Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2025: SKAS25
Tunnus: SKAS25
Kuvaus
OPETUSSUUNNITELMA
Toimintaterapeutti (AMK), monimuotokoulutus
Karelian toimintaterapeuttikoulutus liittyy ammattikorkeakoulun monipuoliseen kuntoutusalan osaamiskokonaisuuteen. Kareliassa sosiaali- ja terveysalan koulutuksessa painottuu monialainen yhteistyö, ikäosaaminen, yrittäjyys ja hyvinvointipalveluiden digiosaaminen. Karelian toimintaterapeuttiopinnoissa saat kattavan toimintaterapian (occupational therapy) tietoperustan. Toimintaterapeuttina olet kuntoutuksen ammattilainen, jonka asiantuntijuus perustuu tutkittuun ja näyttöön perustuvaan tietoon. Koulutuksen aikana työstät omaa tapaasi kohdata erilaisia ihmisiä ja kykenet kohtaamaan heidät tasavertaisesti oman elämänsä asiantuntijana. Opiskelet, verkostoidut ja työskentelet erilaisissa ryhmissä oman alasi asiantuntijana.
Suoritettava tutkinto
Tutkintonimike: Toimintaterapeutti (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v
Osaamisen kuvaus
Toimintaterapeuttina olet asiakkaan rinnalla kulkija ja mahdollistat hänen omien arjen toimintojen onnistumisen mielekkäällä tavalla. Työssä toimit itsenäisesti, kohtaat eri elämäntilanteissa olevia ihmisiä ja ohjaat heille tutkitun tiedon pohjalta keinoja selviytyä omasta arjestaan.
Toimintaterapiakoulutuksen osaamisprofiili perustuu kansallisesti ja kansainvälisesti määriteltyihin toimintaterapian ja ammattikorkeakoulututkintojen yhteisiin osaamisvaatimuksiin. Tutkinto antaa sinulle lakisääteisen pätevyyden toimia toimintaterapeutin ammatissa. Valmistuttuasi Valvira rekisteröi sinut lailliseksi terveydenhuollon ammattilaiseksi, toimintaterapeutiksi.
Toimintaterapeuttikoulutus tuo sinulle ymmärrystä ihmisen toimintakyvystä, toiminnasta ja ympäristöstä sekä niihin vaikuttavista tekijöistä. Toimintaterapia toteutuu prosessimaisesti alkaen tilanteen arvioinnista, jonka pohjalta asetetaan terapian tavoitteet. Tavoitteet ohjaavat toteutusta ja muutosta arvioidaan asiakkaan kokeman hyödyn näkökulmasta. Ammatillisuus rakentuu myös jatkuvassa vuorovaikutuksessa sosiaali- ja terveydenhuollon muiden asiantuntijoiden kanssa.
Monialaisten opintojen kautta saat valmiuksia moniammatilliseen työskentelyyn asiakkaan parhaaksi. Sote-alan monialaiset opinnot koostuvat asiakastyöosaamisesta, palveluiden- ja työn kehittämisosaamisesta sekä työntekijyyden- ja yhteistoiminnan muutososaamisesta. Näitä opiskelet yhdessä fysioterapeutti-, geronomi-, sairaanhoitaja-, sosionomi- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden kanssa. Opintojen aikana opit työskentelemään toimintaterapeuttina itsenäisesti ja työyhteisösi jäsenenä, digitalisaation ja teknologisen kehityksen mahdollisuuksia tehokkaasti hyödyntäen.
Opintojen rakenne ja osaamisen rakentuminen
Tutkintosi koostuu työelämälähtöisistä toimintaterapian ydinosaamisen (180 op) opinnoista ja toimintaterapian asiantuntijuutta kehittävistä täydentävän osaamisen (30 op) opinnoista.
Opintojesi aikana ydinosaamisesi rakentuu vaiheittain.
• Opintojen alussa perehdyt asiakkaan toimintaan ja sen merkitykseen hänen arkiympäristössään. Kehityt analysoimaan ja soveltamaan toimintaa asiakkaalle sopivaksi.
