäristöissä ja kykenee arvioimaan ammatillista kehittymistään kriittisesti
Ikääntyneiden terveys ja hyvinvointi, 30 op
Opiskelija kehittyy ikäosaamisessaan sekä osaa soveltaa ja kehittää gerontologista hoitotyötä erilaisissa toimintaympäristöissä
Perheiden terveys ja hyvinvointi, 30 op
Opiskelija osaa soveltaa ohjausta ja neuvontaa kulttuurisesti erilaisten perheiden ja yhteisöjen terveyden ja hyvinvoinnin tukemisessa
4. vuosi
Hoitotyön kehittäjä
Opiskelija syventää hoitotyön osaamistaan ja hänellä on valmiudet kehittää hoitotyötä ja sen johtajuutta
Hoitotyön kehittyvä asiantuntijuus, 30 op
Opiskelija osaa toimia hoitotyön kehittyvänä asiantuntijana ja pystyy johtamaan ja kehittämään hoitotyötä
Pedagogiset valinnat
Koulutuksen pedagoginen viitekehys pohjautuu sosiokonstruktivistiseen lähestymistapaan. Hoitotyön/terveydenhoitotyön asiantuntijaksi kasvu nähdään jatkuvana prosessina, joka kehittyy opintojen aikana. Sosiaalisella vuorovaikutuksella ja dialogilla on keskeinen rooli oppimisessa, jota tapahtuu erilaisissa oppimisympäristöissä ammattikorkeakoulussa sekä työelämässä esim. harjoittelujen, hankkeiden ja projektien avulla.
Oppiminen on tavoitteellista, tilannesidonnaista ja vuorovaikutuksellista toimintaa, joka edellyttää opiskelijalta omien tavoitteiden ja päämäärien tunnistamista. Oppiminen ei ole vain tiedollista kehittymistä ja käsitteellistä muutosta, vaan se on myös omien asenteiden, tunteiden ja käsitysten entistä parempaa tiedostamista ja hallintaa niin, että ne tukevat kokonaisvaltaista oppimista. Tähän tarvitaan reflektoinnin taitoa, joka kehittyy ohjauksen ja kokemuksen myötä. Opiskelija on itseohjautuva ja omasta ammatillisesta kasvustaan ja kehittymisestään vastuun ottava yksilö. Opiskelijan itseohjautuvuuden ja yhteistoiminnallisuuden kehittymistä tuetaan opintojen aikana eri tavoin.
Opintojen tavoitteena on rakentaa perustaa tutkivalle työotteelle, joka vahvistuu erilaisissa työ- ja oppimisympäristöissä. Kriittinen ja vaihtoehtoja etsivä näkökulma tietoon on uudistamisen ja ammatillisen kehittymisen edellytys. Opetusmenetelmällisiä vaihtoehtoja käytetään monipuolisesti, mutta harkitusti. Monimuotoinen opetus sisältää useampia opetusmuotoja, joissa käytetään hyödyksi tieto- ja viestintätekniikan mahdollisuuksia.
Harjoittelusta osa toteutetaan asianmukaiset potilashoidon välineet sisältävissä ammattikorkeakoulun harjoitustiloissa ja -tilanteissa. Harjoittelu toteutetaan ohjattuna harjoitteluna ammattikorkeakoulun terveysalan hyväksymissä toimintaympäristöissä. Keskeiset harjoittelupaikat ovat Euroopan parlamentin ja neuvoston ammattipätevyyden tunnustamisesta antaman direktiivin mukaiset. Ohjattu harjoittelu toteutetaan ammattikorkeakoulun solmimien harjoittelusopimusten mukaisena.
Oppimisen ohjaus
Hoitotyön koulutusohjelmassa ohjauksen keskeinen tehtävä on tukea opiskelijan sairaanhoitajaksi ja terveydenhoitajaksi kasvua sekä kehitystä. Ohjauksen tavoitteena on opintojen eri vaiheissa vastata opiskelijan elämäntilanteen, oppimisen ja opiskelun sekä henkilökohtaisen kasvun ja kehityksen mukanaan tuomiin ohjaustarpeisiin.
