Siirry suoraan sisältöön

Markkinointioikeus (4 op)

Toteutuksen tunnus: LTP7047-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2020 - 30.04.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
19.10.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Atte Korte
Vastuuopettaja
Atte Korte
Opintojakso
LTP7047

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija:
- tietää keskeisen markkinointiin liittyvän lainsäädännön ja viranomaisohjeet
- pystyy hankkimaan oikeudellista tietoa monesta eri lähteestä
- pystyy tuottamaan asianmukaisia raportteja ja suullisia esityksiä
- osaa soveltaa opittuja tietoja markkinoinnissa esiintyviin käytännön tilanteisiin
- ymmärtää hyvän tavan mukaisuuden merkityksen markkinoinnissa
- osaa arvioida markkinoinnin lainmukaisuutta itsenäisesti

Sisältö

1. Tuotteiden ja palveluiden markkinointiin liittyvät säännökset ja viranomaisohjeet
2. Tavaramerkki ja mallisuoja markkinoinnissa
3. Markkinoijan tekijänoikeus
4. Hyvän tavan mukainen markkinointi
5. Tietosuoja markkinoinnissa
6. Erityisten tuotteiden markkinointi

Oppimateriaalit

Enkovaara, Anna-Liisa: Rohto - tutkittua tietoa luontaistuotteista
Haarmann, Pirkko-Liisa: Immateriaalioikeus
Hakkarainen, Pekka: Tupakka: nautinnosta ongelmaksi
Harmaala, Minna-Maari: Yritysvastuu ja menestyvä liiketoiminta
Hollo, Erkki: Elintarvikeoikeus: johdatus elintarvikesääntelyn perusteisiin
Innanen, Antti: Brändin suoja
Koho, Teemu: Lapset ja markkinointi - ohjeita vastuulliseen markkinointiviestintään
Korpi, Teemu: Älä keskeytä mua! Markkinointi sosiaalisessa mediassa
Liappis, Hanna: Menestys yritysvastuulla. Käsikirja kokonaisuuteen
Lähteenmäki-Uutela, Anu: Elintarviketurvallisuus
Majaniemi, Sirpa: Kuluttajamarkkinoinnin käsikirja
Nyblin, Klaus: Lääkelainsäädännön käsikirja
Oesch, Rainer: Mallioikeus: muotoilun suoja
Paloranta, Paula: Markkinoinnin etiikka käytännössä
Paloranta, Paula: Markkinointioikeus käytännössä
Peltonen, Matti: Alkoholin vuosisata - Suomalaisten alkoholiolojen käänteet
Pesonen, Pirkko: Viestinnän lait
Saine, Marianne: Kuluttajamarkkinoinnin opas : lakipykälät käytännössä
Salmenkivi, Sami: Yhteisöllinen media ja muuttuva markkinointi
Tchernych, Tarja: Mainostajan tekijänoikeusopas
Tuominen, Markku: Mainostajan tavaramerkkiopas

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

- Luennot ja harjoitukset 18 tuntia
- Itsenäistä työskentelyä 90 tuntia

Lisätiedot

Opintojakson oppitunneilla on oltava läsnä ja poissaolot tulee korvata.

Siirry alkuun