Siirry suoraan sisältöön

SDL Programming (5op)

Opintojakson tunnus: LUD2011

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
englanti
Vastuuhenkilö
Anssi Gröhn, Vastuuopettaja

Osaamistavoitteet

Tavoitteet:
Osaat määritellä pelin sen alijärjestelmien kautta
Osaat kirjoittaa pelisilmukan
Osaat asentaa SDL-kehitysympäristön
Osaat säätäää kehitysympäristöön SDL-projektin
Osaat alustaa ja lopettaa SDL-kirjaston ohjelmassasi
Saat grafiikkaikkunan näkymään SDL:n avulla
Saat piirrettyä kuvan ruudulle SDL:n avulla
Osaat hyödyntää SDL_image-kirjastoa
Osaat ladata kuvia tiedostoista tekstuureiksi
Osaat piirtää osia tekstuureista mihin tahansa ruudulle
Osaat piirtää kuvia käyttäen osittaista läpinäkyvyyttä
Osaat asettaa kokonaisläpinäkyvyyden kuvalle
Osaat käsitellä peliohjaimen syötteitä SDL:ssä
Osaat käsitellä hiiren syötteitäSDL:ssä
Osaat käsitellä näppäimistön syötteitäSDL:ssä
Osaat luoda omia syötetapahtumia
Osaat pitää SDL-koodin erillään varsinaisesta pelikoodista
Osaat luoda uusia tekstuureita dynaamisesti SDL:ssä
Osaat piirtää osittin läpinäkyvää teksitä halutulla kirjasimella SDL:ssä
Osaat piirtää graafisia perusmuotoja SDL:n avulla
Osaat kääntää ja muuttaa piirrettävien kuvien kokoa SDL:ssä
Osaat käynnistää, tauottaa, ja pysäyttää musiikin toiston SDL:ssä
Osaat käynnistää, tauottaa, ja pysäyttää ääniefektien toiston SDL:ssä
Osaat liittää häivytysefektejä ääniin ja musiikkiin SDL:ssä
Osaat kirjoitaa koodin, joka havaitsee milloin ääniefektin toisto on loppunutfinished playing
Osaat hyödyntää aikaperustaista animointia SDL:ssä
Osaat kirjoittaa koodia joka animoi spritejä
Osaat lukea animaatiodatan tiedostosta
Osaat luoda vierivän ja toistuvan taustan SDL:ssä
Osaat luoda toistuvan monitasovieritystaustan SDL:ssä

Sisältö

Sisältö
SDL-kirjaston käyttöönotto
Syötteiden käsittely
Kuvien piirto
Tekstin piirto
Ääni ja musiikki
Kuvien ja taustojen animointi
Palasista koostuvat taustat ja törmäystarkistus
Säikeet ja partikkeliefektit

Siirry alkuun