Siirry suoraan sisältöön

Geronomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022: SGAS22

Opetussuunitelman tunnus: SGAS22

Tutkintonimike
Geronomi (AMK)
Laajuus
210 op
Kesto
3.5 vuotta (210 op)
Aloituslukukausi
Syksy 2022
Opetuskieli
suomi

Kuvaus

OPETUSSUUNNITELMA
Geronomi (AMK), monimuotototeutus

Karelia-ammattikorkeakoulun geronomikoulutuksessa painotamme aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen, ikäystävällisen yhteiskunnan ja sosiokulttuurisen vanhustyön osaamiseen. Ikäosaaminen on ollut Karelian strategisena painopisteenä jo 2000 -luvun alusta alkaen. Geronomikoulutus kytkeytyy tiiviisti ammattikorkeakoulun strategisiin tavoitteisiin ja vahvistaa merkittävästi ikäosaamiseen profiloitumista. Valmistuttuasi sinulla on laaja-alaiset valmiudet gerontologista osaamista vaativiin tehtäviin niin julkiselle, yksityiselle kuin kolmannelle sektorille tai yrittäjäksi. Opinnoissasi käytät monimuotoisia opiskelumenetelmiä ja sinulla on halutessasi mahdollisuus suorittaa osa opinnoista ulkomailla. Koulutuksemme ohjaavia arvoja ovat eettisyys, esteettömyys ja esteettisyys.

Suoritettava tutkinto

Tutkintonimike: Geronomi (AMK)
Tutkinnon laajuus: 210 op / 3,5 v

Osaamisen kuvaus

Geronomitutkinnon perustana ovat valtakunnalliset geronomin ja ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset osaamisvaatimukset. Geronomi (AMK) on kokonaisvaltaisen vanhustyön osaaja, joka tukee ikäihmisen mielekkään elämän, osallisuuden ja toimijuuden vahvistumista kestävän kehityksen (sosiaalinen, taloudellinen ja ekologinen) periaatteet huomioiden. Geronomi (AMK) kehittää toiminnallaan tulevaisuuden vanhustyötä. Geronomikoulutuksen valtakunnallisia ydinsisältöjä ovat:

- Gerontologinen osaaminen ja eettiset periaatteet
- Voimavaralähtöinen ja kuntouttava työ
- Monialainen osaaminen ja toimiminen vanhustyön eri ympäristöissä
- Palvelujen ja niiden tarpeiden arviointi, koordinointi ja ohjaus hoivan, hoidon ja kuntoutuksen moniammatillisissa toimintaympäristöissä
- Vanhuspalvelujen tuotanto-, johtamis- ja kehittämistehtävät

Karelia-ammattikorkeakoulun geronomikoulutuksessa painopisteet ovat aktiivinen, terve ja toimintakykyisen ikääntyminen, ikäystävällinen yhteiskunta ja sosiokulttuurinen vanhustyö. Syvennät näyttöön perustuvaa, moniammatillista, luontoperustaista ja muistiystävällisyyteen liittyvää osaamistasi.

Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö

Geronomiopinnoissa rakennat osaamistasi ensimmäisenä lukuvuonna monialaisen gerontologi-sen tietoperustan ymmärtäjäksi. Toisena lukuvuonna kehityt vanhustyön ja ohjauksen osaajana. Kolmantena ja neljäntenä lukuvuonna syvennät vanhustyön, johtamisen ja kehittämisen osaamistasi.

Geronomiopintojen lähtökohtana ovat sekä sosiaali- ja terveysalan yhteiset, että ammattialakohtaiset osaamistarpeet. Kaikki sosiaali- ja terveysalan ammattilaiset tarvitsevat työssään esimerkiksi asiakastyön osaamista, palveluiden ja työn kehittämisosaamista sekä työntekijyyden ja yhteistoiminnan muutososaamista. Näitä osaamisalueita rakennetaan sosiaali- ja terveysalojen yhteisillä monialaisilla opinnoilla, joissa opiskelet yhdessä sairaanhoitaja-, terveydenhoitaja-, fysioterapia- ja sosionomiopiskelijoiden kanssa. Moniammatillisten opintojen kautta saat valmiuksia moniammatilliseen työskentelyyn ja yhteistyöhön asiakkaana olevan ikäihmisen parhaaksi.

Tutkinto koostuu
• Ydinosaamisen opinnoista (180 op) ja
• Täydentävän osaamisen opinnoista (30 op).

