Siirry suoraan sisältöön

3D-renderöintiLaajuus (5 op)

Opintojakson tunnus: LTP7032

Opintojakson perustiedot


Laajuus
5 op
Opetuskieli
suomi

Osaamistavoitteet

PerusosaaminenYmmärrät mitä 3d-renderöinti on.Ymmärrät grafiikkaliukuhihnan toimintaperiaatteenYmmärrät mitä verteksit ja varjostimet ovatYmmärrät näyttämön ja näyttämögraafin käsitteenYmmärrät mitä primitiivejä käytetään 3D-grafiikan piirtämiseenYmmärrät mitä yleisimpiä 3D-grafiikkakirjastoja on käytössäYmmärrät kuinka 3D-grafiikkaa animoidaanOsaat selittää kuinka varjostimet toimivatYmmärrät mitä tekstuurit ovatYmmärrät mitä transformaatiot ovatYmmärrät kuinka transformaatiot toimivatYmmärrät kuinka hierarkkiset transformaatiot toimivatOsaat hyödyntää olemassa olevaa varjostinohjelmaa omassa koodissasiOsaat renderöidä erilaisia 3D-primitiivejä (kolmiolistoja, -nauhoja ja -viuhkoja, viivalistoja, -nauhoja ja -silmukoita)Osaat renderöidä pistespritejäOsaat hyödyntää verteksipuskureitaEdistynyt osaaminenOsaat ohjelmoida grafiikkasuoritinta kirjoittamalla omia varjostinohjelmiaOsaat määritellä muuttujia varjostinohjelmointikielessäOsaat määritellä funktioita varjostinohjelmointikielessäOsaat määritellä toistorakenteita varjostinohjelmointikielessäOsaat määritellä ohjausrakenteita varjostinohjelmointikielessäOsaat määritellä tekstuurisamplereita varjostinohjelmointikielessäOsaat linkittää ja yhdistellä varjostinohjelmalohkoja kokonaiseksi ohjelmaksiYmmärrät varjostimien ohjelmointikielten rajoituksetOsaat välittää dataa varjostimille välillä verteksiattribuuttien avullaOsaat välittää dataa varjostimille välillä uniform-attribuuttien avullaOsaat välittää interpoloituvaa dataa pikselitason varjostimilleOsaat määritellä tekstuurikoordinaatteja vertekseilleOsaat määritellä tekstuurit renderöidyille primitiiveilleOsaat käyttää tekstuureita 3D-grafiikkakirjaston avullaOsaat kirjottaa varjostinohjelmia jotka käyttävät tekstuurejaYmmärrät miten kamera-analogia toimiiOsaat kirjoittaa koodin joka lataa 3D-mallin 3D-grafiikkakirjastoa hyödyntäenYmmärrät syvyyspurkurin merkityksenOsaat hyödyntää syvyyspuskuria renderöinnissäTavoiteltava osaaminenYmmärrät kvaternioiden käyttämisen edut rotaatioiden yhdistämisessäOsaat muodostaa monimutkaisia objekti-hierarkioita koodissaTiedät mitä eri valaistusmalleja ja valotyyppejä on olemassa 3D-grafiikkakirjastossaTiedät miksi pintanormaalivektori on tärkeä ja kuinka se lasketaanOsaat kirjoittaa valaistusalgoritmin suunnatulle valolle.Tiedät pääpiirteittäin kuinka valaistusalgoritmi kirjoitetaan spottivalolleTiedät pääpiirteittäin kuinka valaistusalgoritmi kirjoitetaan pistevalolleOsaat luoda verteksi- ja pikselikohtaisen valaistuksen toteuttavat varjostimetOsaat määritellä materiaalien ominaisuuksia 3D-grafiikkakirjastoa hyödyntäenOsaat välittää materiaalien ja valojen ominaisuuksia varjostimille.Osaat renderöidä läpinäkyviä 3D objektejaYmmärrät renderöintijärjestyksen merkityksen läpinäkyvyyden yhteydessä

Sisältö

Sisältö:GrafiikkaliukuhihnaEsitettävien objektien hallintaVarjostinohjelmointiMateriaalit ja tekstuuritValaistusLäpinäkyvyysDatan 3D-visualisointi

Siirry alkuun