Termodynamiikka ja virtausmekaniikkaLaajuus (5 op)
Tunnus: LTH6051
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Johanna Luostarinen
- Miska Piirainen
Osaamistavoitteet
Opiskelija:
- osaa käyttää aihepiiriin kuuluvia yleisiä lainalaisuuksia ammatillisten ongelmien matemaattiseen ratkaisemiseen
- osaa käyttää opittuja lainalaisuuksia yksinkertaisien laboratoriomittausten suunnitteluun ja toteuttaa kyseiset mittaukset sekä niihin liittyvät laskut ja tulosten analysoinnin
- osaa raportoida tekemänsä harjoitteet opinnäytetyö-ohjeiden mukaisesti
Sisältö
Fluidien statiikka
Fluidien dynamiikan perusteet
Pumput ja kitkalliset painehäviöt
Lämpöopin perusteet
Lämmön siirtyminen perusteet: johtuminen, konvektio ja säteily
Pakotettu konvektio taloteknisissä sovelluksissa
Lämmönvaihtimet
Seinän U-arvo laskut C4 mukaisesti
Laboratorioharjoitukset
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
10.01.2022 - 13.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus / Talotekniikka (IH)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Talotekniikan koulutus
Opettaja
- Johanna Luostarinen
- Pekka Smolander
Vastuuopettaja
Johanna Luostarinen
Ryhmät
-
ITNS21Insinööri (AMK), rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, talotekniikka, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija:
- osaa käyttää aihepiiriin kuuluvia yleisiä lainalaisuuksia ammatillisten ongelmien matemaattiseen ratkaisemiseen
- osaa käyttää opittuja lainalaisuuksia yksinkertaisien laboratoriomittausten suunnitteluun ja toteuttaa kyseiset mittaukset sekä niihin liittyvät laskut ja tulosten analysoinnin
- osaa raportoida tekemänsä harjoitteet opinnäytetyö-ohjeiden mukaisesti
Sisältö
Fluidien statiikka
Fluidien dynamiikan perusteet
Pumput ja kitkalliset painehäviöt
Lämpöopin perusteet
Lämmön siirtyminen perusteet: johtuminen, konvektio ja säteily
Pakotettu konvektio taloteknisissä sovelluksissa
Lämmönvaihtimet
Seinän U-arvo laskut C4 mukaisesti
Laboratorioharjoitukset
Oppimateriaalit
Lahden Teho-opetus: Insinöörin (AMK) fysiikka osa 1
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus (luennot ja harjoitukset) 40 h, itsenäinen työskentely ja oppimistehtävät 72 h, laboratoriot ja raportti 15 h, kokeet 6 h. Yhteensä 133 h.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointiperusteet:
Virtausmekaniikka (välikoe + etätehtävät yht. 30 p)
Termodynamiikka (välikoe + etätehtävät yht. 30 p)
+ labrat, raportti ja virhearviointi tulee olla Hyväksytty, jotta opintojakso on suoritettu
Arvosana 5, kun opintojakson kokonaispistemäärästä on koossa 90% eli 54 p.
Arvosana 4 - 46,5 p
Arvosana 3 - 39 p
Arvosana 2 - 31,5 p
Arvosana 1, kun opintojakson kokonaispistemäärästä on koossa 40% eli 24 p.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävän arvosanan (1-2) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat:
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä/yksittäisiä matemaattisia käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa. Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja ratkaista perustehtäviä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvän arvosanan (3-4) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat:
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja mallintaa yksinkertaisia aihepiirin ongelmia. Opiskelija osaa ratkaista perustehtäviä. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävän arvosanan (5) kriteerit suhteessa osaamistavoitteisiin ovat:
Opiskelija osaa käyttää kurssin aikana käsiteltyjä lainalaisuuksia, termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa mallintaa ja ratkaista fysikaalisia ongelmia matemaattisin keinoin. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan itsenäisesti uusissa tehtävissä ja tilanteissa.
Opiskelija osaa soveltaa oppimiaan asioita fysikaalisten suureiden määrittämiseksi laboratorio-olosuhteissa ja toimia aktiivisena työryhmän jäsenenä.