Toimintakyvyn arviointiLaajuus (8 op)
Tunnus: SK10003
Laajuus
8 op
Vastuuhenkilö
- Sanna Tiainen
- Jatta Papunen
Osaamistavoitteet
1. Osaa nimetä ja käyttää hyödyksi toimintaterapia-arviointia ohjaavia teorioita ja ohjeistuksia.
2. Perehtyy asiakaskeskeisiin arviointimenetelmiin toimintaterapiassa ja osaa kertoa asiakaskeskeisistä elementeistä arvioinnissa.
3. Osaa muotoilla tavoitteen osana toimintakyvyn arviointia.
Sisältö
• Asiakaslähtöinen arviointiprosessi
• Arviointimenetelmät
• Tavoitteen asettaminen ja arvioinnin raportointi
• Raportoinnin perusteet toimintaterapia-arvioinnissa: Rakenteisen kirjaamisen ohjeistus ja toimintaterapianimikkeistö.
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Jatta Papunen
- Johanna Åkerlund
- Sanna Tiainen
- Laura Järvinen
Vastuuopettaja
Sanna Tiainen
Ryhmät
-
SKAS24Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2024
Tavoitteet
1. Osaa nimetä ja käyttää hyödyksi toimintaterapia-arviointia ohjaavia teorioita ja ohjeistuksia.
2. Perehtyy asiakaskeskeisiin arviointimenetelmiin toimintaterapiassa ja osaa kertoa asiakaskeskeisistä elementeistä arvioinnissa.
3. Osaa muotoilla tavoitteen osana toimintakyvyn arviointia.
Sisältö
• Asiakaslähtöinen arviointiprosessi
• Arviointimenetelmät
• Tavoitteen asettaminen ja arvioinnin raportointi
• Raportoinnin perusteet toimintaterapia-arvioinnissa: Rakenteisen kirjaamisen ohjeistus ja toimintaterapianimikkeistö.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali
Opetusmenetelmät
TAVOITTEET
1. Osaa nimetä ja käyttää hyödyksi toimintaterapia-arviointia ohjaavia teorioita ja ohjeistuksia.
2. Perehtyy asiakaskeskeisiin arviointimenetelmiin toimintaterapiassa ja osaa kertoa asiakaskeskeisistä elementeistä arvioinnissa.
3. Osaa muotoilla tavoitteen osana toimintakyvyn arviointia.
SISÄLTÖ
• Asiakaslähtöinen arviointiprosessi
• Arviointimenetelmät
• Tavoitteen asettaminen ja arvioinnin raportointi
• Raportoinnin perusteet toimintaterapia-arvioinnissa: Rakenteisen kirjaamisen ohjeistus ja toimintaterapianimikkeistö.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäkummin tervehdys
Yritysvierailu Pohjois-Karjalan alueella
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee kahden viikon mittaisissa teemoissa ja jokaiseen teemaan liittyy tuona aikana palautettava oppimistehtävä.
Lisätietoja opiskelijoille
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.
Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi toimintakyvyn arviointia koskevat työtehtävät.
Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse sanna.tiainen@karelia.fi
Otsikoi sähköposti: Toimintakyvyn arviointi Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.
Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi opintojakson alkuun mennessä vastuuopettajalle.
Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.
Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloä lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.
Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ajoitus
28.08.2023 - 31.12.2023
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Tarja Nieminen
- Tarja Pesonen-Sivonen
- Sanna Tiainen
Vastuuopettaja
Sanna Tiainen
Ryhmät
-
SKAS23Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
1. Osaa nimetä ja käyttää hyödyksi toimintaterapia-arviointia ohjaavia teorioita ja ohjeistuksia.
2. Perehtyy asiakaskeskeisiin arviointimenetelmiin toimintaterapiassa ja osaa kertoa asiakaskeskeisistä elementeistä arvioinnissa.
