Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2023: STAK23

Tunnus: STAK23

Tutkinto:
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

Tutkintonimike:
Terveydenhoitaja (AMK)

Laajuus:
240 op

Kesto:
1.5 vuotta (240 op)

Aloituslukukausi:
Kevät 2023

Kuvaus

OPETUSSUUNNITELMA
Terveydenhoitaja (AMK), monimuotototeutus

Karelia-ammattikorkeakoulussa toteutetaan monimuotoista terveydenhoitajakoulutusta sairaanhoitaja- (AMK), ensihoitaja- (AMK) tai kätilötutkinnon (AMK) suorittaneille. Terveydenhoitajakoulutuksessa (60 op) painotetaan terveyden edistämistä sekä lasten, nuorten, aikuisten ja perheiden voimavarojen tukemista ja vahvistamista elämänkulun eri vaiheissa. Lisäksi koulutuksessa korostuu myös sairauksien ennaltaehkäisy ja hoito. Terveydenhoitajakoulutus kytkeytyy tiiviisti ammattikorkeakoulun strategisiin tavoitteisiin ja tukee myös väljästi asuttujen alueiden hyvinvointipalvelujen toteuttamista ja kehittämistä. Valmistuttuasi sinulla on laaja-alaiset valmiudet terveydenhoitajana toimimiseen ja osaamista vaativiin tehtäviin niin julkiselle, yksityiselle kuin kolmannelle sektorille tai yrittäjäksi. Opinnoissasi käytät monimuotoisia oppimismenetelmiä.

Suoritettava tutkinto

Tutkintonimike: Terveydenhoitaja (AMK)
Tutkinnon laajuus: 60 op / 1.5 v

Osaamisen kuvaus

Terveydenhoitaja on terveydenhoitajatyön, terveyden edistämisen ja kansanterveystyön asiantuntija. Terveydenhoitajan työssä painottuvat vahvat kliiniset perustiedot ja -taidot, hyvät vuorovaikutus-, ohjaus- ja yhteistyötaidot. Terveydenhoitajatutkinnon perustana ovat valtakunnalliset yleissairaanhoitajan osaamisvaatimukset, terveydenhoitajan ammatilliset osaamisvaatimukset ja ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset osaamisvaatimukset. Terveydenhoitajakoulutuksen osaamisvaatimuksia ovat:

- Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö
- Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö
- Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen
- Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen

Erilaiset muutokset väestön palvelutarpeissa vaikuttavat terveydenhoitajien työhön kuten tällä hetkellä ja lähitulevaisuudessa edelleen voimistuva väestön ikääntyminen ja maahanmuuton sekä monikulttuurisuuden lisääntyminen. Lisäksi tehtävänsiirrot lääkäreiltä terveydenhoitajille ja uudistuvat asiantuntija- ja kehittämistehtävät vaativat jatkuvaa ammatillista kehittymistä. Terveydenhoitajan työ edellyttää itsenäistä päätöksentekokykyä ja rohkeutta puuttua varhain asiakkaan tilanteeseen elämänkulun eri vaiheissa.

Moniammatillisessa tiimissä toimiminen sekä terveys- sekä hyvinvointiteknologian hyödyntäminen on terveydenhoitajan työssä keskeisiä asioita. Kykenet soveltamaan osaamistasi uusissa ja muuttuvissa yhteyksissä. Yhteiskunnallinen ja työelämän jatkuva muutos edellyttävät sinulta kykyä jatku-vaan oppimiseen ja oman työsi kehittämiseen. Tähän pyritään vastaamaan myös ammattikorkeakoulujen yhteisillä kompetensseilla, jotka ovat oppimaan oppiminen, työelämässä toimiminen, eettisyys, kestävä kehitys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus sekä ennakoiva kehittäminen.

Osaamisen rakentuminen ja koulutuksen sisältö

Koulutuksessasi korostuvat näyttöön perustuvan tiedon lisäksi vuorovaikutustaidot, organisointi- ja ongelmanratkaisutaidot sekä eettinen ja ammatillinen toiminta. Ensimmäisenä lukukautena aloitat perehtymisen terveydenhoitajatyön ammatillisiin teoriaopintoihin. Keskityt erityisesti terveydenhoitajatyöhön neuvolassa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa. Toisena lukukautena laajennat terveydenhoitajatyön osaamista työikäisten ja ikääntyneiden terveydenhoitajatyöhön sekä teet harjoitteluja eri toimintaympäristöissä. Viimeisenä lukukautena syvennät osaamistasi yhteiskunnalliseen terveydenhoitajatyöhön ja osoitat valmiuksiasi toimia ammattilaisena, joka kykenee toteuttamaan terveydenhoitajahoitajatyötä itsenäisesti ja työyhteisön jäsenenä.

