Sosiaali- ja terveysalan (YAMK), vastuullinen hyvinvointipalveluiden johtaminen ja kehittäminen, syksy, 2025: SVYS25
Tunnus: SVYS25
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Kuvaus
OPETUSSUUNNITELMA
Vastuullinen hyvinvointipalveluiden johtaminen ja kehittäminen
Sosiaali- ja terveysalan ylempi ammattikorkeakoulututkinto, verkkototeutus
Suoritettava tutkinto
Fysioterapeutti (ylempi AMK)
Geronomi (ylempi AMK)
Sairaanhoitaja (ylempi AMK)
Sosionomi (ylempi AMK)
Terveydenhoitaja (ylempi AMK)
Toimintaterapeutti (ylempi AMK)
Tutkinnon laajuus: 90 op / 2,5 v
Osaamisen kuvaus
Sosiaali- ja terveysalan Vastuullinen hyvinvointipalveluiden johtaminen ja kehittäminen 90 op YAMK-tutkinnon suorittaneena olet hyvinvointipalveluiden johtamisen osaaja. Sinulla on sosiaali- ja terveysalan ammattilaiselle kuuluva tutkiva ja kehittävä työote. Osaat johtaa vastuullisesti ja inklusiivisesti kansallisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä hyvinvointia edistäen, johdat vaikuttavasti ja eettisesti muuttuvissa toimintaympäristöissä, kehität hyvinvointipalveluita asiakaslähtöisesti, tulevaisuusorientoituneesti ja näyttöön perustuen.
Tutkinnon suorittaneena sinulla on Valtioneuvoston asetuksen (18.12.2014/1129 5 §) mukaisesti:
laajat ja syvälliset tiedot sekä tarvittavat teoreettiset taidot toimia työelämän kehittäjänä vaativissa asiantuntija- ja johtamistehtävissä
syvällinen kuva omasta ammattialasta, sen asemasta työelämässä ja yhteiskunnallisesta merkityksestä sekä valmiudet seurata ja eritellä alan tutkimustiedon ja ammattikäytännön kehitystä
valmiudet elinikäiseen oppimiseen ja jatkuvaan oman ammattitaidon kehittämiseen
hyvä viestintä- ja kielitaito oman alansa tehtäviin sekä kansainväliseen toimintaan ja yhteistyöhön
Sairaanhoitaja, terveydenhoitaja, kätilö tai ensihoitaja -tutkinnon suorittaneilla opiskelijoilla on mahdollisuus suorittaa Kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (35 op) opintokokonaisuus osana tutkintoaan. Kliininen asiantuntija Palliatiivinen hoitotyö YAMK-tutkinnossa saavutettava osaaminen vastaa kansainvälistä laajavastuisen asiantuntijan osaamistavoitteita. Koulutus vahvistaa opiskelijan vaativan tason palliatiivisen hoidon osaamista, edistää hoidon ja hoitotyön kehittämistä sekä vahvistaa välillisesti koko henkilöstön osaamista erityisesti kliinisessä toimintaympäristössä. Koulutuspaikkoja on rajoitetusti.
Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö
Opinnot koostuvat kaikille yhteisistä sosiaali- ja terveysalan (30 op) ja monialaisista johtamisen ydinopinnoista (15 op), opinnäytetyöstä (30 op) ja vapaasti valittavista täydentävän osaamisen opinnoista (15 op).
Mikäli suoritat kliininen asiantuntija, palliatiivinen hoito (35 op) opintokokonaisuuden tutkintosi aikana, palliatiivisen hoidon opinnot muodostavat vapaasti valittavat täydentävän osaamisen opinnot 15 op ja lisäksi suoritat 20 opintopistettä verkostototeutuksen aikataulun mukaisesti.
Opinnot rakentuvat yhteistyössä työelämän kanssa ja valmentavat sinua henkilöstö- ja organisaatiojohtamiseen ja strategiseen kehittämiseen. Opinnot perustuvat moderneihin johtamis- ja kehittämisteorioihin, tutkimukseen sekä työelämän käytäntöihin, kehittäen kriittistä ajattelua ja kokonaisuuksien hallintaa.
