InnovaatioprojektitLaajuus (20 op)
Tunnus: KY10016
Laajuus
20 op
Opetuskieli
- suomi
Vastuuhenkilö
- Harri Mielonen
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa käyttää erilaisia innovaatiomenetelmiä monipuolisesti ja ymmärtää innovointiprosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä tiimin kanssa. Opiskelija osaa ottaa asiakkaan mukaan innovointiprosessiin ja esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun. Opiskelija osaa analysoida ja reflektoida omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta ja toteuttaa erilaisia innovaatio-toimintaan liittyviä projekteja. Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta.
Sisältö
Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta.
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 18.12.2026
Opintopistemäärä
3 - 20
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Y-akatemia (YAO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Y-Akatemia
Opettaja
- Martha Balerina
- Daniel Bågeberg
- Riikka Räsänen
- Mikko Lahti
Vastuuopettaja
Daniel Bågeberg
Ryhmät
-
KYAK25HY-Akatemia, kevät, 2025
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää erilaisia innovaatiomenetelmiä monipuolisesti ja ymmärtää innovointiprosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä tiimin kanssa. Opiskelija osaa ottaa asiakkaan mukaan innovointiprosessiin ja esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun. Opiskelija osaa analysoida ja reflektoida omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta ja toteuttaa erilaisia innovaatio-toimintaan liittyviä projekteja. Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta.
Sisältö
Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta.
Opetusmenetelmät
Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta. Opiskelija osaa käyttää erilaisia innovaatiomenetelmiä monipuolisesti ja ymmärtää innovointiprosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä tiimin kanssa. Opiskelija osaa ottaa asiakkaan mukaan innovointiprosessiin ja esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun. Opiskelija osaa analysoida ja reflektoida omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta ja toteuttaa erilaisia innovaatio-toimintaan liittyviä projekteja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, vertaisarviointi, kehityskeskustelut ja itsearviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
ALOITTELEVA OSAAJA
Minulla on osaamisalueen perustietoja ja -taitoja. Tarvitsen toisinaan tukea toiminnassani. Osaan arvioida ja perustella omaa toimintaani.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• käyttää keskeisiä/yksittäisiä ammattikäsitteitä asianmukaisesti sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot
TAIDOT
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa
• osaa toimia ohjeiden mukaisesti
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä
• käyttää tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
ITSENÄINEN OSAAJA
Minulla on osaamisalueen perustiedot ja -taidot, ja käytän niitä johdonmukaisesti. Minulla on jo näyttöjä tämän osaamisalueen sujuvasta, itsenäisestä ja vastuullisesta hallinnasta. Kykenen perustelemaan ja arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot
TAIDOT
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
JOUSTAVA SOVELTAJA
Minulla on laaja-alaiset tiedot ja taidot osaamisalueelta ja hallitsen kokonaisuuksia. Kykenen analysoimaan, vertailemaan ja kriittisesti arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja. Minulla on näyttöjä osaamisen soveltamisesta ja kehittämisestä.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
TAIDOT
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmässä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 13.04.2024
Ajoitus
01.01.2024 - 31.05.2026
Opintopistemäärä
3 - 20
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Y-akatemia (YAO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Y-Akatemia
Opettaja
- Daniel Bågeberg
- Martha Balerina
- Riikka Räsänen
- Mikko Lahti
Vastuuopettaja
Daniel Bågeberg
Ryhmät
-
KYAK24HY-Akatemia, kevät, 2024
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää erilaisia innovaatiomenetelmiä monipuolisesti ja ymmärtää innovointiprosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä tiimin kanssa. Opiskelija osaa ottaa asiakkaan mukaan innovointiprosessiin ja esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun. Opiskelija osaa analysoida ja reflektoida omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta ja toteuttaa erilaisia innovaatio-toimintaan liittyviä projekteja. Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta.
Sisältö
Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta.