Työelämäläheinen oppiminen

Karelia-ammattikorkeakoulussa toimit opiskelijana työelämäläheisessä ja modernissa oppimisympäristössä. Teemme tiivistä yhteistyötä maakunnan sosiaali- ja terveysalan palveluita tuottavien toimijoiden kanssa, jotka tarjoavat sinulle monipuolisia harjoittelupaikkoja. Kehitämme monialaisesti kestävää hyvinvointia tukevia tuotteita, palveluja, toimintamalleja ja teknologisia ratkaisuja yhdessä kumppaniemme kanssa. Koulutuksessa sinulla on mahdollisuus osallistua terveyden ja hyvinvoinnin sekä ikäystävällisyyden edistämiseen.

Pedagogiset valinnat

Terveydenhoitajaopinnoissa opiskelu tapahtuu etä- ja lähiopetuksena, sisältäen teoriaopintoja, harjoittelua ja projektityöskentelyä. Opiskelijan itsenäinen vastuu opintojen etenemisessä ja ammatillisen osaamisen kehittymisessä korostuu. Opetuksessa hyödynnetään modernia teknologiaa ja erilaisia oppimisympäristöjä. Joka lukukaudella harjoitellaan oikeita asiakas- ja simulaatiotilanteita. Koulutuksessa hyödynnetään myös tiimioppimista, joka on tavoitteellista yhdessä työskentelyä toisia kuuntelevassa ja osallistavassa vuorovaikutuksessa.

Opintojen joustava toteuttaminen

Terveydenhoitajakoulutuksen opetussuunnitelmaan perehdyt opintojen alussa ja tarkastelet sen sisältöjä aiemmin hankkimaasi osaamiseen. Aiemmin hankittu ja opintojen aikana kertyvä osaaminen mahdollistaa osaamisen tunnistamisen AHOT-menettelyn avulla. Opinnot voit suorittaa joustavasti. Erilaiset toteutustavat antavat mahdollisuuden opiskella osin ajasta ja paikasta riippumattomasti. Monimuotototeutuksessa voit opiskella myös työn ohessa.

Kansainvälistyminen

Sinulla on mahdollisuudet kansainvälistymiseen opetustarjonnan, hanketyöskentelyn, verkko-opetuksen ja kansainvälisen opiskelijavaihdon kautta. Karelia-ammattikorkeakoulu tekee yhteistyötä useiden oppilaitosten kanssa esimerkiksi Sambiassa, Malawissa, Indonesiassa, Kanadassa ja Euroopassa. Terveydenhoitajakoulutus tekee yhteistyötä erityisesti Norjan ja Sambian terveydenhoitaja-koulutuksien kanssa. Kareliaan tulee paljon myös vaihto-opiskelijoita muualta, mikä tarjoaa hyvät mahdollisuudet kotikansainvälistymiseen.

Osaamisen arviointi

Osaamisen arviointi on koko opintojen ajan jatkuva prosessi, jota tapahtuu niin harjoitteluissa, oppimistehtävissä, tenteissä kuin osaamisen näytöissä. Arvioinnissa hyödynnetään opiskelijoiden itsearviointia, opiskelutoverien vertaisarviointia sekä työelämäpalautetta. Oppimista tuetaan reflektiotilanteilla, joissa peilaat omaa osaamistasi asetettuihin tavoitteisiin. Arvioinnin ja saamasi palautteen avulla seuraat osaamisesi kehittymistäsi ja asetat uusia tavoitteita. Kareliassa on yhteiset arvioinnin perusteet, mutta tarkemmat arviointiperusteet on määritetty opintojaksokuvauksissa.

Uramahdollisuudet ja uraohjaus

Terveydenhoitajan tutkinto antaa sinulle pätevyyden toimia terveydenhoitajan ammatissa. Valmistuessa sinut rekisteröidään laillistettuna terveydenhuollon ammattilaisena Valviran tietokantaan. Terveydenhoitajana voit työskennellä monenlaisissa työtehtävissä ja toimintaympäristöissä, kuten äitiys-, lasten- ja ehkäisyneuvoloissa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työterveydessä, avosairaanhoidon vastaanotoilla ja ikääntyneiden palveluissa sekä erilaisissa yhteisöissä, järjestöissä, asiantuntija-, koulutus- ja projektitehtävissä ja itsenäisenä yrittäjänä.