Ydinosaamisen opinnot ovat kaikille opiskelijoille pakollisia opintoja, joiden keskiössä ovat gerontologiseen osaamiseen, monialaiseen arviointiosaamiseen, ohjausosaamiseen, toimijuuden tukemiseen, palvelujärjestelmäosaamiseen ja johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaamiseen liittyvät opinnot. Ydinosaamisen opintoihisi sisältyy 53 opintopistettä harjoittelua. Harjoitteluun on integroitu viisi opintopistettä ammatillisen kasvun opintoja. Lisäksi ydinosaamisen opintoihin sisältyy 15 opintopisteen laajuinen opinnäytetyö.

Täydentävän osaamisen opintojen avulla voit laajentaa tai syventää osaamistasi hyödyntäen joko Karelian tai muiden korkeakoulun tarjontaa. Voit laajentaa ammattialakohtaista ydinosaamistasi esimerkiksi seuraavilla teemoilla: Green Care, muisti, yrittäjyys, johtaminen, kehittämistyö, kielet tai teknologia.

Työelämäläheinen oppiminen

Geronomiopinnot on suunniteltu ja toteutetaan tiiviissä työelämäyhteistyössä. Työelämäläheinen oppiminen alkaa ensimmäisellä lukukaudella ja jatkuu koko opintojen ajan verkostoitumisen, oppimistehtävien, projektien ja harjoitteluiden kautta. Opintojen loppuvaiheessa teet opin-näytetyön työelämäläheisesti syventäen omaa ammatillista osaamistasi.

Pedagogiset valinnat

Geronomiopinnot perustuvat yhteisölliseen oppimiseen, jossa hyödynnetään monialaista gerontologista ajankohtaista tutkimustietoa ja erilaisia tiedonlähteitä sekä oppimista tukevaa teknologiaa. Yhteisöllisessä oppimisessa keskeistä on tavoitteellinen tiimityöskentely dialogisessa vuorovaikutuksessa. Opintojesi aikana opit hankkimaan, arvioimaan ja soveltamaan tietoa monipuolisesti ja kriittisesti. Saat valmiuksia jatkuvaan oppimiseen ja oman osaamisesi kehittämiseen. Kehität ja syvennät reflektointitaitoasi ja reflektiivistä työotettasi.

Opiskelu tapahtuu lähi- ja etäopetuksena tiimeissä ja itsenäisesti. Koulutuksen aikana opiskelet Karelia-ammattikorkeakoulun moniammatillisissa Tarmo- ja Simula -oppimisympäristöissä sekä työelämän harjoitteluympäristöissä. Opintojen aikana voit hakea Karelia-ammattikorkeakoulun Y-akatemiaan, jossa opiskellaan monialaisissa tiimeissä yrittäjyyttä. Y-akatemiassa opiskellaan Y-akatemian opetussuunnitelman mukaisesti ja niillä korvataan sopimuksen mukaan geronomikoulutuksen opetussuunnitelman opintoja. Geronomiopinnot toteutuvat monimuoto-opetuksena. Saat jokaisena lukuvuonna kokemuksia erilaisissa vanhustyön toimintaympäristöissä toimimisesta projektien, harjoitteluiden ja teoriaopintojen kautta.

Opintojen joustava toteuttaminen

Monimuotototeutus antaa sinulle mahdollisuuden opiskella osin ajasta ja paikasta riippumattomasti. Sinun voi olla mahdollista hyväksilukea aiemmin tai opintojen aikana muualla hankittua osaamista osaksi Karelian geronomitutkintoa. Osaamisen hyväksilukemisessa käytetään AHOT - (aiemmin hankitun osaamisen tunnistamis- ja tunnustamismenettely) menettelyä. Voit halutessasi opiskella kesällä kesälukukaudelle tarjottavia opintoja. Täydentävän osaamisen opintoja voit tehdä joustavasti missä tahansa opintojen vaiheessa oman mielenkiintosi mukaisesti.

Kansainvälistyminen

Sinulla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn ja kansainvälisen opiskelijavaihdon sekä harjoittelun kautta sen hetkinen tarjonta huomioiden. Voit vahvistaa ikäystävällisyyden ja aktiivisen ikääntymisen osaamistasi Karelian koordinoiman kansainvälisen EMMA (European Master for Active Ageing and Age Friendly Society) -verkoston myötä. Verkostoon kuuluu viisi eurooppalaista korkeakoulua.

