Verkko- ja monipelinkehitysLaajuus (5 op)
Tunnus: DT10044
Laajuus
5 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Anssi Gröhn
- Seppo Nevalainen
Osaamistavoitteet
Ymmärrät miten asiakas-palvelinmalli toimii verkkopalveluissa
Ymmärrät miten palvelininstanssi pelistä muodostetaan
Ymmärrät miten palvelininstanssi asennetaan pilvipalveluna
Ymmärrät miten pelaaja saadaan yhdistettyä pelipalvelimen moninpelisessioon
Ymmärrät miten pelaajien profiilit muodostetaan moninpelisessioon pilvipalvelun avulla
Ymmärrät monipelisession vaatimukset pelilogiikan hajauttamiselle
Ymmärrät miten verkkomoninpelitilanteen synkrointointi tapahtuu
Ymmärrät miten verkkomoninpelisession tapahtumakutsuihin voi liittää logiikkaa
Ymmärrät miten RPC-kutsuja tehdään verkkomoninpelissä
Ymmärrät miten RPC-kutsujen suorituspaikkaa hallitaan moninpelissä
Ymmärrät millä tekniikoin verkon latenssia voidaan piilottaa moninpelissä
Ymmärrät miten huijauksenestoa voi toteuttaa moninpelisessioon
Osaat rakentaa palvelininstanssin pelistä
Osaat asentaa palvelininstanssin pilvipalveluna
Osaat kytkeä asiakkaat palvelininstanssiin
Osaat rakentaa pelaaja-profiileja pilvipalveluun, ja kytkeä ne osaksi peliä
Osaat soveltaa pelimoottoria oman moninpelin luomiseen
Osaat liittää pelisession tapahtumakutsuihin logiikkaa
Osaat synkronoida eri laitteiden pelin tilan pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä
Osaat tehdä RPC-kutsuja omassa moninpelissä
Osaat määrittää RPC-kutsujen suorituspaikan moninpelisessiossa
Osaat sovetaa algoritmin verkkoviiveiden (latenssin) piilottamiseksi pelissä
Osaat soveltaa huijauksenestomekanismia omassa moninpelissäsi
Osaat perustellusti suunnitella ja toteuttaa oman moninpelitoteutuksen
Osaat rakentaa moninpelisessioon uutta logikkaa
Osaat arvioida oman moninpelisisi toteutuksen soveltuvuutta käytännössä
Osaat luoda ja asentaa verkkoon oman verkkomonipeliprojektin testejä varten
Osaat luoda huijauksenestologiikkaa omaan peliprojektiisi
Sisältö
Verkko- ja moninpeliin liittyvät käsitteet
Pelipalvelimet ja asiakkaat pilvipalveluissa
Pelitilanteen synkronointimenetelmät
Tapahtumalogiikka verkkomoninpelissä
Verkkolatenssin piilottaminen
Huijaukseneston toteuttaminen
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Anssi Gröhn
Vastuuopettaja
Anssi Gröhn
Ryhmät
-
DTNS22Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Ymmärrät miten asiakas-palvelinmalli toimii verkkopalveluissa
Ymmärrät miten palvelininstanssi pelistä muodostetaan
Ymmärrät miten palvelininstanssi asennetaan pilvipalveluna
Ymmärrät miten pelaaja saadaan yhdistettyä pelipalvelimen moninpelisessioon
Ymmärrät miten pelaajien profiilit muodostetaan moninpelisessioon pilvipalvelun avulla
Ymmärrät monipelisession vaatimukset pelilogiikan hajauttamiselle
Ymmärrät miten verkkomoninpelitilanteen synkrointointi tapahtuu
Ymmärrät miten verkkomoninpelisession tapahtumakutsuihin voi liittää logiikkaa
Ymmärrät miten RPC-kutsuja tehdään verkkomoninpelissä
Ymmärrät miten RPC-kutsujen suorituspaikkaa hallitaan moninpelissä
Ymmärrät millä tekniikoin verkon latenssia voidaan piilottaa moninpelissä
Ymmärrät miten huijauksenestoa voi toteuttaa moninpelisessioon
Osaat rakentaa palvelininstanssin pelistä
Osaat asentaa palvelininstanssin pilvipalveluna
Osaat kytkeä asiakkaat palvelininstanssiin
Osaat rakentaa pelaaja-profiileja pilvipalveluun, ja kytkeä ne osaksi peliä
Osaat soveltaa pelimoottoria oman moninpelin luomiseen
Osaat liittää pelisession tapahtumakutsuihin logiikkaa