• Toisena vuotena harjaannut asiakkaan toimintojen edistämisessä ja tukemisessa osallisuuden lisäämiseksi teorian ja käytännön yhdistyessä. Pohdit myös, miten kestävä kehitys väljästi asutuilla alueilla toteutuu sekä miten älykkäät palvelut lisäävät toimintaterapian mahdollisuuksia.
• Kolmas vuosi tuo tullessaan vahvaa työelämäosaamista näyttöön perustuen. Tutkittu tieto ja sen hyödyntäminen syventävät ajatteluasi toimintakeskeiseen lähestymistapaan.
• Valmistumista ennen kehität osaamistasi kohti toiminnan asiantuntijuutta sekä ymmärrät jatkuvan oppimisen merkityksen ammatillisessa kehittymisessä
Opintojesi edetessä laajennat ja sovellat osaamistasi toimintaterapian erityisalueilla kohdatessasi erilaisia asiakasryhmiä erilaisissa toimintaympäristöissä. Opit ottamaan vastuuta toimintaterapiaprosessista, potilasturvallisuudesta sekä työsi laadusta ja vaikuttavuudesta. Lisäksi hankit valmiuksia tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaan, kansainvälisyyteen, yrittäjyyteen ja johtamiseen ja teet työelämälähtöisen opinnäytetyön.
Toimintaterapian asiantuntijuutta kehittävät täydentävän osaamisen opinnot (30 op) koostuvat oman urasuunnittelun mukaisista valinnoista. Täydentävän osaamisen opintoja voit valita Karelian tai muiden korkeakoulujen opintotarjonnasta.
Täydentävän osaamisen opinnot voivat toteutua useammalla lukukaudella ja myös kesälukukaudella.
Yrittäjänä tai yrittäjyyttä suunnittelevana sinulla on mahdollisuus saada ohjausta ja tukea opintojen ja yrittäjyyden yhdistämiseen. Voit halutessasi suuntautua yrittäjyyteen hakemalla Y-akatemiaan, joka on Karelian yrittäjyyden oppimisympäristö.
Työelämäläheinen oppiminen
Koulutuksen aikana opiskelet sekä Karelia-ammattikorkeakoulun omissa oppimis- ja palveluympäristöissä, kuten monialaisesti toimivassa Tarmossa ja Simulassa sekä lukuisissa työelämän harjoitteluympäristöissä. Osa opinnoistasi voi toteutua koulutuksen ja työelämän yhteisissä tutkimus- ja kehittämishankkeissa.
Työelämäläheinen oppiminen alkaa opintojen alussa tutustumalla toimintaterapian toimintaympäristöön orientoivassa harjoittelussa. Harjoittelua on jokaisella lukukaudella, jolloin pääset siirtämään teoreettisen tiedon käytäntöön.
• Ensimmäisessä harjoittelussa, toimintaympäristö ja toiminnan analysointi arkiympäristössä, toteutuu yhdessä fysioterapia-, geronomi- tai sosionomiopiskelijan kanssa. Käytännön opiskelu ohjaa sinua ymmärtämään asiakkaiden toimimista heidän omassa arkiympäristössään.
• Toisessa harjoittelussa painotetaan arviointiosaamista ja tavoitteiden asettamista toimintaterapeutin ohjauksessa auttaen sinua ymmärtämään toimintaterapian viitekehyksiä. Tällöin arviointiosaaminen syvenee ja arviointimenetelmien monimuotoinen käyttö kehittyy.
• Kolmannessa harjoittelussa harjoittelet projektimaisesti yhdessä sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden kanssa. Tällöin sovelletaan toimintaterapiaprosessin interventionkäytäntöjä, jossa syvennät osaamistasi osallisuuden ja toiminnan mahdollistamista laadukkailla toteutuksilla.
• Neljännessä harjoittelussa painotetaan asiakkaan haasteen tunnistamisen ja suoriutumisen merkityksellisyyttä. Harjoittelu tapahtuu toimintaterapeutin ohjauksessa hyödyntäen näyttöön perustuvaa teoreettista tietoa.