3. Osaa muotoilla tavoitteen osana toimintakyvyn arviointia.
Sisältö
• Asiakaslähtöinen arviointiprosessi
• Arviointimenetelmät
• Tavoitteen asettaminen ja arvioinnin raportointi
• Raportoinnin perusteet toimintaterapia-arvioinnissa: Rakenteisen kirjaamisen ohjeistus ja toimintaterapianimikkeistö.
Aika ja paikka
Lähikontaktipäivät :
ma 30.10 klo 9-16
tiistai 31.10 klo 8.30-16
ke 1.11.2023 klo 8.30-15
maanantai 27.11.2023 klo 9-16
tiistai 28.11.2023 klo 8-16
keskiviikko 29.11.2023 klo 8-15
Etäohjausluennot:
- ma 23.10.2023 8.30-12 TEEMA 1 Tarja Nieminen
- ke 25.10.2023 8.30-12 TEEMA 1 Tarja Nieminen
- ma 6.11.2023 8.30-12 TEEMA 2 Tarja Nieminen
- ke 8.11.2023 8.30-12 TEEMA 2 Tarja Nieminen
- ma 13.11.2023 8.30-12 TEEMA 2 Tarja Nieminen
- ke 15.11.2023 8.30-12 TEEMA 2 Tarja Nieminen
- ma 20.11.2023 8.30-12 TEEMA 3 Sanna Tiainen
- ke 22.11.2023 8.30-12 TEEMA 3 Ympäristön arviointi Housing Enabler, Jaana Ritsilä (JAMK)
- ma 4.12.2023 8.30-12 TEEMA 4 Tarja Nieminen/SMART
- ke 7.12.2023 8.30-12 TEEMA 4 Sanna Tiainen/GAS
- ma 11.12.2023 8.30-12 TEEMA 4 Sanna Tiainen/ Toimintaterapianimikkeistön mukaan raportointi
- ke 13.12.2023 8.30-12 TEEMA 4 Tarja Nieminen /Opintojakson yhteenveto
Oppimateriaalit
Aralinna, V, Heiskanen, T, Juntunen, K., Kantanen, M. Kanto-Ronkanen, A., Karhula, M., Lautamo, T. 2021. Hyvät arviointikäytänteet suomalaisessa toimintaterapiassa Suomen Toimintaterapeuttiliitto.
Hautala ym. 2011. Toiminnan voimaa sivut 89-138 (kpl2 toiminnan analysointiin saakka)
Autti-Rämö, Ilona, Salminen, A-L, Rajavaara, M., Melkas S. 2023. Kuntoutuminen. Luku 4, 54-72. Luku 22, 278-295.
Fisher, A.G & Marterella, A. 2019. Powerful Practice. A Model for Authentic Occupational Therapy. Kappaleet 6 (131-155), 7 (155-192) ja 8 (193-218). Karelian kirjastossa 2 kpl/kurssikirjoissa.
Sekä muu opintojaksolla ilmoitettava materiaali.
Opetusmenetelmät
Etä- ja lähikontaktiopetusta.
Lähikontaktiopetuksessa tiimityöskentelyä.
Oppimistehtävät yksilö- ja tiimityöskentelynä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäkummin tervehdys
Yritysvierailu Pohjois-Karjalan alueella
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Neljä teeman mukaista oppimistehtävää joista kaksi arvioidaan asteikolla hyväksytty/täydennettävä ja kaksi 0-5.
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee kahden viikon mittaisissa teemoissa ja jokaiseen teemaan liittyy tuona aikana palautettava oppimistehtävä.
Lisätietoja opiskelijoille
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.
Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi toimintakyvyn arviointia koskevat työtehtävät.
Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse sanna.tiainen@karelia.fi
Otsikoi sähköposti: Toimintakyvyn arviointi Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.
Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi opintojakson alkuun mennessä vastuuopettajalle.
Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.
Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.
Arviointiasteikko
H-5