Siirry suoraan sisältöön

Tutkin ja kehitänLaajuus (5 op)

Tunnus: HM10055

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • suomi

Vastuuhenkilö

  • Jari Kupiainen

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- tiedostaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaksi omaa ammattitaitoaan
- ymmärtää etiikan merkitysksen tutkimis- ja kehittämistoiminnassa
- tietää perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön erot ja yhtäläisyydet
- omaksuu perustiedot erilaisista tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmistä
- osaa hankkia ja hyödyntää omaan alansa tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää sekä perustuvaa tietoa

Sisältö

- tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
- kehittämistyön keskeiset menetelmät
- erilaiset aineistot
- tilastolukutaito
- tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset kysymykset
- tutkimus- ja kehittämistyön raportointi

Lisätiedot

luova osaaminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, työelämässä toimiminen

Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Medianomikoulutus (HM)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Jari Kupiainen
Vastuuopettaja

Jari Kupiainen

Ryhmät
  • HMNS23
    Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Opiskelija
- tiedostaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaksi omaa ammattitaitoaan
- ymmärtää etiikan merkitysksen tutkimis- ja kehittämistoiminnassa
- tietää perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön erot ja yhtäläisyydet
- omaksuu perustiedot erilaisista tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmistä
- osaa hankkia ja hyödyntää omaan alansa tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää sekä perustuvaa tietoa

Sisältö

- tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
- kehittämistyön keskeiset menetelmät
- erilaiset aineistot
- tilastolukutaito
- tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset kysymykset
- tutkimus- ja kehittämistyön raportointi

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Hylätty:
Et osaa selittää, mitkä ovat tutkimus-, teoria- ja arkitiedon väliset suhteet.
Sinulle on epäselvää, mitä tarkoitetaan perus- ja soveltavalla tutkimuksella tai kehittämistoiminnalla.
Tilastot vaikuttavat sinusta vaikeilta ja hankalilta, etkä ymmärrä, mikä niiden logiikka on.
Haet sattumanvaraisesti tietoa tehtävän ratkaisemiseksi etkä osaa hahmottaa, mihin tehtävässä oikeastaan haetaan ratkaisua.
Raporttisi ovat pääasiassa puhekielisiä ja tyyli on sekavaa.
Et ymmärrä, mitä eettisillä periaatteilla tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhteydessä tarkoitetaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1–2:
Tiedät, mitä ovat perustutkimus, soveltava tutkimus ja kehittämistoiminta.
Osaat selittää tilastollisen päättelyn periaatteet ja osaat hyödyntää oman alasi tilastotietoja.
Tiedät kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen erot sekä niihin liittyvät erilaiset päättelyn suunnat.
Tunnistat erilaisia kehittämistyön menetelmiä ja tiedät, millaista aineistoa niillä saadaan.
Osaat hakea oman alasi tutkimustietoa tietyn tehtävän ratkaisemiseksi. Tunnistat asiatyylisen tekstin ja osaat tuottaa sitä omissa raporteissasi.
Tunnet tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet sekä sen, miksi niitä tarvitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3–4:
- Ymmärrät erilaisten tutkimuksen ja kehittämistyön menetelmien periaatteet ja osaat valita eri tilanteisiin soveltuvia tutkimuksen ja tiedonkeruun menetelmiä.
- Osaat selittää tilastollisen päättelyn periaatteet, osaat hyödyntää alasi tilastotietoa ja osaat arvioida eri tietoaineistoja.
- Tiedät erilaisten kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien erot ja niihin liittyvät päättelyn suunnat sekä tunnistaa niitä tiedonkeruun tilanteissa.
- Osaat soveltaa kehittämistyön menetelmiä monipuolisesti erilaisiin tiedonkeruun tilanteisiin.
- Osaat hakea oman alasi tutkimustietoa monipuolisesti.
- Osaat kirjoittaa asiatyylistä tekstiä ja tukea esityksesi tietoperustaan.
- Tunnet tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet sekä mihin niitä tarvitaan, ja tunnistat niiden vaikutuksen omaan työskentelyysi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Ymmärrät erilaisten tutkimuksen ja kehittämistyön menetelmien periaatteet ja osaat valita eri tilanteisiin soveltuvat tutkimuksen ja tiedonkeruun menetelmät sekä perustella nämä valinnat.
- Osaat selittää tilastollisen päättelyn periaatteet, osaat hyödyntää alasi tilastotietoa ja osaat arvioida tilastoaineistojen luotettavuutta monipuolisesti.
- Tiedät ja tunnistat erilaisten kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien erot ja päättelyn suunnat sekä osaat arvioida eri menetelmien soveltuvuutta erilaisten kysymysten selvittämiseen.
- Osaat soveltaa kehittämistyön menetelmiä monipuolisesti sekä tiedät eri menetelmien vahvuudet ja heikkoudet erilaisissa tiedonkeruun tilanteissa.
- Osaat hakea oman alasi tutkimustietoa monipuolisesti erilaisista lähteistä ja osaat arvioida eri lähteitä kriittisesti.
- Osaat kirjoittaa asiatyylistä tekstiä ja tukea esityksesi tietoperustaan monipuolisesti ja vakuuttavasti.
- Tunnet tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet ja osaat kytkeä nämä osaksi omaa tutkimus- ja kehittämistyöskentelyäsi.