• Viidennessä harjoittelussa tavoitteena on kuntoutuksen koettujen vaikutusten ja hyödyn arviointi toimintakeskeisesti yhdessä toimintaterapeutin kanssa, joka ohjaa tutkitun tiedon hyödyntämiseen.
• Kuudes harjoittelu ennen valmistumista ohjaa näköalojen laajentamiseen, jolloin mahdollistuu oman asiantuntijuuden syventäminen yksilö-, perhe- yhteisö- tai yhteiskuntatasolla.
Opettajatutorisi kanssa suunnittelet harjoittelujaksojen sisällöt niin, että ne ovat mahdollisimman monipuolisia ja tukevat sinun ammatillista kasvuasi. Lisäksi eri opintojaksoilla harjoittelet erilaisten asiakkaiden kanssa opintojaksoon liittyviä asioita.
Pedagogiset valinnat ja oppimisympäristöt
Toimintaterapeuttiopinnot perustuvat käsitykseen oppimisesta reflektiivisenä, kokemuksellisena ja sosiaalisesti rakentuvana prosessina. Oppimisessasi korostuvat tällöin omakohtaiset kokemukset, ilmiöiden havainnointi ja tietoinen pohtiminen. Vuorovaikutus, aktiivinen toiminta, itseohjautuvuus, vastuullisuus ja palautteen hyödyntäminen ovat oleellinen osa oppimistasi. Oppiminen ymmärretään sekä yksilön sisäisenä, että sosiaaliseen vuorovaikutukseen perustuvana toimintana, jota tukevat tutkivan, kokemuksellisen ja yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmät.
Opintojesi aikana opit hankkimaan ja arvioimaan näyttöön perustuvaa tietoa monipuolisesti ja kriittisesti. Kykenet soveltamaan hankkimaasi tietoa uusissa ja muuttuvissa yhteyksissä. Yhteiskunnallinen ja työelämän jatkuva muutos edellyttää kykyä jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisesi päivittämiseen. Keskeisiksi nousee jatkuvan oppimisen valmiuksien kehittäminen. Tavoitteena on oppia tekemään oma oppiminen ja osaamisen kehittyminen näkyväksi itselle ja muille. Reflektio on keskeisiä oppimiselle ja kehittymiselle.
Opiskelumuodot ja opintojen joustavat toteutustavat
Koulutus toteutetaan monimuotokoulutuksena, joka mahdollistaa opiskelun osittain ajasta ja paikasta riippumattomasti. Koulutus sisältää lähiopetusta, verkko-opintoja itsenäisesti ja ohjatusti sekä omatoimista opiskelua ryhmässä ja itsenäisesti. Toimintaterapeuttikoulutuksessa on monipuolinen sisältö. Kareliassa painotamme toimintaterapian asiantuntijuuden kehittymisessä luovuutta ja oman työn sekä itsensä kehittämisen merkitystä. Voit hakea aikaisemman osaamisesi sisällyttämistä tai korvaamista opetussuunnitelman mukaisiin opintoihisi. Opintosi voivat lyhentyä jopa puolella vuodella, jos teet täydentäviä opintoja, opinnäytetyötä ja harjoittelua kesäaikana.
Kansainvälistyminen
Sinulla on mahdollisuus kansainvälistymiseen englanninkielisen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn sekä kansainvälisen opiskelijavaihdon ja harjoittelun kautta. Opintojen aikana kohtaat kansainvälisiä opiskelijoita Kareliassa sekä ulkomailla. Tarjoamme englanninkielisiä opintoja ja harjoittelua kansainvälisessä vaihdossa oleville opiskelijoilla. Kielten oppiminen kytkeytyy osaksi toimintaterapian opintoja ja myös opintojaksojen käytännön harjoituksiin on integroitu kielten opetusta. Kansainväliseen vaihtoon voit lähteä, kun sinulla on riittävästi ammatillisia aineita suoritettuna. Tyypillisesti vaihto tapahtuu kolmannen vuoden aikana. Kansainvälisyyteen liittyviä asioita pohditaan ja suunnitellaan yhdessä tutoropettajan ja kansainvälisyyskoordinaattorin kanssa.
Osaamisen arviointi
Osaamisen arviointia tapahtuu eri muodoissa koko opiskelun ajan. Toimintaterapiakoulutuksessa arviointi tapahtuu muun muassa opetuksen aikana, ohjaustilanteissa, asiakastilanteissa, tenteissä, käytännön kokeissa sekä raporttien ja oppimistehtävien perusteella. Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Oppimista tuetaan oppimiseen liittyvien tilanteiden pohdinnoilla, joissa peilaat omaa oppimistasi asetettuihin tavoitteisiin. Oppimiseen liittyvän pohdinnan, arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Kareliassa on yleiset osaamisen arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat opintojaksokohtaiset arviointiperusteet on määritelty opintojaksokuvauksissa.
Uraohjaus ja uramahdollisuudet
Väestön ikääntyessä kuntoutuksen rooli kasvaa ja toimintaterapeuttien tarve lisääntyy. Toimintaterapeutteja tarvitaan yhä enemmän ikääntyneiden kotikuntoutuksessa, lasten hyvinvoinnin ja kasvun tukemisessa ja syrjäytymisen ehkäisyssä.
Kareliasta valmistuneena toimintaterapeuttina sinulla on sosiaali- ja terveysalan ammattilaisilta vaadittava ammatillinen pätevyys ja voit toimia laillistettuna toimintaterapeuttina. Voit työskennellä erilaisten asiakasryhmien kanssa yksilö-, ryhmä-, tai yhteisökuntoutuksessa läsnä- ja etätoimintaterapiaa hyödyntäen. Työpaikkojasi voivat olla terveys-/hyvinvointiasemat ja sairaalat, sosiaali-, terveys-, kuntoutusalan yritykset tai tutkimuslaitokset, erityishuoltopiiri tai voit toimia itsenäisenä yrittäjänä. Sinua voivat työllistää myös kolmannen sektorin järjestöt ja yhdistykset sekä erilaiset projektit.
Työelämän muutokset ja oma mielenkiintosi luovat erilaisia uramahdollisuuksia.
Urakehityksesi edellyttää jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Merkittävä osa oppimisesta tapahtuu työn yhteydessä, mutta sitä voi tehostaa kouluttautumisen avulla. Voit täydentää omaa osaamista avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla tai ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävällä koulutuksella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen avaa sinulle mahdollisuuksia esimerkiksi esimiestehtäviin, vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin tai opettajaksi. Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 |
Syksy
2025 |
Kevät
2026 |
Syksy
2026 |
Kevät
2027 |
Syksy
2027 |
Kevät
2028 |
Syksy
2028 |
1. / 2025 | 2. / 2025 | 3. / 2025 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 6. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 6. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 6. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2028 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SKAS25-1 |
Toimintaterapiaan perehtyjä
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-11 |
Toimintaterapian tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SK10001 | Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10002 | Toiminta toimintaterapiassa | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-12 |
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SY10002 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10003 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10004 | Raportointi ja kirjoitusviestintä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10003 | Toimintakyvyn arviointi | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-13 |
Sote-alan moniammatillinen toiminta
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SY10005 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10006 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10007 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10004 | English at work for Occupational Therapy | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10005 | Toiminnan terapeuttinen käyttö | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-14 |
Toimintaterapian perusteet toiminnassa ja osallistumisessa
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SK10006 | Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10007 | Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10008 | Suullinen viestintä | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10009 | Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-2 |
Toimintaterapian harjaantuja
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-21 |
Toiminnan edistäminen ja tukeminen
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SK10010 | Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10011 | Korvaavat keinot toiminnan tukena | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10012 | Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työssä | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-22 |
Toimintaterapiaa ohjaavat teoriat
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SK10013 | Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10008 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10014 | Svenska i arbetslivet för ergoterapi | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10015 | Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-23 |
Toimintaympäristöt toimintaterapiassa
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SK10016 | Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen | 2 | 2 | 2 | 1 | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10017 | Näkökulmana elinympäristö | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
KY10001 | Opinnäytetyö, suunnitelma | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10009 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-24 |
Sosiaalisen osallisuuden mahdollistaminen
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SK10018 | Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10019 | Toimintaterapia ja älykkäät palvelut | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10020 | Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot | 8 | 8 | 8 | 4 | 4 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-3 |
Toimintaterapian soveltaja
(Valitaan kaikki) |
60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-31 |
Toimintaterapeutti asiantuntijana työelämässä
(Valitaan kaikki) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SK10021 | Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työympäristöön | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SY10010 | Johtaminen, yrittäjyys ja talous | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10022 | Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-32 |
Kansainvälisyys toimintaterapian asiantuntijuuden kehittymisessä
(Valitaan kaikki) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SK10023 | Toimintaterapia kansainvälisessä yhteistyössä | 6 | 6 | 6 | 3 | 3 | ||||||||||||||||||||||||||||
KY10002 | Opinnäytetyö, toteutus | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10024 | Näyttöön perustuva toimintaterapia | 3 | 3 | 3 | 1.5 | 1.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-33 |
Tutkitun tiedon keruu ja hyödyntäminen toimintaterapiassa
(Valitaan kaikki) |
16 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-331 |
Toimintaterapian täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
KY10003 | Opinnäytetyö, viimeistely | 5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10028 | Tieteellinen kirjoittaminen | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-34 |
Toimintaterapian monet mahdollisuudet
(Valitaan kaikki) |
14 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SK10029 | Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana | 1 | 1 | 1 | 0.5 | 0.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10025 | Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty | 4 | 4 | 4 | 2 | 2 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10026 | Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa | 9 | 9 | 9 | 4.5 | 4.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-4 |
Toimintaterapian kehittäjä
(Valitaan kaikki) |
30 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-41 |
Toimintaterapeutti asiantuntijana
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-411 |
Toimintaterapian täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 | 5 | 5 | 2.5 | 2.5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SK10027 | Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla | 10 | 10 | 10 | 5 | 5 | ||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-42 |
Jatkuva oppiminen toimintaterapian kehittämisessä
(Valitaan kaikki) |
15 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-421 |
Asiantuntijuuden täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 | 15 | 15 | 5 | 5 | 5 | |||||||||||||||||||||||||||
SKAS25-422 |
Muut täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 0) |
0 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Yhteensä | 210 | 60 | 60 | 50 | 10 | 30 | 30 | 30 | 30 | 30 | 20 | 10 | 0 | 15 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 15 | 15 | 15 | 15 | 0 | 0 | 15 | 15 | 10 | 10 | 0 | 0 | 5 | 5 |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.
Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk
Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
1 Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
English at work for Occupational Therapy |
Toiminnan terapeuttinen käyttö |
Suullinen viestintä |
Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä |
Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työssä |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
Svenska i arbetslivet för ergoterapi |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 |
Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työympäristöön |
Opinnäytetyö, toteutus |
Näyttöön perustuva toimintaterapia |
Opinnäytetyö, viimeistely |
Tieteellinen kirjoittaminen |
Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty |
2 Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina |
Toiminta toimintaterapiassa |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu |
Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä |
Korvaavat keinot toiminnan tukena |
Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa |
Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot |
Johtaminen, yrittäjyys ja talous |
Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys |
Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana |
Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa |
Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla |
3 Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu |
Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma |
Johtaminen, yrittäjyys ja talous |
4 Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 |
Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma |
Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen |
Näkökulmana elinympäristö |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa |
Johtaminen, yrittäjyys ja talous |
Näyttöön perustuva toimintaterapia |
Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla |
5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
English at work for Occupational Therapy |
Svenska i arbetslivet för ergoterapi |
Toimintaterapia ja älykkäät palvelut |
Toimintaterapia kansainvälisessä yhteistyössä |
6 Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä. |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
Näkökulmana elinympäristö |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 |
Toimintaterapia ja älykkäät palvelut |
Opinnäytetyö, toteutus |
Näyttöön perustuva toimintaterapia |
Opinnäytetyö, viimeistely |
Tieteellinen kirjoittaminen |
Luokittelemattomat |
Toimintakyvyn arviointi |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa |
Toimintaterapeutti (AMK), osaamiskompetenssit 2022 alk
A Toiminnan analysointi- ja soveltamisosaaminen
• osaa analysoida toimintaa käyttäen asiakaslähtöistä, tehtävän vaativuuteen keskittyvää ja soveltavaa analyysia. |
Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina |
Toiminta toimintaterapiassa |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa |
Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä |
B Terapeuttisen vuorovaikutuksen osaaminen
• osaa käyttää tietoisesti ja tavoitteellisesti omaa minää toimintaterapeuttina ammatillisessa vuorovaikutussuhteessa. |
Toimintakyvyn arviointi |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu |
Toiminnan terapeuttinen käyttö |
Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työssä |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa |
Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot |
Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työympäristöön |
Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa |
C Asiakaslähtöinen toimintaterapiaprosessi
• osaa toteuttaa yksilö- ja ryhmämuotoista toimintaterapiaa. |
Toimintakyvyn arviointi |
Toiminnan terapeuttinen käyttö |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa |
Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa |
Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa |
Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa |
Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot |
Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty |
Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa |
D Toiminnallisten ympäristöjen arviointi- ja adaptaatio-osaaminen
• osaa arvioida, kuinka fyysinen, sosiaalinen ja kulttuurinen ympäristö mahdollistaa sekä rajoittaa yksilön ja ryhmän osallistumista. |
Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina |
Toiminta toimintaterapiassa |
Toimintakyvyn arviointi |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa |
Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä |
Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä |
Korvaavat keinot toiminnan tukena |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa |
Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa |
Näkökulmana elinympäristö |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa |
Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys |
Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty |
E Toimintaterapeuttinen neuvonta, ohjaus ja konsultointi osaaminen
• osaa toimia toimintaterapian asiantuntijatehtävissä konsultoiden, ohjaten ja opettaen asiakkaita, perheenjäseniä, työryhmän jäseniä sekä muita asianosaisia mahdollistaakseen asiakkaan osallistumisen toimintaan. |
Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma |
Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen |
Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla |
Luokittelemattomat |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 |
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 |
English at work for Occupational Therapy |
Suullinen viestintä |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 |
