Siirry suoraan sisältöön

TilaustyötLaajuus (5 op)

Tunnus: HM10061

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Pilvi Dufva

Osaamistavoitteet

Osaat soveltaa aiempaa tietämystäsi ja osaamistasi erilaisissa mediatuotannon projekteissa. Hallitset useita mediatuotannon erityistehtäviä, kehität osaamisprofiilisi mukaisia taitoja ja opit uusia työtehtäviä. Osaat toimia työryhmän jäsenenä tuotantoprosessissa ja edistät osaltasi hyvää toimintakulttuuria työryhmässä. Luot työelämäverkostoja ja kehität taitojasi toimia asiakasrajapinnassa.

Sisältö

Opintojaksolla lähtökohtana on yhteistyö erilaisten sidosryhmien kanssa ja asiakkaan tarpeisiin vastaaminen. Opintojaksolla toteutetaan mediatuotantoja hanketyön ja erilaisten asiakastöiden viitekehyksessä.

Keskeinen oppimistapa on projektioppiminen.

Opintojaksolla opiskelijat muodostavat tuotantoryhmiä, joissa on mahdollista profiloida omaa osaamistaan ja kehittää aikaisemmin opittuja taitoja tuottaen mediamateriaalia asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija valitsee rooli projektiryhmässä omaa ammatillista identiteettiään ja profiloitumistaan tukevaksi. Media-alan tuotantoprosessi, työryhmätyöskentely, projektinhallinta ja työelämäyhteistyön taidot ovat keskeisiä opiskeltavia asioita.

Oppimateriaalit

Liiketoimintaosaaminen
Työelämässätoiminen
Ennakoiva kehittäminen

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

10.03.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Medianomikoulutus (HM)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Juha Linna
  • Aarno Savolainen
  • Pilvi Dufva
Vastuuopettaja

Pilvi Dufva

Ryhmät
  • HMNS22
    Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Osaat soveltaa aiempaa tietämystäsi ja osaamistasi erilaisissa mediatuotannon projekteissa. Hallitset useita mediatuotannon erityistehtäviä, kehität osaamisprofiilisi mukaisia taitoja ja opit uusia työtehtäviä. Osaat toimia työryhmän jäsenenä tuotantoprosessissa ja edistät osaltasi hyvää toimintakulttuuria työryhmässä. Luot työelämäverkostoja ja kehität taitojasi toimia asiakasrajapinnassa.

Sisältö

Opintojaksolla lähtökohtana on yhteistyö erilaisten sidosryhmien kanssa ja asiakkaan tarpeisiin vastaaminen. Opintojaksolla toteutetaan mediatuotantoja hanketyön ja erilaisten asiakastöiden viitekehyksessä.

Keskeinen oppimistapa on projektioppiminen.

Opintojaksolla opiskelijat muodostavat tuotantoryhmiä, joissa on mahdollista profiloida omaa osaamistaan ja kehittää aikaisemmin opittuja taitoja tuottaen mediamateriaalia asiakkaan tarpeisiin. Opiskelija valitsee rooli projektiryhmässä omaa ammatillista identiteettiään ja profiloitumistaan tukevaksi. Media-alan tuotantoprosessi, työryhmätyöskentely, projektinhallinta ja työelämäyhteistyön taidot ovat keskeisiä opiskeltavia asioita.

Aika ja paikka

K2 2025

Opetusmenetelmät

Sisältö:
Opintojaksolla opiskelijat suunnittelevat ja toteuttavat mediatuotantoja TKI-hanketyön ja erilaisten asiakastuotantojen viitekehyksessä. Lähtökohtana on vastata asiakkaan tarpeisiin. Opintojakson asiakkaat ja palvelupyynnöt määritetään ohjaavien opettajien toimesta.

Asiakkaina voivat toimia mm. oppimisympäristö Tarmo, Mehtimäki test lab ja Karelian jatkuvanoppimisen tuotannot.

Opiskelijat verkostoituvat ja kehittävät vuorovaikutus- ja viestintätaitojaan asiakasrajapinnassa. He sitoutuvat yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa, mikä syventää heidän työelämävalmiuksiaan moniammatillisessa työympäristössä.