Ohjaus on eri toimijoiden; opettajien, opettajatutoreiden, opinto-ohjaajan ja opiskelijatutoreiden yhteinen tehtävä. Opintojaksoilla tapahtuvan ohjauksen käytännöt sovitaan opettajan ja opiskelijoiden kesken. Kunkin saapumisryhmän tutoropettajalla on tärkeä tehtävä toimia ensisijaisena oman ryhmänsä ohjaajana. Opettajatutorit pitävät yhteyttä ryhmäänsä ja sen opiskelijoihin. Säännöllisten ryhmätapaamisten lisäksi tutoropettajat käyvät vuosittain kehityskeskustelut ryhmänsä opiskelijoiden kanssa. Opinto-ohjaajan tehtävänä on yksilö- ja ryhmäohjauksen avulla mm. edistää opiskeluvalmiuksien arviointia ja kehittymistä, hoitotyön opintojen tavoitteisiin, sisältöihin ja toteutukseen perehtymistä ja tukea henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laadinnassa ja toteutumisen arvioinnissa yhteistyössä muiden opettajien kanssa.
Aloittavien opiskelijoiden ammattikorkeakouluopintoihin orientoimisessa on opiskelijatutoreilla tärkeä tehtävä. Heidän toimintansa tavoitteena on olla omalta osaltaan rakentamassa myönteistä opiskeluilmapiiriä yhdessä muun henkilökunnan ja opiskelijoiden kanssa.
Opiskelijan ammatillista kehittymistä ja opiskelusuunnitelman toteutumista arvioidaan vuosittain käytävissä kehityskeskusteluissa sekä opiskelijan yksilöllisten tarpeiden mukaan. Harjoittelun yhteydessä käytäviin palaute- ja arviointikeskusteluihin opettajan ja opiskelijan lisäksi osallistuu myös työpaikan ohjaaja. Harjoittelua ohjaava opettaja mahdollistaa pedagogisena asiantuntijana opiskelijan laadukkaan ohjatun harjoittelun ja ammatillisen kehittymisen yhdessä työpaikan ohjaajan/ohjaajien kanssa.
Osaamisen arviointi /AHOT
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa opiskelevan opiskelijan on mahdollisuus hakea aikaisemmin hankkimansa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi tutkintoaan riippumatta siitä, miten ja missä osaaminen on hankittu. Osaamisen tunnustamisessa opiskelijan osaamista verrataan PKAMK:n opetussuunnitelmissa kirjattuihin osaamistavoitteisiin. Pääsääntöisesti tunnistamista ja tunnustamista haetaan opintojen alkuvaiheessa henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman vahvistamisen yhteydessä. Opintojen aikana opiskelija arvioi oman osaamisensa kehittymistä vuosittain kehityskeskustelussa ja tämän pohjalta päivitetään henkilökohtaista opintosuunnitelmaa ryhmän tutoropettajan kanssa.
Yhteistyö opetussuunnitelman toteuttamisessa
Kaikkiin ammattikorkeakoulututkintoihin sisällytetään kaksi yhteistä opintojaksoa: Minä ammattikorkeakouluopiskelijana (5 op) ja Tutkin ja kehitän (5 op). Lisäksi sosiaali- ja terveysalan keskuksen yhteisiä opintokokonaisuuksia on sisällytetty seuraaviin opintojaksoihin: 1) Asiakas muuttuvassa sosiaali- ja terveysalan työssä 5 op (2 op osasuoritus on keskuksen yhteisiä opintoja), 2) Johdanto hoitotyön perusteisiin 7 op (2 op osasuoritus on keskuksen yhteisiä opintoja), 3) Johtaminen ja työyhteisön kehittäminen 5 op (3 op osasuoritus keskuksen yhteisiä opintoja).
Sosiaali- ja terveysalan keskuksessa sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan opinnot ovat yhteiset kolme ensimmäistä lukuvuotta ja eriytyvät neljäntenä lukuvuotena. Hoitotyön koulutusohjelmassa työelämäyhteydet syvenevät systemaattisesti perus- ja ammattiopintojen, opinnäytetyön sekä erityisesti ammattitaitoa edistävän harjoittelun kautta.
Opetuksen ja TKI -toiminnan integrointi
Opintoja (teoriaopintoja, harjoitteluja, opinnäytetyötä) voidaan toteuttaa myös koulutuksen ja työelämän yhteisissä soveltavissa tutkimus- ja kehittämishankkeissa, jotka tukevat opiskelijan työelämävalmiuksien syntymistä.
Kansainvälistymisen polku
Toteutuksessa kansainvälisyysosaamisen polku näkyy eri opintojen vaiheissa oppimisen tavoitteissa, opintojaksojen sisällöissä, kansainvälisessä vaihdossa tai harjoittelussa, ohjaus- ja tutortoiminnassa, hankkeissa, opinnäytetöissä sekä vapaasti valittavissa opinnoissa.
