Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2026: SGAK26
Opetussuunitelman tunnus: SGAK26
- Tutkintonimike
- Geronomi (AMK)
- Laajuus
- 210 op
- Kesto
- 3.5 vuotta (210 op)
- Aloituslukukausi
- Kevät 2026
- Opetuskieli
- suomi
Kuvaus
OPETUSSUUNNITELMA
Geronomi (AMK), monimuotototeutus
Karelia-ammattikorkeakoulun fast track -geronomikoulutuksessa painotamme aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen, ikäystävällisen yhteiskunnan ja sosiokulttuurisen vanhustyön osaamiseen. Geronomikoulutuksemme kytkeytyy tiiviisti ammattikorkeakoulun strategisiin tavoitteisiin ja vahvistaa merkittävästi ikäosaamiseen profiloitumista. Valmistuttuasi sinulla on laaja-alaiset valmiudet gerontologista osaamista vaativiin tehtäviin niin julkiselle, yksityiselle kuin kolmannelle sektorille tai yrittäjäksi. Fast track -opinnoissa tunnistetaan ja tunnustetaan aiemmin hankittua osaamista vanhustyöstä ja ikäosaamisen kentältä. Opinnoissasi käytät monimuotoisia opiskelumenetelmiä ja sinulla on halutessasi mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla. Koulutuksemme ohjaavia arvoja ovat eettisyys, esteettömyys ja esteettisyys.
Suoritettava tutkinto
Tutkintonimike: Geronomi (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v
Osaamisen kuvaus
Geronomitutkinnon perustana ovat valtakunnalliset geronomin ja ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset osaamisvaatimukset. Geronomi (AMK) on kokonaisvaltaisen vanhustyön osaaja, joka tukee ikäihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumista kestävän kehityksen (sosiaalinen, taloudellinen ja ekologinen) periaatteet huomioiden. Geronomi (AMK) kehittää toiminnallaan tulevaisuuden vanhustyötä.
Geronomikoulutuksen valtakunnalliset osaamiskompetenssit ovat:
- Gerontologinen osaaminen
- Arviointiosaaminen
- Ohjausosaaminen
- Ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen
- Yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen
- Gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen
Ammattikorkeakoulujen yhteiset osaamiskompetenssit ovat:
- Oppimaan oppiminen
- Eettisyys
- Työelämässä toimiminen
- Ennakoiva kehittäminen
- Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
- Kestävä kehitys
Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö
Fast track -geronomiopinnot on tarkoitettu sinulle, joka haluat kehittää itseäsi ja ammattitaitoasi, haluat edetä urallasi ja olet kiinnostunut ikääntymiseen liittyvästä kehittämistyöstä. Fast track -opinnot edellyttävät kykyä henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman laatimiseen ja aikatauluttamiseen ja sen mukaiseen toteuttamiseen itsenäisesti työskennellen. Tärkeää on, että pystyt hyödyntämään esimerkiksi kesäaikoja opiskeluun. Fast track -geronomiopinnoissa rakennat osaamistasi ensin monialaisen gerontologisen tietoperustan ymmärtäjäksi. Ensimmäisen, toisen ja kolmannen lukukauden työharjoitteluita voidaan hyväksilukea aiemman työkokemuksen perusteella tai suorittaa joustavasti opinnollistaen. Fast track -geronomiopinnoissa kehityt vanhustyön ja ohjauksen osaajana ja syvennät vanhustyön, johtamisen ja kehittämisen osaamistasi.
Tutkinto koostuu
- Ydinosaamisen opinnoista (180 op)
- Täydentävän osaamisen opinnoista (30 op)
Ydinosaamisen opinnot ovat kaikille opiskelijoille pakollisia opintoja. Niiden keskiössä ovat gerontologinen osaaminen, arviointiosaaminen, ohjausosaaminen, ihmislähtöinen asiakastyöosaaminen, yhteiskunta- ja verkosto-osaaminen sekä gerontologinen johtamis- ja kehittämisosaaminen. Ydinosaamisen opintoihisi sisältyy 51 opintopistettä harjoittelua. Harjoitteluun on integroitu viisi opintopistettä ammatillisen kasvun opintoja. Lisäksi ydinosaamisen opintoihin sisältyy 15 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö.