Terveydenhoitajan työ- ja ammattinimikkeitä voivat olla muun muassa terveydenhoitaja, kehittämis-, koulutus- ja suunnitteluasiantuntija, projektiasiantuntija tai -päällikkö, terveyssuunnittelija, lääke-edustaja, tutkimushoitaja, palveluohjaaja ja e-ammattilainen. Suomalainen terveydenhoitajan tutkinto antaa sinulle mahdollisuuden työskennellä terveydenhuollon ammattilaisena myös eri puolilla maailmaa.

Työelämän muutokset ja henkilökohtainen urakehitys edellyttävät jatkuvaa osaamisen kehittämistä myös tutkinnon suorittamisen jälkeen. Terveydenhoitajana voit suorittaa tutkinnon jälkeen täydennyskoulutuksena erikoistumisopintoja. Lisäksi voit jatkaa opintojasi ylemmässä ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa, mikä avaa sinulle mahdollisuuksia esimerkiksi asiantuntija- ja kehittämistehtäviin sekä johtamisen tehtäviin. Opettajatuutori ja opinto-ohjaaja tukevat sinua urasuunnittelussasi koko opintojen ajan.

Näytä opintojen ajoitukset lukuvuosittain, lukukausittain tai periodeittain

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op) 2022-2023 2023-2024 Kevät
2023
Syksy
2023
Kevät
2024
4. / 2023 5. / 2023 6. / 2023 1. / 2023 2. / 2023 3. / 2023 4. / 2024 5. / 2024 6. / 2024
STAK23-1
Kehittyvä osaaminen terveydenhoitajatyössä

(Valitaan kaikki)

40
STAK23-11
Terveydenhoitaja perheiden tukena

(Valitaan kaikki)

20
SH10050 Rokotusosaamisen perusteet 2 2 2 1 1
ST10006 Rokotusosaamisen syventäminen 1 1 1 0.5 0.5
ST10002 Lasta odottava perhe neuvolassa 3.5 3.5 3.5 1.8 1.8
ST10003 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 1.5 1.5 1.5 0.8 0.8
ST10004 Varhainen vuorovaikutus ja imetysohjaus 4 4 4 2 2
ST10007 Terveydenhoitajana lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa 8 8 8 4 4
STAK23-12
Terveydenhoitajana eri toimintaympäristöissä

(Valitaan kaikki)

20
ST10005 Työikäisten ja työyhteisöjen terveyden edistäminen 3 3 3 1.5 1.5
ST10008 Hyvinvoiva ja toimintakykyinen ikäihminen 2 2 2 1 1
ST10009 Terveydenhoitajatyön harjoittelu 1 15 15 15 7.5 7.5
STAK23-2
Terveydenhoitajatyön osaaja

(Valitaan kaikki)

20
STAK23-21
Terveydenhoitaja terveyden edistämisen asiantuntijana

(Valitaan kaikki)

20
ST10011 Terveydenhoitaja yhteiskunnallisena vaikuttajana 5 5 5 2.5 2.5
ST10012 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5 5 5 2.5 2.5
ST10013 Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2 10 10 10 5 5
STAK23-4
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
STAK23-41
Muut täydentävät opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
STAK23-3
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

(Valitaan opintopisteitä: 180)

180
Yhteensä 240 20 40 20 20 20 10.1 10.1 0 0 10 10 10 10 0

Lukukausi- ja lukuvuosikohtaiset opintopistekertymät vaihtelevat valinnaisten ja vapaasti valittavien opintojen ajoituksesta johtuen.

Ammattikorkeakoulututkintojen yhteiset kompetenssit 2022 alk

Suomen ammattikorkeakouluissa tutkintojen osaaminen on määritelty koulutuskohtaisina ja yhteisinä kompetensseina. Kompetensseilla tarkoitetaan laajoina osaamiskokonaisuuksina, yksilön tietojen, taitojen ja asenteiden yhdistelminä. Koulutuskohtaiset kompetenssit muodostavat opiskelijan ammatillisen asiantuntijuuden perustan. Yhteiset kompetenssit ovat eri koulutuksille ja tutkinnoille yhteisiä osaamisalueita, jotka luovat perustan työelämässä toimimiselle, yhteistyölle ja asiantuntijuuden kehittymiselle.