Palvelupyyntöihin vastaaminen tapahtuu muodostamalla tuotantoryhmiä. Näissä ryhmissä opiskelijoilla on mahdollisuus profiloida omaa osaamistaan ja valita rooli, joka tukee heidän ammatillista identiteettiään ja erikoistumistaan. Tuotantoryhmien koko määräytyy palvelupyynnön laajuuden perusteella.

Media-alan tuotantoprosessi, työryhmätyöskentely ja työskentely asiakasrajapinnassa ovat opintojakson keskeisiä teemoja. Keskeinen oppimistapa on projektioppiminen




OSAAMISTAVOITTEET JA ARVIOINTI

1. Opiskelija suunnittelee ja toteuttaa laadukasta, ammattimaista mediamateriaalia asiakkaan tarpeisiin.
- Vastaa asiakkaan palvelupyyntöön.
- Huomio ja pyrkii ymmärtämään sekä ennakoimaan asiakkaan tarpeita.
- Viestii aktiivisesti asiakkaan kanssa ja ylläpitää jatkuvaa vuorovaikusta koko projektin ajan.
- Noudattaa asiakkaan kanssa sovittuja aikatauluja ja toimintatapoja, viestii mahdollisista muutoksista.
- Esittelee ja havainnollistaa ideoita asiakkaalle, kerää palautetta luonnosversioista ja reagoi siihen asianmukaisesti.
- Varmistaa työn laadun.

2. Opiskelija toimii aktiivisesti osana työryhmää ja auttaa työryhmää saavuttamaan tavoitteet.
- Osallistuu aktiivisesti kokouksiin, keskusteluihin ja muuhun yhteistyöhön.
- Ymmärtää oman roolinsa ja ottaa vastuunsa työryhmän jäsenenä
- Kehittää omaa toimintaansa sekä toimii oma-aloitteisesti ja joustavasti.
- Etsii tietoa ja ratkaisee ongelmia.
- Tukee ja auttaa työryhmän jäseniä. Arvioi työryhmän toimintaa ja kehittää työryhmän jäsenten välistä yhteistyötä.


3. Opiskelija dokumentoi projektin ja hyödyntää projektihallinnan menetelmiä työskentely tukena.
- Laatii projektin aikataulun ja seuraa projektin etenemistä.
- Ennakoi mahdollisia haasteita ja reagoi niihin tarvittaessa
- Dokumentoi projektin suunnittelu ja toteutuksen.
- Arvioi työskentelyään sekä saavutettuja tuloksia.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssi toteutetaan tiiviissä yhteistyössä monialaisten työryhmien kanssa.
TKI-hankeet ja muut Karelian sisäiset toimijat.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT: Kurssi on mahdollista hyväksilukea aiemmin tai opintojen aikana muualla hankitulla osaamisella. Aiempi osaaminen voi olla muodollista koulutusta (korkeakouluopintoja) tai muualla tavoin hankittua. Osaamisen tulee vastata opintojakson osaamistavoitteisiin.
Jos haluat aloittaa AHOT-menettelyn, tutustu huolella oppimistavoitteisiin ja vertaa niitä omaan osaamiseesi. Jos osaamisesi ei ole muodollista koulutusta, mieti kuinka voit todentaa osaamisesi ja työskentelyprosessin, ja ota sitten yhteyttä opettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojaksoa rytmittävät tuotannon toteuttaminen sekä erilaiset palaveri opettajan, oman tiimin ja asiakkaan kanssa. Tuotannolle varataan lukujärjestykseen viikottain yksi kokonainen päivä. Tämän tavoite on vahvistaa tiiminkeskinäistä yhteistyötä ja sujuvoittaa asiakkaan sitoutumista projektiin. Tämän ulkopuolella opiskelija on vastuussa omasta ajankäytöstään ja opintojen suunnittelusta. Opintojakso vaatii vahvaa sitoutumista ja motivaatiota.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisentavoitteisiin perustuva numeraalinen arviointi asteikoilla 1-5
5 Kiitettävä osaaminen
4-3 Hyvä osaaminen
1-2 tyydyttävä osaaminen
0 hylätty

Itsearviointi, vertaisarviointi, jatkuva näyttö