Lisätiedot

luova osaaminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, työelämässä toimiminen

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Medianomikoulutus (HM)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 60

Koulutus
  • Media-alan koulutus
Opettaja
  • Jari Kupiainen
Vastuuopettaja

Jari Kupiainen

Ryhmät
  • HMNS22
    Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Opiskelija
- tiedostaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaksi omaa ammattitaitoaan
- ymmärtää etiikan merkitysksen tutkimis- ja kehittämistoiminnassa
- tietää perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön erot ja yhtäläisyydet
- omaksuu perustiedot erilaisista tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmistä
- osaa hankkia ja hyödyntää omaan alansa tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää sekä perustuvaa tietoa

Sisältö

- tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
- kehittämistyön keskeiset menetelmät
- erilaiset aineistot
- tilastolukutaito
- tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset kysymykset
- tutkimus- ja kehittämistyön raportointi

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Hylätty:
Et osaa selittää, mitkä ovat tutkimus-, teoria- ja arkitiedon väliset suhteet.
Sinulle on epäselvää, mitä tarkoitetaan perus- ja soveltavalla tutkimuksella tai kehittämistoiminnalla.
Tilastot vaikuttavat sinusta vaikeilta ja hankalilta, etkä ymmärrä, mikä niiden logiikka on.
Haet sattumanvaraisesti tietoa tehtävän ratkaisemiseksi etkä osaa hahmottaa, mihin tehtävässä oikeastaan haetaan ratkaisua.
Raporttisi ovat pääasiassa puhekielisiä ja tyyli on sekavaa.
Et ymmärrä, mitä eettisillä periaatteilla tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhteydessä tarkoitetaan.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

1–2:
Tiedät, mitä ovat perustutkimus, soveltava tutkimus ja kehittämistoiminta.
Osaat selittää tilastollisen päättelyn periaatteet ja osaat hyödyntää oman alasi tilastotietoja.
Tiedät kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen erot sekä niihin liittyvät erilaiset päättelyn suunnat.
Tunnistat erilaisia kehittämistyön menetelmiä ja tiedät, millaista aineistoa niillä saadaan.
Osaat hakea oman alasi tutkimustietoa tietyn tehtävän ratkaisemiseksi. Tunnistat asiatyylisen tekstin ja osaat tuottaa sitä omissa raporteissasi.
Tunnet tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet sekä sen, miksi niitä tarvitaan.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

3–4:
- Ymmärrät erilaisten tutkimuksen ja kehittämistyön menetelmien periaatteet ja osaat valita eri tilanteisiin soveltuvia tutkimuksen ja tiedonkeruun menetelmiä.
- Osaat selittää tilastollisen päättelyn periaatteet, osaat hyödyntää alasi tilastotietoa ja osaat arvioida eri tietoaineistoja.
- Tiedät erilaisten kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien erot ja niihin liittyvät päättelyn suunnat sekä tunnistaa niitä tiedonkeruun tilanteissa.
- Osaat soveltaa kehittämistyön menetelmiä monipuolisesti erilaisiin tiedonkeruun tilanteisiin.
- Osaat hakea oman alasi tutkimustietoa monipuolisesti.
- Osaat kirjoittaa asiatyylistä tekstiä ja tukea esityksesi tietoperustaan.
- Tunnet tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet sekä mihin niitä tarvitaan, ja tunnistat niiden vaikutuksen omaan työskentelyysi.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- Ymmärrät erilaisten tutkimuksen ja kehittämistyön menetelmien periaatteet ja osaat valita eri tilanteisiin soveltuvat tutkimuksen ja tiedonkeruun menetelmät sekä perustella nämä valinnat.
- Osaat selittää tilastollisen päättelyn periaatteet, osaat hyödyntää alasi tilastotietoa ja osaat arvioida tilastoaineistojen luotettavuutta monipuolisesti.
- Tiedät ja tunnistat erilaisten kvantitatiivisten ja kvalitatiivisten tutkimusmenetelmien erot ja päättelyn suunnat sekä osaat arvioida eri menetelmien soveltuvuutta erilaisten kysymysten selvittämiseen.
- Osaat soveltaa kehittämistyön menetelmiä monipuolisesti sekä tiedät eri menetelmien vahvuudet ja heikkoudet erilaisissa tiedonkeruun tilanteissa.
- Osaat hakea oman alasi tutkimustietoa monipuolisesti erilaisista lähteistä ja osaat arvioida eri lähteitä kriittisesti.
- Osaat kirjoittaa asiatyylistä tekstiä ja tukea esityksesi tietoperustaan monipuolisesti ja vakuuttavasti.
- Tunnet tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet ja osaat kytkeä nämä osaksi omaa tutkimus- ja kehittämistyöskentelyäsi.

Lisätiedot

luova osaaminen, ennakoiva kehittäminen, kestävä kehitys, työelämässä toimiminen