Dialoginen asiakaslähtöisyys (5op)
Opintojakson tunnus: STF2008A
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Tarja Laatikainen, Vastuuopettaja
- Katri Palpatzis, Vastuuopettaja
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää dialogisuuden merkityksen asiakassuhteessa ja harjoittelee avointa, kuuntelevaa ja kunnioittavaa kohtaamista.
Opiskelija saa valmiuksia toimia asiakaslähtöisessä ja tavoitteellisessa vuorovaikutuksessa erilaisten asiakkaiden ja ryhmien/liikuntaryhmien kanssa.
Opiskelija osaa soveltaa erilaisia opetus- ja ohjausmenetelmiä tavoitteellisesti yksilö- ja ryhmäprosesseissa.
Opiskelija osaa arvioida yksilön ja ryhmän oppimista sekä omaa toimintaansa prosessin ohjaajana.
Sisältö
Dialogisuus, asiakaslähtöisyys ja asiakastyö yksilö- ja ryhmäohjauksessa
Terveyskäyttäytymisen edistäminen ja muutos sekä niiden tukeminen fysioterapiassa
Kehollisuus ja kohtaaminen asiakastyössä
Ammatillinen vuorovaikutus haasteena
Asiakkaan osallistumisen tukeminen yksilö- ja ryhmäohjauksessa
Opiskelija saa valmiuksia ja harjoittelee motivoivan ja rakentavan dialogin sekä ratkaisu -ja voimavarakeisen ohjaamiseen periaatteita ja palautteen antamista yksilö ja ryhmäohjauksessa.
Oppimiskäsitysten merkitys oppimisessa ja ohjaamisessa
Ryhmän ja yksilö ohjauksen menetelmiä ja ohjaajan toiminta ohjausprosessin eri vaiheissa erilaisissa toiminta-ympäristöissä
Ryhmä- ja yksilöprosessin ja tavoitteellisen toiminnan toteutus ja arviointi. Tavoitteen asettelu ja arviointi dialogin keinoin
Oman toiminnan itsearviointi