1 Oppimaan oppiminen

Valmistuva opiskelija tunnistaa osaamisensa ja oppimistapojensa vahvuuksia ja kehityskohteita sekä hyödyntää oppimisessaan yhteisöllisyyden ja digitalisaation mahdollisuuksia.

- arvioi ja kehittää osaamistaan ja oppimistapojaan erilaisissa oppimisympäristöissä.
- osaa hankkia, kriittisesti arvioida sekä tarkoituksenmukaisesti soveltaa oman
alansa kansallista ja kansainvälistä tietoperustaa ja käytäntöjä.
- ottaa vastuuta myös ryhmän oppimisesta ja opitun jakamisesta.

Ei liitettyjä opintojaksoja

2 Työelämässä toimiminen

Valmistuva opiskelija omaa monipuoliset työelämävalmiudet ja osaa toimia alansa työyhteisöissä

- osaa toimia rakentavasti työyhteisössä ja edistää omaa ja työyhteisön hyvinvointia.
- osaa toimia ammatillisesti työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa.
- hyödyntää teknologian ja digitalisaation tuomia mahdollisuuksia omassa työssään.
- ymmärtää muuttuvan työelämän kompleksisuuden ja omaa resilienssiä muuttuvissa työelämän tilanteissa.
- omaa valmiudet yrittäjämäiseen toimintatapaan.

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 1
3 Eettisyys

Valmistuva opiskelija toimii ammattialan eettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti huomioiden tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet.

- kykenee vastaamaan omasta toimin nastaan ja sen seurauksista ja reflektoimaan niitä alansa ammattieettisten periaatteiden ja arvojen mukaisesti.
- ottaa toiset huomioon ja edistää tasa‐arvoisuutta ja yhdenvertaisuutta.
- huomioi toiminnassaan moninaisuuden ja saavutettavuuden toteutumista.
- ymmärtää hyvän tieteellisen käytännön periaatteet ja toimii niiden mukaisesti.
- kykenee eettisiin arvoihin perustuvaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Hyvinvoiva ja toimintakykyinen ikäihminen
4 Kestävä kehitys

Valmistuva opiskelija tuntee kestävän kehityksen periaatteet, edistää niiden toteutumista sekä toimii vastuullisesti ammattilaisena ja yhteiskunnan jäsenenä.

- osaa käyttää omaan alaansa liittyvää tietoa kestävien ratkaisujen ja toimintamallien etsimiseen, käyttöönottamiseen ja vakiinnuttamiseen.
- ymmärtää kestävyyshaasteita, niiden keskinäisiä riippuvuuksia sekä asioiden
ja ongelmien monia näkökulmia.

Ei liitettyjä opintojaksoja

5 Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus

Valmistuva opiskelija osaa toimia monikulttuurisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä ja verkostoissa.

- tuntee oman kulttuuritaustansa vaikutuksia toimintaansa ja osaa kehittää
monikulttuurisuutta huomioivia toimintatapoja työyhteisössään.
- osaa seurata ja hyödyntää oman alansa kansainvälistä kehitystä työssään.
- kykenee kansainväliseen viestintään työtehtävissään.

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2
6 Ennakoiva kehittäminen

Valmistuva opiskelija osaa kehittää oman alan tulevaisuutta ennakoivia ratkaisuja soveltaen olemassa olevaa tietoa sekä tutkimus -ja kehittämismenetelmiä.

− ratkaisee ongelmatilanteita luovasti ja uudistaa toimintatapoja yhdessä muiden kanssa.
− osaa työskennellä projekteissa yhteistyössä eri alojen toimijoiden kanssa.
− osaa soveltaa kehittämisessä alan olemassa olevaa tietoa ja hyödyntää tutkimus- ja kehittämismenetelmiä.
− osaa etsiä asiakaslähtöisiä, kestäviä ja taloudellisesti kannattavia ratkaisuja oman alansa tulevaisuutta ennakoiden.