Täydentävän osaamisen opintojen avulla voit laajentaa tai syventää osaamistasi hyödyntäen joko Karelian tai muiden korkeakoulun tarjontaa ja Opin.fi-opintotarjotinta. Voit laajentaa ammattialakohtaista ydinosaamistasi esimerkiksi seuraavilla teemoilla: Green Care, muisti, yrittäjyys, johtaminen, kehittämistyö, kielet tai teknologia.
Työelämäläheinen oppiminen
Geronomiopinnot on suunniteltu ja toteutetaan tiiviissä työelämäyhteistyössä. Työnantajan tuki opintojen edistämiseen on tärkeää. Yhteistyö opiskelijan ja oppilaitoksen välillä on avainasemassa opintojen sujuvan suunnittelun ja toteutuksen kannalta.
Koulutuksessa on mahdollista suorittaa harjoitteluita opinnollistaen ja opintojaksojen tehtävät voivat kiinnittyä osaksi työtä. Yksi sosiaali- ja palveluohjaukseen liittyvä harjoittelu tapahtuu julkisella sektorilla. Opiskelu tapahtuu työn ohessa, ja joustava työaikojen suunnittelu, opintovapaan mahdollistaminen tarvittaessa tai työnkiertomahdollisuus, on suositeltavaa.
Työelämäläheinen, henkilökohtaisen opintosuunnitelman mukaan etenevä opiskelu, alkaa ensimmäisellä lukukaudella ja jatkuu koko opintojen ajan verkostoitumisen, oppimistehtävien, projektien ja harjoitteluiden kautta. Harjoitteluja voit tehdä myös Karelia-ammattikorkeakoulun moniammatillisessa Tarmo-oppimisympäristössä. Työelämän toimeksiannosta tehtävän opinnäytetyön voi laatia joko tutkimuksellisena, toiminnallisena tai päiväkirjamuotoisena opinnäytetyönä. Opinnäytetyö on mahdollista tehdä parityönä.
Pedagogiset valinnat
Opinnot toteutuvat monimuoto-opintoina. Lähiopintojaksoja, eli noin 1–5 päivää kestäviä opiskelujaksoja, järjestetään kampuksella jokaisella lukukaudella. Muutoin opiskelu tapahtuu itsenäisesti, työn ohessa ja lukujärjestykseen kiinnitettyinä etätapaamisina. Opiskelijaryhmä jaetaan opintojen alussa tiimeihin, joiden tehtävänä on tukea ja kannatella oppimista tarjoten vertaistukea ja mahdollisuutta oppia toisilta.
Opinnot koostuvat itsenäisistä tehtävistä, tenteistä, raporteista, tiimitehtävistä, näyttötehtävistä ja oppimistehtävistä työpaikalla. Ryhmien tai yksilöasiakkaiden ohjaus, kehittämistehtävät, tilaisuuksien järjestäminen tai käytännön harjoitteet, ovat esimerkkejä oppimistehtävistä. Opinnollistaen eli työsuhteessa tehtävät harjoittelut edellyttävät nimetyn työelämävertaisarvioijan.
Opintojesi aikana opit hankkimaan, arvioimaan ja soveltamaan tietoa monipuolisesti ja kriittisesti. Saat valmiuksia jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisesi kehittämiseen. Kehität ja syvennät reflektointitaitoasi ja reflektiivistä työotettasi.
Jos olet kiinnostunut yrittäjäurapolusta, niin opintojen aikana voit hakea Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiaan, jossa opiskellaan monialaisissa tiimeissä yrittäjyyttä. Y-akatemiassa opiskellaan Y-akatemian opetussuunnitelman mukaisesti ja niillä korvataan sopimuksen mukaan geronomikoulutuksen opetussuunnitelman opintoja.
Opintojen joustava toteuttaminen
Fast track -monimuotototeutus antaa sinulle mahdollisuuden opiskella osin ajasta ja paikasta riippumattomasti. Sinun voi olla mahdollista hyväksilukea aiemmin tai opintojen aikana muualla hankittua osaamista osaksi Karelian geronomitutkintoa. Osaamisen hyväksilukemisessa käytetään AHOT – (aiemmin hankitun osaamisen tunnistamis- ja tunnustamismenettely) menettelyä. Voit halutessasi opiskella kesäaikoina kesälukukaudelle tarjottavia opintoja. Täydentävän osaamisen opintoja voit tehdä joustavasti missä tahansa opintojen vaiheessa oman mielenkiintosi mukaisesti.