Kansainvälistymisopintojen (kieli- ja monikulttuurisuusopinnot, opiskelija‑ ja opettajavaihdot) tavoitteena on tukea opiskelijan kansainvälisyysosaamisen kasvua ja varmistaa, että opiskelijat saavat valmiudet työskennellä kansainvälisessä ja monikulttuurisessa toimintaympäristössä. Tavoitteena on vahvistaa opiskelijoiden ymmärrystä oman alansa kansainvälisistä toimintaympäristöistä sekä tukea vuorovaikutustaitojen, kielitaidon ja monikulttuurisen osaamisen kehittymistä.
Vaihtoon valmentava virtuaalinen Valtteri-opintojakso (2 op) on pakollinen ensimmäistä kertaa opiskelijavaihtoon tai työharjoitteluun ulkomaille lähteville PKAMK:n opiskelijoille pois lukien IB:n ja ID:n opiskelijat. Valtteri sisältää valmentautumista ennen vaihtoon lähtemistä sekä raporttiosion vaihdosta palaamisen jälkeen.
Koulutuksen keskeinen tehtävä on monikulttuurisen yhteiskunnan kehityksen mahdollistaminen ja tukeminen. Koulutus voi vaikuttaa myönteisesti yhdenvaraisuuden toteutumiseen ja asenneilmapiiriin monimuotoistuvassa yhteiskunnassa. Koulutus kehittää kansainvälisen osaamisen kautta työelämää sekä parantaa valmistuvien opiskelijoiden työmarkkina-asemaa. Kansainvälistyminen edistää innovaatiomahdollisuuksia ja osaamisen kehittymistä.
Yrittäjyyspolku
Yrittäjyys Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa tähtää yrittäjyyden ammatilliseen osaamiseen, jonka päämääränä on paitsi yrittäjänä toimiminen, myös yrittäjämäisen toiminnan, yrittäjyystietojen ja yrityselämän tuntemuksen lisääminen riippumatta siitä muodosta, jossa opiskelija nyt tai tulevaisuudessa työtään tekee. Yrittäjyystietoutta ja -kokemuksia tarjotaan hoitotyön koulutusohjelmassa opiskelijoille vapaasti valittavissa opintojaksoissa, joissa kannustetaan yrittäjän uralle ja joissa ideoita voi jalostaa liikeideoiksi.
OPETUSSUUNNITELMAN LAADINTA, TOTEUTUS, ARVIOINTI JA KEHITTÄMINEN
Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulussa toteutetaan muutaman vuoden välein laaja opetussuunnitelmien arviointi- ja uudistusprosessi. Opetussuunnitelmien toimivuutta arvioidaan säännöllisesti opiskelija-, työelämä ja henkilöstöpalautteen perusteella ja niitä kehitetään tarpeen mukaan keskuksissa.
Hoitotyön asiakkuusosaaminen
Terveyden edistämisen osaaminen
Kliinisen hoitotyön osaaminen
Palveluympäristöosaaminen
Oppimisen taidot
Eettinen osaaminen
Työyhteisö-osaaminen
Innovaatio-osaaminen
Kansainvälisyysosaaminen
1. vuosi: Hoitotyöhön perehtyjä
Ihminen, terveys, ympäristö ja hoitotyö
- Minä ammattikorkeakouluopiskelijana
- Ihminen ja terveys
- Johdanto hoitotyön perusteisiin
- Asiakas muuttuvassa toimintaympäristössä
- Orientoiva harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot
Hoitotyön arvo- ja tietoperusta
- Hoitotyön perusteet
- Sisätautipotilaan hoitotyö
- Ruotsi
- Lääkehoito ja kliiniset laboratoriotutkimukset
- Hoitotyön perusteiden harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot
2. vuosi: Hoitotyöhön harjaantuja
Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö
- Kirurginen ja perioperatiivinen hoitotyö
- Lääkehoito
- Ruotsi
- Sisätautikirurginen ja perioperatiivinen harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot
Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Tutkin ja kehitän
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Englanti
- Hoitotiede ja näyttöön perustuva toiminta
- Mielenterveys- ja päihdehoitotyön harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot
3. vuosi: Hoitotyön soveltaja