Opintojen tavoitteena on kehittää johtamisosaamista, joka painottuu henkilöstöjohtamisen osaamiseen, strategiaosaamiseen sekä työyhteisön toiminnan kehittämiseen. Koulutuksen aikana syvennät oman asiantuntijuusalueesi kautta johtamisen tietoperustaa, ymmärrät muutosprosesseihin liittyviä ilmiöitä ja niiden johtamista. Koulutus toteutetaan osittain yhdessä Karelian johtaminen ja liiketoimintaosaamisen sekä teknologiaosaamisen johtamisen YAMK-koulutusten kanssa. Yhteistyön tavoitteena on vahvistaa monialaista johtamisen ja kehittämisen osaamista.
Täydentävän osaamisen opintoja voit valita vapaasti kaikista Karelia YAMK-tutkintojen opintojaksoista ja avoimen YAMKin opintotarjonnasta. Sinulla on myös mahdollista suorittaa hyvinvointipalveluiden johtamisen ja kehittämisen harjoittelua tai suorittaa ylemmän korkeakoulun tasoa (EQF 7) vastaavia opintoja muissa korkeakouluissa.
Työelämäläheinen oppiminen
Opiskelu kytkeytyy läheisesti työelämään ja yhteiskunnalliseen kehittämiseen. Opinnoissa hyödynnetään aitoja työelämän tilanteita, tapahtumia ja kehittämistarpeita. Opiskeluun liittyviä tehtäviä voit suorittaa työelämän toimintaympäristöissä, joko omassa tai muissa organisaatioissa.
Opinnäytetyössä vastataan työelämän ajankohtaisiin kehittämistarpeisiin. Opinnäytetyössä pääset kehittämään tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja, soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus- ja kehittämismenetelmiä yhdessä työelämän kanssa. Opit tuottamaan uutta tietoa ja johtamaan kehittämistä hyvän tieteellisen käytännön periaatteita noudattaen. Opinnäytetyön voit tehdä esimerkiksi omassa työskentelyorganisaatiossa, kehittämishankkeessa tai muussa organisaatiossa. Opinnäytetyön voit tehdä yksin tai pienessä ryhmässä.
Pedagogiset valinnat ja osaamisen arviointi
Opiskelijana sinulla on vastuullinen ja aktiivinen rooli oppijana. Opettajien tehtävänä on ohjata ja tukea oppimista ja reflektiotaitojen kehittymistä. Opiskelussa hyödynnetään muun muassa osallistavia ryhmätyöskentely- ja vertaisoppimisen menetelmiä. Koulutuksen ja opintojakson osaamistavoitteet ohjaavat opiskeltavia sisältöjä, menetelmiä ja arviointia.
Koulutus toteutetaan kokonaan verkko-opintoina, joihin sisältyy opiskelun ohjausta, kontaktiopetusta verkossa sekä itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä. Opiskelijan laskennallinen työmäärä on 27 tuntia opintopistettä kohden. Opiskelu edellyttää aikatauluttamista, itseohjautuvuutta sekä opiskelun yhteensovittamista työn ja muiden elämänalueiden kanssa.
Koulutuksessa hyödynnetään Karelian verkko-oppimisympäristöjä mm. Moodle, Zoom, Teams.
Opintojen joustava toteuttaminen
Kontaktiopetus tapahtuu verkossa, opetukseen osallistuminen on suositeltavaa. Verkkotyöskentelyssä käytetään osallistavia menetelmiä, opetukset tallennetaan tarkoituksenmukaisesti. Itsenäisen työskentelyn voit ajoittaa oman aikataulusi mukaan, ja ryhmätyöskentelyn aikatauluista sovit muiden pienryhmäsi jäsenten kanssa.
Koulutus on suunniteltu kahden vuoden opiskeluajalle, voit suorittaa koulutuksen myös nopeammassa tai joustavammassa aikataulussa. Jokaisen opiskelijan kanssa tehdään henkilökohtainen opintosuunnitelma ja sitä voidaan päivittää koulutuksen edetessä. Aiempia vastaavan tasoisia korkeakouluopintojasi voidaan mahdollisesti sisällyttää opintoihisi. Voit suorittaa opintoja ympäri vuoden, kesät mukaan lukien.
Kansainvälistyminen
Opintojaksoilla käytetään suomen kielen ohella englannin kielistä opiskelumateriaalia ja opinnoissa harjoitetaan myös englannin kieltä. Opintojen aikana suositellaan kansainvälistä vaihtoa opintokäynnin tai harjoittelun muodossa.