Kansainvälistyminen
Geronomi fast track -opinnoissa sinulla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn ja kansainvälisen opiskelijavaihdon sekä harjoittelun kautta sen hetkinen tarjonta huomioiden. Voit vahvistaa ikäystävällisyyden ja aktiivisen ikääntymisen osaamistasi kansainvälisen hanketoiminnan ja EMMA- verkoston myötä. Verkostoon kuuluu viisi eurooppalaista korkeakoulua.
Osaamisen arviointi
Osaamisen arviointia tapahtuu eri muodoissa koko opiskelun ajan. Arviointi tapahtuu muun muassa opetuksen aikana, ohjaustilanteissa, asiakastilanteissa, tenteissä, käytännön kokeissa sekä raporttien ja oppimistehtävien perusteella. Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Arvioinnissa hyödynnetään myös työelämäpalautetta. Opiskelua tuetaan reflektiotilanteilla, joissa peilaat omaa oppimistasi asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Kareliassa on yleiset arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat arviointiperusteet on määritetty opintojaksokuvauksissa.
Uramahdollisuudet
Valmistumisen jälkeen saat pätevyyden toimia laillistettuna sosiaalihuollon ammattihenkilönä geronomin ammatissa (Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015; Valvira 2021). Tutkinto antaa sinulle valmiudet toimia gerontologista osaamista vaativissa asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä julkisella sektorilla iäkkään henkilön palveluntarpeiden selvittämisestä vastaavana työntekijänä (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012). Voit työskennellä esimerkiksi palveluohjaajana, ohjaajana, sosiaaliohjaajana, projektityöntekijänä, vanhuspalvelujen koordinoijana, esimiehenä, suunnittelijana, kehittäjänä tai palveluiden tuottajana. Työpaikkasi voi sijoittua sosiaalialan, kuntoutuksen, hoivan ja hoidon kentille niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannella sektorilla. Geronomina voit työskennellä yksilö- ja ryhmäkohtaisessa asiakastyössä sekä vanhustyön moniammatillisissa työryhmissä. Geronomin osaaminen avaa uudenlaisia uramahdollisuuksia esimerkiksi yrittäjänä tai vanhustyön kehittäjänä monialaisissa toimintaympäristöissä. Tulevaisuudessa geronomin osaamista tarvitaan ennakkoluulottomasti monialaisilla työkentillä.
Työelämän muutokset ja oma urakehitys edellyttävät jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Merkittävä osa oppimisesta tapahtuu työn yhteydessä, mutta sitä voi tehostaa kouluttautumisen avulla. Voit täydentää omaa osaamistasi avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla tai ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävällä koulutuksella. Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen YAMK-tutkinto tarjoaa erinomaisen jatkopolun osaamisen syventämiseen ja avaa ovia esimerkiksi esimiestehtäviin, vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin tai opettajaksi. Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan.
Valitse opintojen ajoitus-, rakenne- tai jäsentelynäkymä
Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain
Tunnus | Opinnon nimi | Laajuus (op) | 2025-2026 | 2026-2027 | 2027-2028 | 2028-2029 | Kevät 2026 | Syksy 2026 | Kevät 2027 | Syksy 2027 | Kevät 2028 | Syksy 2028 | Kevät 2029 | 4. / 2026 | 5. / 2026 | 6. / 2026 | 1. / 2026 | 2. / 2026 | 3. / 2026 | 4. / 2027 | 5. / 2027 | 6. / 2027 | 1. / 2027 | 2. / 2027 | 3. / 2027 | 4. / 2028 | 5. / 2028 | 6. / 2028 | 1. / 2028 | 2. / 2028 | 3. / 2028 | 4. / 2029 | 5. / 2029 | 6. / 2029 |
---|---|---|
Yhteensä | 210 |
Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk
Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.