Osaat synkronoida eri laitteiden pelin tilan pelimoottorin tarjoamilla menetelmillä
Osaat tehdä RPC-kutsuja omassa moninpelissä
Osaat määrittää RPC-kutsujen suorituspaikan moninpelisessiossa
Osaat sovetaa algoritmin verkkoviiveiden (latenssin) piilottamiseksi pelissä
Osaat soveltaa huijauksenestomekanismia omassa moninpelissäsi
Osaat perustellusti suunnitella ja toteuttaa oman moninpelitoteutuksen
Osaat rakentaa moninpelisessioon uutta logikkaa
Osaat arvioida oman moninpelisisi toteutuksen soveltuvuutta käytännössä
Osaat luoda ja asentaa verkkoon oman verkkomonipeliprojektin testejä varten
Osaat luoda huijauksenestologiikkaa omaan peliprojektiisi
Sisältö
Verkko- ja moninpeliin liittyvät käsitteet
Pelipalvelimet ja asiakkaat pilvipalveluissa
Pelitilanteen synkronointimenetelmät
Tapahtumalogiikka verkkomoninpelissä
Verkkolatenssin piilottaminen
Huijaukseneston toteuttaminen
Opetusmenetelmät
Sisältää etukäteen tallennettuja luentoja, oppitunteja, sekä osiokohtaisia harjoituksia, jotka valmentavat toteutuksen päättyessä tehtävän osaamisen näyttöön. Harjoitukset palautetaan oppimisympäristöön kurssin päättymispäivään mennessä. Palautuksista saa palautteen. Osaamisen näyttö on mahdollista suorittaa ilman viikkoharjoituksia, jos osaaminen on jo hallussa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kurssista ei järjestetä tenttiä, ja sen tilalla on osaamisen näyttö. Varsinaisen toteutuksen osaamisen näyttö palautetaan kurssin päättymispäivään mennessä. Kurssista järjestetään kaksi uusintakertaa, jolloin osaamien näyttö palautetaan aina määritelltyn uusintakerran loppuun mennessä. Uusintaan on ilmoittauduttava etukäteen oppimisympäristössä määritellyllä tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kokonaisajankäyttö 133h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen näyttö arvioidaan jokaisen opintojakson osaamistavoitteen perusteella. Jokaisesta osaamistavoitteesta saa osaamisen näytön perusteella pisteet asteikolla 0-5. Kaikista osaamistavoitteista saatava pistemäärä määrittää kurssista saatavan arvosanan. Osaamistavoitteet arvoidaan kolmiportaisen asteikon perusteella:
Perustaso: (1)
Tiedät ja ymmärrät mistä oppimistavoitteiden sisällöissä on kyse, ja miten ne toimivat.
Edistynyt taso: (3)
Tiedät ja ymmärrät mistä oppimistavoitteiden sisällöissä on kyse, ja miten ne toimivat.
Osaat soveltaa oppimistavoitteiden sisältöjä yhdessä tai useammassa eri tapauksessa oppimisympäristössä esiteltyyn materiaaliin nähden.
Tavoiteltava taso: (5)
Tiedät ja ymmärrät mistä oppimisatavoitteiden sisällöissä on kyse, ja miten ne toimivat.
Osaat luoda yhden tai useamman täysin uuden ratkaisun oppimistavoitteiden sisältöjen avulla tai soveltaa niitä yhdessä tai useammassa täysin erilaisessa tilanteessa oppimisympäristössä esiteltyyn materiaaliin nähden.
Osaat arvioida ja perustella miksi mitäkin voi ja kannattaa soveltaa tekemälläsi tavalla uusissa tilanteissa.
Osaamistavoiteiden ja niiden tasojen täyttyminen on esitettävä oppimisympäristössä määritellyllä tavalla joko videomuodossa ääntä käyttäen, tai kirjallisesti.
Hylätty (0)
Oppimistavoitteista saatavat pisteet ovat alle 20% maksimista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Oppimistavoitteista saatavat pisteet ovat yli 20% maksimista.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistavoitteista saatavat pisteet ovat yli 55% maksimista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistavoitteista saatavat pisteet ovat yli 90% maksimista.