Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoitteluLaajuus (2 op)

Tunnus: SY10007

Laajuus

2 op

Vastuuhenkilö

  • Anu Pukki
  • Jatta Papunen

Osaamistavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Hanne Timonen
  • Jatta Papunen
  • Mirka Nisula
Vastuuopettaja

Jatta Papunen

Ryhmät
  • SHAK24
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2024

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi terveyden edistämiseen liittyvä prosessi/projektiluonteinen työ, jossa olet itse ollut suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa toimintaa.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse (jatta.papunen@karelia.fi).

Otsikoi sähköposti: HTT-harjoittelun Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi viimeistään 10.5.2024 mennessä. Opintojakson vastuuopettajat käsittelevät hakemuksia 11.5.-7.6.2024 välisenä aikana.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus (SG)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Geronomikoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Katri Palpatzis
  • Jatta Papunen
  • Mirka Nisula
Vastuuopettaja

Jatta Papunen

Ryhmät
  • SGAK24
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2024

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi terveyden edistämiseen liittyvä prosessi/projektiluonteinen työ, jossa olet itse ollut suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa toimintaa.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse (jatta.papunen@karelia.fi).

Otsikoi sähköposti: HTT-harjoittelun Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi viimeistään 10.5.2024 mennessä. Opintojakson vastuuopettajat käsittelevät hakemuksia 11.5.-7.6.2024 välisenä aikana.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

26.08.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Jatta Papunen
  • Mirka Nisula
  • Fyko Virtuaalihenkilö
Vastuuopettaja

Jatta Papunen

Ryhmät
  • SFAK24
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2024

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi terveyden edistämiseen liittyvä prosessi/projektiluonteinen työ, jossa olet itse ollut suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa toimintaa.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse (jatta.papunen@karelia.fi).

Otsikoi sähköposti: HTT-harjoittelun Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi viimeistään 10.5.2024 mennessä. Opintojakson vastuuopettajat käsittelevät hakemuksia 11.5.-7.6.2024 välisenä aikana.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 01.11.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Jatta Papunen
  • Sanna Ahponen-Käyhkö
  • Mirka Nisula
Vastuuopettaja

Jatta Papunen

Ryhmät
  • SSAK24
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2024

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi terveyden edistämiseen liittyvä prosessi/projektiluonteinen työ, jossa olet itse ollut suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa toimintaa.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse (jatta.papunen@karelia.fi).

Otsikoi sähköposti: HTT-harjoittelun Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi viimeistään 10.5.2024 mennessä. Opintojakson vastuuopettajat käsittelevät hakemuksia 11.5.-7.6.2024 välisenä aikana.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 20.09.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 120

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
  • Jatta Papunen
  • Tiina Parviainen
  • Mirka Nisula
  • Sanna Ahponen-Käyhkö
Vastuuopettaja

Mirka Nisula

Ryhmät
  • SSNK24
    Sosionomi (AMK), päivä, kevät, 2024
  • SHNK24
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2024
  • STNK24
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2024

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi terveyden edistämiseen liittyvä prosessi/projektiluonteinen työ, jossa olet itse ollut suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa toimintaa.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse (mirka.nisula@karelia.fi).

Otsikoi sähköposti: HTT-harjoittelun Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi viimeistään 10.5.2024 mennessä. Opintojakson vastuuopettajat käsittelevät hakemuksia 11.5.-7.6.2024 välisenä aikana.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 26.05.2024

Opintopistemäärä

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 150

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Jatta Papunen
  • Tiina Parviainen
  • Petri Ronkainen
  • Sanna Ahponen-Käyhkö
  • Anu Pukki
Vastuuopettaja

Mirka Nisula

Ryhmät
  • SHNS23
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2023
  • SFNS23
    Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2023
  • SSNS23
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2023
  • STNS23
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2023

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi terveyden edistämiseen liittyvä prosessi/projektiluonteinen työ, jossa olet itse ollut suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa toimintaa.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse (mirka.nisula@karelia.fi).

