PelikehitysLaajuus (5 op)
Opintojakson tunnus: LTP7023
Opintojakson perustiedot
- Laajuus
- 5 op
- Opetuskieli
- suomi
- Vastuuhenkilö
- Anssi Gröhn, Vastuuopettaja
Osaamistavoitteet
Perusosaaminen
Tiedät eri pelialustat mille nykypäivänä kehitetään pelejä
Tiedät nykypäivän pelikehittäjäroolit
Tiedät pelikehittäjäroolien vastuut peliteollisuudessa
Tiedät peliohjelmoijan keskeiset tehtävät.
Erotat pelinkehitysprosessin osa-alueet
Tiedät mikä salassapitosopimus on
Tiedät mikä yhteinen salassapitosopimus on
Tiedät mikä kilpailukieltosopimus on
Tiedät mitä ehtoja loppukäyttäjälisenssit yleensä asettavat
Tiedät mitä liikesalaisuus pääpiirteissään tarkoittaa
Tiedät mitä tekijänoikeus pääpiirteissään tarkoittaa
Tiedät mitä tavaramerkki pääpiirteissään tarkoittaa
Tiedät mikä patentti pääpiirteissään tarkoittaa
Tiedät pääasialliset kopiointisuojausmenetelmät
Tiedät mikä pääsilmukka on
Tiedät pelin pääsilmukan tehtävät
Tiedät alijärjestelmien merkityksen
Tiedät äänijärjestelmän tehtävät
Tiedät päivitysjärjestelmän tehtävät
Tiedät verkkojärjestelmän tehtävät
Tiedät esitysgrafiikkajärjestelmän tehtävät
Tiedät syötteenlukujärjestelmän tehtävät
Tiedät pelimoottoreiden tehtävät
Tiedät yleisimpiä pelimoottoreita
Tiedät roolipelien keskeiset elementit.
Tiedät mitä tyypillisiä toimia versionhallintaan kuuluu.
Tiedät simulaatioiden toimintaperiaatteet.
Tiedät mitä tyypillisiä vaiheita dokumentointiin kuuluu.
Tiedät strategiapelien toimintaperiaatteet.
Tiedät miten virheenjäljitys ja tapahtumienhallinta liittyvät toisiinsa.
Tiedät mitä tyypillisiä vaiheita virheenjäljitykseen kuuluu.
Tiedät urheilupelien toimintaperiaatteet.
Tiedät erilaisia pelien sovellusalueita
Tiedät pelillistämisen pääpiirteet
Tiedät yleisemmät pelillistämismekaniikat
Edistynyt osaaminen
Ymmärrät pelinkehitysprosessin
Osaat luokitella erilaisia toimintapelejä
Osaat luokitella ampumispelejä
Osaat luokitella seikkailupelejä
Osaat luokitella moottorit tyypin perusteella
Osaat luokitella roolipelejä.
Osaat luokitella simulaatioita.
Osaat luokitella strategiapelejä.
Osaat luokitella urheilupelejä.
Ymmärrät toimintapeli-genren tyypilliset piirteet
Ymmärrät kopiointisuojausmenetelmien huonot puolet
Tiedät pelialalla käytössä olevat lisensointimallit
Tiedät GPL-tyylisten lisenssien vaikutukset
Tiedät BSD-tyylisten lisenssien vaikutukset
Tunnistat erilaisia tapoja ohjelmoida.
Ymmärrät, mitä lähdekoodin versionhallinnalla tarkoitetaan.
Tunnistat eri tapoja toteuttaa versionhallinta.
Ymmärrät, mitä lähdekoodin dokumentoinnilla tarkoitetaan.
Tunnistat eri tapoja toteuttaa lähdekoodin dokumentointi.
Ymmärrät, mitä virheenjäljityksellä tarkoitetaan.
Tunnet yleisimmät mittarit pelillistämisen arviointiin
Tunnet opetuspelien pedagogiset ja toiminnaliset arvot
Tavoiteltava osaaminen
Osaat valita sopivan ohjelmistolisenssin tilanteen mukaan
Osaat toteuttaa toimintapelin perusmekaniikan
Osaat toteuttaa ampumispelin perusmekaniikan
Osaat toteuttaa point'n'click-seikkailupelin mekaniikan
Osaat toteuttaa jonkin toimintaseikkailupelien mekaniikan
Osaat hyödyntää API-dokumentaatiota osana ohjelmointityötäsi.
Osaat toteuttaa jonkin roolipelimekaniikan
Osaat toteuttaa jonkin simulaatiomekaniikan.
Osaat toteuttaa jonkin urheilupelimekaniikan.
Osaat käyttää jotain versionhallintatyökalua.
Ymmärrät, kuinka ohjelmointi pelikehitysympäristössä tapahtuu.
Tunnistat ohjelmointitapojen eroja eri pelikehitysympäristöjen välillä.
Ymmärrät, kuinka skriptaus ja ohjelmointi eroavat toisistaan.
Ymmärrät, kuinka koodaus pelikehitysympäristössä ja natiivikoodaus eroavat toisistaan.
Osaat käyttää jotain dokumentointityökalua.
Osaat toteuttaa jonkin strategiapelimekaniikan.
Osaat erottaa virheenjäljityksen ja tapahtumienhallinnan toisistaan.
Osaat käyttää jotain virheenjäljitystyökalua.
Olet tehnyt suunnitelman kielenopetuksen pelillistämiseen
Sisältö
Pelikehitysprosessi ja sen osa-alueet
Erilaiset pelityypit ja -alustat
Erilaiset pelikehittäjäroolit ja niihin liittyvät vastuut peliteollisuudessa
Lisenssointimallit ja pelialan sopimukset
Peliohjelman perusrakenne
Pelikenttien editointi
API-dokumentaation käyttö ohjelmointityössä
Skriptaus pelikehitysympäristössä
Lähdekoodin versionhallinta
Kääntämisen automatisointi
Lähdekoodin dokumentointi
Virheenjäljitys
Profilointi