Ikääntyneiden terveys ja hyvinvointi
- Terveyden edistäminen
- Gerontologinen hoitotyö
- Opinnäytetyö
- Gerontologisen hoitotyön harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot
Perheiden terveys ja hyvinvointi
- Perhehoitotyö
- Opinnäytetyö
- Perhehoitotyön harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot
4. vuosi: Hoitotyön kehittäjä
Hoitotyön kehittyvä asiantuntijuus
- Johtaminen ja työyhteisön kehittäminen
- Lääkehoito
- Hoitotyön syventävät opinnot
- Hoitotyön syventävä harjoittelu
- Vapaasti valittavat opinnot
KOMPETENSSIT
Osaamisalueen kuvaus
Sairaanhoitaja (AMK)
Hoitotyön asiakkuusosaaminen
- osaa toimia holistiseen ihmiskäsitykseen perustuen
- osaa toimia asiakaslähtöisessä ammatillisessa vuorovaikutuksessa ja hoitosuhteessa eri-ikäisten ja eri kulttuureista tulevien asiakkaiden/potilaiden, perheiden ja yhteisöjen kanssa
- osaa toimia terveydenhuollon eettisten periaatteiden ja säädösten mukaisesti
- osaa toimia ikääntyneitä asiakkaita kunnioittaen ja soveltaa ikäosaamistaan asiakastyössä
Terveyden edistämisen osaaminen
- osaa terveyden edistämisen teoreettiset lähtökohdat ja keskeiset menetelmät eri toimintaympäristöissä
- perustaa toimintansa terveyden edistämisen ohjelmiin
- tunnistaa ja arvioi yhdessä asiakkaiden/potilaiden kanssa heidän terveysosaamistaan, voimavarojaan ja omatoimisuuttaan
- osaa aktivoida eri-ikäisten omaehtoista terveyden edistämistä
- osaa ohjata ja opettaa yksilöä, ryhmää ja yhteisöä
- osaa aktivoida ikääntyneen asiakkaan voimavaroja ja omaehtoista terveyden edistämistä sekä puuttua terveyttä uhkaaviin tekijöihin
- osaa hyödyntää informaatioteknologian mahdollisuuksia
Kliinisen hoitotyön osaaminen
- perustaa toimintansa hoitotieteeseen, terveystieteisiin ja muihin lähitieteisiin
- hallitsee hoitotyön tarpeen määrittelyn, suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin
- hallitsee näyttöön perustuvan ammatillisen päätöksenteon ja vastuunoton
- hallitsee keskeiset gerontologisen hoitotyön auttamismenetelmät ja osaa arvioida hoidon vaikuttavuutta
- kykenee ottamaan vastuun asiakkaan/potilaan fyysisestä, psyykkisestä, hengellisestä ja sosiaalisesta turvallisuudesta
- osaa käyttää ja soveltaa keskeisiä hoitotyön auttamismenetelmiä turvallisesti erilaisissa tilanteissa ja arvioida hoidon vaikuttavuutta
- perustaa toimintansa kuntoutumista edistävän hoitotyön ja hoidon jatkuvuuden periaatteille
- osaa käyttää ja hyödyntää teknologian mahdollisuuksia
Palveluympäristöosaaminen
- osaa koordinoida ja vastata asiakkaan/potilaan hoito- ja palveluprosessista ja eri toimijoiden välisestä moniammatillisesta yhteistyöstä
- osaa toimia monikulttuurisissa työyhteisöissä ja käyttää niissä hoitotyön asiantuntijuutta
- tunnistaa hoitotyön kehittämiskohteita ja osallistuu aktiivisesti hoitotyön ja palvelujen kehittämiseen ja hyvien käytänteiden luomiseen
- tuntee vaikutusmahdollisuutensa yhteiskunnan päätöksentekojärjestelmässä ja vaikuttaa hoitotyön asiantuntijana yksilön ja yhteisön terveyttä edistävään yhteiskunnalliseen kehittämiseen
- osaa soveltaa ja kehittää ikäosaamista erilaisissa toimintaympäristöissä
Oppimisen taidot
- osaa arvioida ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan
- osaa hankkia, käsitellä ja arvioida tietoa kriittisesti
- kykenee ottamaan vastuuta ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta
Eettinen osaaminen
- kykenee ottamaan vastuun omasta toiminnastaan ja sen seurauksista
- osaa toimia alansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- osaa ottaa muut huomioon työskentelyssään