Osaamisen arviointi
Arvioinneissa sovelletaan Karelia AMK:n yhteisiä arviointikriteerejä. Arvioinnin ja palautteen tavoitteena on tukea osaamisen kehittymistäsi. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistä ja asetat uusia tavoitteita. Vertaisarviointi ja -palaute ovat osa jatkuvaa arviointia. Kun teet oppimistehtäviäsi ja opinnäytetyötäsi yhteistyössä työelämän toimijoiden kanssa, sinulla on mahdollisuus saada heiltä palautetta osaamisesi kehittymisestä suhteessa työelämän osaamistarpeisiin. Opettajan antama arviointi on palaute opintojakson osaamistavoitteiden saavuttamisesta.
YAMK-koulutuksen osaamistavoitteiden perustana ovat eurooppalainen ja kansallinen korkeakoulututkintojen viitekehys (EQF ja NQF), joissa ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon osaamistavoitteet vastaavat tasoa 7. Osaamisen arviointi on läpi koulutuksen jatkuva prosessi. Opiskelijana työskentelet omien osaamistavoitteidesi saavuttamiseksi, osallistut työelämän kehittämisprosesseihin ja jaat osaamistasi muiden kanssa. Opettajat ovat sitoutuneet tukemaan osaamisen kehittämisprosessiasi.
Uramahdollisuudet ja uraohjaus
Tutkinto antaa valmiudet toimia erilaisissa kansallisissa ja kansainvälisissä sosiaali- ja terveysalan suunnittelu-, asiantuntija- ja johtamistehtävissä. YAMK-tutkinto tuottaa sinulle kelpoisuuden hakeutua tohtorikoulutukseen.
Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan.
Valmistumisen jälkeen voit liittyä Karelia alumniverkostoon. Alumnina jatkat yhteistyötä ja pääset esimerkiksi jakamaan asiantuntemustasi opiskelijoiden kanssa.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 6. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 6. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SVYS25-1 |
SVYS25
(Valitaan kaikki) |
20 | |||||||||||||||||||||||
YV10001 | Näyttöön perustuva tiedolla johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
YP10001 | Strateginen suunnittelu ja johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
YV10002 | Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen 1 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
YY10002 | Opinnäytetyö, suunnitelma | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
SVYS25-2 |
2. Lukukausi
(Valitaan kaikki) |
35 | |||||||||||||||||||||||
YP10003 | Henkilöstöresurssien johtaminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
YP10002 | Ennakoivan johtamistyöskentelyn menetelmät | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
YV10003 | Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen 2 | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
YY10003 | Opinnäytetyö, toteutus | 20 | 20 | 20 | 10 | 10 | |||||||||||||||||||
SVYS25-3 |
3. Lukukausi
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||||||||
YV10004 | Kehittyvät hyvinvointipalvelut | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
YY10004 | Opinnäytetyö, viimeistely | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
SVYS25-4 |
4. Lukukausi
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||||||||
YV10005 | International Co-operation and Leadership | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
YV10006 | Vastuullinen ja kestävä hyvinvointipalveluiden johtaminen ja kehittäminen | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | |||||||||||||||||||
SVYS25-5 |
Kliinisen hoitotyön asiantuntija, palliatiivinen hoito - täydentävät opinnot
(Valitaan kaikki) |
35 | |||||||||||||||||||||||
SVYS25-51 |
1. Lukukausi
(Valitaan kaikki) |
15 | |||||||||||||||||||||||
YV10007 | Palliatiivisen hoidon kliinisenä asiantuntijana kehittyminen | 5 | |||||||||||||||||||||||
YV10008 | Laajavastuinen hoitotyö palliatiivisessa hoidossa | 5 | |||||||||||||||||||||||
YV10009 | Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa | 5 | |||||||||||||||||||||||
SVYS25-52 |
2. Lukukausi
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||||||||
YV10010 | Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa | 5 | |||||||||||||||||||||||
YV10011 | Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito | 5 | |||||||||||||||||||||||
SVYS25-53 |
3. Lukukausi
(Valitaan kaikki) |
10 | |||||||||||||||||||||||
YV10012 | Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa | 5 | |||||||||||||||||||||||
YV10013 | Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa | 5 | |||||||||||||||||||||||