Otsikoi sähköposti: HTT-harjoittelun Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi viimeistään 17.11.2023 mennessä. Opintojakson vastuuopettajat käsittelevät hakemuksia 18.11.-15.12.2023 välisenä aikana.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 15.03.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Miia Haapalainen
  • Mirka Nisula
Vastuuopettaja

Jatta Papunen

Ryhmät
  • SHAS23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi terveyden edistämiseen liittyvä prosessi/projektiluonteinen työ, jossa olet itse ollut suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa toimintaa.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse (jatta.papunen@karelia.fi).

Otsikoi sähköposti: HTT-harjoittelun Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi viimeistään 17.11.2023 mennessä. Opintojakson vastuuopettajat käsittelevät hakemuksia 18.11.-15.12.2023 välisenä aikana.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 15.03.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Mirka Nisula
Vastuuopettaja

Jatta Papunen

Ryhmät
  • SSAS23
    Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi terveyden edistämiseen liittyvä prosessi/projektiluonteinen työ, jossa olet itse ollut suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa toimintaa.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse (jatta.papunen@karelia.fi).

Otsikoi sähköposti: HTT-harjoittelun Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi viimeistään 17.11.2023 mennessä. Opintojakson vastuuopettajat käsittelevät hakemuksia 18.11.-15.12.2023 välisenä aikana.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

08.01.2024 - 15.03.2024

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

25 - 35

Koulutus
  • Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Jatta Papunen
  • Tarja Pesonen-Sivonen
  • Johanna Åkerlund
  • Sanna Tiainen
Vastuuopettaja

Jatta Papunen

Ryhmät
  • SKAS23
    Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)

Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.

Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi terveyden edistämiseen liittyvä prosessi/projektiluonteinen työ, jossa olet itse ollut suunnittelemassa, toteuttamassa ja arvioimassa toimintaa.

Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse (mirka.nisula@karelia.fi).

Otsikoi sähköposti: HTT-harjoittelun Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.

Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi viimeistään 17.11.2023 mennessä. Opintojakson vastuuopettajat käsittelevät hakemuksia 18.11.-15.12.2023 välisenä aikana.

Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.

Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

08.08.2023 - 30.09.2023

Ajoitus

21.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
  • Tiina Parviainen
Vastuuopettaja

Tiina Parviainen

Ajoitusryhmät
  • Pienryhmä 1 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
  • Pienryhmä 2 (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
  • SHFS23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2023, Fast Track
Pienryhmät
  • Pienryhmä 1
  • Pienryhmä 2

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 80

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Satu Kinnunen
  • Mirka Nisula
Vastuuopettaja

Mirka Nisula

Ryhmät
  • SSNK23
    Sosionomi (AMK), päivä, kevät, 2023
  • SHNK23
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2023

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.04.2023 - 15.04.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 15.12.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Geronomikoulutus (SG)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 150

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Geronomikoulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Katri Palpatzis
  • Jatta Papunen
  • Anu Pukki
  • Tiina Maaranen
Vastuuopettaja

Jatta Papunen

Ryhmät
  • SHAK23
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2023
  • SSAK23
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023
  • SGAK23
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2023
  • SFAK23
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2023

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 28.03.2023

Opintopistemäärä

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 200

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Minna Turunen
  • Henna Kakkonen
  • Niina Pennanen
  • Petri Ronkainen
  • Mirka Nisula
  • Anu Pukki
  • Marika Lappalainen
  • Tarja Ruokonen
Vastuuopettaja

Anu Pukki

Ryhmät
  • SFNS22
    Fysioterapeutti (AMK), päivä, syksy, 2022
  • SHNS22
    Sairaanhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022
  • STNS22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022
  • SSNS22
    Sosionomi (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

09.01.2023 - 31.03.2023

Opintopistemäärä

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 120

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Geronomikoulutus
  • Sosionomikoulutus
Opettaja
  • Miia Haapalainen
  • Satu Kinnunen
  • Anu Pukki
  • Tiina Maaranen
Vastuuopettaja