Osaamisen arviointi

Osaamisen arviointia tapahtuu eri muodoissa koko opiskelun ajan. Arviointi tapahtuu muun muassa opetuksen aikana, ohjaustilanteissa, asiakastilanteissa, tenteissä, käytännön kokeissa sekä raporttien ja oppimistehtävien perusteella. Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia sekä opiskelutoverien vertaisarviointia ja -palautetta. Arvioinnissa hyödynnetään myös työelämäpalautetta. Opiskelua tuetaan reflektiotilanteilla, joissa peilaat omaa oppimistasi asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Kareliassa on yleiset arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat arviointiperusteet on määritetty opintojaksokuvauksissa.

Uramahdollisuudet

Valmistumisen jälkeen saat pätevyyden toimia laillistettuna sosiaalihuollon ammattihenkilönä geronomin ammatissa (Laki sosiaalihuollon ammattihenkilöistä 817/2015; Valvira 2021). Tutkinto antaa sinulle valmiudet toimia gerontologista osaamista vaativissa asiantuntijatehtävissä. Voit työskennellä julkisella sektorilla iäkkään henkilön palveluntarpeiden selvittämisestä vastaavana työntekijänä (Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012). Voit työskennellä esimerkiksi palveluohjaajana, ohjaajana, sosiaaliohjaajana, projektityöntekijänä, vanhuspalvelujen koordinoijana, esimiehenä, suunnittelijana, kehittäjänä tai palveluiden tuottajana. Työpaikkasi voi sijoittua sosiaalialan, kuntoutuksen, hoi-van ja hoidon kentille niin julkisella, yksityisellä kuin kolmannella sektorilla. Geronomina voit työskennellä yksilö- ja ryhmäkohtaisessa asiakastyössä sekä vanhustyön moniammatillisissa työryhmissä. Geronomin osaaminen avaa uudenlaisia uramahdollisuuksia esimerkiksi yrittäjänä tai vanhustyön kehittäjänä monialaisissa toimintaympäristöissä.

Työelämän muutokset ja oma urakehitys edellyttävät jatkuvaa oppimista tutkinnon suorittamisen jälkeen. Merkittävä osa oppimisesta tapahtuu työn yhteydessä, mutta sitä voi tehostaa kouluttautumisen avulla. Voit täydentää omaa osaamista avoimen ammattikorkeakoulun opinnoilla tai ylempään ammattikorkeakoulututkintoon tähtäävällä koulutuksella. Ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen avaa sinulle mahdollisuuksia esimerkiksi esimiestehtäviin, vaativiin asiantuntija- ja kehittämistehtäviin tai opettajaksi. Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 2023-2024 2024-2025 2025-2026 Syksy 2022 Kevät 2023 Syksy 2023 Kevät 2024 Syksy 2024 Kevät 2025 Syksy 2025 1. / 2022 2. / 2022 3. / 2022 4. / 2023 5. / 2023 6. / 2023 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2023 4. / 2024 5. / 2024 6. / 2024 1. / 2024 2. / 2024 3. / 2024 4. / 2025 5. / 2025 6. / 2025 1. / 2025 2. / 2025 3. / 2025
SGAS22-1
Geronomi monialaisen tietoperustan ymmärtäjänä

(Valitaan kaikki )

48
SGAS22-11
Ikääntymisen inhimillisyys – gerontologinen tietoperusta

(Valitaan kaikki )

19
SG10001 Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat 5 5 5 2.5 2.5
SG10002 Sosiokulttuurinen vanhustyö ja ammatillinen vuorovaikutus 5 5 5 2.5 2.5
SG10003 Anatomia ja fysiologia 4 4 4 2 2
SG10004 Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus 5 5 5 2.5 2.5
SGAS22-12
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat

(Valitaan kaikki )

7
SY10002 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 2 2 2 1 1
SY10003 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 3 3 3 1.5 1.5
SY10004 Raportointi ja kirjoitusviestintä 2 2 2 1 1
SGAS22-13
Sote-alan moniammatillinen toiminta

(Valitaan kaikki )

7
SY10005 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 2 2 2 1 1
SY10006 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 2 2 2 1 1
SG10009 English at Work for Applied Gerontology 3 3 3 1.5 1.5
SGAS22-14
Ikäihminen toimijana – gerontologinen hoiva, hoito ja kuntoutus

(Valitaan kaikki )

15
SG10006 Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen 5 5 5 2.5 2.5
SG10007 Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet 5 5 5 2.5 2.5
SG10008 Toimijuuden tukeminen ja ohjaus sosiokulttuurisessa vanhustyössä 5 5 5 2.5 2.5
SGAS22-2
Geronomi vanhustyön ja ohjauksen osaajana

(Valitaan kaikki )

45
SGAS22-21
Ikäihminen yhteisössä – geronomin työprosessit ja menetelmät

(Valitaan kaikki )

14
SG10011 Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus 6 6 6 3 3
SG10012 Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi 3 3 3 1.5 1.5
SG10013 Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa 5 5 5 2.5 2.5
SGAS22-22
Ikäihminen yhteiskunnassa – ikäystävälliset ympäristöt ja geronteknologia

(Valitaan kaikki )

13
SG10014 Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö 4 4 4 2 2
SG10015 Teknologia ikäihmisen arjessa 4 4 4 2 2
SY10008 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 2 2 2 1 1
SG10016 Svenska i arbetslivet för geronomer 3 3 3 1.5 1.5
SGAS22-23
Ikäihmisen laadukkaat palvelut – asiantuntijuuden kehittäminen

(Valitaan kaikki )

18
SG10018 Aivoterveys ja muistityö 5 5 5 2.5 2.5
SG10019 Mielenterveys-, päihde- ja kulttuurisensitiivinen työ 5 5 5 2.5 2.5
SG10020 Ikäihmisen arvokas elämä ja palliatiivinen hoito 2 2 2 1 1
SY10009 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 4 4 4 2 2
SG10021 Suullinen viestintä 2 2 2 1 1
SGAS22-3
Geronomi vanhustyön ja ohjauksen kehittäjänä

(Valitaan kaikki )

19
SGAS22-31
Ikäihmisen omannäköinen elämä – asiantuntijuuden syventäminen

(Valitaan kaikki )

11
SG10023 Omais- ja perhehoito sekä vammaistyö 5 5 5 2.5 2.5
SY10010 Johtaminen, yrittäjyys ja talous 5 5 5 2.5 2.5
SG10024 Tieteellinen kirjoittaminen 1 1 1 0.5 0.5
SGAS22-32
Ikäihminen aktiivisena toimijana – ikäystävällisyyden kehittäminen ja johtaminen

(Valitaan kaikki )

8
SG10026 Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen 6 6 6 3 3
SG10027 Ikäihmisen turvallinen lääkehoito 2 2 2 1 1
SGAS22-4
Harjoittelu

(Valitaan kaikki )

53
SG10005 Ikäihmisen kohtaaminen, harjoittelu 5 5 5 2.5 2.5
SY10007 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu 2 2 2 1 1
SG10010 Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu 6 6 6 3 3
SG10017 Vanhustyö ja ohjaus, harjoittelu 5 5 5 2.5 2.5
SG10022 Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu 10 10 10 5 5
SG10025 Monialaiset asiakasprosessit, harjoittelu 12 12 12 6 6
SG10028 Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu 13 13 13 6.5 6.5
SGAS22-5
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
KY10001 Opinnäytetyö, suunnitelma 5 5 5 2.5 2.5
KY10002 Opinnäytetyö, toteutus 5 5 5 2.5 2.5
KY10003 Opinnäytetyö, viimeistely 5 5 5 2.5 2.5
SGAS22-6
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan kaikki )

30 30 30 15 15
SGAS22-61
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30)

30 15 15 7.5 7.5
Yhteensä 210 61 60 59 0 31 30 32 28 28 31 0 0 15.5 15.5 15 15 0 0 16 16 14 14 0 0 14 14 15.5 15.5 0 0 0 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk

Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.

6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö
Teknologia ikäihmisen arjessa
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö
Teknologia ikäihmisen arjessa
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö
Teknologia ikäihmisen arjessa
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö
Teknologia ikäihmisen arjessa
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö
Teknologia ikäihmisen arjessa
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö
Teknologia ikäihmisen arjessa
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
Luokittelemattomat
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat
Anatomia ja fysiologia
Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus
Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet
Suullinen viestintä
Ikäihmisen kohtaaminen, harjoittelu
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely

Opinnäytetyö ja harjoittelu

Opinnäytetyön ja harjoittelun tilastointi

Opinnäytetyöhön liittyvä opinto
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely
Opinnäytetyöhön liittyvä opinto
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely
Luokittelemattomat
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat
Sosiokulttuurinen vanhustyö ja ammatillinen vuorovaikutus
Anatomia ja fysiologia
Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Raportointi ja kirjoitusviestintä
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
English at Work for Applied Gerontology
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen
Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet
Toimijuuden tukeminen ja ohjaus sosiokulttuurisessa vanhustyössä
Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa
Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö
Teknologia ikäihmisen arjessa
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Svenska i arbetslivet för geronomer
Aivoterveys ja muistityö
Mielenterveys-, päihde- ja kulttuurisensitiivinen työ
Ikäihmisen arvokas elämä ja palliatiivinen hoito
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Suullinen viestintä
Omais- ja perhehoito sekä vammaistyö
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Ikäihmisen turvallinen lääkehoito

Geronomi (AMK), osaamiskompetenssit 2022 alk

F Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen

- osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa
- osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä
- osaa toimia dialogisesti ja joustavasti työyhteisössä sekä hallitsee neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja
- omaa yrittäjämäisen toimintatavan
- kykenee toimimaan esimiestehtävissä sekä tuntee talousosaamisen ja markkinoinnin perusteet
- osaa tukea henkilöstön työhyvinvointia
- osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämissä
- kykenee toimimaan projekteissa
- osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa
- kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen

Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus
Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
Teknologia ikäihmisen arjessa
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
F Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen

- osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa
- osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä
- osaa toimia dialogisesti ja joustavasti työyhteisössä sekä hallitsee neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja
- omaa yrittäjämäisen toimintatavan
- kykenee toimimaan esimiestehtävissä sekä tuntee talousosaamisen ja markkinoinnin perusteet
- osaa tukea henkilöstön työhyvinvointia
- osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämissä
- kykenee toimimaan projekteissa
- osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa
- kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen

Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus
Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
Teknologia ikäihmisen arjessa
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
F Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen

- osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa
- osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä
- osaa toimia dialogisesti ja joustavasti työyhteisössä sekä hallitsee neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja
- omaa yrittäjämäisen toimintatavan
- kykenee toimimaan esimiestehtävissä sekä tuntee talousosaamisen ja markkinoinnin perusteet
- osaa tukea henkilöstön työhyvinvointia
- osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämissä
- kykenee toimimaan projekteissa
- osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa
- kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen

Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus
Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
Teknologia ikäihmisen arjessa
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
F Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen

- osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa
- osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä
- osaa toimia dialogisesti ja joustavasti työyhteisössä sekä hallitsee neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja
- omaa yrittäjämäisen toimintatavan
- kykenee toimimaan esimiestehtävissä sekä tuntee talousosaamisen ja markkinoinnin perusteet
- osaa tukea henkilöstön työhyvinvointia
- osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämissä
- kykenee toimimaan projekteissa
- osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa
- kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen

Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus
Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
Teknologia ikäihmisen arjessa
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
F Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen

- osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa
- osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä
- osaa toimia dialogisesti ja joustavasti työyhteisössä sekä hallitsee neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja
- omaa yrittäjämäisen toimintatavan
- kykenee toimimaan esimiestehtävissä sekä tuntee talousosaamisen ja markkinoinnin perusteet
- osaa tukea henkilöstön työhyvinvointia
- osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämissä
- kykenee toimimaan projekteissa
- osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa
- kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen

Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus
Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
Teknologia ikäihmisen arjessa
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
F Johtamis-, kehittämis- ja laadunhallintaosaaminen

- osaa kehittää ja johtaa vanhustyötä eettisesti ja asiakaslähtöisesti
- osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen keskeisiä strategioita ja teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa
- osaa arvioida vanhuspalveluiden laatua ja käyttää keskeisiä laatutyön välineitä
- osaa toimia dialogisesti ja joustavasti työyhteisössä sekä hallitsee neuvottelu-, tiedotus- ja ohjaustaitoja
- omaa yrittäjämäisen toimintatavan
- kykenee toimimaan esimiestehtävissä sekä tuntee talousosaamisen ja markkinoinnin perusteet
- osaa tukea henkilöstön työhyvinvointia
- osaa soveltaa tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnan menetelmiä vanhuspalvelujen ja työyhteisöjen kehittämissä
- kykenee toimimaan projekteissa
- osaa hyödyntää gerontologista tutkimusta ja tietoa kehittämisessä ja johtamisessa
- kykenee tuottamaan tietoa vanhuspalvelujen ennakointiin ja kehittämiseen

Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus
Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
Teknologia ikäihmisen arjessa
Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen
Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu
Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu
Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu
Luokittelemattomat
Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat
Anatomia ja fysiologia
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1
Raportointi ja kirjoitusviestintä
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2
Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2
English at Work for Applied Gerontology
Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1
Svenska i arbetslivet för geronomer
Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2
Suullinen viestintä
Johtaminen, yrittäjyys ja talous
Tieteellinen kirjoittaminen
Ikäihmisen kohtaaminen, harjoittelu
Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu
Opinnäytetyö, suunnitelma
Opinnäytetyö, toteutus
Opinnäytetyö, viimeistely

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
SGAS22-1
Geronomi monialaisen tietoperustan ymmärtäjänä

(Valitaan kaikki )

48
SGAS22-11
Ikääntymisen inhimillisyys – gerontologinen tietoperusta

(Valitaan kaikki )

19
SG10001 Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat 5
SG10002 Sosiokulttuurinen vanhustyö ja ammatillinen vuorovaikutus 5
SG10003 Anatomia ja fysiologia 4
SG10004 Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus 5
SGAS22-12
Sote-alan moniammatilliset lähtökohdat

(Valitaan kaikki )

7
SY10002 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 1 2
SY10003 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 1 3
SY10004 Raportointi ja kirjoitusviestintä 2
SGAS22-13
Sote-alan moniammatillinen toiminta

(Valitaan kaikki )

7
SY10005 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistäminen 2 2
SY10006 Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa 2 2
SG10009 English at Work for Applied Gerontology 3
SGAS22-14
Ikäihminen toimijana – gerontologinen hoiva, hoito ja kuntoutus

(Valitaan kaikki )

15
SG10006 Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen 5
SG10007 Geriatriset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet 5
SG10008 Toimijuuden tukeminen ja ohjaus sosiokulttuurisessa vanhustyössä 5
SGAS22-2
Geronomi vanhustyön ja ohjauksen osaajana

(Valitaan kaikki )

45
SGAS22-21
Ikäihminen yhteisössä – geronomin työprosessit ja menetelmät

(Valitaan kaikki )

14
SG10011 Monialaiset asiakasprosessit ja palveluohjaus 6
SG10012 Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi 3
SG10013 Voimaannuttavat työmenetelmät toimijuuden tukemisessa 5
SGAS22-22
Ikäihminen yhteiskunnassa – ikäystävälliset ympäristöt ja geronteknologia

(Valitaan kaikki )

13
SG10014 Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö 4
SG10015 Teknologia ikäihmisen arjessa 4
SY10008 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 1 2
SG10016 Svenska i arbetslivet för geronomer 3
SGAS22-23
Ikäihmisen laadukkaat palvelut – asiantuntijuuden kehittäminen

(Valitaan kaikki )

18
SG10018 Aivoterveys ja muistityö 5
SG10019 Mielenterveys-, päihde- ja kulttuurisensitiivinen työ 5
SG10020 Ikäihmisen arvokas elämä ja palliatiivinen hoito 2
SY10009 Tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminta 2 4
SG10021 Suullinen viestintä 2
SGAS22-3
Geronomi vanhustyön ja ohjauksen kehittäjänä

(Valitaan kaikki )

19
SGAS22-31
Ikäihmisen omannäköinen elämä – asiantuntijuuden syventäminen

(Valitaan kaikki )

11
SG10023 Omais- ja perhehoito sekä vammaistyö 5
SY10010 Johtaminen, yrittäjyys ja talous 5
SG10024 Tieteellinen kirjoittaminen 1
SGAS22-32
Ikäihminen aktiivisena toimijana – ikäystävällisyyden kehittäminen ja johtaminen

(Valitaan kaikki )

8
SG10026 Vaikuttava johtaminen, laadunhallinta ja kehittäminen 6
SG10027 Ikäihmisen turvallinen lääkehoito 2
SGAS22-4
Harjoittelu

(Valitaan kaikki )

53
SG10005 Ikäihmisen kohtaaminen, harjoittelu 5
SY10007 Hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämisen harjoittelu 2
SG10010 Ikäystävälliset toimintaympäristöt, harjoittelu 6
SG10017 Vanhustyö ja ohjaus, harjoittelu 5
SG10022 Ikäosaamisen kehittäminen, harjoittelu 10
SG10025 Monialaiset asiakasprosessit, harjoittelu 12
SG10028 Johtaminen ja kehittäminen, harjoittelu 13
SGAS22-5
Opinnäytetyö

(Valitaan kaikki )

15
KY10001 Opinnäytetyö, suunnitelma 5
KY10002 Opinnäytetyö, toteutus 5
KY10003 Opinnäytetyö, viimeistely 5
SGAS22-6
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan kaikki )

30
SGAS22-61
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan opintopisteitä: 30 )

30
Siirry alkuun