- osaa soveltaa tasa-arvoisuuden periaatteita
- osaa soveltaa kestävän kehityksen periaatteita
Työyhteisöosaaminen
- osaa toimia työyhteisön jäsenenä ja edistää yhteisön hyvinvointia
- osaa toimia työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa
- osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä
- kykenee luomaan henkilökohtaisia työelämäyhteyksiä ja toimimaan verkostoissa
- osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa
- kykenee työn johtamiseen ja itsenäiseen työskentelyyn asiantuntijatehtävissä
- omaa valmiuksia yrittäjyyteen
Innovaatio-osaaminen
- kykenee luovaan ongelmanratkaisuun ja työtapojen kehittämiseen
- osaa työskennellä projekteissa
- osaa toteuttaa tutkimus-, kehittämishankkeita soveltaen alan olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä
- osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja
Kansainvälisyysosaaminen
- omaa alansa työtehtävissä ja niissä kehittymisessä tarvittavan kielitaidon
- kykenee monikulttuuriseen yhteistyöhön
- osaa ottaa työssään huomioon kansainvälisyyskehityksen vaikutuksia ja mahdollisuuksia
Select timing, structure or classification view
Show study timings by semester, study year or period
| Code | Name | Credits (cr) | 2013-2014 | 2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | Spring 2014 | Autumn 2014 | Spring 2015 | Autumn 2015 | Spring 2016 | Autumn 2016 | Spring 2017 | 2. / 2014 | 3. / 2014 | 1. / 2014 | 2. / 2014 | 3. / 2015 | 4. / 2015 | 5. / 2015 | 1. / 2015 | 2. / 2015 | 3. / 2016 | 4. / 2016 | 5. / 2016 | 1. / 2016 | 2. / 2016 | 3. / 2017 | 4. / 2017 | 5. / 2017 |
|---|---|---|
| Total | 210 |
| Code | Name | Credits (cr) |
|---|---|---|
| STHNK14-STH001 |
HUMAN, HEALTH, ENVIRONMENT AND NURSING
(Choose all ) |
27 |
| STHNK14-STH1001 |
Studies at an Institution of Higher Education
(Choose all ) |
5 |
| STH1001A | Orientation into the Studies | 1 |
| STH1001B | Professional Growth | 1.5 |
| STH1001C | Information and Communication Technology | 1.5 |
| STH1001D | Finnish Language | 1 |
| STHNK14-STH1002 |
Human and Health
(Choose all ) |
5 |
| STH1002A | Basics of Anatomy and Physiology | 3 |
| STH1002B | Developmental Psychology | 1 |
| STH1002C | Medical Sociology | 1 |
| STHNK14-STH1003 |
Introduction to the Basics of Nursing
(Choose all ) |
7 |
| STH1003A | The Human Needs of an Individual | 2.5 |
| STH1003B | Basic Facilities for Pharmaceutical Calculation | 0.5 |
| STH1003C | Ethics in Nursing | 2 |
| STH1003D | First Aid | 2 |
| STHNK14-STH1004 |
Client in the Changing Environment
(Choose all ) |
5 |
| STH1004A | The Service System in the Social Field, Health Care and Rehabilitation | 2 |
| STH1004B | Functioning as a Client and as an Actor in Health Care | 1 |
| STH1004C | Finnish Language and Communication | 2 |
| STH4001 | Orientation to Practical Training | 5 |
| STHNK14-STH002 |
VALUES AND SCIENTIFIC BASICS OF NURSING
(Choose all ) |
29 |
| SKH1005 | Swedish for Health Care I | 2 |
| STH2001 | Basics of Nursing | 5 |
| STHNK14-STH2002 |
Medical Nursing
(Choose all ) |
7 |
| STH2002A | Medical Nursing | 3 |
| STH2002B | Internal Medicine | 1.25 |
| STH2002B1 | Internal Medicine | 0 |
| STH2002C | Nutrition | 0.75 |
| STH2002C1 | Nutrition | 0 |
| STH2002D | Anatomy and Physiology | 2 |
| STHNK14-STH2003 |
Pharmacology and Clinical Laboratory Tests
(Choose all ) |
5 |
| STH2003A | Basics of Pharmacology and Pharmacy | 2 |
| STH2003B | Pharmaceutical Calculations | 1 |