Opetusmenetelmät
Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta. Opiskelija osaa käyttää erilaisia innovaatiomenetelmiä monipuolisesti ja ymmärtää innovointiprosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä tiimin kanssa. Opiskelija osaa ottaa asiakkaan mukaan innovointiprosessiin ja esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun. Opiskelija osaa analysoida ja reflektoida omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta ja toteuttaa erilaisia innovaatio-toimintaan liittyviä projekteja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, vertaisarviointi, kehityskeskustelut ja itsearviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
ALOITTELEVA OSAAJA
Minulla on osaamisalueen perustietoja ja -taitoja. Tarvitsen toisinaan tukea toiminnassani. Osaan arvioida ja perustella omaa toimintaani.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• käyttää keskeisiä/yksittäisiä ammattikäsitteitä asianmukaisesti sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot
TAIDOT
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa
• osaa toimia ohjeiden mukaisesti
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä
• käyttää tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
ITSENÄINEN OSAAJA
Minulla on osaamisalueen perustiedot ja -taidot, ja käytän niitä johdonmukaisesti. Minulla on jo näyttöjä tämän osaamisalueen sujuvasta, itsenäisestä ja vastuullisesta hallinnasta. Kykenen perustelemaan ja arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot
TAIDOT
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
JOUSTAVA SOVELTAJA
Minulla on laaja-alaiset tiedot ja taidot osaamisalueelta ja hallitsen kokonaisuuksia. Kykenen analysoimaan, vertailemaan ja kriittisesti arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja. Minulla on näyttöjä osaamisen soveltamisesta ja kehittämisestä.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
TAIDOT
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmässä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan
Ilmoittautumisaika
01.01.2023 - 15.04.2023
Ajoitus
01.01.2023 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
3 - 20
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Y-akatemia (YAO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Y-Akatemia
Opettaja
- Eveliina Kononen
- Martha Balerina
- Daniel Bågeberg
- Harri Mielonen
- Kirsi Varis
- Riikka Räsänen
Vastuuopettaja
Harri Mielonen
Ryhmät
-
KYAK23HY-Akatemia, kevät, 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa käyttää erilaisia innovaatiomenetelmiä monipuolisesti ja ymmärtää innovointiprosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä tiimin kanssa. Opiskelija osaa ottaa asiakkaan mukaan innovointiprosessiin ja esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun. Opiskelija osaa analysoida ja reflektoida omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta ja toteuttaa erilaisia innovaatio-toimintaan liittyviä projekteja. Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta.
Sisältö
Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta.
Opetusmenetelmät
Opiskelija synnyttää uusia liiketoiminta-aihioita ja -ideoita, testaa niitä mahdollisuuksien mukaan ja arvioi niiden potentiaalia mahdollisen valmistumisen jälkeisen yrittäjyyden näkökulmasta. Opiskelija osaa käyttää erilaisia innovaatiomenetelmiä monipuolisesti ja ymmärtää innovointiprosessin eri vaiheet ja osaa soveltaa niitä yhdessä tiimin kanssa. Opiskelija osaa ottaa asiakkaan mukaan innovointiprosessiin ja esitellä asiakkaalle innovoimansa ratkaisun. Opiskelija osaa analysoida ja reflektoida omaa ammatillista kasvuaan. Opiskelija hankkii tietoa opintojakson teemasta ja toteuttaa erilaisia innovaatio-toimintaan liittyviä projekteja.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Jatkuva arviointi, vertaisarviointi, kehityskeskustelut ja itsearviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
ALOITTELEVA OSAAJA
Minulla on osaamisalueen perustietoja ja -taitoja. Tarvitsen toisinaan tukea toiminnassani. Osaan arvioida ja perustella omaa toimintaani.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• käyttää keskeisiä/yksittäisiä ammattikäsitteitä asianmukaisesti sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot
TAIDOT
• toimia tarkoituksenmukaisesti, joskin toiminta voi olla hapuilevaa
• osaa toimia ohjeiden mukaisesti
• toimia ohjattuna asianmukaisesti erilaisissa toimintaympäristöissä
• käyttää tarkoituksenmukaisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon
• toimia ryhmän jäsenenä ja ottaa toiminnassaan muut huomioon
• toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
ITSENÄINEN OSAAJA
Minulla on osaamisalueen perustiedot ja -taidot, ja käytän niitä johdonmukaisesti. Minulla on jo näyttöjä tämän osaamisalueen sujuvasta, itsenäisestä ja vastuullisesta hallinnasta. Kykenen perustelemaan ja arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot
TAIDOT
• valita tarkoituksenmukaisia toimintatapoja hankkimansa tiedon ja ohjeistuksen perusteella
• osaa arvioida omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja
• toimia itsenäisesti ja vastuullisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä
• soveltaa tarkoituksenmukaisesti ammattialansa toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia ammatillisesti asiakastilanteissa
• toimia ryhmässä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi
• perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
JOUSTAVA SOVELTAJA
Minulla on laaja-alaiset tiedot ja taidot osaamisalueelta ja hallitsen kokonaisuuksia. Kykenen analysoimaan, vertailemaan ja kriittisesti arvioimaan omaa toimintaani ja ammattialan toimintatapoja. Minulla on näyttöjä osaamisen soveltamisesta ja kehittämisestä.
Opiskelija osaa suhteessa osaamistavoitteisiin:
TIEDOT
• käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä yhdistää niitä kokonaisuuksiksi
TAIDOT
• analysoida, vertailla, yhdistellä ja valita tietoa sekä esittää vaihtoehtoisia toimintatapoja
• analysoida ja arvioida kriittisesti omaa osaamistaan ja ammattialansa toimintatapoja hankkimansa tiedon avulla
• toimia itsenäisesti, vastuullisesti, aloitteellisesti ja joustavasti kulloisessakin toimintaympäristössä
• valita ja arvioida kriittisesti ammattialansa tekniikoita ja malleja
YLEISET TYÖELÄMÄVALMIUDET
• toimia asiakaslähtöisesti, tavoitteellisesti ja työelämää kehittävästi
• toimia ryhmässä edistäen ja kehittäen ryhmän toimintaa
• kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan