Siirry suoraan sisältöön

Toimintakykyyn vaikuttavia tekijöitäLaajuus (10 op)

Tunnus: SK10010

Laajuus

10 op

Vastuuhenkilö

  • Sanna Tiainen

Osaamistavoitteet

TAVOITE
• Tunnistat ja osaat selittää kuinka erilaiset taustatekijät vaikuttavat ihmisen toimintaan.
• Tunnet luiden, lihasten ja hermoston perusanatomian, fysiologian sekä paranemisfysiologian.
• Osaat nimetä ja palpoida yläraajan rakenteita.

Sisältö

SISÄLTÖ
• Anatomia ja fysiologia: luut, lihakset, hermosto
• Yläraajan toiminnallinen anatomia
• Toimintaterapia erikoisaloilla
• Seksuaalisuus
• Kipu
• Lepo
• Ruokailu
• Kriisit, yksinäisyys, syrjäytyminen

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Maiju Issakainen
  • Johanna Åkerlund
  • Sanna Tiainen
  • Noora Silvennoinen
  • toimintaterapia 2 Virtuaalihenkilö
  • Laura Järvinen
Vastuuopettaja

Sanna Tiainen

Ryhmät
  • SKAS23
    Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

TAVOITE
• Tunnistat ja osaat selittää kuinka erilaiset taustatekijät vaikuttavat ihmisen toimintaan.
• Tunnet luiden, lihasten ja hermoston perusanatomian, fysiologian sekä paranemisfysiologian.
• Osaat nimetä ja palpoida yläraajan rakenteita.

Sisältö

SISÄLTÖ
• Anatomia ja fysiologia: luut, lihakset, hermosto
• Yläraajan toiminnallinen anatomia
• Toimintaterapia erikoisaloilla
• Seksuaalisuus
• Kipu
• Lepo
• Ruokailu
• Kriisit, yksinäisyys, syrjäytyminen

Opetusmenetelmät

TAVOITE
• Tunnistat ja osaat selittää kuinka erilaiset taustatekijät vaikuttavat ihmisen toimintaan.
• Tunnet luiden, lihasten ja hermoston perusanatomian, fysiologian sekä paranemisfysiologian.
• Osaat nimetä ja palpoida yläraajan rakenteita.

SISÄLTÖ
• Anatomia ja fysiologia: luut, lihakset, hermosto
• Yläraajan toiminnallinen anatomia
• Yksilölliset taustatekijät ja toimintaterapia näissä
• Seksuaalisuus
• Kipu
• Lepo
• Ruokailu
• Kriisit, yksinäisyys, syrjäytyminen

Lisätietoja opiskelijoille

Suomeksi
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi toimintakyvyn arviointia koskevat työtehtävät.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse sanna.tiainen@karelia.fi

Otsikoi sähköposti: Toimintakyvyn arviointi Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi opintojakson alkuun mennessä vastuuopettajalle.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloä lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.