| STH2003C | Clinical Laboratory Tests | 2 |
| STHNK14-STH4002 |
Practical Training - Basics of Nursing
(Choose all ) |
10 |
| STH4002A | Practical Training - Nursing Interventions | 8 |
| STH4002B | Nursing Documentation | 1 |
| STH4002C | Ergonomics of Patient Transportation | 1 |
| STHNK14-STH003 |
SURGICAL AND PERIOPERATIVE NURSING
(Choose all ) |
29 |
| STHNK14-STH2004 |
Surgical and Perioperative Nursing
(Choose all ) |
8 |
| STH2004A | Surgical Nursing | 2 |
| STH2004B | Perioperative Nursing | 2 |
| STH2004C | Prevention of Infections, Part 2 | 1 |
| STH2004D | Surgery | 2 |
| STH2004E | Anaesthesiology | 1 |
| STHNK14-STH2005 |
Pharmacology
(Choose all ) |
4 |
| STH2005A | Clinical Pharmacology | 2 |
| STH2005B | Pharmacy and Rehydration | 1.5 |
| STH2005C | Pharmaceutical Calculation | 0.5 |
| SKH1008 | Swedish | 2 |
| STHNK14-STH4003 |
Practical Training - Surgical and Perioperative Nursing
(Choose all ) |
15 |
| STH4003A | Surgical Practical Training | 11 |
| STH4003B | Technology in Nursing | 0.5 |
| STH4003C | Clinical Tests | 0.5 |
| STH4003D | Perioperative Practical Training | 3 |
| STHNK14-STH004 |
MENTAL NURSING AND CARE FOR INTOXICANT ABUSERS
(Choose all ) |
29 |
| STH2007 | Research and Development | 5 |
| STHNK14-STH2008 |
Mental Health Nursing and Nursing of Substance Abusers
(Choose all ) |
6 |
| STH2008A | Psychiatry | 1 |
| STH2008B | Mental Health Nursing and nursing of substance Abusers | 5 |
| STH2008C | Pharmaceutical Calculation | 0 |
| STH2009 | Evidence Based Nursing | 5 |
| SKH1007 | English for Nurses | 3 |
| STH4004 | Practical Training - Mental Health Nursing and nursing of substance Abusers | 10 |
| STHNK14-STH005 |
HEALTH AND WELL-BEING OF THE AGED
(Choose all ) |
24 |
| STHNK14-STH2010 |
Health Promotion
(Choose all ) |
5 |
| STH2010A | Health Promotion | 3.5 |
| STH2010B | Environmental Health | 1.5 |
| STHNK14-STH2011 |
Gerontological Nursing
(Choose all ) |
9 |
| STH2011A | Gerontological Nursing | 4 |
| STH2011B | Geriatrics | 1 |
| STH2011C | Geropsychiatry | 1 |
| STH2011D | Neurology | 1 |
| STH2011E | Oncology | 1 |
| STH2011F | English | 1 |
| STH2011G | Pharmaceutical Calculation | 0 |
| STHNK14-STH4005 |
Practical Training - Gerontological Nursing
(Choose all ) |
10 |
| STH4005A | Practical Training - Gerontological Nursing | 9 |
| STH4005B | Ergonomics of Patient Transportation | 1 |
| STHNK14-STH006 |
HEALTH AND WELL-BEING OF FAMILIES
(Choose all ) |
19 |
| STHNK14-STH2012 |
Nursing for Families
(Choose all ) |
9 |
| STH2012A | Paediatrics | 1.5 |
| STH2012B | Obstetrics and Gynaecology | 1.5 |
| STH2012C | Nursing of Expecting Families, Children and Adolescents | 3 |
| STH2012D | Cultures of Families and Communities | 2 |
| STH2012E | English | 1 |
| STH4006 | Practical Training - Nursing for Families | 10 |
| STHNK14-STH007 |
DEVELOPING EXPERTISE IN NURSING
(Choose all ) |
28 |
| STH2013 | Management and Organisational Development | 5 |
| STH2014 | Pharmacology | 2 |
| STHNK14-STH2015 |
Advances Studies in Nursing
(Choose all ) |
6 |
| STH2015A | Expertise in Nursing | 3 |
| STH2015B | Acute Nursing Care | 3 |
| STH2015D | Pharmaceutical Calculation | 0 |
| STH4007 | Advanced Practical Training | 15 |
| STHNK14-STH010 |
OPTIONAL STUDIES
(Choose ects: 10 ) |
10 |
| STHNK14-STH011 |
THESIS
(Choose all ) |
15 |
| STH5004 | Thesis | 15 |
Due to the timing of optional and elective courses, credit accumulation per semester / academic year may vary.