Anu Pukki

Ryhmät
  • SGAS22
    Geronomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022
  • SHAS22
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, syksy, 2022
  • SSAS22
    Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.10.2022 - 31.10.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 28.05.2023

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 50

Koulutus
  • Sairaanhoitajakoulutus
  • Sosionomikoulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Antti Raekorpi
  • Anne Airaksinen
Vastuuopettaja

Anu Pukki

Ryhmät
  • KASK22LA
    Lastenhoitajasta varhaiskasvatuksen sosionomiksi

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

08.08.2022 - 23.10.2022

Opintopistemäärä

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Fysioterapeuttikoulutus (SF)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

15 - 70

Koulutus
  • Geronomikoulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
  • Petri Ronkainen
  • Anu Pukki
Vastuuopettaja

Anu Pukki

Ryhmät
  • SGAK22
    Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
  • SFAK22
    Fysioterapeutti (AMK), monimuoto, kevät, 2022

Tavoitteet

Osaat käyttää terveyden edistämisen Precede-Proceed -mallia hyvinvointia, terveyttä ja toimintakykyä edistävän ja ehkäisevän toiminnan suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin.

Sisältö

Työelämäyhteistyö toimeksiantajan kanssa
Tarpeen arviointi ja toiminnan suunnittelu moniammatillisesti
Toiminnan toteutus ja arviointi moniammatillisesti
Moniammatillisen tiimityön ja työelämäyhteistyön arviointi
Raportointi
Seminaariesitys toimeksiantajalle ja muille projektitiimeille

Aika ja paikka

Toteutuspäivä toimeksiannon mukaisessa paikassa Pohjois-Karjalan maakunnan alueella.

Oppimateriaalit

Pietilä 2012. Terveyden edistäminen. WSOY.

Opetusmenetelmät

Työelämältä tulleen toimeksiannon perusteella terveyttä edistävän intervention suunnittelu, toteutus ja arviointi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Harjoittelu toteutetaan työelämäyhteistyönä.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ei tenttejä.

Kansainvälisyys

Ei kansainvälisiä yhteyksiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia suoritustapoja.
Mahdollinen AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelijan työmäärä 2 op = 54 h opiskelua.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Hyväksytty:
Opiskelija osallistuu aktiivisesti niin lähi- kuin tiimityöskentelyyn.
Opiskelija toimii tasavertaisena tiimin jäsenenä koko prosessin ajan (suunnittelu, toteutus, arviointi).
Opiskelija osallistuu loppuseminaariin aktiivisesti.

Hylätty:
Opiskelija ei osallistu tunneille eikä tiimityöskentelyyn.
Opiskelija ei tee omaa osuuttaan tiimityössä.
Opiskelija ei osallistu toteutukseen.
Opiskelija ei osallistu seminaariin.
Opiskelija ei tee vertaisarviointia.

Sisällön jaksotus

Opintojakso toteutuu lukukauden ensimmäisessä jaksossa.

Lisätietoja opiskelijoille

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Jatkuva arviointi ensimmäisestä infokerrasta alkaen.
Opintojakson aloituksessa tulee tutkintosäännön mukaisesti olla mukana, mukaan ei voi liittyä enää myöhemmin.

Lisätiedot

Edeltävistä opinnoista tulee olla suoritettuna ensimmäisen lukukauden Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen opintojakso.

AHOT menettely tulee olla läpikäytynä ennen opintojakson alkua.

Voit tehdä AHOT korvaamishakemuksen Peppi -opintorekisterijärjestelmässä, jos sinulla on vastaavasisältöinen korkeakoulutasoinen opintosuoritus tehtynä hyväksytysti (arvosana).
Voit tehdä AHOT osaamisen näytön hakemuksen opintojakson vastuuopettajalle, jos sinulla on muulla tavoin hankittua osaamista, joka vastaa opintojakson osaamistavoitteita ja sisältöä. Näyttöön kuuluu erillinen kirjallinen tehtävä, jolla osoitat osaamisesi.