SVYS25-6 |
Vapaasti valittavat täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | |||||||||||||||||||||||
YS10012 | Näkökulmia johtamiseen | 5 | |||||||||||||||||||||||
YJ10008 | Taloutta johtamista varten | 5 | |||||||||||||||||||||||
YV10014 | Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen harjoittelu | 5 | |||||||||||||||||||||||
YS10009 | Rekrytoinnin uudet tuulet | 5 | |||||||||||||||||||||||
YJ10007 | Palvelumuotoilu | 5 | |||||||||||||||||||||||
YJ10005 | Etäjohtaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||
YJ10010 | Moninaisuuden johtaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||
YT10007 | Tiedolla johtaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||
YV10015 | Projektin johtaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||
YP10004 | Lean Six Sigma Green Belt | 5 | |||||||||||||||||||||||
YI10010 | Ikämoninaisuuden johtaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||
YJ10009 | Haastavien tilanteiden henkilöstölainsäädäntö | 5 | |||||||||||||||||||||||
YV10016 | Työkyvyn ja työhyvinvoinnin johtaminen | 5 | |||||||||||||||||||||||
YV10017 | Ikäystävällissyys: projektiperehtyminen | 5 | |||||||||||||||||||||||
YV10018 | Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen | 5 | |||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 90 | 55 | 20 | 0 | 20 | 35 | 10 | 10 | 0 | 0 | 10 | 10 | 17.5 | 17.5 | 0 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Ylempien ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk
Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
1 Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija edistää omaa ja yhteisönsä jatkuvaa oppimista ja osaamisen kehittymistä hyödyntäen eri alojen tietoa ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
2 Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa työyhteisöään sekä uudistaa työelämää |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
3 Eettisyys
Valmistuva opiskelija arvioi ja edistää ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen toteutumista huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
4 Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija kehittää ja johtaa kestäviä ja vastuullisia toimintatapoja työssään sekä edistää kestävyysmuutosta työyhteisössään ja yhteiskunnassa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa kehittää ja johtaa monikulttuurisia ja kansainvälisiä toimintaympäristöjä ja verkostoja. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
6 Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa johtaa uusien, tulevaisuutta ennakoivien ratkaisujen kehittämistä ja tuottaa uutta tietoa erilaisia tutkimus- ja kehittämismenetelmiä hyödyntäen. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Näyttöön perustuva tiedolla johtaminen |
Strateginen suunnittelu ja johtaminen |
Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen 1 |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Henkilöstöresurssien johtaminen |
Ennakoivan johtamistyöskentelyn menetelmät |
Työelämälähtöinen tutkimus ja kehittäminen 2 |
Opinnäytetyö, toteutus |
Kehittyvät hyvinvointipalvelut |
Opinnäytetyö, viimeistely |
International Co-operation and Leadership |
Vastuullinen ja kestävä hyvinvointipalveluiden johtaminen ja kehittäminen |
Palliatiivisen hoidon kliinisenä asiantuntijana kehittyminen |
Laajavastuinen hoitotyö palliatiivisessa hoidossa |
Potilaslähtöinen hoitotyön prosessi palliatiivisessa hoidossa |
Moninaiset vuorovaikutustilanteet palliatiivisessa hoidossa |
Ihmislähtöinen palliatiivinen hoito |
Monitieteinen tietoperusta ja moniammatillinen yhteistyö palliatiivisessa hoidossa |
Näyttöön perustuva osaamisen johtaminen ja kehittäminen palliatiivisessa hoidossa |
Näkökulmia johtamiseen |
Taloutta johtamista varten |
Hyvinvointipalvelujen johtaminen ja kehittäminen harjoittelu |
Rekrytoinnin uudet tuulet |
Palvelumuotoilu |
Etäjohtaminen |
Moninaisuuden johtaminen |
Tiedolla johtaminen |
Projektin johtaminen |
Lean Six Sigma Green Belt |
Ikämoninaisuuden johtaminen |
Haastavien tilanteiden henkilöstölainsäädäntö |
Työkyvyn ja työhyvinvoinnin johtaminen |
Ikäystävällissyys: projektiperehtyminen |
Ikäystävällisyys ja projektikehittäminen |
Sosiaali- ja terveysala (YAMK), vastuullinen hyvinvointipalveluiden johtaminen ja kehittäminen, osaamiskompetenssit alk 2025