Terveydenhoitaja yhteiskunnallisena vaikuttajana
Terveydenhoitajatyön kehittäminen
Luokittelemattomat
Rokotusosaamisen perusteet
Rokotusosaamisen syventäminen
Lasta odottava perhe neuvolassa
Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Varhainen vuorovaikutus ja imetysohjaus
Terveydenhoitajana lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Työikäisten ja työyhteisöjen terveyden edistäminen

Terveydenhoitaja (AMK),osaamiskompetenssit 2022 alk

A Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö/Promotiivinen ja preventiivinen terveydenhoitajatyö

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- kehittää promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimin-taympäristöissä yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan näkökulmasta
- toimia väestöryhmien välisten terveyserojen kaventamiseksi
- soveltaa ennakointitietoa kansanterveydestä
- hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämi-sen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- käyttää työnsä perustana keskeistä terveydenhoitajatyötä ohjaavaa lainsää-däntöä sekä hyödyntää kansallisia ja kansainvälisiä sosiaali- ja terveyspoliittisia linjauksia, tutkimus- ja tilastotietoa.

Rokotusosaamisen perusteet
Rokotusosaamisen syventäminen
Lasta odottava perhe neuvolassa
Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Varhainen vuorovaikutus ja imetysohjaus
Terveydenhoitajana lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
Työikäisten ja työyhteisöjen terveyden edistäminen
Hyvinvoiva ja toimintakykyinen ikäihminen
Terveydenhoitaja yhteiskunnallisena vaikuttajana
B Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö/Voimavaroja vahvistava terveydenhoitajatyö 

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- toteuttaa promotiivista ja preventiivistä terveydenhoitajatyötä eri toimintaympäristöissä yksilöiden, yhteisöjen ja yhteiskunnan voivavaroja ja osallisuutta vahvistavasti
- toimia ekososiaalisen kansanterveyden edistämiseksi ja kehittää terveydenhoitajatyön kestäviä toimintatapoja
- hyödyntää näyttöön perustuvaa tietoa asiakaslähtöisessä terveyden edistämisen suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa
- käyttää työssään erilaisia voimavaroja vahvistavia terveyden edistämi-sen työmenetelmiä asiakaslähtöisesti.

Lasta odottava perhe neuvolassa
Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Varhainen vuorovaikutus ja imetysohjaus
Työikäisten ja työyhteisöjen terveyden edistäminen
Hyvinvoiva ja toimintakykyinen ikäihminen
C Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö/Etsivä terveydenhoitajatyö 

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- tavoittaa erityisen tarpeessa olevia asiakkaita
- tukea erityisen tuen tarpeessa ja syrjäytymisen riskissä olevia asiakkaita
- käyttää etsivän työn menetelmiä asiakkaiden terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi.

Terveydenhoitajana lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
D Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö/Monikulttuurinen terveydenhoitajatyö

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- tunnistaa omat arvonsa ja asenteensa
- käyttää kulttuurisensitiivistä työotetta terveydenhoitajatyössä
- toimia yhteistyössä ja tukea eri kulttuureista ja kulttuuritaustasta olevia asiakkaita ja perheitä sekä edistää heidän terveyttään, toimintakykyään ja hyvinvointiaan.

Terveydenhoitajana lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
E Terveyttä edistävä terveydenhoitajatyö/Toimintamallit ja työmenetelmät terveydenhoitajatyössä

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- valita ja käyttää asiakkaan osallisuutta lisääviä ja vaikuttavia toimintamalleja ja työmenetelmiä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- uudistaa ja kehittää yhteistyössä asiakaslähtöisiä terveyden edistämisen toimintamalleja ja työmenetelmiä
- perustella eettisyyteen ja laillisuuteen liittyvät kysymykset kaikessa toiminnassaan ja käyttäessään viestintäteknologisia työmenetelmiä
- käyttää ja kehittää innovatiivisesti käyttäjälähtöisiä digitaalisia palveluita
- toimia oman alansa ja ammattinsa asiantuntijana monialaisessa yhteistoiminnassa ja monitoimijaisissa verkostoissa.

Lasta odottava perhe neuvolassa
Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Työikäisten ja työyhteisöjen terveyden edistäminen
F Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitaja-työLasta odottavan perheen terveydenhoitajatyö/Valmistuva terveydenhoitaja osaa

- ohjata ja tukea asiakkaita parisuhteeseen ja perhesuunnitteluun liittyvissä asi-oissa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lasta odottavan perheen terveyden, hyvin-voinnin ja voimavarojen seurannan ja vahvistamisen yhteistyössä perheen kanssa
- toteuttaa lasta odottavan perheen terveystarkastukset
- arvioida odottavan äidin ja sikiön ja perheen terveyttä ja tunnistaa raskauteen ja synnytykseen liittyvät riskitekijät sekä ohjata hoitoon tarvittaessa
- toimia äkillisessä synnytyksessä
- tehdä säännöllisen synnytyksen jälkitarkastuksen
- arvioida vastasyntyneen lapsen ja hänen perheensä tuen tarvetta ja toteuttaa tukitoimenpiteitä.

Lasta odottava perhe neuvolassa
Seksuaali- ja lisääntymisterveys
Varhainen vuorovaikutus ja imetysohjaus
G Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö/Lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurantaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveystarkastuksia
- toimia yhteistyössä lapsen, kouluikäisen ja nuoren vanhempien kanssa
- tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta sekä opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin
- tunnistaa lapsen, kouluikäisen ja nuoren sekä opiskelijan psykososiaalista hyvinvointia uhkaavat riskitekijät ja toimia niitä ehkäisevistä
- tukea ja ohjata terveyskäyttäytymiseen, ihmissuhteisiin ja opiskeluun liittyvissä asioissa
- ohjata mielenterveyttä ylläpitäviä ja edistäviä toimintamenetelmiä
- kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä ja hyvinvoinnissa
- arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä sekä opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen
- ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja -ympäristöä

Terveydenhoitajana lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
H Yksilön, perheen ja yhteisön terveydenhoitajatyö/Työikäisen ja hänen yhteisönsä terveydenhoitajatyö

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida työikäisen, työpaikan ja –yhteisön terveyttä ja työkykyä ylläpitävää ja kuntouttavaa terveydenhoitajatyötä
- kuvata hyvän työterveyshuoltokäytännön periaatteet
- arvioida työn, työyhteisöjen ja –ympäristöjen vaikutuksia terveyteen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida tarvittavia toimenpide-ehdotuksia asiakkaiden (yksilö, perhe, ryhmä, työpaikka, työ- tai muu yhteisö) terveyden edistämiseksi
- toimia moniammatillisessa yhteistyössä monialaisissa verkostoissa.

Työikäisten ja työyhteisöjen terveyden edistäminen
I Yksilön, perheen ja yhteisön ter-veydenhoitajatyö/Ikääntyvän ja hänen perheensä terveydenhoitajatyö

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ikääntyvän terveyttä ja toimintakykyä vahvis-tavaa terveydenhoitajatyötä
- arvioida ikääntyvän terveyteen, elinoloihin ja elämäntilanteeseen liittyviä palveluntarvetta lisääviä riskitekijöitä
- ohjata tarjolla oleviin palveluihin
- toimia yhteistyössä ikääntyvän ja hänen omaistensa/läheistensä kanssa ja ohjata ikääntyvän terveyden edistämiseksi sekä arvokkaan elämän turvaamiseksi liittyvässä päätöksenteossa
- toteuttaa kotona tapahtuvaa terveyden- ja sairaanhoitoa.

Hyvinvoiva ja toimintakykyinen ikäihminen
J Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen/Ympäristöterveyden edistäminen 

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- toimia ympäristöterveydenhuollon lainsäädännön, toimintajärjestelmien ja -ohjelmien mukaan
- tunnistaa uhkaavat globaalit, kansalliset ja paikalliset ympäristötekijät sekä eri-ikäisten terveyttä, turvallisuutta ja toimintakykyä haastavat tekijät
- toimia kestävän kehityksen periaatteiden mukaisesti ja edistää niiden toteutumista terveydenhoitajatyössä
- edistää terveyttä ylläpitäviä ja vahvistavia tekijöitä sekä esteetöntä ympäristöä.
- toimia yhteistyössä ympäristöterveydenhuollon toimijoiden kanssa ja tietää terveydenhoitajan vastuut ja velvollisuudet 
- ehkäistä, tunnistaa ja hoitaa eri-ikäisten tapaturmia sekä antaa ja ohjata ensiavun antamisessa.

