C++ Object-Oriented Programming (3op)
Opintojakson tunnus: LUD2070
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 3 op
- Opetuskieli
- englanti
- Vastuuhenkilö
- Anssi Gröhn, Vastuuopettaja
Osaamistavoitteet
Tavoitteet:
Ymmärrät olio-ohjelmoinnin periaatteet
Tiedät mikä luokka on
Tiedät mikä olio on
Tiedät mikä attribuutti on
Tiedät mikä jäsenmuuttuja on
Tiedät mikä jäsenfunktio on
Tiedät mikä metodi on
Tiedät mitä tiedon piilotus on
Tiedät mikä perintä on
Tiedät mikä kompositio on
Tiedät mikä aggregatio on
Tiedät mikä rajapinta on
Tiedät mitä moniperintä on
Tiedät mikä abstrakti luokka on
Tiedät mitä monimuotoisuus tarkoittaa
Tiedät mikä mutaattori on ja mitä se tekee
Tiedät mikä aksessori on ja mitä se tekee
Tiedät mitä tyyppimuunnos tekee C++-kielessä
Osaat kirjoittaa luokan C++-kielellä
Osaat luoda luokan instansseja C++-kielellä
Osaat kirjoittaa jäsenmuuttujia luokkaan C++-kielellä
Osaat kirjoittaa jäsenfunktioita luokkaan C++-kielellä
Osaat rajoittaa jäsenfunktioiden ja -muuttujien näkyvyyttä C++-kielellä
Osaat kirjoittaa rajapintoja C++-kielellä
Osaat periä luokan toisesta C++-kielellä
Osaat toteuttaa rajapinnan C++-kielellä
Osaat kirjoitta luokan joka perii useita luokkia C++-kielellä
Tiedät miten välttää moniperinnän ongelmia
Osaat rajoittaa perittyjen ominaisuuksien näkyvyyttä C++-kielellä
Osaat käyttää eri tyyppimuunnostekniikoita oikein C++-kielellä
Osaat kirjoittaa virtuaalifunktioita C++-kielellä
Tiedät miksi virtuaalifunktiot ovat olemassa
Tiedät mikä C-standardikirjasto on
Osaat käyttää C-standardikirjastoa omissa sovelluksissasi
Osaat käytää ulkoisia kirjastoja omissa sovelluksissasi
Osaat kirjoittaa kirjastokoodia ja luoda siitä staattisen kirjaston
Osaat käyttää omaa staattista kirjastoasi toisessa ohjelmassa linkittämällä
Sisältö
Sisältö:
Luokat ja oliot
Tiedon kätkentä
C-standardikirjasto
Perintä
Kompositio
Aggregaatio
Absrtaktit luokat
Monimuotoisuus
Moniperintä
Tyyppimuunnokset
Ulkoisten kirjastojen käyttö