Svenska i arbetslivet för ergoterapi |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 |
Toimintaterapia ja älykkäät palvelut |
Johtaminen, yrittäjyys ja talous |
Toimintaterapia kansainvälisessä yhteistyössä |
Opinnäytetyö, toteutus |
Näyttöön perustuva toimintaterapia |
Opinnäytetyö, viimeistely |
Tieteellinen kirjoittaminen |
Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana |
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) |
---|---|---|
SKAS25-1 |
Toimintaterapiaan perehtyjä
(Valitaan kaikki) |
60 |
SKAS25-11 |
Toimintaterapian tietoperusta
(Valitaan kaikki) |
15 |
SK10001 | Toimintaterapia kuntoutusalan ammattina | 6 |
SK10002 | Toiminta toimintaterapiassa | 9 |
SKAS25-12 |
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat
(Valitaan kaikki) |
15 |
SY10002 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 | 2 |
SY10003 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 | 3 |
SY10004 | Raportointi ja kirjoitusviestintä | 2 |
SK10003 | Toimintakyvyn arviointi | 8 |
SKAS25-13 |
Sote-alan moniammatillinen toiminta
(Valitaan kaikki) |
15 |
SY10005 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 | 2 |
SY10006 | Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 | 2 |
SY10007 | Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu | 2 |
SK10004 | English at work for Occupational Therapy | 3 |
SK10005 | Toiminnan terapeuttinen käyttö | 6 |
SKAS25-14 |
Toimintaterapian perusteet toiminnassa ja osallistumisessa
(Valitaan kaikki) |
15 |
SK10006 | Toimintaterapian mallit ja viitekehykset arviointivaiheessa | 4 |
SK10007 | Terveyden edistäminen ja yhteiskunnallinen näkökulma | 3 |
SK10008 | Suullinen viestintä | 2 |
SK10009 | Harjoittelu 1, Toimintaympäristö ja toiminnan analysointi ikääntyvän kotiympäristössä | 6 |
SKAS25-2 |
Toimintaterapian harjaantuja
(Valitaan kaikki) |
60 |
SKAS25-21 |
Toiminnan edistäminen ja tukeminen
(Valitaan kaikki) |
15 |
SK10010 | Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitä | 10 |
SK10011 | Korvaavat keinot toiminnan tukena | 4 |
SK10012 | Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työssä | 1 |
SKAS25-22 |
Toimintaterapiaa ohjaavat teoriat
(Valitaan kaikki) |
15 |
SK10013 | Toimintaterapian mallit ja viitekehykset interventiossa | 4 |
SY10008 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 | 2 |
SK10014 | Svenska i arbetslivet för ergoterapi | 3 |
SK10015 | Harjoittelu 2, Arviointi ja tavoitteet toimintaterapiassa | 6 |
SKAS25-23 |
Toimintaympäristöt toimintaterapiassa
(Valitaan kaikki) |
15 |
SK10016 | Toimintaterapiaprosessin laadukas toteuttaminen | 2 |
SK10017 | Näkökulmana elinympäristö | 4 |
KY10001 | Opinnäytetyö, suunnitelma | 5 |
SY10009 | Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 | 4 |
SKAS25-24 |
Sosiaalisen osallisuuden mahdollistaminen
(Valitaan kaikki) |
15 |
SK10018 | Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa | 4 |
SK10019 | Toimintaterapia ja älykkäät palvelut | 3 |
SK10020 | Harjoittelu 3, Toimintaterapian interventiot | 8 |
SKAS25-3 |
Toimintaterapian soveltaja
(Valitaan kaikki) |
60 |
SKAS25-31 |
Toimintaterapeutti asiantuntijana työelämässä
(Valitaan kaikki) |
16 |
SK10021 | Ammatillinen kasvu toimintaterapeutin työympäristöön | 1 |
SY10010 | Johtaminen, yrittäjyys ja talous | 5 |
SK10022 | Harjoittelu 4, Asiakkaan haasteen tunnistaminen ja osallistumisen merkitys | 10 |
SKAS25-32 |
Kansainvälisyys toimintaterapian asiantuntijuuden kehittymisessä
(Valitaan kaikki) |
14 |
SK10023 | Toimintaterapia kansainvälisessä yhteistyössä | 6 |
KY10002 | Opinnäytetyö, toteutus | 5 |
SK10024 | Näyttöön perustuva toimintaterapia | 3 |
SKAS25-33 |
Tutkitun tiedon keruu ja hyödyntäminen toimintaterapiassa
(Valitaan kaikki) |
16 |
SKAS25-331 |
Toimintaterapian täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 10) |
10 |
KY10003 | Opinnäytetyö, viimeistely | 5 |
SK10028 | Tieteellinen kirjoittaminen | 1 |
SKAS25-34 |
Toimintaterapian monet mahdollisuudet
(Valitaan kaikki) |
14 |
SK10029 | Ammatillinen kasvu ja osaaminen työnhakijana | 1 |
SK10025 | Toimintaterapian mallit ja viitekehykset uudelleen arvioinnissa ja hyöty | 4 |
SK10026 | Harjoittelu 5, Kuntoutumisen koettujen vaikutusten ja hyötyjen arviointi toimintaterapiassa | 9 |
SKAS25-4 |
Toimintaterapian kehittäjä
(Valitaan kaikki) |
30 |
SKAS25-41 |
Toimintaterapeutti asiantuntijana
(Valitaan kaikki) |
15 |
SKAS25-411 |
Toimintaterapian täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 5) |
5 |
SK10027 | Harjoittelu 6, Toimintaterapeutin asiantuntijuus yksilö-, perhe- yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla | 10 |
SKAS25-42 |
Jatkuva oppiminen toimintaterapian kehittämisessä
(Valitaan kaikki) |
15 |
SKAS25-421 |
Asiantuntijuuden täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 15) |
15 |
SKAS25-422 |
Muut täydentävän osaamisen opinnot
(Valitaan opintopisteitä: 0) |
0 |