Rokotusosaamisen perusteet
Rokotusosaamisen syventäminen
K Terveellisen ja turvallisen ympäristön edistäminen/Tartuntatautien ehkäisy, hoito ja rokottaminen 

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- soveltaa työssään tartuntatautien ehkäisyyn ja hoitoon liittyviä kansallisia ja kansainvälisiä ohjeita sekä säädöksiä
- kotimaassa esiintyvien tarttuvien tautien ehkäisyn ja hoidon sekä osaa ohjata asiakasta niihin liittyvissä kysymyksissä
- kansallisen rokotusohjelman mukaisten ja kotimaassa esiintyvien muiden tarttuvien tautien ehkäisyn ja hoidon ja osaa ohjata niihin liittyvissä kysymyksissä
- toteuttaa kansallista rokotusohjelmaa ja hallitsee rokottamisen prosessin
- toteuttaa matkailijan terveysneuvontaa ja hallitsee matkailijan rokottamisen prosessin.

Rokotusosaamisen perusteet
Rokotusosaamisen syventäminen
L Terveydenhoita-jatyön johtaminen ja kehittäminen/Terveydenhoitajan ammattieettinen toiminta

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- noudattaa terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen arvoja ja eettisiä periaatteita
- työskennellä itsenäisesti, vastuullisesti ja innovatiivisesti erilaisissa terveydenhoitajan työtehtävissä
- tunnistaa ja huomioi työssään globaalit ajankohtaiset terveydenhoitajatyön kysymykset
- arvioida ja kehittää ammatillista osaamistaan työelämän haasteiden mukaisesti työuran eri vaiheissa.

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 1
Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2
M Terveydenhoitajatyön johtaminen ja kehittäminen/Terveydenhoitaja-työn johtaminen

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita ja tilastotietoa terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- toimia erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja hankkeissa sekä osaa vastata tiimin/työryhmän toiminnasta
- tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen johtamisessa ja kehittämisessä
- omaan työhönsä vaikuttavan talousseurannan perusteet ja toimia kustannus-tietoisesti
- tunnistaa terveydenhoitajatyön yrittäjyyden mahdollisuudet
- viestiä näyttöön perustuvasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista.

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 1
Terveydenhoitaja yhteiskunnallisena vaikuttajana
Terveydenhoitajatyön kehittäminen
Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2
N Terveydenhoita-jatyön johtaminen ja kehittäminen/Terveydenhoitajatyön kehittäminen

Valmistuva terveydenhoitaja osaa
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- seurata tutkimustuloksia ja kehittämisideoita ja kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeesta
- tunnistaa ja toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden globaaleissa, kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämi-sen haasteissa
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana monialaisessa kehittämisessä palvelun tuottajien, käyttäjien ja sidosryhmien kanssa
- kehittää näyttöön perustuvaa ja laadukasta terveydenhoitajatyötä
- arvioida kehittämistoiminnan laatua, vaikutusta ja vaikuttavuutta.

Terveydenhoitaja yhteiskunnallisena vaikuttajana
Terveydenhoitajatyön kehittäminen
Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2
Luokittelemattomat

Tunnus Opinnon nimi Laajuus (op)
STAK23-1
Kehittyvä osaaminen terveydenhoitajatyössä

(Valitaan kaikki)

40
STAK23-11
Terveydenhoitaja perheiden tukena

(Valitaan kaikki)

20
SH10050 Rokotusosaamisen perusteet 2
ST10006 Rokotusosaamisen syventäminen 1
ST10002 Lasta odottava perhe neuvolassa 3.5
ST10003 Seksuaali- ja lisääntymisterveys 1.5
ST10004 Varhainen vuorovaikutus ja imetysohjaus 4
ST10007 Terveydenhoitajana lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa 8
STAK23-12
Terveydenhoitajana eri toimintaympäristöissä

(Valitaan kaikki)

20
ST10005 Työikäisten ja työyhteisöjen terveyden edistäminen 3
ST10008 Hyvinvoiva ja toimintakykyinen ikäihminen 2
ST10009 Terveydenhoitajatyön harjoittelu 1 15
STAK23-2
Terveydenhoitajatyön osaaja

(Valitaan kaikki)

20
STAK23-21
Terveydenhoitaja terveyden edistämisen asiantuntijana

(Valitaan kaikki)

20
ST10011 Terveydenhoitaja yhteiskunnallisena vaikuttajana 5
ST10012 Terveydenhoitajatyön kehittäminen 5
ST10013 Terveydenhoitajatyön harjoittelu 2 10
STAK23-4
Täydentävän osaamisen opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
STAK23-41
Muut täydentävät opinnot

(Valitaan erillisten kriteerien mukaan: 0)

0
STAK23-3
Sosiaali- ja terveysalan ammattikorkeakoulututkinto

(Valitaan opintopisteitä: 180)

180