1 Oppimaan oppiminen
Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
2 Työelämässä toimiminen
Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
3 Eettisyys
Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
4 Kestävä kehitys
Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus
Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
6 Ennakoiva kehittäminen
Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä. |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat |
Sosiokulttuurinen vanhustyö ja ammatillinen vuorovaikutus |
Anatomia ja fysiologia sekä ikääntymismuutokset |
Ikäystävällisen yhteiskunnan ja ikäosaamisen lähtökohdat |
Geronomi muuttuvassa yhteiskunnassa |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Ikäihmisen kohtaaminen, harjoittelu |
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen |
Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet |
Toimijuuden tukeminen ja ohjaus sosiokulttuurisessa vanhustyössä |
Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä |
Moniammatillisuus ja ennaltaehkäisevä toiminta |
English at work for Applied Gerontology |
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu |
Yksilölliset asiakasprosessit, palveluohjaus ja ennakointi |
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi |
Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa |
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien perusteet |
Svenska i arbetslivet för geronomer |
Ohjaus ja toimijuuden tukeminen, harjoittelu |
Aivoterveys ja muistityö |
Teknologia ikäihmisen arjessa |
Mielenterveys-, päihde- ja kulttuurisensitiivinen työ |
Ikäihmisen arvokas elämä ja palliatiivinen hoito |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien soveltaminen |
Suullinen viestintä |
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu |
Omais- ja perhehoito sekä vammaistyö |
Ikäihmisen turvallinen lääkehoito |
Johtaminen, yrittäjyys ja talous |
Tieteellinen kirjoittaminen |
Asiakasprosessit ja palveluohjaus, harjoittelu |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen |
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu |
Opinnäytetyö, toteutus |
Opinnäytetyö, viimeistely |
Opinnäytetyö ja harjoittelu
Opinnäytetyön ja harjoittelun tilastointi
Geronomi (AMK), osaamiskompetenssit 2022 alk
A Gerontologinen osaaminen
- osaa soveltaa gerontologista monitieteistä tietoa ja osaamista vanhustyössä sekä ymmärtää vanhenemista yksilön ja hänen elämänkulkunsa sekä yhteisön ja yhteiskunnan näkökulmasta |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
B Monialainen arviointiosaaminen
- osaa moniammatillisessa yhteistyössä arvioida, suunnitella ja toteuttaa ikäihmisten tarpeiden mukaisia palvelukokonaisuuksia |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
C Ohjausosaaminen
- osaa ohjaustyössään toimia ennakoivan ja ennaltaehkäisevän vanhustyön periaatteiden mukaisesti sekä edistää toiminnassaan ikäihmisen terveyttä ja hyvinvointia |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
D Gerontologinen hoiva-, hoito- ja kuntoutusosaaminen
- osaa edistää iäkkäiden ihmisten sosiaalista osallisuutta ja toimijuutta heidän hoidon, hoivan ja kuntoutuksen palveluissaan |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
E Palvelujärjestelmäosaaminen
- tuntee kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja tavoitteet sekä kykenee kehittämään niiden pohjalta ikäihmisten palveluja ja niiden laatua |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
F Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen
- osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti |
Ei liitettyjä opintojaksoja |
Luokittelemattomat |
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat |
Sosiokulttuurinen vanhustyö ja ammatillinen vuorovaikutus |
Anatomia ja fysiologia sekä ikääntymismuutokset |
Ikäystävällisen yhteiskunnan ja ikäosaamisen lähtökohdat |
Geronomi muuttuvassa yhteiskunnassa |
Raportointi ja kirjoitusviestintä |
Ikäihmisen kohtaaminen, harjoittelu |
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen |
Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet |
Toimijuuden tukeminen ja ohjaus sosiokulttuurisessa vanhustyössä |
Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä |
Moniammatillisuus ja ennaltaehkäisevä toiminta |
English at work for Applied Gerontology |
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu |
Yksilölliset asiakasprosessit, palveluohjaus ja ennakointi |
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi |
Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa |
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien perusteet |
Svenska i arbetslivet för geronomer |
Ohjaus ja toimijuuden tukeminen, harjoittelu |
Aivoterveys ja muistityö |
Teknologia ikäihmisen arjessa |
Mielenterveys-, päihde- ja kulttuurisensitiivinen työ |
Ikäihmisen arvokas elämä ja palliatiivinen hoito |
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmien soveltaminen |
Suullinen viestintä |
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu |
Omais- ja perhehoito sekä vammaistyö |
Ikäihmisen turvallinen lääkehoito |
Johtaminen, yrittäjyys ja talous |
Tieteellinen kirjoittaminen |
Asiakasprosessit ja palveluohjaus, harjoittelu |
Opinnäytetyö, suunnitelma |
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen |
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu |
Opinnäytetyö, toteutus |
Opinnäytetyö, viimeistely |
Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.